Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 2742
Hei

jeg har noen spørsmål angående generell studiekompetanse.
Jeg har nå fagbrev som frisør, (har alstå gått gk og vk frisør + 2 år i lære).
Jeg har fått beskje om at jeg bør omskulere meg pga eksem
Det jeg lurer på er, hva fag er det jeg må ta for å få studiekompetanse?
Og er det *lurt* av meg å ta det som prevatist?
Må du ta eksamen både muntlig og skriftlig i alle fag?!

Oppgitt
Du skal opp i totalt 5-6 eksamner i løpet av vgs. 2 muntlig og 4 skriftlig ? er litt usikker.
Ta fag privatist er ikke en lur løsning, du kan søke deg inn på videregående for å ta opp ønskede fag, eller ta allmenn påbygging. Dette er noe jeg kan anbefale om du fortsatt er usikker i valg av yrke, samt ønsker flere jobb muligheter'!
Generell studiekopetanse. Les litt her : http://no.wikipedia.org/wiki/Studiekompetanse

Uansett snakk med rådgiver, de kan som oftest være utrolig behjelpelig!
Sist endret av Spelly; 8. mars 2009 kl. 01:31.
Jeg er lærling for tiden, og tar studiekompetansen ved siden av som privatist. Men det jeg vet er at det finnes ganske mange fritak etter fullført fagbrev i forhold til dette. Ta kontakt med opplæringskontoret ditt eller skolen for mer info om dette.
Takk for fort svar
Har sånn ca funnet ut hva jeg kunne tenkt meg å bli, etter myye om og men.
Må sef. in på høgskolen og deres krav er [COLOR="Navy"]Studiekompetanse[/COLOR].
Trodde og at det var fritak i div. fag..(og håpet jeg slapp noen av allmenn fagene)
Er absolutt ikke noe jeg har ønsket meg dette her, vertfall ikke å komme på skolebenken og lese allmenn.
Men man klarer vell allt viss man virkelig står på..Har hørt at allmenn påbygg skal være ganske hart?
Jeg synest iallfall 10 timer med norsk i uken er hardt
HeHe...
Jah men de timene må jeg vell igjennom uansett?
Er egentlig engelsken og matten jeg er mest bekymret over.. :S
Noen av dere som vet hvor mangen uketimer i div. fag jeg allerede har fra gk og vk1?

Så står det:

I tillegg til dette må man ha fullført følgende fag fra videregående (i tillegg til fagbrevet):

norsk (hovedmål, sidemål og muntlig, 14 uketimer).
engelsk (5 uketimer/140 timer).
samfunnsfag (samfunnslære 2 uketimer/samfunnsfag 84 timer og nyere historie 4 uketimer).
matematikk (5 uketimer).
naturfag (5 uketimer/140 timer).

Er det en mulighet for at jeg allerede har tatt noen av timene på gk og vk1?
Sist endret av sunshinesmile; 8. mars 2009 kl. 01:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Regner med at samfunnsfag og engelsk allerede er fullført og at du ikke trenger å ta dette. På min skole er engelsk et valgfag, og samfunnsfag hadde vi på VK1, så regner med at dette gjelder over alt.
Sitat av A-H Vis innlegg
Jeg synest iallfall 10 timer med norsk i uken er hardt
Vis hele sitatet...
Jeg synes ikke det er så veldig hardt, er bare utrolig kjedelig. Når jeg sitter der i 5 timer og ikke gjør en dritt annet enn å spille Liero er det ikke hardt. Blir så hardt du gjør det til selv. Selve prøvene går greit, men jeg gidder ikke følge mye med i timene.

Edit: Men det er bare fordi jeg er så kul.
Sist endret av illuSiOn^; 8. mars 2009 kl. 14:10.
Ja ok..Tror jeg er ganske tunglært . :S
Så følle med og lese må jeg nok gjøre..
Men er jo bare supert viss jeg kan slippe noen av fagene.. Er det noen av dere som vet hvor jeg kan finne ut av det??
Anbefaler å snakke med en av studieveilederene på det universitetet du kunne tenke deg å gå, vet om flere som kun har måtte ta noen "enkle" prøver og fikk begynne på universitetet uten det wikipedia sier studiekompetanse er, har flere venner som kom inn bare fordi de snakket med en studieveileder, dette ofte uten annet en grunnskolen..
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Ski for your life
kosepaa's Avatar
Håper det går greit jeg låner denne tråden litt. Ifølge Wikipedia trenger man ikke et 3. språk (fransk, spansk, tysk osv.) for å få generell studiekompetanse, men jeg har hele tiden vært sikker på at man måtte det, og når jeg da gjorde det mindre bra i fransk siste året på vgs tenkte jeg selvfølgelig at jeg måtte ta det opp igjen. Men må jeg det? Jeg vil bare være helt sikker før jeg kaster meg over bøkene igjen.
Sitat av kosepaa Vis innlegg
Håper det går greit jeg låner denne tråden litt. Ifølge Wikipedia trenger man ikke et 3. språk (fransk, spansk, tysk osv.) for å få generell studiekompetanse, men jeg har hele tiden vært sikker på at man måtte det, og når jeg da gjorde det mindre bra i fransk siste året på vgs tenkte jeg selvfølgelig at jeg måtte ta det opp igjen. Men må jeg det? Jeg vil bare være helt sikker før jeg kaster meg over bøkene igjen.
Vis hele sitatet...
Jeg har generell studiekompetanse, og jeg har ingen andre språk enn norsk og engelsk.
Ski for your life
kosepaa's Avatar
Sitat av MartinB Vis innlegg
Jeg har generell studiekompetanse, og jeg har ingen andre språk enn norsk og engelsk.
Vis hele sitatet...
Er flere jeg vet om som har det uten et 3. språk, men i og med at jeg var så sikker på at jeg trengte det ville jeg bare være helt 100% sikker på at jeg ikke trenger å ta opp igjen fransk.
Sitat av kosepaa Vis innlegg
Er flere jeg vet om som har det uten et 3. språk, men i og med at jeg var så sikker på at jeg trengte det ville jeg bare være helt 100% sikker på at jeg ikke trenger å ta opp igjen fransk.
Vis hele sitatet...
Vel, nå gikk jeg yrkesfag i to år, for så å ta allmennpåbyggning, så jeg vet ikke hvordan det f.eks er på vanlig allmenn.
Så da er det nok bedre å høre med skolen for å få et riktig svar.
Går påbygg til studiekompetanse no, har gått to år på elektro fyrst. Ein treng ikkje språk, men ein skal ha eit programfag. Eg har fordjupning i mattematikk f.eks. Programfagtilbudene varierer frå skule til skule.
Sitat av kosepaa Vis innlegg
Håper det går greit jeg låner denne tråden litt. Ifølge Wikipedia trenger man ikke et 3. språk (fransk, spansk, tysk osv.) for å få generell studiekompetanse, men jeg har hele tiden vært sikker på at man måtte det, og når jeg da gjorde det mindre bra i fransk siste året på vgs tenkte jeg selvfølgelig at jeg måtte ta det opp igjen. Men må jeg det? Jeg vil bare være helt sikker før jeg kaster meg over bøkene igjen.
Vis hele sitatet...
Hvis du har strøket i det, må du ta eksamen i det for å få vitnemål... Eller bytte det med et annet fag.
Sist endret av Spelly; 7. september 2009 kl. 12:55.
Ski for your life
kosepaa's Avatar
Sitat av spelley Vis innlegg
Hvis du har strøket i det, må du ta eksamen i det for å få vitnemål... Eller bytte det med et annet fag.
Vis hele sitatet...
Men kan jeg bytte det med hvilket som helst fag? Er det på grunn av for få timer?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Ski for your life
kosepaa's Avatar
Nå er fristen for å melde seg opp to timer unna og dermed har jeg en liten case med tanke på at jeg helt har glemt dette. Når jeg har strøket i fransk på VK2 må jeg ta det opp for å få vitnemål uansett? Må jeg ta eksamen i både muntlig og skriftlig? Hvis jeg kan bytte fransk til et annet fag, hvilket/hvilke fag kan jeg bytte til? Kan jeg ta eksamen i fag fra Reform 94 selvom jeg gikk under Kunnskapsløftet?
Håper på raske og informative svar. På forhånd takk.
Håper det er greit jeg låner denne tråden litt ^^

Jeg tar påbygging nå, og så langt ser matematikken veldig grei ut. Vurderte derfor å prøve å ta r1 matte som privatist ved siden av. Jeg har mye ekstra tid i mattetimene siden jeg ligger en del foran. Hvor vanskelig tror dere det ville være å ta r1 samtidig? Krever det mye arbeid? Har aldri hatt noe særlig problem med matematikk før.
Jeg tror at hvis du er over 25 år eller noe så er det bare 6 fag du må ha for å få studiekompetanse. Eller så er det at du må ha jobbet 5 år tilsammen.

Sitat av Invisible Elf Vis innlegg
Håper det er greit jeg låner denne tråden litt ^^

Jeg tar påbygging nå, og så langt ser matematikken veldig grei ut. Vurderte derfor å prøve å ta r1 matte som privatist ved siden av. Jeg har mye ekstra tid i mattetimene siden jeg ligger en del foran. Hvor vanskelig tror dere det ville være å ta r1 samtidig? Krever det mye arbeid? Har aldri hatt noe særlig problem med matematikk før.
Vis hele sitatet...
Du kan jo ta en titt her på hva som inngår http://sinusr1.cappelendamm.no/
ta påbygg på akademiet du kjempebra privatskole, koster derimot ca.1000 lapp i måneden. enkelt og greit. ligger sentalt i oslo (bislett).
Kan man eksempelvis bare melde seg opp til eksamene som privatist, og få studiekompetanse ved å bestå alle eksamene? Eller kreves det virkelig at man har alle timene?
du kan bare melde deg opp som privatist, det holder det så lenge du består. Jeg går på privatskole og jeg trenger ikke gå i timene hvis jeg ikke vil, alt som teller er at du består eksamen