Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 1662
En bekjent ble sagt opp pga positiv test av Cannabis. H*n hadde i arbeidsavtalen at det kan komme uanmeldte narkotikatester. H*n hadde en lederstilling, og det ble bevist at stoffet ikke ble inntatt i arbeidstiden, pga turnus arbeid, og testen ble tatt første dag på jobb etter fri.
Likevel ble h*n sagt opp på dagen, med 1 mnd lønn etterbetalt.

H*n godtok dette. Jeg mener, men vet ikke, at dette er i grenseland på hva arbeidsgiver kan gjøre. Personen har deltatt på flere narkotikatester tidligere, hvor alle har vært negative.. Personen visste at h*n kom til å teste positivt på denne testen, men også at stoffet ble inntatt i fritiden.

Bedriften har selvsagt null toleranse for alkohol og narkotika i arbeidstiden, iflg prosedyrene. Rett etter resultatene kom, ble prosedyrene forandret for å ha muligheten til å avskjedige personen (det var to stykker).

Litt sent for de nå kanskje å kjøre sak med fagforening e.l, siden dette er en stund siden.

Noen som kjenner det juridiske her?
I og med at han har signert en arbeidskontrakt hvor det står eksplisitt at det kan forekomme rusmiddeltesting så tenker jeg at dette er noe han må være voksen og ta ansvar for. Det er gjort et ganske bevisst valg om å innta rusmidler på tross av klar viten om at dette strider mot hans arbeidskontrakt.

Jeg vil også anta at han stiller ganske svakt juridisk her i og med at dette er kontraktfestet, og det er snakk om å bruke ulovlige rusmidler.