Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  121 35202
Ja, min far har da disse 3 prikkene.
Og han forteller at disse står for Tro, håp og kjærlighet.
Men siden han også var i marinen for en god del år siden kan det bety at det var en trend
å ta disse der.
▼ ... over et år senere ... ▼
Her er vertfall forklaringen på hva det betyr i Gjeng Miliøer...



DOT TATTOOS:

The dots are usually in groups of three or five small dot tattoos. The most common locations are the web of the hands, the wrist and elbows. For many, three dots in a triangular shape represent the only three places gang members go to - the hospital, prison or grave.
Denne tråden synes jeg var en possitiv overaskelse! Jeg har en onkel med denne tatoveringen, tre grønne prikker i triangel mellom tommel og pekefinger på venstre hånd. Når jeg var liten var jeg fryktelg nysgjerrig på hva dette betydde, men det gikk i glemmeboken som alt annet med årene. Var meget interessant å lese denne tråden nå.
Jeg støtter tro-håp-kjærlighet-teorien, fikk det forklart av en sjømann en gang... Men kan jo selvfølgelig ha en annen opprinnelse.
▼ ... over en uke senere ... ▼
I trøndelag kalles denne tattoveringen for lasaron flekker
mye tyder på at det er en slags sjømann tattoo, men har sikkert et mangfold av andre betydninger.
Anyways... den feteste sjømann tattoo'en er han fra robinson ekspedisjonen for et par år tilbake som hadde Sailor i et slags skilt rundt halsen! Hardcore... haha!
Det ble også gjort for å sjekke om man reagerte negativt på tatoveringer, siden gamle metoder og tatoveringsstudio ikke var på langt nær like renslige før i tiden som nå. Når noen fikk infeksjoner trodde man at de ikke tålte å bli tatovert.
▼ ... over et år senere ... ▼
Ser tråden er død, men siden jeg tilfeldigvis begynnte å lese ble jeg så irritert at jeg MÅ kommentere selv om jeg ikke orket å lese alt. Mulig noen bomser har noe lignende, men det er ikke poenget. Poenget er de som ikke har peil på hva ting betyr, og tattoverer seg i hue og raua..

1. Tattoveringer som har en betydning er rått. De som ødelegger gamle tradisjoner, ikke så rått.

3- prikk tattoveringen jeg tenker på betyr:
Tro, håp og kjærlighet. Denne kunne man tattovere om man hadde vært ute i hardt vær og sjangsen for å overleve var minimal. Når gamle sjømenn med denne tattoveringen klemte tommelen inntil pekefingere, forsvant om jeg husker riktig stjernen for håp. (alt håp ute) mulig tro også forsvant, så bare kjærligheten i neste havn var igjen.

Men poenget er ihvertfall at når to sjømann med denne tattoveringen møtes og håndhilser, skal den danne en komplett stjerne! Så ikke mess med dette har sett mange som har tatt denne uten at den funker under håndhilsing, eller på noen annen måte, det er teit!
Faren min har en slik tatovering, men sann som jeg har forstått han, så er han en som har gått kokkeskole og blitt gift fått unger å blitt tjukk!
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Mener å huske å ha blitt forklart at det står for "tro, håp og kjærlighet". Utrolig harry altså. Stort sett junkies og sjømenn som har det.
Vis hele sitatet...
Så junkies og sjømenn er det samme? Det stemmer at det står for "tro, håp og kjærlighet". Også benevnt som "bomsemerke"

Men å kalle sjømenn og junkies for det samme, går utover min yrkesstolthet!
Sist endret av fisher80; 12. mars 2012 kl. 01:01.
Sitat av fisher80 Vis innlegg
Så junkies og sjømenn er det samme? Det stemmer at det står for "tro, håp og kjærlighet". Også benevnt som "bomsemerke"

Men å kalle sjømenn og junkies for det samme, går utover min yrkesstolthet!
Vis hele sitatet...
Nå er det vel strengt tatt ikke det han gjør da, men.
Sitat av ps3 Vis innlegg
Nå er det vel strengt tatt ikke det han gjør da, men.
Vis hele sitatet...

Mener å huske å ha blitt forklart at det står for "tro, håp og kjærlighet". Utrolig harry altså. Stort sett junkies og sjømenn som har det.

Nei, du har nok rett i det. Men ganske likestilt blir det iallefall...
jeg tror at akkurat det der med de derre prikkene er forskjellig fra sted til sted
her hvor jeg bor betyr det Tro.håp og kjærlighet men derimot om du har en strek imellom prikkene betyr det også urent blod
▼ ... flere år senere ... ▼
Bomsmerket. Jo det er nok slik at de tre prikkene symboliserer at en tilhører en gruppe som står utenfor samfunnet. I mellomkrigstiden var det tusenvis av landstrykere, byboms, lasaroner,kriminelle, sjøfolk som hadde gått på bommen i fremmede havnebyer, som hadde dette merket. Etterhvert tatoerte nok vanlige sjøfolk det også, inntil norske sjøfolk i utenriksfart ble utradert på 70 tallet. De siste som har tatt dem i bruk er visstnok brukere av illegale rusmidler. Og det er jo helt etter tradisjonen. Disse er jo kriminalisert, og står på på utsiden av samfunnet.
Det finnes flere teorier om opprinnelsen. Se boka "På loffen" av Thor Gotaas.
Mye rart her.

Ikke anker tattovering som er topic, men siden det er diskutert her må jeg nesten nevne at ankeret startet som en tattovering for sjømenn som hadde krysset atlanterhavet.
I senere tid har ankeret blitt veldig populært og det blir tolket på forskjellige måter.
Sist endret av Forvirretperson; 18. desember 2014 kl. 00:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Mener å huske å ha blitt forklart at det står for "tro, håp og kjærlighet". Utrolig harry altså. Stort sett junkies og sjømenn som har det.
Vis hele sitatet...
Dette er det jeg har hørt ifra flere folk
Har møtt mange med denne tatoveringen. De fleste har vært gamle sjømenn.
Min bestefar brukte å advare meg mot folk som hadde denne tatoveringen når jeg var yngre. Sa det var kun "værstingene" på sjøen som hadde de. Han var sjømann hele livet. Når det kommer til de andre sjøfolka jeg har pratet med så bruker de stort sett å si "tro, håp og kjærlighet" men om dette er noe de har bestemt seg for å si for å dekke over en intern samhold greie eller en litt skecthy fortid kan være. Det var en gammel sjømann som fortalte meg en gang at den ekte betydningen fikk ikke folk "utenfor" vite, så de kalte det T,H,K.
Dog med tidens gang har det nok utviklet seg til å bare være tull, og noe folk tar fordi de mener det er kult, som så mange andre typer tatoveringer, russiske fengsel tattiser f.eks.
Så poenget er vel at det har blitt så utvaska at det nåtildags er umulig å fastslå den originale betydningen med 100%
Vet ikke om dette stemmer, men har hørt at det skal være et symbol på Det tredje øye.
Det (øyet) er ofte tegnet inni en trekant, så går utifra at hver prikk da forestiller hvert punkt i trekanten.


http://cdn.vectorstock.com/i/composite/85,90/third-eye-ajna-chakra-vector-308590.jpg
Fattigmannsblod;
Underklass's Avatar
Jeg har fått forklart samme betydning av denne tatoveringen (tre prikker) av tre forskjellige personer.
Første jeg spurte var en 50 år gammel eks narkoman som mente dette var et bomse merke. Det mente også taxi-sjåføren som kjørte den aktuelle taxien vi satt i. Begge de var enige at det var merket for boms.
Min far har også en slik tatovering, han er dog både eks narkoman og eks sjømann, men har også tatt denne tatoveringen i forbindelse med hans liv i rus og som boms.

Jeg har fått forklart samme betydning av denne tatoveringen (tre prikker) av tre forskjellige personer.
Første jeg spurte var en 50 år gammel eks narkoman som mente dette var et bomse merke. Det mente også taxi-sjåføren som kjørte den aktuelle taxien vi satt i. Begge de var enige at det var merket for boms.
Min far har også en slik tatovering, han er dog både eks narkoman og eks sjømann, men har også tatt denne tatoveringen i forbindelse med hans liv i rus og som boms.
Sist endret av Underklass; 25. desember 2014 kl. 14:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Tro, håp og kjærlighet / Død, fengsel og hospital / Bomsemerke / Bare fordi man syns det er fint.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Så en sånn i natt ute på byen, 3 grønne prikker mellom tommel å pekefinger, ble veldig nyskjerrig, hadde ikke sett det før. Han så ut som en som hadde levd et hardt liv.. Han gikk nok under "bomsemerke"
Så en kar fra eldrehjemmet tidligere i dag, han hadde tattovert et hjerte med to ben i kryss bak. Det ene benet så ut til å gå igjennom hjertet. Tattoveringen var på venstre hånd mellom tommel og pekefinger. Den så relativt gammel ut.
Tipper det enten var en gammel sjømann-tattovering eller en fengselstattovering. Morsomt om noen kunne gitt svar på hva den kan stå for.