Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1323
Jeg har en NAS stående hvor jeg nå har fylt opp 2 x 2TB og tenker å utvide. Siden harddiskene jeg har i per dags dato ikke er av typen som er lagd for å stå på 24/7 tenkte jeg å begynne å investere i NAS-spesifikke harddisker. Jeg kjøpte derfor en WD Red på 4TB. Per dags dato kjører jeg RAID 0 ettersom jeg kun bruker den til lagring av multimedia-filer og mindre viktige backuper.

Så, hva gjør jeg nå når jeg har fått en ny HD på 4TB? Kan jeg på noen måte sette opp et nytt RAID-oppsett? Hva ville dere gjort?

Målet er jo å etterhvert kjøpe enda flere WD Red 4TB.
Uvaksinert 👍
Du må begynne med å finne ut om du vil ha beskyttelse, RAID 0 er jo livsfarlig da du mister ALT hvis en disk ryker. Hvis du vil fortsette med det oppsettet så kan du bruke JBOD hvis boksen støtter det, da kan du bare dytte inn det du finner av disker uten å tenke på størrelse. Hvis du vil ha beskyttelse mot diskkræsj så bør du jo vurdere andre RAID oppsett. Du kan jo sikkert sette opp RAID 5 med de tre diskene, men da får du ikke utnyttet mer enn 2TB av den nye disken men du får totalt 4TB plass med beskyttelse mot diskkræsj.
Nimrad's Avatar
Trådstarter
Sitat av daffe Vis innlegg
Du kan jo sikkert sette opp RAID 5 med de tre diskene, men da får du ikke utnyttet mer enn 2TB av den nye disken men du får totalt 4TB plass med beskyttelse mot diskkræsj.
Vis hele sitatet...
Kan jeg sette dette opp uten å måtte slette/reformatere de to diskene som står i nå? RAID 5 er jo det jeg gjerne vil ha etterhvert når jeg investerer i flere 4TB-disker.
Uvaksinert 👍
Sitat av Nimrad Vis innlegg
Kan jeg sette dette opp uten å måtte slette/reformatere de to diskene som står i nå? RAID 5 er jo det jeg gjerne vil ha etterhvert når jeg investerer i flere 4TB-disker.
Vis hele sitatet...
Hvis du har en Perc 5/i og kun 1 virtuell drive så kan du det. Så mulig du kan det med den kontrolleren du har. Ville startet webleseren og tastet inn google.com og f.eks navnet på raid kontrolleren/NASet du har og skrvet inn convert from raid 0 to 5 without loosing data eller noe slikt.
http://en.community.dell.com/support...216/t/19455437
Hvilket OS? Kanskje ZFS er greia? ZFS har RAIDZ2 på FS nivå. De andre RAIDene dere nevner er utdaterte. ZFS for Mac

Hvilket OS? Kanskje ZFS er greia? ZFS har RAIDZ2 på FS nivå. De andre RAIDene dere nevner er utdaterte.

ZFS for Mac
ZFS for Windows( den har jeg aldri prøvd )
ZFS on linux

ZFS har ingen partisjoner eller partisjonsstørrelser.
Sist endret av nudo; 29. august 2015 kl. 16:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Mange interresante påstander her
Sitat av Nimrad Vis innlegg
Jeg har en NAS stående hvor jeg nå har fylt opp 2 x 2TB og tenker å utvide. Siden harddiskene jeg har i per dags dato ikke er av typen som er lagd for å stå på 24/7
Vis hele sitatet...
Kjenner ikke til at harddisker ikke er laget for å stå på 24/7, om noe så er det bedre å la de svie 24/7 enn å drive å skru de av og på hele tiden. Det eneste jeg har hørt er at at vanlige SATA-disker typisk ikke takler å skrive til disk 24/7 i flere år, noe eksempelvis SAS-disker klarer fint. (Det er dog noen år siden jeg fikk denne beskjeden fra IBM)

Jeg vil være frekk å påstå at en hver disk du kjøper i dag, fint vil takle å stå på 24/7 såfremt de ikke skrives til 24/7 og holdes normalt temperert. Dør de før 5 år, kan du få ny på reklamasjonsretten.


Sitat av nudo Vis innlegg
De andre RAIDene dere nevner er utdaterte.
Vis hele sitatet...
Haha, what?! RAIDX-teknologi er god og velprøvd teknologi som ikke blir utdatert bare fordi det kommer noe nytt.

PS: For ordens skyld, når jeg snakker om å skru av/på disker så inkluderer dette spin up/down. Poenget er nettopp å unngå slitasjen med å spinne opp/ned diskene.
Sist endret av Ueland; 29. august 2015 kl. 21:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.