Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 6551
Hei, jeg lurer på hva dere synes er den "beste tjenesten" i forsvaret?

Selv har jeg vært på MP-rekrutt og er nå ferdig. Ble intervjuet til en stilling som Admass, og jeg sa at jeg var kjempemotivert (noe jeg egentlig ikke er).
Jeg sa jeg var veldig motivert til stillingen, fordi jeg brøyt sammen i helvetesuka, på grunn av vond skulder, sersjanten (laglederen) mente jeg ikke gjorde det bra nok, og jeg tolker det som at jeg ikke var bra nok til å bli MP-soldat.

Vakt-og sikring ville nok blitt tjenesten min fremover, men når Admass kom på banen gikk jeg all inn, for det. Nå angrer jeg litt, i og med at jeg har funnet ut at det er nesten KUN kontorjobb, og ellers hente leveranser og være slaven til befalene. Noen her som har vært/er admass som kan avkrefte/bekrefte dette?

Er fortsatt i tenkeboksen og lurer på om jeg burde fortelle offiseren, at jeg likevel ikke ønsker å være admass. Har ikke lyst på grønn tjeneste, hater å være i felt, men MP-soldat hadde vært ypperlig siden man aldri er i felt. Føler egentlig ikke jeg har noen andre valg enn Admass, men er redd jeg har gjort en enorm feil.

Back to topic: Hva er det dere er/var i forsvaret. Hatt noen gode/dårlige erfaringer? Anbefaler dere tjenesten videre eller ikke?
Sitat av Tænman Vis innlegg
Hei, jeg lurer på hva dere synes er den "beste tjenesten" i forsvaret?

Selv har jeg vært på MP-rekrutt og er nå ferdig. Ble intervjuet til en stilling som Admass, og jeg sa at jeg var kjempemotivert (noe jeg egentlig ikke er).
Jeg sa jeg var veldig motivert til stillingen, fordi jeg brøyt sammen i helvetesuka, på grunn av vond skulder, sersjanten (laglederen) mente jeg ikke gjorde det bra nok, og jeg tolker det som at jeg ikke var bra nok til å bli MP-soldat.

Vakt-og sikring ville nok blitt tjenesten min fremover, men når Admass kom på banen gikk jeg all inn, for det. Nå angrer jeg litt, i og med at jeg har funnet ut at det er nesten KUN kontorjobb, og ellers hente leveranser og være slaven til befalene. Noen her som har vært/er admass som kan avkrefte/bekrefte dette?

Er fortsatt i tenkeboksen og lurer på om jeg burde fortelle offiseren, at jeg likevel ikke ønsker å være admass. Har ikke lyst på grønn tjeneste, hater å være i felt, men MP-soldat hadde vært ypperlig siden man aldri er i felt. Føler egentlig ikke jeg har noen andre valg enn Admass, men er redd jeg har gjort en enorm feil.

Back to topic: Hva er det dere er/var i forsvaret. Hatt noen gode/dårlige erfaringer? Anbefaler dere tjenesten videre eller ikke?
Vis hele sitatet...
En kompis fra avdelingen jeg var på var admass og ble bestekompis med befalene og hadde en jevnt over chill stilling i alle fall. Han sa selv at han hadde det rimelig greit.

Selv var jeg ved Garnisonen i Sør-Varanger, der jeg gikk gjennom rekrutten for å bli grensejeger, men ble overført til sambandstropp og fikk utdanning og kursing som OPS-ass, der vi driftet Operasjonssentralen til avdelingen, som er én av to "skarpe" OPS'er i landet, sammen med HMKG OPS. Gøy stilling med mye ansvar, og vi ble en veldig sammensveiset gjeng mot slutten av året.
Da jeg var i luftforsvaret for noen år siden, tjenestegjorde jeg på Ørlandet hovedflystasjon. Tjenestestillingen het noe sånt som "flysystem teknikker assistent". Det var helt konge for min del. Mekke på fly, sitte i cockpiten å trykke på knapper. Helt i min gate.
Skulle egentlig være "Crew chief assistent", men det var noe krøll med datoen når jeg skulle intre i stillingen, så jeg spurte om jeg ikke kunne skru på flyene istedet.
Kjempetjeneste! En av mine beste år var i militæret
Jeg var Personlig Assistent i garden. Noe som betydde at jeg satt på kontor og jobbet fra 0800 - 1500 hver eneste dag. Hadde veldig mye fritid. Helgene hadde jeg fri. Ble veldig godt kjent med befalet. Jobbet litt med gardesjefen, kapteiner og løytnanter.

Her har du en ganske fin sjanse for å få et veldig fett tjenestebevis. Veldig flott å ha med videre.

Opplevde ofte at det kunne bli kjedelig i lengden. Men da spurte jeg jo om jeg kunne få noen ekstra oppgaver eller jeg ringte rundt og spurte om folk trengte hjelp.

Får godt bekjentskap med befalet, slapp å hilse på de som alle andre måtte gjøre. Ble noen teite oppgaver som å gå og kjøpe snus til de osv, men du er tross alt i militæret. Meningen er å bli behandlet som en amøbe iblant.

Anbefales hvis du allerede sitter i saksa og ikke kan komme deg ut!
Har selv ikke vært i forsvaret da jeg takket nei, så av ren nysgjerrighet hva er admass? admistrerende assistent eller noe? fant ikke noe lurt på google, kan hende det bare er jeg som er blind, haha.
Sitat av Hutch Vis innlegg
Har selv ikke vært i forsvaret da jeg takket nei, så av ren nysgjerrighet hva er admass? admistrerende assistent eller noe? fant ikke noe lurt på google, kan hende det bare er jeg som er blind, haha.
Vis hele sitatet...
Korrekt. Disse tar seg av "div adm" som må gjøres, som f.eks å passe på at alt av forbruk i et kompani eller en tropp er tilstede til en hver tid, så vel som å ta seg av vanlige kontorjobber i tillegg.
Hvis det er admass stillingen på Sessvollmoen du har fått tilbud om, vet jeg at tidligere som har hatt den har trivdes veldig godt. Det er jo bare å ta en prat med de som er admass der nå, de bor på samme kaserne som deg. De hjelper til på øvelser osv.

Dersom befalet tilbød deg stillingen, regner jeg med at MP er utelukket. Da har du bare oppstø (V&S, transport, velferd, presteass, idrettsass) og admass igjen. Om noen av de stillingene frister mer skader det naturligvis ikke å spørre.
Kjenner et par som har vært admass i Luftforsvaret som dimmet i fjor. Begge trivdes utrolig godt og ble kjent med svært mange på basen, både soldater og befal.

Jeg var WingOPS-ass på Ørland Hovedflystasjon, hadde lett tatt et år til med samme stilling!
Mi erfaring med admassar er at dei har det veldig greit. Greie arbeidstider og fri i helgane.
Sitat av Deadlock Radium Vis innlegg
Korrekt. Disse tar seg av "div adm" som må gjøres, som f.eks å passe på at alt av forbruk i et kompani eller en tropp er tilstede til en hver tid, så vel som å ta seg av vanlige kontorjobber i tillegg.
Vis hele sitatet...
Takker for svar.
Min oppfatning av admasser er basically det samme som kommer frem her i tråden. Rolige kontorstillinger med mye fritid, som heldigvis ikke blir like dølle og kjedelige som de høres ut, fordi man får nær kontakt med befal og andre der, og også gjerne mye frihet i tjenesten.

Kjenner et par som har vært admasser og de sier de har stortrivdes i tjenesten. Men igjen, det er jo noe helt annet enn de typisk grønne stillingene, så hvis du er en felttype, så blir det kanskje for kjedelig, men du beskriver deg jo ikke akkurat som noe felttype, så jeg tror du kan komme til å trives i en admasstilling.
"Øko-Terrorist"
Husker bare at vi ga alle admasser helvete når jeg var i tjeneste. (RFK1 Storm Esk 4 Setermoen(Semper Paratus!))
Sist endret av tr80r; 15. februar 2014 kl. 21:28.
Hva dine arbeidsoppgaver blir varierer nok fra sted til sted.

Når jeg var inne var admassen assistenten til en løytnant som var adm off. Blandt annet var jobben hans personlig sjåfør for adm offen i felt (mye kjøring inn til leir pga møter o.l.), dette betydde at det var han som handler godteri og brus på øvelsene. Ellers vanlige administrative oppgaver som å ta imot taps og skademeldinger fra soldatene o.s.v.
Jeg hadde elsket det om jeg fikk admass-stilling når jeg var inne, men fikk desverre en ganske grønn tjeneste og hatet det fordi jeg mistrives sterkt med både hard fysisk aktivitet og å være ute i skogen midt på natta midt på vinteren med en primus og varmeapparat som ikke funker.
15 måneder i sjøforsvaret. Etter rekrutten fikk jeg ønske meg tjenestested, jeg valgte båt. Så da ble det MTB, som radaroperatør ombord. Det innebar bestikktjeneste, føring av loggbok, kartrettelser på kveldene, vakthold og selvfølgelig oppskvær med ujevne mellomrom. Fikk være med på øvelser i Danmark og Tyskland, samt utallige turer opp og ned norskekysten, jeg har vært på omtrent hver eneste plass i kongeriket der man kan legge til med en MTB... :-)
Så - greit nok! Kjekk erfaring å ha. Men ikke VELDIG nyttig for livet senere, jeg sitter igjen med gode minner samt sertifikater for VHF og Truck....?! Wtf. ;-)

-Hadde i grunnen vært like greit å droppe det, tapte jo studieprogresjon (og/eller) inntekt i over et år.
Sitat av Tænman Vis innlegg
Hei, jeg lurer på hva dere synes er den "beste tjenesten" i forsvaret?

Selv har jeg vært på MP-rekrutt og er nå ferdig. Ble intervjuet til en stilling som Admass, og jeg sa at jeg var kjempemotivert (noe jeg egentlig ikke er).
Jeg sa jeg var veldig motivert til stillingen, fordi jeg brøyt sammen i helvetesuka, på grunn av vond skulder, sersjanten (laglederen) mente jeg ikke gjorde det bra nok, og jeg tolker det som at jeg ikke var bra nok til å bli MP-soldat.

Vakt-og sikring ville nok blitt tjenesten min fremover, men når Admass kom på banen gikk jeg all inn, for det. Nå angrer jeg litt, i og med at jeg har funnet ut at det er nesten KUN kontorjobb, og ellers hente leveranser og være slaven til befalene. Noen her som har vært/er admass som kan avkrefte/bekrefte dette?

Er fortsatt i tenkeboksen og lurer på om jeg burde fortelle offiseren, at jeg likevel ikke ønsker å være admass. Har ikke lyst på grønn tjeneste, hater å være i felt, men MP-soldat hadde vært ypperlig siden man aldri er i felt. Føler egentlig ikke jeg har noen andre valg enn Admass, men er redd jeg har gjort en enorm feil.

Back to topic: Hva er det dere er/var i forsvaret. Hatt noen gode/dårlige erfaringer? Anbefaler dere tjenesten videre eller ikke?
Vis hele sitatet...
Oppklaringssoldat, panserbataljonen. Mange feltdøgn, lange marsjer og stort fokus på de psykiske og fysiske belastningene det innebærer å føre krig på 1800-tallet. På tross av det meningsløse, repetative og slitsomme var det fortsatt et av de beste årene i mitt liv. Hadde ALDRI byttet tjenesten mot kaffe-henter-kaste-vekk-et-år stilling, enda jeg garantert hadde valgt sistnevnte om jeg fikk velge.

Kommer ikke frem hvor mye du har vært i felt, er du egentlig sikker på at det er noe du ikke liker?

Nå er det mulig jeg ikke husker helt klart - men er ikke kampen om MP-plassene ganske tett?
Jeg var i Sjøforsvaret fra 1999-2000. Hadde en flott tjeneste der... Selvsagt noe dritt også... men vi hadde ingen ute døgn i knappe telt.
Vi seilte fra Halden i sør, til Bodø i nord, og var innom de fleste byer på veien. To turer til Danmark, Køben og Århus.. En tur til Polen. Fest hver helg...
Jeg var radaroperatør, og navigasjonsassistent, noe som bestemte mitt yrkesvalg for fremtiden.. Er idag Overstyrmann på en supply båt, med god lønn og interessant arbeid.

Jeg mener de fleste har godt av et år i militæret, men skjønner det er kjipt om du allerede er i fast jobb, og taper et års inntekt pga dette..

Men for min del, uten særlige planer, var det helt greit