Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2845
Hei kjære landsmenn & kvinner

Jeg bor i ett kollektiv og har noen problemer med internettet her..
Okei så det er snakk om en 50/50mbs linje, så når jeg er alene i hybelen og ingen andre er her så ligger jeg på 20ms, ingen lagg eller noe som helst.

Så fort noen kommer hjem her så begynner nettet å takke for seg. Alt fra 500ms til 2000ms peaks hvert 10-20 sekund. Er ufattelig irriterende, jeg vet heller ikke hvordan router som brukes her da den står i 2etg (ingen tilgang). Har prøvd å komme meg inn på kontrollpanelet til routeren uten hell prøvd gateway adresse i nettleser uten hell.

Dette er det jeg lurer på.

1. Kan det være virus på en tlf? En utorrent som står å seeder 200 torrents?
2. Er det mulig å finne ut hvilken modell den routeren jeg er koblet til er uten å fysisk se den?
3. Hva kan problemet skyldes?
Dette er nok oftest et ruter-problem. Hvis den er noen år gammel kan det hende at du hadde tjent på å bytte den ut
Jeg bruker av og til denne appen for å analysere WiFi. Står også ofte info om router.

https://www.microsoft.com/nb-no/stor...r/9nblggh33n0n
Du kan finne ut mye om ruteren din ved å gå inn på ip-adressen i nettleseren. Du kan ofte søke opp ofte brukte IP-adressen til de forskjellige internettleverandørene for å finne ut hva din er. Som oftest er nok problemet at ruteren er gammal og sliter med å fordele nettet utover de forskjellige "brukerne". Anbefaler å bytte ruter, evt hør med leverandør.

Hvis du er en liten luring kan du jo også fordele nettet slik at du har prioritering
Trådstarter
5 0
Har prøvd ip adresse i nettleseren. Tror det er snakk om en altibox router..

Har prøvd den wifi analyser. Fant ikke ut hvilken modell det er desverre..

https://www.komplett.no/product/9039...v500-powerline

Vil noe sånt som dette hjelpe??

Bruker wifi per dags dato nå
Sist endret av SkumbagHympas; 24. september 2017 kl. 23:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Slenger meg på denne tråden. Jeg har noe alla det samme problemet.

Bor i et kollektiv og når noen andre bruker internettet så går pingen til helvete og packetlossen gjør det umulig å spille. Har prøvd diverse QOS instillinger, bytte DNS, skifte ulike routing settings, åpnet en del porter og har utelukket hardware issues på min pc. Jeg har en ørliten mistanke om at det er zyxel ruteren som er stock fra telenor som kan være problemet, men vil om mulig ikke bruke penger på ny ruter. Bruker forøvrig ethernet kabel og vet at iallefall en av de to andre som bor her gjør det samme, men det gjør ingen forskjell.

noen som har noen ideer? eventuelt tester eller måter jeg kan finne frem til problemet på? begynner å bli litt lei av å måtte bruke hele natta på å game fordi nettet er ubrukelig på dagtid.
Sist endret av Da9gr; 25. september 2017 kl. 01:49.
Problemet kan vel i stor grad skyldes at det er mange som bruker nettet samtidig.
Nå vet jeg ikke hvor mange dere er, men prøv å bruke denne:

https://kabel.canaldigital.no/bredba...tig-hastighet/

Så fort det er 7+stk som streamer og en som gamer så er det bedre med 100mbps enn 50.


Sikkert noen som har billigere og/eller bedre tilbud en canal digital, men det var de jeg fant som hadde en slik hastighetsmåler.
Det er nok desverre et vanlig problem når du gamer over wifi.
Ofte fryktelig følsomt og ustabilt.
Eneste løsningen jeg vet om er kabel.

Angående routeren din så kan du trykke på windows knappen+ R -> cmd -> ipconfig
Adressen som da står under default gateway er routeren din.
Du kan skrive inn den adressen i browseren.
Trådstarter
5 0
Som sagt så har jeg prøvd ipconfig > gateway > browser, dette fungerer ikke. Prøvd ipconfig /renew , ipconfig /flushdns

Da9gr, hvordan får du logget inn på den routeren? Tror det er en zyxel router som er installert her også.
Noen andre gode tips her??
Alt her i li-hi-vet!
Magisk's Avatar
Om det er telenors Zyxel så har de default 10.0.0.138 som GUI-adresse. Men om det er telenors fiber/adsl eller lignende der så er det innlogging med eget brukernavn og passord.
Tror du burde sjekke med vedkommende som eier routeren dere bruker nett fra.
Hvis du bruker WiFi så er dette noe du nesten bare må leve med når flere bruker samme ruter. Forklaringen er noe kompleks, men det bunner ut i at ruteren må forsøke å gi alle klientene litt tid her og der, og da blir du pent nødt til å vente i små perioder. Å sette opp QoS eller lignende vil ikke påvirke dette i særlig grad, men avhenger litt av hva de andre gjør på. Det har lite med båndbredden på Internett å gjøre, men det blir selvfølgelig verre om linjen er makset ut totalt.

Det beste er nok å trekke en kabel til ruteren, og så forsøke å være greie med hverandre og laste ned ting om natta.
Jeg hadde samme problem da jeg bodde i kollektiv med 7+ personer. Løsningen på å problemet ble å kjøpe en god router, i mitt tilfelle Asus RT-AC66U, som jeg koblet til den eksisterende routereren fra homenet med kabel. Da var vi altså over 7 stk med 2 - 3 enheter hver uten at det bød på noen store problemer for gamingen min.
Da9gr og TS, har dere en ZyXEL P8702?

Hadde en slik en selv, og bytta den ut pga lignende problemer dere har nevnt. Er dere langt unna routern? Det fungerte greit i halve huset, men det var mye dropp når man var litt lenger unna. Selv om det viste god styrke i windows.

Er det flere som har problemer med nettet hos dere? (Tilfeldigvis de litt lengre unna routern?)
Sist endret av Vekst; 25. september 2017 kl. 17:00.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Du sier av routeren står i 2etg, så jeg antar det er en annen etasje enn du befinner deg i. Det betyr at det er en viss avstand mellom deg og routeren, samt at signalet må gjennom et etasjeskille. Dere bør derfor få lagt opp kabel til et nytt aksesspunkt i deres etasje, og/eller legge kabel til de tyngste brukerne.
Trådstarter
5 0
Vil noe sånn som dette her hjelpe? https://www.komplett.no/product/9039...v500-powerline
Hvilket netverkskort har du? Jeg fikk enormt bedre ping i CS når jeg bytta fra ekstern USB adapter til denne. https://www.komplett.no/product/8000...dloes-adapter#

Benytter meg også av en range-extender, men vet ikke hvorvidt det funker for deg, med mindre du sitter langt ifra routeren.
Trådstarter
5 0
Er på laptop så er usikker på nettverkskortet.
▼ ... noen uker senere ... ▼
En router som kjører QoS eller annen form for pakkeprioritering kan være en god løsning. Da kan trafikk som er følsom på responstid gis førsteprioritet.