Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 5636
Har startet på hjemmeautomatosjon / IoT kjøret, og trenger litt hjelp til hvor jeg bør starte / valg av riktige komponenter.

Ser mange går veldig langt og kobler til kaffemaskinen, lys-dimmer kombinert med LUX måler for å justere lysstyrke i forhold til innslipp av sol osv. De ambisjonene har jeg ikke, det jeg ønsker å få ut av systemet går mot optimal oppvarming, strømforbruk, temperatur- og fuktmåling.

Det jeg ønsker å få oversikt / kontroll på:
  • Husets strømforbruk (f.eks per time)
  • Temperatur og fukt % i hvert rom
  • Fjernstyre panelovn
  • Fjernstyre varmepumpe
  • Fjernstyre gulvvarme

Panelovner har jeg ikke fra før, så her gjelder det vel å finne noe som støtter format X.
Varmepumpe er av eldre modell, så her antar jeg det er IR-sensor som støtter format X som er greien.

Vurderte å bygge noen komponenter selv, f.eks for temperatur / fukt med ESP8266 + DHT22 for å spare penger, men innser det vil ta for mye tid.

Basert på de kravene jeg har, ser det ut som et Z-Wave Plus systemet / formatet som er mest passende for de krav jeg har. Det ser ut til å støtte det jeg ønsker å gjøre, fornuftig priset, nok tilbehør hvis jeg skulle finne på å utvide med flere funksjoner.

Eller har jeg glemt noe system som egner seg bedre ? Har sett på 433Mhz, men det egner seg vel ikke siden det bare er en-veis kommunikasjon ? Eller finnes det enklere moduler jeg kan bygge sammen selv, f.eks basert på Bluetooth, som f.eks kan kombineres med home-assistant.io ?
Hva med en alarmpakke fra verisure?
De har alt du nevner og med en fin app
Hei.

Jeg har selv startet såvidt opp i min leilighet, hovedsakelig med varmestyring.
Jeg bruker Z-wave på "kritiske" ting. På panelovnene mine har jeg satt inn Slike, da jeg ikke enda har smarte panelovner. Disse har innebygd strømmåler som da er en fordel.
Til temperatur og fuktmåling kjører jeg på 433Mhz, da det er endel billigere. Disse er veldig grei til dette formålet.

Når det kommer til strømmåling utenom dette, bruker jeg 2 typer.
Z-Wave: Denne, ulempen er at den må monteres av elektriker. Alternativt, ser jeg at de har Slike,men de har jeg ikke testet selv.
433Mhz: Jeg har en Slik, men ser ikke ut som denne er så mye brukt lengre. Clas Ohlson har Denne, men den har jeg ikke testet.

Ellers er det greit å være obs på at Z-wave kjører på forskjellige frekvenser i USA og Europa, så det er ikke bare bare å bestille ting fra Ebay.
MINST 12år
tore-'s Avatar
Trådstarter
Sitat av haxxor Vis innlegg
Hva med en alarmpakke fra verisure?
De har alt du nevner og med en fin app
Vis hele sitatet...
Ikke aktuelt av flere grunner.

Sitat av Automatiker Vis innlegg
Hei.

Jeg har selv startet såvidt opp i min leilighet, hovedsakelig med varmestyring.
Jeg bruker Z-wave på "kritiske" ting. På panelovnene mine har jeg satt inn Slike, da jeg ikke enda har smarte panelovner. Disse har innebygd strømmåler som da er en fordel.
Til temperatur og fuktmåling kjører jeg på 433Mhz, da det er endel billigere. Disse er veldig grei til dette formålet.

Når det kommer til strømmåling utenom dette, bruker jeg 2 typer.
Z-Wave: Denne, ulempen er at den må monteres av elektriker. Alternativt, ser jeg at de har Slike,men de har jeg ikke testet selv.
433Mhz: Jeg har en Slik, men ser ikke ut som denne er så mye brukt lengre. Clas Ohlson har Denne, men den har jeg ikke testet.

Ellers er det greit å være obs på at Z-wave kjører på forskjellige frekvenser i USA og Europa, så det er ikke bare bare å bestille ting fra Ebay.
Vis hele sitatet...
Takk for god tilbakemelding. Mye god informasjon og tips jeg kan bruke her.

Hvilken hub har du landet på? Vurderer å kjøpe Vera Plus, den virker kraftig nok og med nok funksjoner til å holde en god stund.
Jeg kjører Homeseer på en pc med UZB1 interface for Z-wave, og RFXCom interface for 433Mhz.
Jeg er ikke overbevist om at Homeseer er det beste valget da det koster litt for selve programmet, samt at det koster litt hvis du skal ha ferdigutviklede plugins fra andre brukere. Fordelen med Homeseer er at det er enkelt å sette opp, lett og bruke og det finnes programvare for enkelt å utvikle egne skjermer.

PC er en god begynnelse, for da kan man prøve flere forskjellige systemer til man finner et man liker.
Andre systemer jeg har hørt er populære er bl.a Domoticz og OpenHab.