Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 12074
Heissan, jeg lurer på om hvordan det er å få kopiert en dør nøkkel til ei husdør?

Greia er at jeg så og si alltid er oss kjæresten, så bor der så godt som. Men i kontrakten står det at det bare er 1 person som skal bo der, nøkkelen skal ikke kopieres osv. Denne hybelen har en egen inngang i huset der eierne bor.

Så jeg lurer på hvordan det er å få kopiert denne hos en låsesmed? vil eierne av huset blir kontaktet?, skrevet opp at den er kopiert? eller andre ting som gjør at det kan vises at den er kopiert?

Evnt noen egen måte av lage en avstøpning av nøkkelen? eks legge den i en form, og så smelte noe i den formen?

Kan også legge til at dette sikkert er feil kategori å legge det i, menmen, nermeste jeg fant.

bilde av nøkkelen.

http://bildr.no/thumb/1084971.jpeg

http://bildr.no/thumb/1084974.jpeg
Sist endret av Tardendy; 21. januar 2012 kl. 20:32.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Det er en standard Trioving-nøkkel. Ta den med på Jernia, de fikser en ny for deg på 4 minutter, ingen papirer og det koster 50 kroner.
ser det er stemplet inn et nummer i den, har det nummeret noe og si for å få kopiert den? lest litt rundt at det kan ha noe å si
Æsj.. Det der er en systemnøkkel. Ut fra hva jeg vet får du bare tak i kopier av disse ved å henvende deg til de som installerte systemlåsene. Dersom du går på jernia f.eks. vil du nok få avslag med en gang, hvor de sier at denne nøkkelen kan de ikke kopiere siden det er en systemnøkkel. Men dersom du kjenner noen som jobber der, så kanskje

Men for å si det sånn, så om du har tenkt å flytte sammen med kjæresten, kan ikke huseier nekte på det i henhold til husleieloven § 7-1.
Sitat av husleieloven § 7-1
§ 7-1. 1 Opptak i husstand

Leieren har rett til å ta opp i sin husstand sin ektefelle eller samboer, sine egne eller ektefellens eller samboerens slektninger i rett opp- eller nedstigende linje og fosterbarn. Opptak av andre personer i husstanden krever godkjenning fra utleieren. Godkjenning kan bare nektes dersom vedkommende persons forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket.
Vis hele sitatet...
Slik at huseier får på en måte en frivillig tvang. Huseier kan ikke uten videre nekte deg å bli tatt opp i husstanden.
Sist endret av CorLeX; 21. januar 2012 kl. 20:40.
Bare kopier i vei, som regel driter de i om hvor du har nøkkelen ifra, noen nøkler har merket at de ikke kan kopieres, så blir bare prøv og feil i så fall.

Du kommer ikke i trøbbel.(sålenge du ikke skryter til huseier at du har kopiert nøkkelen.)
Tynn i håret
ha12d's Avatar
Sitat av fatboyjim Vis innlegg
Bare kopier i vei, som regel driter de i om hvor du har nøkkelen ifra, noen nøkler har merket at de ikke kan kopieres, så blir bare prøv og feil i så fall.

Du kommer ikke i trøbbel.(sålenge du ikke skryter til huseier at du har kopiert nøkkelen.)
Vis hele sitatet...
Problemet er jo at jernia, byggmakker etc som kopierer nøkler ikke har emne for å kopiere system-nøkler. De må sendes inn til trioving med underskrift fra huseier for og bli kopiert
Sitat av ha12d Vis innlegg
Problemet er jo at jernia, byggmakker etc som kopierer nøkler ikke har emne for å kopiere system-nøkler. De må sendes inn til trioving med underskrift fra huseier for og bli kopiert
Vis hele sitatet...
men er dette en systemnøkkel?
Tynn i håret
ha12d's Avatar
Sitat av Tardendy Vis innlegg
men er dette en systemnøkkel?
Vis hele sitatet...
Ja, det skulle jeg mene. Har du ingen andre nøkler uten påskrift og samenligne med? System-nøkler er noe lenger enn vanlig hus-nøkler..
Sitat av ha12d Vis innlegg
Problemet er jo at jernia, byggmakker etc som kopierer nøkler ikke har emne for å kopiere system-nøkler. De må sendes inn til trioving med underskrift fra huseier for og bli kopiert
Vis hele sitatet...
Sikker? Jeg har tidligere fått kopiert system-nøkkel når jeg jobbet i en bedrift som brukte slike.
Men det er nok ikke vanlig praksis
Tynn i håret
ha12d's Avatar
Sitat av aerox88 Vis innlegg
Sikker? Jeg har tidligere fått kopiert system-nøkkel når jeg jobbet i en bedrift som brukte slike.
Men det er nok ikke vanlig praksis
Vis hele sitatet...
Var iallefall strengt da jeg jobbet på byggmakker. Men forskjellig praksis på forskjellige plasser går jeg ut ifra
har en nøkkel av samme type. Men den har ikke nummeret på ene siden
Er ikke helt inne på systemnøkler or andre nøkler, men hadde en nøkkel på huset som skulle være slik at man ikke kunne kopiere uten videre, gikk inn på jernvareforretningen og spurte en unggutt, sikkert lærling, om å kopiere og jeg fikk et par kopier.
men tror bare det er Byggmaker i bodø som kanskje driver med kopiering av nøkler. Har også div låsenter osv. men regner med at de er strengere på kopering av systemnøkler osv?

Men noen som kan si sikkert at det er en systemnøkkel?
eller har et annet godt tips for å kopiere den? altså hjemme kopiere den? lage form og smelte eks plast i?
Det er ikke en systemnøkkel. Selv om det ser slik ut. Har selv kopiert en sik nøkkel selv om de tallene stod der. Det er noen tall som brukes i produksjon. Ikke noe mer.
SLIK SER EN SYSTEMNØKKEL UT
http://www.laashuset.no/uploads/kundefiler/div%20bilder/systemn%C3%B8kkel.JPG
Dette er en standard Trioving 508/6 profil, det som er stempla inn er bare der fordi dette er en orginalnøkkel som fulgte med sylinderen når denne var ny!

Kan files overalt, og er ikke en såkalt systemnøkkel som ville hat flere langsgående spor enn denne, og somregel litt lenger!!
Sitat av eXerisjon Vis innlegg
Dette er en standard Trioving 508/6 profil, det som er stempla inn er bare der fordi dette er en orginalnøkkel som fulgte med sylinderen når denne var ny!

Kan files overalt, og er ikke en såkalt systemnøkkel som ville hat flere langsgående spor enn denne, og somregel litt lenger!!
Vis hele sitatet...
Okey, så vist jeg stikker innom byggmaker og sier hei, jeg skulle gjerne hadd denne kopiert. Vil de lage en kopi uten mere? trenger ingen tillatelse osv? vill det bli skrevet opp eller noe sånt, eller bli gjort noe merke som vises at det er laget en kopi av denne?
Jepp, er så enkelt!

Blir ikke skrevet opp noe sted, jeg filer opp sikkert 2000 sånne nøkler iløpet av et år...

Den eneste feilen dere kan gjøre er og levere kopien til eier

Det vil ikke stå trioving på nøkkelen, vil stå Silca eller noe lignende!

Da også kalt TR4, TV4 eller lignende!

Silca, JMA og KIS er vanlige levrandører på emner som dette
Sist endret av eXerisjon; 21. januar 2012 kl. 21:53.
Sitat av eXerisjon Vis innlegg
Jepp, er så enkelt!

Blir ikke skrevet opp noe sted, jeg filer opp sikkert 2000 sånne nøkler iløpet av et år...

Den eneste feilen dere kan gjøre er og levere kopien til eier

Det vil ikke stå trioving på nøkkelen, vil stå Silca eller noe lignende!

Da også kalt TR4, TV4 eller lignende!
Vis hele sitatet...
Hjertelig takk nei skal ofc ikke lever kopien til hus eieren ;P
Sitat av eXerisjon Vis innlegg
Jepp, er så enkelt!

Blir ikke skrevet opp noe sted, jeg filer opp sikkert 2000 sånne nøkler iløpet av et år...

Den eneste feilen dere kan gjøre er og levere kopien til eier

Det vil ikke stå trioving på nøkkelen, vil stå Silca eller noe lignende!

Da også kalt TR4, TV4 eller lignende!
Vis hele sitatet...
De fleste kopierer også på originale Trioving nøkkelemner. Det er emnet som heter TR4.
Trioving forhandler jo Silca her til lands ?
Tynn i håret
ha12d's Avatar
Sitat av eXerisjon Vis innlegg
Trioving forhandler jo Silca her til lands ?
Vis hele sitatet...
Korrekt! titegn