Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2563
Jeg er sikkert ikke den eneste som har lagt merke til at media skriver mer og mer om cannabis. Etter at vår kjære riksadvokat mente at det var tid for en ny legaliserings debatt. Uansett, så synes jeg at også denne artikkelen er basert på mye synsing, både "for" og "imot" cannabis. Og det blir litt vanskelig å ta journalistens artikkel seriøst. Artikkelen finner du forresten her:
http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=557381

" Det er sannsynligvis mye verre å bruke disse stoffene samtidig enn hver for seg."

"Det er vanskelig å finne god dokumentasjon på det, men noen påstår det"

Når jeg leser artikkelen, får jeg på følelsen av at journalisten prøver å fremprovosere en meningsløs-diskusjon på vgb.

"Flere rapporter har poengtert at hasj er dobbelt så skadelig som alkohol når det gjelder psykiske skader. Diskuter videre her"

Den kommer like etter denne:

"Etter alt å dømme er cannabis mindre farlig enn alkohol. Det finnes to solide internasjonale publikasjoner som peker entydig i den retning"

Så da får vi en fantastisk diskusjon med folk sine aksiomatiske lameass holdninger. Lurer på hvor mange som kommer til å skrive følgende/liknende i diskusjonen: "Jeg hadde en venn som prøvde hasj, hele livet raknet og hun/han er narkoman nå". (Det kan merkest at det faktisk var en del saklig argumentasjon til nå)

Kunne tenkt meg å sett hva Pape egentlig sa, og hvordan intervjuet så ut før det ble renskrevet.

Er det forresten noen som har hørt noe mer til legaliseringsdebatten riksadvokaten ville ha på dagsordenen?
Sist endret av Kreft; 10. mars 2009 kl. 19:09. Grunn: skriveleif
Verdiløs artikkel, jeg vil vite akkurat hvorfor det blir så mye farligere med cannabis når man er full. Sånn foruten om at blandingrus er skummelt fordi det kan bli ukontrollerbart. Men det trenger man vel ikke forske på for og vite?

Men at cannabis blir dobbelt så skadelig når man tar seg en pils? Det skal hun få bevise.
Kreft's Avatar
Trådstarter
"Det er vist ved studier at røyking av cannabis- (marijuana) og tobakk hver for seg forårsaker betydelige celleforandringer i slimhinnene i bronkiene, og at kombinert bruk har en additiv effekt(2+2=5)." - http://no.wikipedia.org/wiki/Cannabis_(rusmiddel)

Det er i hvertfall ikke bevist, per dags dato, at cannabis og alkohol gir en additiv skadeeffekt på kroppen.

For min egen del så kubber/verden går rundt, når jeg blander for mye av begge to. Føler heller ikke at jeg får noe mer redusert dømmekraft når jeg blander. Den blir uansett fucked av alkohol. Men det er jo selvsagt smak og behag, noen takler det, andre ikke.
Sist endret av Kreft; 10. mars 2009 kl. 19:26. Grunn: kilde
Vel å kjøre bil når du drikker har og en additiv effekt(2+2=10). Det er ikke noe argument.

Dessuten er min erfaring at folk som røyker drikker mindre, og sjeldent overstadig mye når det forekommer. Men det er basert på de jeg kjenner. Kjenner ingen som drikker mer når de røyker.

Edit: klart man kubber om man er dritings og røyker mye til slutt.. men det gjør du om du drikker en halv flaske vodka til også. Er ikke nødvendigvis blandingen, men heller mengden rusmidler inntatt.
Sist endret av murloc; 10. mars 2009 kl. 19:43.
Men om du føler deg mer rusa etter å ha røyka og drekki, enn om du bare har drekki så kan jo det faktisk bidra til at man drekker mindre, og dermed kansje ikke pådrar seg like store skader fra alkoholen. Med mindre komboen faktisk er mye farligere enn noe alene da.

Gjelder ihvertfall meg, om jeg røyker så drekker jeg generelt mindre enn om jeg ikke røyke. Pleier som regel ikke blande de to da. Holder lenge med bare weed for min del hehe.
Sist endret av snixz; 10. mars 2009 kl. 20:39.
Føler faktisk at det har kommet utrolig mange dårlige og lite overveide artikler i det siste, og jeg har enda til gode å se noen skikkelig debatter foruten en nærmest tilfeldig i dårlig sendetid på en nisjekanal. (Ja, jeg henspiller her til den som gikk på NRK2)

I og med at norske medier skryter enormt på seg for å være "en fjerde statsmakt" så må jeg si at jeg er VELDIG skuffet over den labre innsatsen til å spre kunnskap og relativ saklig innformasjon som foregår for tiden. Det meste som har blitt trykket virker for meg som oppgulp fra diverse sponsede interesseorganisasjoner.

Dette gjelder forøvrig ikke bare det som omhandler hasj og narkotikapolitikk, men hele dagsordenen til avisene. Det er jo noe som man også ser blir reflektert i kommentarfeltene på de to store avisene der leserne selv etterlyser skikkelige artikler og ikke bare kjendissvada og artikler med overskrifter som skal generere sidevisninger for å skaffe eventuelle reklameinntekter.
På en side er jo artikkelen positiv i form av å sette et litt annet perspektiv på cannabis på dagsorden. Da sikter jeg til uttalelser som: "- Etter alt å dømme er cannabis mindre farlig enn alkohol. Det finnes to solide internasjonale publikasjoner som peker entydig i den retning. Både når det går på helseskader, avhengighetspotensial og psykososiale problemer kommer alkohol ut som klart farligere enn cannabis." Og "- Mange vil nok være enig med meg om at grunnen til at alkohol er lovlig og ikke cannabis, skyldes historiske og kulturelle tilfeldigheter."

På en annen side er det en vinkling av saken som viser grunnlegende ignorans, da tenker jeg på fokuset på kombinasjonen alkohol og cannabis. Den er ganske latterlig, nesten så man skulle tro at dette er en form for ny taktikk man prøver ut for å vise hvor farlig cannabis kan være. Det er kanskje ikke realiteten, men allikvel et merkelig fremlegg. Det som irriterte meg mest er hvilken inkompetanse UMN for ente gang viser. En total mangel for forståelse, perspektiv og forståelse for reele problemstillinger. "- Vi kommer til å se nærmere på den og lage en uttalelse. Det bekrefter mye av det vi har påstått i en del år, og det er at en del som prøver hasj første gang gjør det når de er påvirket av alkohol".

Hvorfor bruker media alltid denne organisasjonen som ekspertpanel i slike saker? Det er jo helt absurd.
Både alkohol og cannabis har sine negative sider, uten at jeg skal gå inn på hva som er verst ( selvom de fleste litt oppegående mennesker vel har klart å "cracke koden" selv allerede).
At det da skal være noen stor nyhet at disse to stoffene er farligere i kombinasjon enn i seg selv ene og alene, blir vel for de fleste litt vel åpenbart.. Det er farlig å røyke, det er også farlig å sniffe bensin, da sier det seg vel selv at du ikke fyrer opp siggen med huet godt plantet ned i bensinkanna?
Sitat av stranger Vis innlegg
Både alkohol og cannabis har sine negative sider, uten at jeg skal gå inn på hva som er verst ( selvom de fleste litt oppegående mennesker vel har klart å "cracke koden" selv allerede).
At det da skal være noen stor nyhet at disse to stoffene er farligere i kombinasjon enn i seg selv ene og alene, blir vel for de fleste litt vel åpenbart.. Det er farlig å røyke, det er også farlig å sniffe bensin, da sier det seg vel selv at du ikke fyrer opp siggen med huet godt plantet ned i bensinkanna?
Vis hele sitatet...
Det blir for dumt å sammenligne ruseffektene og skadene med cannabis og alkohol med skadene en eventuell eksplosjon mellom flamme og bensin kan forårsake.

EDIT: Vet ikke helt om du prøver å spille på humor her, men det blir uansett feil å ta den sammenligningen.

Jeg vil derimot si at det virker som om amerikanske medier har forbedret seg drastisk på dette området som trådstarter snakker om, og der er det faktisk på sin plass at norske medier "ser over dammen" til inspirasjon.
Sist endret av yeey?; 10. mars 2009 kl. 21:53.
Selve saken om at "hasj virkelig er mindre farlig enn alkohol" har jo blitt tatt opp, og diskutert en rekke ganger før. Nei.. hasj blir IKKJE tatt som "lovlig" her i landet, før eg vekse opp og blir voksen i hovudet mitt vertfall (dvs. leeenge til)
Sitat av yeey? Vis innlegg
Det blir for dumt å sammenligne ruseffektene og skadene med cannabis og alkohol med skadene en eventuell eksplosjon mellom flamme og bensin kan forårsake.

EDIT: Vet ikke helt om du prøver å spille på humor her, men det blir uansett feil å ta den sammenligningen.

Jeg vil derimot si at det virker som om amerikanske medier har forbedret seg drastisk på dette området som trådstarter snakker om, og der er det faktisk på sin plass at norske medier "ser over dammen" til inspirasjon.
Vis hele sitatet...
Ja, det var selvsagt med en humoristisk undertone..
Reagerte litt på denne: "Blant norsk ungdom så fant vi at de som har erfaring med hasj kombinerer det med alkohol nesten 80 prosent av gangene..." Greit nok, alkohol kan bety en pils liksom, men har vanskelig for å tro at erfarne hasjbrukere kombinerer med alkohol hele 80% av gangene de røyker. De fleste som har røyket i drita tilstand er velle neppe så ivrige på å prøve det igjen?
o shit waddup
Tror nok det er mer at 80% som røyker cannabis mer eller mindre regelmessig også drar frem jointen på vors/nach eller i generellt festlig lag i helgene der det som regel også forekommer alkohol.
Kreft's Avatar
Trådstarter
Sitat av Brell Vis innlegg
På en side er jo artikkelen positiv i form av å sette et litt annet perspektiv på cannabis på dagsorden. Da sikter jeg til uttalelser som: "- Etter alt å dømme er cannabis mindre farlig enn alkohol. Det finnes to solide internasjonale publikasjoner som peker entydig i den retning. Både når det går på helseskader, avhengighetspotensial og psykososiale problemer kommer alkohol ut som klart farligere enn cannabis." Og "- Mange vil nok være enig med meg om at grunnen til at alkohol er lovlig og ikke cannabis, skyldes historiske og kulturelle tilfeldigheter."

På en annen side er det en vinkling av saken som viser grunnlegende ignorans, da tenker jeg på fokuset på kombinasjonen alkohol og cannabis. Den er ganske latterlig, nesten så man skulle tro at dette er en form for ny taktikk man prøver ut for å vise hvor farlig cannabis kan være. Det er kanskje ikke realiteten, men allikvel et merkelig fremlegg. Det som irriterte meg mest er hvilken inkompetanse UMN for ente gang viser. En total mangel for forståelse, perspektiv og forståelse for reele problemstillinger. "- Vi kommer til å se nærmere på den og lage en uttalelse. Det bekrefter mye av det vi har påstått i en del år, og det er at en del som prøver hasj første gang gjør det når de er påvirket av alkohol".

Hvorfor bruker media alltid denne organisasjonen som ekspertpanel i slike saker? Det er jo helt absurd.
Vis hele sitatet...
Kunne ikke sagt det bedre selv. Er helt latterlig at en "en sidet" organisasjon, som er såpass blottet for perspektiv, blir dratt inn hver jævla gang det er snakk om rusmiddel.
Sist endret av Kreft; 10. mars 2009 kl. 23:06.
Nok en gang en artikkel som runder grøten med lange løp, isteden for å gå rett over. Hvordan kan man ta en artikkel som lyser usikkerhet, seriøst? Som nevnt, det virker kun som om den er laget for debattens skyld på deres forum...noe fler og fler artikler synes å være. Det er trist...og laber journalistikk!!
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
At de tabloide mediene ikke har den beste dekningen av slikt stoff er vel ikke annet enn forventet..

Hvis noen vil lese hele artikkelen fra SIRUS, la jeg en kopi her.