Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 5745
Det er romjul, det snø (bortsett fra der slemme Dagmar knuser alt), de fleste har vel gomlet ferdig i seg julematen og folk går på ski(!) - ikke minst herjer vestkantfolka skistedene i øst-Norge.

Hvordan er det da så at de visstnok troner noen cm høyere enn resten av befolkningen - høydemessig?
Veldig subjektivt sagt, og jeg har absolutt ingen dokumentasjon, bare fra det jeg selv har observerer - over tid. (befinner meg i nærheten av et skisted vettu )
Kort sagt; gutta ser 1.9 i snitt ut, jentene noen cm over det som er normalt for jenter, tynne kropper med schvære jakker går igjen overalt.

Det braser et dusin bakoversveis-gutter inn på en lokal Rema-butikk, og diskuterer om de skal ha taco, pizza eller noe annet til frokost. Jeg kjøper melkevarer og i øyekroken observerer folkene og den brautende holdningen deres. er selv noe over 1.80 så det bryr meg ikke for meget, men stakkars bygdefolk som må takle slike blærete flodhester fra "byn". altså Heromdagen.

Bruker de forhøyede hæler, stylter, eller en annen sånne derre motegreie jeg ikke har fått med meg? (en liten stund siden jeg har kjøpt sko ser du)


[CENTER]Hva tenker dere?[/CENTER]
[CENTER] (schtek, schtek)[/CENTER]
Sist endret av aeon_illuminate; 30. desember 2011 kl. 15:54.
De har jo bedre gener, da de har større frihet i valg av partner
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Trådstarter
Sitat av G4ndj1 Vis innlegg
De har jo bedre gener, da de har større frihet i valg av partner
Vis hele sitatet...
Enig, (delvis dog). Norge kan da vel ikke regnes lenger som et egalitært land hvis den utviklingen får løpe løpsk... Ting går i retning Storbritannia
Direkte Thumbs down til dèt. Ønsker ikke gateopprør øst vs Bærum àla London om 10 år.

Bedre og bedre gener; jeg kjenner flere litt smådumme folk fra vestkanten/asker/you name it.
Sist endret av aeon_illuminate; 30. desember 2011 kl. 16:09.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Okay, så du vil føre debatt om kvifor det er slik, utan å eingong vite at det er slik? Det er litt sært utgangspunkt for fornuftig diskusjon.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Trådstarter
Sitat av slashdot Vis innlegg
Okay, så du vil føre debatt om kvifor det er slik, utan å eingong vite at det er slik? Det er litt sært utgangspunkt for fornuftig diskusjon.
Vis hele sitatet...
Vel. du har jo denne her fra SSB.

Vanskelig riktignok å skjelne Asker og Bærum ut ifra Akershus siden mange lever utenfor byen i fylket og mange samtidig i Asker,Bærum/byen - men den viser riktignok noe forskjell med dertil noe høyere vekt.

Utgangspunktet mitt var å sette i gang en diskusjon etter mine og gjerne andres observasjoner... Vanskelig å komme til konkrete tall rundt høydeforskjell.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Gjennomsnittshøyden i Norge er grovt sett 1.80, Akershus og Oslo ligger rett under ifølge SSB som du lenker til. Hva er poenget?
Jeg bor i en bygd. Jeg og kompisen min som Joiner tg er 1.90 tror egentlig det også kan være noe man legger ekstra merke til fordi man fokuserer på akkurat det. Se etter høye, ikke vestkant-folk. Tror i vil legge merke til mange da.

Beklager leifene. Sitter på en mobilen. Håper det er forståelig.
Kanskje vestkant folka får bedre mat enn resten av befolkninga? Bedre kosthold gjør at man vokser vettu. For 100 år siden var snitt høyden i Norge på rundt 170 og det gikk opp til der vi er i dag i takt med moderniseringen av Norge.
<- Not Spirituell
bergice's Avatar
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Kanskje vestkant folka får bedre mat enn resten av befolkninga? Bedre kosthold gjør at man vokser vettu. For 100 år siden var snitt høyden i Norge på rundt 170 og det gikk opp til der vi er i dag i takt med moderniseringen av Norge.
Vis hele sitatet...
Jeg er "vestkant folk" og bryr meg fint lite i hva jeg spiser, likevel er jeg rundt 1.95.
Sitat av bergice Vis innlegg
Jeg er "vestkant folk" og bryr meg fint lite i hva jeg spiser, likevel er jeg rundt 1.95.
Vis hele sitatet...
HAn snakker vel generelt om de som er nøye på å spise fin mat.
Sitat av bergice Vis innlegg
Jeg er "vestkant folk" og bryr meg fint lite i hva jeg spiser, likevel er jeg rundt 1.95.
Vis hele sitatet...
Det jeg prøver å komme fram til er at det er større sjans for at unger med foreldre som tjener 1 mill i året får en bedre middag på bordet en unger til foreldre som tjener 150 000 i året. Selv om du bryr deg fint lite om hva du spiser kan det vel hende at moren din brydde seg? Siden du kaller deg selv "vestkant folka" så går jeg utifra at du da mener at du er oppvokst i en familie som tjener over snittet enn det Ola Nordmann gjør
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Trådstarter
Sitat av jarinalus Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Akk så nedslående, men jeg tror den ikke allikevel før det kommer massive mengder lignende forskningsrapporter.. det derre der er kontroversielt...

Uansett - temaet var vestkantfolk og høyde, er det deres genetikk eller bruker de sko og "utstyr" for å se/framtone sånn ut?

Prøv å hold dere til topic folkens
Tror det har mye med hva slags næring, og hvor mye du stapper i deg. Sett bort ifra gener så klart da. Spesielt tre-fire stk. jeg kjenner fra barneskolen som hadde litt/en del ekstra på kroppen er de som nesten er to meter idag
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Akk så nedslående, men jeg tror den ikke allikevel før det kommer massive mengder lignende forskningsrapporter.. det derre der er kontroversielt...

Uansett - temaet var vestkantfolk og høyde, er det deres genetikk eller bruker de sko og "utstyr" for å se/framtone sånn ut?

Prøv å hold dere til topic folkens
Vis hele sitatet...
Heftige vintersko gir deg fort 5 cm ekstra ihvertfall, og det kan gi utslag på inntrykket du får, om du tenker at enten så kommer:

1.75 - 1.80 og 1.85 inn - eller
1.80 - 1.85 og 1.90.
Det er et par problemer med observarsjonen din.

1. Hva er vestkantfolk? Alle som er født vest i Oslo?
2. Du så en vennegjeng, det er et ganske lite utvalg.

Du finner høye, som lave folk overalt i Norge. Vi er vel et av landene med høyest gjennomsnitt høyde på begge kjønn (Har ingen kilder på dette, men jeg mener å ha lest det engang, om det ikke var for hele Europa/vesten)
Har hatt en snikende antagelse om at ledere er høyere. Det ville jo passa fint inn i Bærum-hypotesen.
Jeg er vel og "vestkantfolk", men selvom jeg er over gj.snittet høy så har jeg mange venner som er under. Tror ikke det ligger noe i det TS sier egentlig. Sånt varierer jo alle steder!
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Trådstarter
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Det er et par problemer med observarsjonen din.

1. Hva er vestkantfolk? Alle som er født vest i Oslo?
2. Du så en vennegjeng, det er et ganske lite utvalg.
Vis hele sitatet...
1) Plenty av SUVer, bakoversveis og kæxe-dialekt, skiklær av ganske høyere prisnivå. Jeg tror vel ikke mer skal til, og jeg tror mange er enige der.
Finnes få med den firer-kombinasjonen i Trondheim og Bergen til eksempel - og det utelukker ikke at det finnes rikfolkungdom i de to andre byene, der er dem 'annerledes'.

2) Feil. Ingen vennegjeng bare, men en over tid-observasjon på flere tettsteder og skisentre(er). les hovedinnlegg
Sist endret av aeon_illuminate; 30. desember 2011 kl. 20:03.
Her er svaret: Mange VESTKANT-GUTTER, som blir VESTKANT-MENN, med god økonomi kan velge pene damer, og får pene unger! Slik går det i generasjon til generasjon. Derfor er vestkant-folk penere enn østkant-folk!
Problemet er jo at mange VESTKANT-GUTTER/MENN velger VESTKANT-GUTTER/MENN. Dessuten vil jeg påstå at alle gutter jeg har sett fra "Vestkanten" har trange jeans og gutte-Uggs. Dvs. at mange av dem er jævlig femi.
Sitat av ThwiX Vis innlegg
Problemet er jo at mange VESTKANT-GUTTER/MENN velger VESTKANT-GUTTER/MENN. Dessuten vil jeg påstå at alle gutter jeg har sett fra "Vestkanten" har trange jeans og gutte-Uggs. Dvs. at mange av dem er jævlig femi.
Vis hele sitatet...
Hvordan faen finner du det relevant? Femi, Uggs, hva har det med saken å gjøre til trådstarter? Femi eller ikke.. dette handler om sosial klasse, økonomisk kapital og kulturell kapital.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Hvordan faen finner du det relevant? Femi, Uggs, hva har det med saken å gjøre til trådstarter? Femi eller ikke.. dette handler om sosial klasse, økonomisk kapital og kulturell kapital.
Vis hele sitatet...
Det er relevant i det stådsted at han vil diskutere hvordan man kan se at noen er fra vestkanten.
Sitat av ThwiX Vis innlegg
Det er relevant i det stådsted at han vil diskutere hvordan man kan se at noen er fra vestkanten.
Vis hele sitatet...
Trådstarter vil diskutere hvorfor de er høyere/ hva de gjør for å se så høye ut.

Angående hvordan man kan se at noen er fra vestkanten, har du veldig rett.
Bra diskusjon dette.. (-eller?)

Jeg har lagt merke til at Finnmarkinger er litt lavere enn østlendinger, men mer tettbygde.

Kan det ha med elementær evolusjon i forhold til omgivelser?
Feks. å inneha 1.90 på vidda kan jo ikke være særlig praktisk i dårlig vær, man blåser jo bort..
Er man liten og tettbygd får man også bedre plass i feks. sjark, scooter og lign.

Jeg tror at vestkant folkas naturlige selekjsjon har gått dithen at den foregår i resturant/bar kø, hvor det å være lang har en stor fordel i forhold å kikke over køen for estimere når man slipper inn.
Jo raskere en slipper inn jo større sjangse er det for treffe noen en kan pare seg med.

Mulig jeg har bomma litt på Darvins lære her, men hadde man arr en slåsskamp mellom 5 karer fra Karasjok på 1,50 og 5 karer fra Bærum på 2,10, så hadde jeg holdt en knapp på de fra Karasjok...
Sitat av ThwiX Vis innlegg
Det er relevant i det stådsted at han vil diskutere hvordan man kan se at noen er fra vestkanten.
Vis hele sitatet...
Så du mener at høyere personer oftere er pene?
Eller går du off topic?
Sitat av Mr Smoch Vis innlegg
Bra diskusjon dette.. (-eller?)

Jeg har lagt merke til at Finnmarkinger er litt lavere enn østlendinger, men mer tettbygde.

Kan det ha med elementær evolusjon i forhold til omgivelser?
Feks. å inneha 1.90 på vidda kan jo ikke være særlig praktisk i dårlig vær, man blåser jo bort..
Er man liten og tettbygd får man også bedre plass i feks. sjark, scooter og lign.

Jeg tror at vestkant folkas naturlige selekjsjon har gått dithen at den foregår i resturant/bar kø, hvor det å være lang har en stor fordel i forhold å kikke over køen for estimere når man slipper inn.
Jo raskere en slipper inn jo større sjangse er det for treffe noen en kan pare seg med.

Mulig jeg har bomma litt på Darvins lære her, men hadde man arr en slåsskamp mellom 5 karer fra Karasjok på 1,50 og 5 karer fra Bærum på 2,10, så hadde jeg holdt en knapp på de fra Karasjok...
Vis hele sitatet...
Tror ikke evulusjonen skjer så raskt, med tanke på kø på uteplasser.....
Sitat av G4ndj1 Vis innlegg
De har jo bedre gener, da de har større frihet i valg av partner
Vis hele sitatet...
Her bommer du litt. På vestkanten velger ofte mor og far partner
til deg, basert på forretningskontakter og familieformuer. Jeg ble
selv forsøkt spleiset med en pike fra en "bedre" familie, i et jule-
selskap da jeg var rundt 17-18.

Min mor valgte å gifte seg "under sin stand" - med en
akademiker! Det gikk ikke upåaktet hen.

At vestiser er "penere" kan forklares med at de bruker mer
penger på kosmetikk, også innbefattet plastiske inngrep.
Husker det var en rik far som ga døtrene sine nye pupper
i bursdagsgave.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Trådstarter
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Her bommer du litt. På vestkanten velger ofte mor og far partner
til deg, basert på forretningskontakter og familieformuer
. Jeg ble
selv forsøkt spleiset med en pike fra en "bedre" familie, i et jule-
selskap da jeg var rundt 17-18.

Min mor valgte å gifte seg "under sin stand" - med en
akademiker! Det gikk ikke upåaktet hen.

At vestiser er "penere" kan forklares med at de bruker mer
penger på kosmetikk, også innbefattet plastiske inngrep.

Husker det var en rik far som ga døtrene sine nye pupper
i bursdagsgave.
Vis hele sitatet...
Wow! Den der i fet skrift visste jeg alldeles ikke. Noen flere som kan utdype? Hmm, interessant - "arrangerte ekteskap av etniske nordmenn"-hører ikke ofte i mediabildet.

Det der med underskrift er jeg ganske enig i. Generelt gjelder det for mange samfunnsklasser og nasjoner. Bare tenk på Storbritannia og Australia, britene sendte avgårde mange av sine kriminelle til Australia på 1700tallet, og vips nå 300 år senere vil de fleste mennesker si australiere er subjektivt mye penere enn dagens briter.
No offense da seff

Forresten; hvorfor er nettopp akademikerne under denne standen(trodde akad. var rimelig høyt)? Og hvorfor stand?
Pluss hvilken stand(mtp det er Norge vi snakker om)
Sist endret av aeon_illuminate; 31. desember 2011 kl. 01:27.
Bor du på vestkanten fordi du er høy (høyde er et komparativt fortrinn i mange tilfeller) & har lyktes pga det,
Eller er du høy fordi du bor på vestkanten & eter bra eller har foreldre som har lyktes fordi de er høye (se over)

En annen vinkling, som var i medier for ikke veldig lenge siden (tror det var nettavisen, orker ikke finne linken):

Hvorfor er folk på vestkanten penere enn andre?

Samme spin på det: Bor du på vestkanten fordi du har lyktes pga utseendet, eller er du pen fordi du bryr deg mer om utseendet når du bor på vestkanten?

Og ja, jeg er av den absolutte oppfatning at pene folk lettere lykkes en schtøgge folk. I snitt. Sånn er det bare.



Litt for å forklare hva jeg prater om: Folk som bor i nærheten av kraftledninger og store kollektivårer i store byer har høyere hyppighet av kreft. Men skyldes det egentlig kraftledningene/trakfikken, elelr det faktum at folk med "dårligere" livsstil er henvist til å bosettte seg i mindre attraktive områder.

Til info: Jeg bor på østsiden, og er under gjennomsnittlig pen, men har alikevel grei utdannelse og stilling. Så det nytter!! Haha!
Sitat av Mr Smoch Vis innlegg
Mulig jeg har bomma litt på Darvins lære her, men hadde man arr en slåsskamp mellom 5 karer fra Karasjok på 1,50 og 5 karer fra Bærum på 2,10, så hadde jeg holdt en knapp på de fra Karasjok...
Vis hele sitatet...
Hadde nok hold en knapp på kara på 2,10. Prøv å få et slags i ansiktet av en på 1,50 og så 2,10(utrena eller ei). Du merker forskjell
Sitat av Turrist Vis innlegg
Hadde nok hold en knapp på kara på 2,10. Prøv å få et slags i ansiktet av en på 1,50 og så 2,10(utrena eller ei). Du merker forskjell
Vis hele sitatet...
Du er klar over hvor sinnsykt ofte de slåss i karasjok? trening mann, trening!

Plus, close combat er tett & lav (& gjerne sterk) en fordel. Ref Judo.

Idet slåssing degenerer fra fylleveiving til "fullkontakt" er 2.10 av og til en ulempe. Jeg vet, jeg er selv 192
Heldigvis er det ikke så få i det norske "aristokratiet" lengre at man tyr til innavl.
Før giftet jo familiene seg på tvers for å beholde eiendom og rikdom innad familiene, mye av det samme som skjer i dag, men nå har de flere rikinger å velge imellom. og i dag er vakre koner er mer prestisje enn en adels kone, så dermed avler mann opp vakre kvinner på vestkanten, og gutter med feministiske-trekk(neida, joda)
Sitat av kampspurv Vis innlegg
Du er klar over hvor sinnsykt ofte de slåss i karasjok? trening mann, trening!

Plus, close combat er tett & lav (& gjerne sterk) en fordel. Ref Judo.

Idet slåssing degenerer fra fylleveiving til "fullkontakt" er 2.10 av og til en ulempe. Jeg vet, jeg er selv 192
Vis hele sitatet...
Så klart er det sikkert en god del momenter som spiller. Både det å være lav, og det å være hæy har sine fordeler og ulemper. Kan være godt trena selv om du er 2,10 og

Er heller ikke en selvfølge at du er god til å slåss selvom du er fra Karasjok. Kan godt hende jeg tar feil, men jeg tror at en på 2,10 som er like godt trent som en på 1,50 vill tatt minstemann. Har selv sett flere ganske så høye folk knærta relativt lave folk som har drevet med kampsport

Når syns jeg vi går litt av topic her.
Sist endret av Turrist; 31. desember 2011 kl. 02:25.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Her er svaret: Mange VESTKANT-GUTTER, som blir VESTKANT-MENN, med god økonomi kan velge pene damer, og får pene unger! Slik går det i generasjon til generasjon. Derfor er vestkant-folk penere enn østkant-folk!
Vis hele sitatet...
Tradisjonelt sett har vel egentlig DNAet til "østkantfolk" vært hakket rikere og bedre variert enn DNAet til "vestkantfolk". Hos vanlige bønder og arbeidere har man tradisjonelt sett hatt mindre fokus på klasse og familieslektskap da de fleste stilte relativt likt økonomisk, ergo har man også hatt en høyere grad av seksuell frigjøring når det kommer til valg av partner. Overklassen i Oslo f. eks. har i mye større grad vært avhengig av taktisk konevalg i henhold til familiens sosiale status. Jeg tror teorien din er bullcrap. Selv om det kanskje blir en drøy sammenligning har jo f. eks. europeisk adel gått igjennom en mye høyere grad av incest enn hva arbeiderne i hvilken som helst by har, der man har blandet bonde-DNA fra hele det representative landet.

Edit: situasjonen er selvsagt annerledes nå, så jeg tror denne diskusjonen uansett er litt på jordet, men at vestkantfolk skulle være penere enn østkantfolk tror jeg ikke er forankret i virkeligheten, hvis ikke penhet er direkte assosiert med brunkrem, dyre klær og merkelig hår.
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 31. desember 2011 kl. 13:16.
EoT: I dagens samfunn er det vell det som er sett på som pent? Du skal jo (jentene), være syltynn og "perfekt", siden de fleste av oss ikke erfødt med fløyelshud så da må man ty til sparkel fra cubus o.l., for å nå opp til idealet.

Til ts, om gutta fra vestkanten bruker innebygde forhøyede søker for å bli noen cm høyere, tror jeg ingen av de er tøffe nok til å innrømme d her.

Litt ot, om 5 karer fra innst i Finnmark, la oss ta stereotypen, 150 cm høy og same som driver med rein, og 5 stereotypiske pappadalter på 210 (190 uten sko), som står å ser hverandre over skuldra i helgene tror jeg nok nordlenningene går rimelig uskadd ut av d.
Det har mest med at folk har huet oppi rassen. Folk er forskjellige overalt, ferdig med det
Sitat av OnklD Vis innlegg
EoT: I dagens samfunn er det vell det som er sett på som pent? Du skal jo (jentene), være syltynn og "perfekt", siden de fleste av oss ikke erfødt med fløyelshud så da må man ty til sparkel fra cubus o.l., for å nå opp til idealet.

Til ts, om gutta fra vestkanten bruker innebygde forhøyede søker for å bli noen cm høyere, tror jeg ingen av de er tøffe nok til å innrømme d her.

Litt ot, om 5 karer fra innst i Finnmark, la oss ta stereotypen, 150 cm høy og same som driver med rein, og 5 stereotypiske pappadalter på 210 (190 uten sko), som står å ser hverandre over skuldra i helgene tror jeg nok nordlenningene går rimelig uskadd ut av d.
Vis hele sitatet...
Ai, ai, nå må du skille sukker og salt her. Nordlendinger liker ikke å bli forvekslet med finnmarkinger. Angående denne slåsskampen så tror jeg at alle nord for Dovre ville ha kommet uskadd unna.
Sist endret av ThwiX; 31. desember 2011 kl. 14:11.
En ting er helt sikkert, jeg har aldri møtt en vestkant type som ikke har vært klysete. Å en annen ting som er veldig viktig for disse gutta er at pappa tjener over en mill i året.

Så det jeg veit er at disse pappaguttene er opptatt av sosialstatus, særlig når de beveger seg ut fra Oslo.
Tror det har mye med påkledningen og holdninger å gjøre. Er nok mange triks man kan gjøre for å virke høyere uten å vokse en centimeter. Går du rundt og er stolt og rak i ryggen virker du høyere. Går du med nesa i været og rakker ned på folk rundt deg kan det muligens ha en psykisk effekt som gjør deg "større" i rommet.

Pluss, de høyeste mest fremtredende vestkantklysene er de som gjør mest ut av seg og tar mest oppmerksomhet. Det finnes vestkant-folk av alle høyder, men du kjenner igjen stereotypen og det er de du husker.

Klær er jo ofte designa for å fremheve positive trekk, å være høy er et positivt trekk. Dyrere klær = mer effekt?
Sist endret av Bothrops; 31. desember 2011 kl. 14:37.