Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2261
Dette er en veldig viktig sak som kommer til å ha ringvirkninger på vår egen debatt her hjemme. Jeg prøver å finne flere kilder på dette, og det synst jeg dere også burde gjøre. Jeg anbefaler dere til å ikke ta dette som god fisk ennå, men det kan vær. Det virker som om mange artikler linker tilbake til denne bloggen, så vi får se hva som skjer.

http://blogs.sfweekly.com/thesnitch/...to_introdu.php

Hvis moderator føler at det hører mer hjemme i debattdelen så får dere flytte, men akkuratt dette er ikke en tråd jeg tenkte som debatt.

Her er en annen kilde som går mer i dybde på selve loven:
http://laist.com/2008/06/30/californ..._for_eve_1.php

Glemte å si at det er fra 2008 den siste linken, noe de fleste sikkert så på URLen
Sist endret av yeey?; 23. februar 2009 kl. 16:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
kan jo faktisk se ut til at det var sant, og er banket gjennom.
http://blog.norml.org/2009/02/23/nor...-like-alcohol/

men må huske at DEA og FBI og andre statlige politiavdelinger kan fremdeles gjøre som de vil. ettersom jeg har forstått hvordan det funker er det bare det lokale politiet som ikke skal etterfølge brukere.
Jaja, skytevåpen har jo USA lenge hatt fri tilgang til, og det er jo langt farligere. Skjønner ikke hvorfor dette også ble gjort for lenge siden.
Sist endret av Bartulf; 23. februar 2009 kl. 20:20.
Sitat av galningen Vis innlegg
kan jo faktisk se ut til at det var sant, og er banket gjennom.
http://blog.norml.org/2009/02/23/nor...-like-alcohol/

men må huske at DEA og FBI og andre statlige politiavdelinger kan fremdeles gjøre som de vil. ettersom jeg har forstått hvordan det funker er det bare det lokale politiet som ikke skal etterfølge brukere.
Vis hele sitatet...
Obama sa i valgkampanjen sin at han skulle få slutt på at føderale enheter som nettopp DEA og FBI går inn i stater for å raide medisinske utsalgssteder for cannabis. Dette ble også bekreftet på en pressekonferanse i går. Hvis cannabis blir legalisert i California går dette sannsynligvis under det samme.
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av donjohnson Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Personene som uttaler seg i den artikkelen har så mange gode poenger at det er nesten så jeg regner med at resten av verden følger etter innen en uke.
Hvis folk bare hadde fått opp øynene og fått til en seriøs, landsdekkende debatt/opplysningskampanje tror jeg _veldig_ mange ville skiftet mening, men med det stigmaet cannabis har som narkotika i dag kan det nok ta sin tid.
Et lite tips fra meg til alle legaliseringsforkjempere er å reklamere masse med at California skal legalisere, og f.eks. dele ut linken i posten jeg siterte. Hvis California legaliserer kan da vel ikke dopet være så farlig?
Trådstarter
Artikkel som kommer innpå emnet i NY Times

Uansett hva resultatet blir (har ikke så veldig stor tro på at det kommer til å slå igjennom for å vær ærlig) så har det en bra effekt med at debatten hvertfall blir tatt opp. Det som skjer der kommer garantert til å påvirke oss her oppe også, og da får vi kanskje en skikkelig debatt istedet for det tullet som har holdt på her til lands, og kanskje mer dekning i media.

Sitat av Graapho
Et lite tips fra meg til alle legaliseringsforkjempere er å reklamere masse med at California skal legalisere, og f.eks. dele ut linken i posten jeg siterte. Hvis California legaliserer kan da vel ikke dopet være så farlig?
Vis hele sitatet...
Dette tror jeg ærlig talt ikke er en bra måte å få frem noen saklig debatt. Hvis du skal bruke et sånt argument så må du bruke det ETTER at forslaget slår igjennom, ikke før.
Får håpe at HVIS California legaliserer blir dette en sak over hele verden. Ikke bare en liten notis på side 7 i VG.

Når forbudets høyborg faller sammen er det vel bortimot umulig å fortsette å argumentere mot legalisering hvis det igjen viser seg at legalisering har flere positive sider enn kriminalisering. Vi har allerede sett det i Nederland og andre land rundt om i Europa hvor de har bortimot legalisert. Vil tro det vil bli en dominoeffekt i USA som etterhvert vil smitte over til Europa som uungåelig vil finne veien til kalde Norge og før eller senere. Gleder meg til å se de moraliserende kriminaliseringstullingene spise gress og bli stilt til veggs for å beskytte det som vil gå ned i historiebøkene som en av de største sosiale katastrofene siden slaveriet.
Dersom california legaliserer cannabis, vil de andre amerikanske statene gjøre det samme ?
Ikke nødvendigvis, det må bli opp til hver enkelt stat å bestemme. Vil også påpeke at jeg tror dere er i overkant optimistisk, hvis dere tror en eventuell legalisering i California skal påvirke oss her hjemme. Det kan skje, men mest sannsynlig ikke.
men er det ikke avkriminalisert i Denver allerede?
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av yeey? Vis innlegg
Dette tror jeg ærlig talt ikke er en bra måte å få frem noen saklig debatt. Hvis du skal bruke et sånt argument så må du bruke det ETTER at forslaget slår igjennom, ikke før.
Vis hele sitatet...
Godt poeng, jeg trodde det var så godt som innført allerede. Hvis det skulle vise seg at de ikke legaliserer ville jo et sånt argument slått hardt tilbake på oss, så det må man passe seg for. Når det gjelder saklig debatt tror jeg ikke alltid det er så veldig viktig - i mange tilfeller vil alle argumenter bli parert med "det gir psykoser". Derfor kan det være kjekt å se at noen andre enn gale stonernederlendere som mener noe annet.
Sitat av Saape Vis innlegg
men er det ikke avkriminalisert i Denver allerede?
Vis hele sitatet...
det er avkriminalisert i flere stater. etter hva jeg kunne finne gjelder det

Alaska, California, Colorado, Nebraska, New York, North Carolina, Maine, Minnesota, Ohio og Oregon
Sitat av Saape Vis innlegg
men er det ikke avkriminalisert i Denver allerede?
Vis hele sitatet...
Skyt meg hvis jeg tar feil, men California vil LEGALISERE, noe som ikke er det samme som å avkriminalisere. Hvis California legaliserer vil alle få kjøpt dette i butikker på lik linje på å få kjøpt alkohol.

Avkriminalisering har i stor grad med seg mange av de samme problemene som kriminalisering tar med seg, med gatesalg, smugling og diverse, bare at brukerne ikke risikerer straff.

Tror ikke de statene i USA som har avkriminalisert har samme organiserte systemet som de har i Nederland som også har avkriminalisert, ikke legalisert.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
Sitat av sofa Vis innlegg
Skyt meg hvis jeg tar feil, men California vil LEGALISERE, noe som ikke er det samme som å avkriminalisere. Hvis California legaliserer vil alle få kjøpt dette i butikker på lik linje på å få kjøpt alkohol.

Avkriminalisering har i stor grad med seg mange av de samme problemene som kriminalisering tar med seg, med gatesalg, smugling og diverse, bare at brukerne ikke risikerer straff.

Tror ikke de statene i USA som har avkriminalisert har samme organiserte systemet som de har i Nederland som også har avkriminalisert, ikke legalisert.
Vis hele sitatet...
Stemmer helt. Her er det snakk om en eventuell legalisering der staten skal kunne ilegge skatter på produktet. De statene som har "avkriminalisert" det har bare lettere straffer, ingenting slik som tilgjengeligheten i Nederland.

Ville forøvrig bumpe denne tråden med en nyhet fra den konservative fronten i USA, der Glenn Beck går er enig med en legalisering. her er videoen på youtube. Det skal dog sies at Glenn Beck ikke representerer "konservative" (har fortsatt fanatikere og ekstremister som Rush Limbaugh der), men at det i det hele tatt kommer noe som dette fra den fronten kan jo virke positivt

Vi får bare vente i spenning egentlig. Det er nok uansett sunt at en slik debatt kommer opp der.
Sist endret av yeey?; 10. mars 2009 kl. 22:06. Grunn: PUNKTUM.
o shit waddup
Sitat av sofa Vis innlegg
Tror ikke de statene i USA som har avkriminalisert har samme organiserte systemet som de har i Nederland som også har avkriminalisert, ikke legalisert.
Vis hele sitatet...
Vel i california, for eksempel, er det nok med et en legeerklæring for at du kan stikke ned på den lokale "cannabiscluben" og kjøpe deg en grammer eller ti. Det er ikke så fryktelig langt fra å få kjøpt det i butikken, særlig når det finnes klinikker som "420 clinic" som har meget meget meget behjelpelige leger og som spesialiserer seg i å få deg fjern med en halvveis god grunn på kortest tid mulig for en symbolsk sum.