Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1153
Jeg skal koble linux-laptopen min til stereoanlegget og jeg lurer på hvordan det kan bli best mulig til en overkommelig pris.
Jeg er ikke audiofil, men liker naturlig og fyldig lyd. Spiller for det meste flac-filer og Spotify 320 bpm.
Jeg bruker en HRT MusicStreamer II (eksternt lydkort/DA-konverter) som er kobla til pc'en med en USB 2.0 B plugg (vanlig B, ikke B mini). Ut fra HRT'en går det RCA-kabel inn i anlegget.

Nå har jeg bare en crappy 5 meters RCA, og ønsker å oppgradere. Jeg trenger 4-5 meters rekkevidde.

Jeg har da to alternativer:
- Enten å skaffe meg en 5 meters RCA i bedre kvalitet. Hva tror dere audiofile her inne? Er fem meter for langt strekk for en RCA-kabel? Hvilke merker/typer bør jeg evt. kjøpe (som ikke koster skjorta)?

- Alternativ to er å kjøpe en 3-5 meters USB 2.0 B forlengelse (B hun - B han) og en 1 meters RCA av god kvalitet. Dette vil vel føre til mindre signalforstyrrelser? Er det evt. noen som veit hvor man kan skaffe en USB B skjøtekabel? Har lett på nettet uten hell.

Håper dette er forståelig - takker for innspill.
Brodern har denne til sin pc. Han har dog ikke DA converteren men kjører rett i anlegget igjennom ett overgangs koblings helvete. Og lyden er slettes ikke gal Slettes ikke i det nivået jeg vil finne på å kjøpe selv men absolutt ett bra alternativ om man ikke er like hifi gal som meg.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Du sier jo ingenting om hva du faktisk kobler det i, kan jo være flere tilkoblingsmuligheter som kan være like givende som RCA \ SPDIF
Trådstarter
RCA er faktisk eneste alternativet. Bare RCA ut av HRT'en, og bare RCA inn i anlegget - Cambridge One+.

Men jeg har oppdaget at jeg ikke trenger en USB B-B forlengelse, men at det holder med en lang USB A-B. Det er mye lettere å få tak i.
Jeg tror da at det opprinnelige spørsmålet mitt har kokt bort, men det hadde jo vært interessant å høre meninger om:
Hvor lang kan en RCA være uten at det forringer lyden, og er det stor lydforskjell på billigkabler og de rådyre "referansekablene"?
Sitat av eppen Vis innlegg
Hvor lang kan en RCA være uten at det forringer lyden, og er det stor lydforskjell på billigkabler og de rådyre "referansekablene"?
Vis hele sitatet...
Legger du litt mer i kabelen enn 20kr på biltema burde det ikke være noe betydelig problem med opptil 5 meter uten å måtte kjøpe hifigull til titusenvis av kroner. F.eks monstercable er tålelig greit priset og har nok noe for seg velger jeg å tro.

Den største utfordringen med lange strekk er støy og støyskjerming. Pro-verden er derfor balansert med 3 ledere, dvs. +/- og skjerm. Her er en forklaring jeg fant og dette går du altså glipp av ved ubalansert RCA:

Balansert
En koblingsmetode der to ledere overfører det samme signalet, men med motsatt fase. De to ledere omsluttes av en skjerm som ikke fører noe signal.
Eventuell elektrisk strøy blir plukket opp i like stor grad av begge lederne. I den balanserte differensialinngangen blir det ene signalet fasevendt før det summeres med det andre. Dermed kanselleres støyen.
For at balansering skal være effektiv, må både utgangen som sender, og inngangen som mottar, være balanserte.
Trådstarter
Takk for svar Yalla -
Du bekrefter det en hifi-kar på jobben akkurat fortalte meg. Han gikk faktisk så langt som at det er minimal - og så godt som umerkelig - forskjell mellom biltemalissene og kabler i 5000-kroners klassen...
Sitat av eppen Vis innlegg
Takk for svar Yalla -
Du bekrefter det en hifi-kar på jobben akkurat fortalte meg. Han gikk faktisk så langt som at det er minimal - og så godt som umerkelig - forskjell mellom biltemalissene og kabler i 5000-kroners klassen...
Vis hele sitatet...
Ikke sant, og tar jeg ikke feil så har vel biltema også gullkontakter, eller gull som alternativ for 5kr ekstra. Og det skal man faktisk ikke kimse av så gå for det. Det er basic kjemi. Gull ligger høyt på spenningsrekka og reagerer ikke med mye. Irr ( oksidasjon ) er kontakters verste fiende og bør unngåes innenfor rimelighetens grenser.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Yalla Vis innlegg
Legger du litt mer i kabelen enn 20kr på biltema burde det ikke være noe betydelig problem med opptil 5 meter uten å måtte kjøpe hifigull til titusenvis av kroner. F.eks monstercable er tålelig greit priset og har nok noe for seg velger jeg å tro.

Den største utfordringen med lange strekk er støy og støyskjerming. Pro-verden er derfor balansert med 3 ledere, dvs. +/- og skjerm. Her er en forklaring jeg fant og dette går du altså glipp av ved ubalansert RCA:

Balansert
En koblingsmetode der to ledere overfører det samme signalet, men med motsatt fase. De to ledere omsluttes av en skjerm som ikke fører noe signal.
Eventuell elektrisk strøy blir plukket opp i like stor grad av begge lederne. I den balanserte differensialinngangen blir det ene signalet fasevendt før det summeres med det andre. Dermed kanselleres støyen.
For at balansering skal være effektiv, må både utgangen som sender, og inngangen som mottar, være balanserte.
Vis hele sitatet...
Og hvis man kjenner noen som jobber på f.eks elkjøp e.l er det enda bedre, kabel er det bedriftene tjener _mest_ på.

Godt eksempel for 10-12 år siden, skulle ha en svideokabel, eneste inne var en 10m til 550,- (supermongogullmedmongoblåoverkabellagetavsultenebarnfraafri ka) fra monster, kjente han som jobbet i avdelingen, gikk bort og hørte hva jeg kunne få den for, 49,-.
Sist endret av AtXbYeA; 20. mars 2013 kl. 13:11.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Ville heller brukt lengre kabel mellom pc og DA-konverter og kjøpt en helt grei RCA-kabel på 50-60cm.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Ville heller brukt lengre kabel mellom pc og DA-konverter og kjøpt en helt grei RCA-kabel på 50-60cm.
Vis hele sitatet...
USB burde man uansett holde under fem meter uten forsterkere, iallefall hvis noe drar mye strøm eller er høyhastighets.