Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 5011
Hallo freak forum!

Jeg lurer på om det er noen måte å utdanne seg som "white hat hacker" ?

Altså end goalet mitt er å fks ende opp me en jobb der jeg blir leid inn av selskaper for å hacke dem for å finne sikkerhets feil i systemene deres?

Hvor måtte jeg eventuelt ha startet for å få til dette?

Har vg1 elektro om det sko ha noe betydning
Du må lære deg å kode, enkelt og greit. Velg en linje hvor du lærer å programmere, og gjør programmering til en hobby.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Ja, det er mange måter å utdanne seg innenfor IT-sikkerhet, men du ville vel få mest faglig tyngde med Informatikk ved et universitet.

Det finnes flere innen feltet uten tung utdanning, de som brukte hoveddelen av ungdomstiden sin på programmering og leking med nettverksoppsett/servere, vi har no noen slike her på bruket men de fleste vil vel anbefale en relevant utdanning da det er en hard vei å gå om man skal få seg slik jobb som selvlært.

Elektrofag er ikke særlig relevant til denne typen utdanning såvidt meg bekjent, det hadde vært bedre å ta almennfag med matte og fysikk som studieretning og så informatikk e.l. ved universitet.
Feks Bachelor i IT-drift og informasjonssikkerhet ned NTNU eller Informasjonssikkerhet ved UiO er jo to greie steder å begynne. Men, du kommer langt med en grad i en eller annen informatikk-linje fra et random universitet/høgskole. Alt etter hva slags jobber du søker etterpå og hva slags valgfag du velger.
Trådstarter
4 1
Ville IKT vert en bra plass å starte?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Trust96 Vis innlegg
Ville IKT vert en bra plass å starte?
Vis hele sitatet...
Nei.

IKT er ei fillelinje for førstelinjesupport - maksimalt. Pensum der er trivielt, og går i svært liten grad i djubda på ting. Som med alt anna som krev høgare utdanning er svaret nær sagt alltid å skaffe seg studiekompetanse, og ta eit relevant studium. Og har du eit relevant studium kan du sette deg ned og skrive pensum for IKT-faga i VGS...
Sitat av Trust96 Vis innlegg
Ville IKT vert en bra plass å starte?
Vis hele sitatet...
IKT-Servicefag på VGS er mer retta mot drift og vedlikehold. Du får ikke den matten osv som du trenger senere. Om IKT-Servicefag og læretid har noe for seg for denne typen utdanning vet jeg ikke, jeg holder selv på med påbygg etter læretiden akkurat nå. Om du ikke er interessert i å være lærling er det nok mest praktisk å få seg generell studiekompetanse med en gang.
Anonym bruker
"Ydmyket Steinbit"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har selv vært lærling innen IKT-servicefaget.
Jeg jobbet hovedsakelig med 1. linje support, og klargjøring og utkjøring av pcer.
Lærte ikke noe om koding/"lovlig" hacking.

Som andre sier, gå på universitet/høgskole og lær ymse der.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg har selv vært lærling innen IKT-servicefaget.
Jeg jobbet hovedsakelig med 1. linje support, og klargjøring og utkjøring av pcer.
Lærte ikke noe om koding/"lovlig" hacking.

Som andre sier, gå på universitet/høgskole og lær ymse der.
Vis hele sitatet...
Samme her, stort sett 1. linjer og løpegutt. Kaste papp og slikt på trege dager. Grei arbeidserfaring, men ikke så interessant for de med større ambisjoner. Dog hadde jeg kompiser som fikk læreplass i private bedrifter som drev med litt mer interessante ting som virtualisering. Uansett er det ikke koding og de tingene der inne i bildet, med mindre du får mye dødtid du kan bruke på selvlæring.
Sitat av Trust96 Vis innlegg
Hallo freak forum!

Altså end goalet mitt er å fks ende opp me en jobb der jeg blir leid inn av selskaper for å hacke dem for å finne sikkerhets feil i systemene deres?
Vis hele sitatet...
Du trenger ikke å bli leid inn av noen for å gjøre dette engang, bare kunnskaper. En del større firmaer kan tilby en heftig lønn til enhver person som klarer å bryte igjennom sikkerhetssystemet deres.Eksempel

En utdanning innen IT-Sikkerhet kan nok hjelpe deg godt på vei, men det vil på ingen måte gi deg kunnskaper nok til å kunne hacke noen som helst. Ingen skole i Norge lærer deg å "hacke".

Vil anbefale deg at du bruker resten av skoleåret til å prøve deg ut med programmering på siden av skolen før du tar et såpass stort yrkesvalg. Finn ut om det er noe du trives med. Det er langt ifra noe som passer for alle, og å bli en kompetent "white hat hacker" vil ta deg mange år.
Sist endret av Dantello; 28. august 2017 kl. 02:03.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hvorfor er det egentlig så viktig å kunne programmering, og hva slags type programmering? Programmering kan jo være alt for å skrive lavnivå grensesnitt mellom maskinvarekomponenter til å sette opp nettbutikker.

Trenger en egentlig å kunne så mye programmering for å kjøre f.eks. en portskanner eller sende epost med "skadelig" programvare?
Hacking er avansert triksing med kode. Å drive med hacking uten kunne kode er som å delta i debattkonkurranser på et språk du ikke forstår. Alle kan kjøre en portscanner eller sende en e-post. Du får ikke jobb som "white hat hacker" basert på slike ferdigheter.

Hackeren i dine eksempler er den som har skrevet den skadelige programvaren, ikke den som trykker send på e-posten.
Sist endret av mentalmelt; 18. september 2017 kl. 01:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Løs Hare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av optikom Vis innlegg
Hvorfor er det egentlig så viktig å kunne programmering, og hva slags type programmering? Programmering kan jo være alt for å skrive lavnivå grensesnitt mellom maskinvarekomponenter til å sette opp nettbutikker.

Trenger en egentlig å kunne så mye programmering for å kjøre f.eks. en portskanner eller sende epost med "skadelig" programvare?
Vis hele sitatet...
Fordi ingen seriøse bedrifter er villig til å betale en script kiddie for å gjøre noe de kan gjøre selv. Bedrifter er kun villig til å betale for din kompetanse om den går dypere enn hva deres egne ansatte allerede sitter inne med.
Anonym bruker
"Lystig Torsk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
NTNU har en sivilingeniørlinje (5-årig mastergrad) som heter Kommunikasjonsteknologi, der en av fordypningsretningene er Informasjonssikkerhet. Der er det stort fokus på cybersikkerhet, og mange nyutdannete går rett inn i jobb hos de store sikkerhetsselskapene som "white hat hackers" eller rådgivere innen det samme.

Informasjonssikkerhet
Gir deg spesialkunnskap om sikring mot misbruk, avlytting og sabotasje av nett og informasjon. Du vil få inngående kunnskap om kryptering og lære prinsipper, metoder og algoritmer for sikring av data som transporteres over nett eller som lagres eller prosesseres av nettbaserte tjenester og applikasjoner.
Vis hele sitatet...
Sitat av optikom Vis innlegg
Hvorfor er det egentlig så viktig å kunne programmering, og hva slags type programmering? Programmering kan jo være alt for å skrive lavnivå grensesnitt mellom maskinvarekomponenter til å sette opp nettbutikker.

Trenger en egentlig å kunne så mye programmering for å kjøre f.eks. en portskanner eller sende epost med "skadelig" programvare?
Vis hele sitatet...
Det du sikter til blir gjerne kalt «script-kiddie», altså en som ikke forstår hvordan ting fungerer eller er bygget opp; men som har nok kunnskaper til å bruke allerede ferdig skrevet skadevare. Noen må lage denne skadevaren, og det er gjerne de som blir omtalt som «hackere».
▼ ... over en uke senere ... ▼
Selvutdanning eller en eller annen IT studie. Supplere med forskjellige sertifikater (OSCP eller GIAC f.eks.), basically pen test serts. Du kan kjøre på med enkeltmannsforetak og approache selskapene selv. Inngå avtaler eller lage et pen test selskap der dere tilbyr dette.