Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 19492
Hei, jeg er på utkikk etter nokså korte bøker som likevel er veldig gode. Tenker meg alt mellom 100 og 250 sider. Planen er å finne noe jeg kan lese sammenhengende, eller over to dager.

Så noen som har noen gode forslag? Er åpen for det aller meste, men vil helst ha noe som er nokså lettlest, altså ikke biografier fra tidligere politikere eller noe sånt.

Hvis du har et godt forslag setter jeg utrolig mye mer pris på om du begrunner forslaget ditt, selv om kun boktitler er bedre enn ingenting
Vurdert å lese noveller (bøker med kun noveller)?
Min favorittnovelle er iallefall When Sysadmins Ruled The Earth i boken Overclocked: Stories of the Future Present av Cory Doctorow.
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Vurdert å lese noveller (bøker med kun noveller)?
Min favorittnovelle er iallefall When Sysadmins Ruled The Earth i boken Overclocked: Stories of the Future Present av Cory Doctorow.
Vis hele sitatet...
Noveller er definitivt aktuelt. Har lest en del noveller av Stephen King på runtd 80-100 sider, og passer igrunn veldig godt. Takk for forslag! Overclocked: Stories of the Future Present som interessant ut, så spørs om ikke den legges til i årets ønskeliste


Sitat av Taurean Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Takk for forslaget! Å øke forståelsen for personlig økonomi er alltid positivt, så skal ha denne i bakhodet
Selve novellen When Sysadmins Ruled The Earth leste jeg forresten på nettet lenge før jeg kjøpte den fysiske boka, tror ikke den er mer enn et google-søk unna (så kan evt. ønskelisten spares til ting du _MÅ_ betale for).
Brave new world er kort og bra!
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Starship troopers

Randezvous with Rama

To absolutte sci-fi klassikere av grei lengde.
Frode Grytten - Flytande bjørn. - Spennende og meget morsom krim skrevet av det jeg mener er en av de beste norske samtidsforfatterene. Krim for folk som ikke liker krim.

J.K. Toole - A confederacy of dunces. - Flott liten bok om en tykk antihelt. Vant Pulitzerprisen posthumt.

David Foster Wallace - Brief interviews with hideous men. - Novellesamling med noen av de råeste novellene jeg har lest på lenge. Mørk og jævlig, men innimellom ganske morsom også.
Tolstoj har en del korte bøker. Leste akkurat Kosakkene (179 sider), det er den beste boka jeg har lest noensinne. Anbefaler også Barndom (127 sider) og Kreutzersonaten (115 sider). Har ikke rukket å lese noe mer av Tolstoj, men snakket med en bibliotekar her om dagen som mente Ivan Iljitsj' død (131 sider) og Herre og dreng var det beste Tolstoj har skrevet.
Sist endret av Chronic420; 18. november 2013 kl. 21:22.
Er veldig fan av Niccolo Machiavelli. Leste "fyrsten" på nytt for ikke så lenge siden. Den ble skrevet i renessansen. Fantastisk bok, og fortsatt aktuell den dag i dag.
Boken er ikke lang, tror det er på rundt 200 sider.
Anbefales på det sterkeste
Not my final form
"Den gamle mannen og havet" av Ernest Hemingway.
Frankrikes Solkonge
"Genesis" av Berhnard Beckett

Rundt 130 sider lang. Du blir helt mind blown. Brukte den som utgangspunkt på særemnet da jeg gikk på videregående, siden den tok for seg både filosofiske spørsmål, kunstig intelligens vs. intelligens, teknologi og en ny fremtid. Satt med en skikkelig tankevekker etter å ha lest den.
Profesjonell Noob
8bit's Avatar
Harens År og Kollektivt Selvmord av Arto Paasilinna er gode bøker på henholdsvis 158 og 234 sider. Verdt å lese.
Tusen takk for alle forslagene! Skal få tatt en god titt på alle sammen, så kanskje blir det noen under juletreet i år
Ker Shus av Tor Åge Bringsværd er sterkt anbefalt. Samme gjeld Kvinnen som Var et Helt Bord Alene, samme forfatter. Min absolutte favorittforfattar.
Jeg liker godt "på vegne av venner" - Kristoffer Schau.

En utrolig fin liten bok/ innbundet essay om ensomhet og døden.
Litt skuffende slutt, men en kjempe fin bok!

http://oktober.no/Boeker/Sakboeker/Paa-vegne-av-venner
Alkymisten er vel på litt under 200 sider, fin bok for øvrig. Kan videre anbefale Naked Lunch om du liker litt sær lesing, ligger på litt under 200 den også. Fight Club er veldig underholdende lesing, rett over 200 sider og Fear and Loathing in Las Vegas; ca 200 sider. Free Will av Sam Harris ligger på bare 70 sider, og definitivt interessant lesing.
Les Knut Hamsuns `Sult`, vel 150 sider. En klassiker av en av de største forfatterne Norge har fostret.
Stygg & samtidig fin
Dillinger's Avatar
Kan anbefale noveller, som bashfoo. Har vært litt "leselei" i en god periode, men har begynt å lese en del noveller nå. Det jeg liker med det er at man kan lese en novelle, legge fra seg boken, lese enda mer etter en god stund. Man trenger ikke å huske hva som tidligere har skjedd.
Det meste av Erlend Loe. Spesielt "Naiv.super" er fantastisk, men liker godt "Tatt av kvinnen" og "Doppler" også.
Nok en gang, takk for alle forslag! Har googlet litt på ting dere har foreslått, og har en halvferdig liste over bøker jeg kommer til å bestille/låne på biblioteket fremover
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Nok en gang, takk for alle forslag! Har googlet litt på ting dere har foreslått, og har en halvferdig liste over bøker jeg kommer til å bestille/låne på biblioteket fremover
Vis hele sitatet...
Kunne du tenke deg å dele hvilke du har bestemt deg for? Må finne noen nye jeg også :P Er straks ferdig med "Svermen" av Frank Schatzing. Det er en veldig lang bok, men anbefales!
Sitat av Invisible Elf Vis innlegg
Det meste av Erlend Loe. Spesielt "Naiv.super" er fantastisk, men liker godt "Tatt av kvinnen" og "Doppler" også.
Vis hele sitatet...
Enig. Loe skriver på en veldig morsom måte. Noen ganger kan setningsoppbyggingen hans bli litt vel sær, som i "Finnland", men alle andre (voksen)bøker av Loe vil jeg anbefalle. Min favoritt er Volvo Lastvagner, men man bør gjerne ha lest Doppler før man leser den.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Avatar Vis innlegg
Kunne du tenke deg å dele hvilke du har bestemt deg for? Må finne noen nye jeg også :P Er straks ferdig med "Svermen" av Frank Schatzing. Det er en veldig lang bok, men anbefales!
Vis hele sitatet...
Har ikke bestilt noe selv, men skrev opp en del forskjellig på ønskelista til jul. Ble først og fremst omtrent en av hver forfatter jeg ikke har hørt om før, så gir de fleste en sjanse. Fordelen med så korte bøker er jo at jeg kan lese gjennom dem fort, og hvis de dårlige er det ikke mye tid jeg mister.
Alt av Morten Strøksnes. Den mannen har en gave.
Skal sjekke han ut nikita. Du har ingen spesiell bok du vil anbefale til en som ikke har lest noe av han da?
Profeten av Kahlil Gibran er uten tvil en av mine favoritt bøker, jeg tror aldri jeg har vært borti en bok som sier så mye på så lite som 87 sider
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Albert Camus - Den fremmede. 120 (små) sider. Absurd skjønnlitteratur, nydelige skildringer (man ser alt for seg), fin flyt og veldig god bok. Særdeles interessant hovedperson. Litt samme stil som Kafka, bare mye kortere setninger.
The Diamond as Big as the Ritz av F. Scott Fitzgerald. 84 sider.