Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2282
En kompis fortalte meg en gang om noen venner av ham som var ute og plukka flein. De fant svært få i begynnelsen, og bestemte seg for å spise disse mens de fortsatte å lete. Etter litt tid hadde visstnok all fleinsoppen begynt å gløde med et svakt lys. Der de tidligere hadde slitt med å finne sopp ble det plutselig veldig mye lettere å se dem, da lyset lokket dem til seg.

Vet at det høres far-fetched ut, og jeg er skeptisk selv, men jeg fortalte det til en annen kompis av meg som hadde hørt en lignende historie.

Noen her som har opplevd / hørt om noe lignende?
Sist endret av Snusmumrik1; 22. september 2014 kl. 21:22.
Finnes sopp som "gløder" ja, dette kalles "Bioluminescens"

Her er en sopp med Bioluminescens: Omphalotus olearius

Fant en liste over sopper som gløder: List_of_bioluminescent_fungi

Men "Psilocybe semilanceata" (spiss flein) er ikke på den listen... sikker på at dette var flein og ikke noen annen sopp? GIFTIG sopp?
Sist endret av Turbolego; 22. september 2014 kl. 21:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Finnes sopp som "gløder" ja, dette kalles "Bioluminescens"

Her er en sopp med Bioluminescens: Omphalotus olearius

Fant en liste over sopper som gløder: List_of_bioluminescent_fungi

Men "Psilocybe semilanceata" (spiss flein) er ikke på den listen... sikker på at dette var flein og ikke noen annen sopp? GIFTIG sopp?
Vis hele sitatet...
Har hørt om glødende sopp, men dette var visstnok flein, og den lyste kun etter at de hadde spist litt. Er ikke sikker på noen ting, da jeg fikk det fra en annenhåndskilde.
Hehe, kan trygt si at aa innta flein paa jakt, forer bare til at ALT gloder og du finner ikke en dritt fordi alt er saa jaevlig fascinerende naar du skal studere beitene meter for meter. Det har sikkert funket for noen, man vet aldri med flein, men tror det bare er en myte... Synes naa flein gloder uansett jeg da
Sist endret av makkapakka; 23. september 2014 kl. 07:46.
Sitat av Snusmumrik1 Vis innlegg
dette var visstnok flein, og den lyste kun etter at de hadde spist litt.
Vis hele sitatet...
Da kalles det synsforvrengning - i og med at det ikke er soppen selv som gløder.
Forøvrig er det vel som makkapakka sier. Tipper dømmekraften når det
gjelder identifisering ikke er helt trygg når man har psilocybin i blodet.

Har sogar lest om en kar i USA som, godt kokt på P. cubensis, lot seg
"overtale" (!) av et knippe dødelig giftig flatklokkehatt (Galerina marginata)
til å plukke og spise dem. Han endte på akutten med prosjektil-oppkast
og streng diaré, og var forsåvidt lykkelig at det ikke gikk verre.

Greit å være på den sikre siden, sier jeg.

Når det gjelder selvlysende sopparter, tror jeg ikke vi har noen av disse
i Norge. Besk lærhatt (Panellus stipticus) har en varietet i USA som lyser,
mens de norske slektningene altså ikke gjør det. Det fins også en art
honningsopp (Armillaria gallica syn. A bulbosa) som har selvlysende
mycel. Er usikker på norske forekomster av denne.
Det er et klassisk triks som kan funke. Spiser man noen få flein 5-15 mens man plukker - så blir farger litt sterkere. Synet kan føles litt klarere - og fleinsoppen lyser mer opp og kan være lettere å finne.

Fleinsoppen begynner ikke å "gløde" som kull, eller blir selvlysende, men den kan lyse litt ekstra opp i omgivelsene iforhold til om man ikke hadde spist sopp. (akkurat som at andre farger blir klarere og sterkere ved fleinsopp)

Tror enten at trådstarter har misforstått effekten til disse fleinplukkere, eller at disse som fortalte historien har overdrevet "lys-glødinga" noen hakk.

Men jo.. Å spise noen få flein - kan gjøre det lettere å finne flere. Og det kan føles som om dem "lyser litt opp" i terrenget (dog uten å være selvlysende på noensomhelst måte)
Bearass alle farver blir da oppfattet som sterkere ikke bare den grå-brune flein farven.

Vil ikke anbefale noen å fortsette å plukke/spise flein etter inntak da det er MYE større risk i å ta feil sopp som kan føre til forgiftning.
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Bearass alle farver blir da oppfattet som sterkere ikke bare den grå-brune flein farven.

Vil ikke anbefale noen å fortsette å plukke/spise flein etter inntak da det er MYE større risk i å ta feil sopp som kan føre til forgiftning.
Vis hele sitatet...
Alle farger blir litt sterkere ja. De lilla blomstene på lyngen lyser også litt mere opp f.eks. Fleinsoppen kan bli lettere å spotte. Prøv selv om du tviler. Jeg har personlig snublet over store mengder sopp ved slike mikrodoseringer, og oppdaget at jeg blir bedre til å finne dem.

Det er ikke MYE større risk å ta feil sopp. På slike minidoseringer med flein er man fullt og helt ved sine fulle fem. Det er ikke slik at man plutselig blir mye dårligere til å se forskjell på fleinsopp og look-a-likes etter å ha spist 10 fleinsopp. Snarere tvert imot. Detaljsyn blir faktisk litt skarpere enn vanlig.

Snakker man større doseringer, har du kanskje et poeng. Men om man tripper på flein er det heller ikke interessant å plukke sopp - eller å holde fokus på en slik aktivitet.
Sist endret av Bearass; 23. september 2014 kl. 12:36.
Har opplevd det samme.Blir nesten som at de roper på deg. :}
Sitat av Bearass Vis innlegg
Det er et klassisk triks som kan funke. Spiser man noen få flein 5-15 mens man plukker - så blir farger litt sterkere. Synet kan føles litt klarere - og fleinsoppen lyser mer opp og kan være lettere å finne.

Fleinsoppen begynner ikke å "gløde" som kull, eller blir selvlysende, men den kan lyse litt ekstra opp i omgivelsene iforhold til om man ikke hadde spist sopp. (akkurat som at andre farger blir klarere og sterkere ved fleinsopp)

Tror enten at trådstarter har misforstått effekten til disse fleinplukkere, eller at disse som fortalte historien har overdrevet "lys-glødinga" noen hakk.

Men jo.. Å spise noen få flein - kan gjøre det lettere å finne flere. Og det kan føles som om dem "lyser litt opp" i terrenget (dog uten å være selvlysende på noensomhelst måte)
Vis hele sitatet...
Tror de overdrev litt ja, ellers gjorde kompisen min det. Det gir mening det du skriver, skal prøves neste gang jeg er på sopptur