Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1158
Hei. Skal kjøpe en ny gaming PC og tenkte bygge selv denne gangen istedenfor å kjøpe ferdig. Er ikke noen ekspert når det gjelder deler så er litt usikker på hva jeg skal gå for, vet bare at AMD ofte har flere cores en Intel men sistnevnte er bedre på de de har. Går for en pris på rundt 11000. Så er det noen som kan gi noen tips, evt. tilbakemelding om delene i lenkene ikke passer sammen?

Intel

https://www.komplett.no/wishlist/sha...4-99ccce5a11d3

AMD

https://www.komplett.no/wishlist/sha...8-2db396117e97
Begge listene fungerer fint. AMD maskinen vil yte bedre med Vega 56 (Intel maskinen må ha GTX 1070 for å være sammenlignbar)

I AMD maskinen har du valgt en rimlig svak strømforsyning. Jeg ville anbefale deg EVGA sine, den du har i Intel listen er grei, men jeg hadde tatt steget opp til G2, eller G3 (nyere). De er fullt modulære. Ikke noe poeng med "SSHD" når du går for SSD. Jeg synes 120GB er litt lite for OS+programmer, 250GB er ypperlig. Seagate er også en harddisk fabrikant mange har dårlige erfaringer med (ikke jeg).

Jeg hadde kjørt AMD prosessor om du skal drive med litt redigering, rendering, etc, om du bare gamer får du for øyeblikket mere ytelse med i5n, men det kan jo endre seg i fremtiden, så AMD er nok litt bedre der. AM4 platformen vil nok leve lengre også.

Anbefaler deg å bruke Prisjakt.no. Det er mye å spare på å handle andre steder enn komplett, og du får ikke nødvendigvis noe værre kundeservice eller vilkår.
Ok. Jeg har ikke planer om å bruke maskinen til noe annet en gaming, så da burde jeg vel gå for Intel?
Skal definitivt sjekke opp prisene på prisjakt (y)
▼ ... noen uker senere ... ▼
Kommer ikke opp noe når jeg trykker på de linkene.
Det finnes mange AMD og Intel fanboys der ute. Men hvis du er ny innen PC bygging så synes jeg du skal gå for Intel uansett, og en GTX 1070 eller kanskje vente på 1070 Ti og se hvordan prisen blir. Spørs hva du skal spille da, du kan klare deg ok med en 1060 også. 16GB DDR4 RAM er kjekt å ha, høyere enn det er bare overkill. Og så en strømforsyning på 750W eller 500W kommer ann på hva du kjøper av skjermkort. Ikke gå for noe høyere enn det. Hovedkortet må jo selvfølgelig ha samme socket som prosessoren, så sjekk ut det. Det er ikke vits å kjøpe et sykt dyrt hovedkort med LED osv.
Jeg er enig i at en 120GB SSD er for lite, jeg begynte å slite med det veldig fort at jeg ikke hadde plass, kunne ikke ha noen spill installert engang plutselig. Jeg har en 250GB SSD, og på den har jeg bare bare noen få spill installert. Jeg installerer som regel spill på snurredisk ennå, eneste forskjellen du får på SSD er loading tid, som blir litt raskere på SSD, og selvfølgelig rask oppstart av PC.

Som han over meg sier, sjekk ut prisjakt, en kan spare noen tusen ved å kjøpe andre steder, men ingen måler seg med Komplett sin kundeservice og leveransetid, så det er en vurderingssak