Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1259
Hei, jeg holder på en prøve-fagprøve, for å finne ut hvordan det er til den ekte prøven som jeg skal ha om en måned eller noe i den duren.

Møtte på ett problem når jeg skulle melde inn en arbeidsstasjon i domenet mitt. alt blir kjørt virituelt med Oracle VM Virtualbox. får ikke kontakt med domenet med mindre jeg bruker fast IP-adresse på arbeidsstasjon PC-ene. noen som har noen gode ideer til hva jeg kan gjøre for å løse dette?

Server: W2k8 r2
Klienter: w7

På nettverksmodus bruker jeg host only nettverk, som ifølge beskrivelsen på Oracle sine info håndbøker skal være laget slik at bare PC-en du kjører de virituelle maskinene på + de virituelle maskinene skal kunne kommunisere, slik at serveren min ikke begynner å tulle på nettet til bedriften jeg er lærling i.
Satt opp dns dhcp?
Trådstarter
Ja, dns og dhcp er satt opp og kjører.
Sitat av COokiez Vis innlegg
Ja, dns og dhcp er satt opp og kjører.
Vis hele sitatet...
Tingen er. vist du får pinga serveren frå klienten. så e da ikkje nette.

har du linka dns mot ad?
Trådstarter
Får bare general failure når jeg pinger serveren fra klienten. viss jeg setter opp klienten med fast ip så får jeg koblet meg opp til domenet, men ikke når den står som dynamisk.

Edit: Regner med at DNS er linka mot AD siden når jeg installerte AD DS så fikk jeg spørsmål om jeg ville installere DNS samtidig. og det gjorde jeg. fulgte en guide fra Elmajdal.net lenke til guiden
Sist endret av COokiez; 25. april 2013 kl. 10:18.
Får klientene dine DHCP fra serveren at all? Drop "ipconfig" av både server og klient her.

Sjekk også at både klient og server står "host only"
sjekk dhcpen din. eg sette pengane mine på at du har føkka opp noko der
Trådstarter
Begge står som host only.
men ser nå at klientene ikke får rett adresse.
serveren står med 192.168.10.2, subnet:255.255.255.0
mens klienten står med: 192.168.56.103, Subnet: 255.255.255.0

Scopet er satt opp med fra 192.168.10.1-192.168.10.254.
med exclusions fra 192.168.10.1-30

Sitat av oksefar Vis innlegg
sjekk dhcpen din. eg sette pengane mine på at du har føkka opp noko der
Vis hele sitatet...
I DHCP står scopet med grønt "lys" og på servermanager står det at den kjører uten noen errors.
file -> preferences -> network -> velg "host only" adapteret -> modify

slå av dhcp server.

Trådstarter
Takk for hurtige svar, skal se om løsningen din fungerer. kommer med ny update om noen minutter.
Jeg ville stoppet alle gjestene. Deaktivert DHCP Serveren i vBox.
Start deretter DC'en din, vent til den er helt oppe før du begynner å boote klientene.

NB: Husk også at Primary DNS som du gir ut via DHCP-server være lik IP'en til DC'en.
Sist endret av Nenzo; 25. april 2013 kl. 10:43.
Trådstarter
Gjorde som du sa, og deaktiverte DHCP i vBox. men dette løste ikke problemet, klienten fikk fortsatt samme ipadresse. prøvde med renew og release.

vet du om det kan ha noe med "Promiscuous mode" inne på nettverks settingen til hver enkelt av gjestene? står på deny som standard.

Edit: vet du hva jeg skal skrive inne på "Adapter" som er inne på samme settingsen som der jeg disablet DHCP server i vBox?

Fant løsningen, prosessen for DHCP tjenesten i vbox kjørte fortsatt etter at tjenesten var skrudd av. må fortsatt bruke fast IP for å melde inn gjestene i domenet, men det får bare bli slik intill videre, skal se på det i morgen om jeg får tid til det. fungerer iallefall nå.
Sist endret av COokiez; 25. april 2013 kl. 11:05.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Valget du er ute etter er bridged adapter på settings guesten