Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  50 5490
Leste en artikkel i SMP i dag om en jente som ble totalt isolert på skolen pga. rushistorie.

Anbefaler alle å lese stykket

http://www.smp.no/nyheter/alesundogo...icle352217.ece

Hva hadde du gjort om dette var deg? Hva kan man gjøre med at skoler behandler elever slik? Slik jeg ser det vil dette resultere i at elever dropper ut og kan i verste fall ende opp som sosialklienter resten av livet. Er det greit at skoler behandler elever slik?
har ikke lest hele artikkelen, men slikt skal ikke skje!
Personelig hadde jeg ikke brydd meg om noe jeg hadde hatt tyttebær politi rundt meg på skolen da de IKKE kan gjøre meg noe fysisk..!
Coptercat
Trådstarter
Sitat av iGnome Vis innlegg
har ikke lest hele artikkelen, men slikt skal ikke skje!
Personelig hadde jeg ikke brydd meg om noe jeg hadde hatt tyttebær politi rundt meg på skolen da de IKKE kan gjøre meg noe fysisk..!
Vis hele sitatet...
Et av poengene er at du må signere på at du kan avgi prøver, ellers blir du utvist. Du har et "liksomvalg". Dessuten er det ingen som tør å være sammen med jenta fordi de er redd for at de også må avgi prøver.

Kjenner folk på den skolen, og de må selektivt unngå venner i skoletiden fordi de er redd for å gå inn i gruppen av de som må avgi rusprøver.
Utrolig provoserende lesning, selv om det nok var sterkt vinklet i jentas favør.
Også den artikkelen som ble linket til, hvor fylkesutdanningsdirektøren vred seg unna spørsmålet om hvorfor vakten måtte være uniformert?
Hvorfor i alle dager skulle han måtte være det? Det må jo være enda mer stigmatiserende og fullstendig unødvendig?
Hadde heller "dumpa" enn og i det hele tatt vurdert og skrive under på noe slikt!
Dette er den verste historien jeg har hørt fra skoleverket i de siste årene. Å sette en vakt til å fotfølge en elev fordi hun har testet positivt på en urinprøve er jo helt sinnsvakt av skoleledelsen og utdanningssjefen i fylket.
Coptercat
Trådstarter
Sitat av Shellshock Vis innlegg
Hadde heller "dumpa" enn og i det hele tatt vurdert og skrive under på noe slikt!
Vis hele sitatet...
Skolen er Ålesunds største, og de har flere linjer som ingen andre skoler i Ålesund kan tilby. Det er jo et av problemene med dette. Man kan ikke bare droppe ut og ta det på en annen skole i stedet, med mindre man vil flytte fra byen.
Sitat av connubialis Vis innlegg
Et av poengene er at du må signere på at du kan avgi prøver, ellers blir du utvist. Du har et "liksomvalg". Dessuten er det ingen som tør å være sammen med jenta fordi de er redd for at de også må avgi prøver.

Kjenner folk på den skolen, og de må selektivt unngå venner i skoletiden fordi de er redd for å gå inn i gruppen av de som må avgi rusprøver.
Vis hele sitatet...
Har skolen loven på sin side?? kan de tvinge elever til å avlegge urinprøve?
Sitat av iGnome Vis innlegg
Har skolen loven på sin side?? kan de tvinge elever til å avlegge urinprøve?
Vis hele sitatet...
nei men de kan lage politisak ut av det! meldepilkt står over taushetsplikt i våres samfunn.
Coptercat
Trådstarter
Sitat av iGnome Vis innlegg
Har skolen loven på sin side?? kan de tvinge elever til å avlegge urinprøve?
Vis hele sitatet...
Det er jo nettopp det som er saken. De tvinger deg ikke, men om du ikke skriver under får du ikke gå der. Og ja, de har lov.

http://www.smp.no/nyheter/alesundogo...icle352221.ece
Sikkert to sider av saken, tviler på at skolen leier inn vakthold uten videre, er nok mere bak dette. Men det er jo fortsatt sinssvakt å utsette en person for slikt. Ola normann har et sykt syn på narkotika.
Dette viser hvor trangsynte, propogandafulle, dumme og forvridd bilde iallefall denne skolen har på narkotika.
Skulle nesten tro det var datteren til Al Qaida lederen det var snakk om...
Sist endret av MichaelB; 24. juni 2011 kl. 20:15.
latterlig. Skolen har ikke rett til og "tvinge" henne til og skrive under.Hadde jeg stått i denne sitvasjonen hadde jeg lagd et rent helvette, Tilkalt politi,adokater og fylket. Sendt skolen i retten og div
Dette var jo helt vanvittig. Vanskelig å skjønne at dette er i Norge i 2011. Burde vært et nasjonalt fokus på denne saken, helt hårreisende metode, har ikke noe med forebygging å gjøre i det hele tatt. Skolen sender jo de som har et problem med rus ytterligere ut på skråplanet. Eller, de trenger vel ikke ha et problem engang, før skolen stepper inn og legger forholdene til rette for at de skal mislykkes i livet.
Som sagt er dette latterlig. Jeg vedder på at han rektoren nyter en eller annen form for rusmidler... Kjenner jeg blir provosert av dette her altså

Spesielt siden hun er over 18 også!
Sitat av SirAugustus Vis innlegg
Som sagt er dette latterlig. Jeg vedder på at han rektoren nyter en eller annen form for rusmidler... Kjenner jeg blir provosert av dette her altså

Spesielt siden hun er over 18 også!
Vis hele sitatet...
lol! "ja den jævla rektoren var sikkert rusa på kokain når denne avgjørelsen ble tatt". Geesh, grow up.

Spesielt siden hun er over 18? Er det lov med narkotika når du er over 18?

Hun har brutt reglene, og må ta konsekvensen. Det er likt for alle det, hun har bare seg selv å takke. Det er klart trist at det går utover hennes sosialliv, men det er da hennes egen feil når hun ikke klarer å respektere skolens policy.

"vennene mine turte ikke å henge med meg fordi de var redd for å bli testet" -- Hvilket geni fremstår med en sånn kommentar da? Hun innrømmer jo at hele vennekretsen hennes ruser seg.

Alltid to sider av en sak.
Sist endret av Nenzo; 24. juni 2011 kl. 21:33.
Sitat av Nenzo Vis innlegg
lol! "ja den jævla rektoren var sikkert rusa på kokain når denne avgjørelsen ble tatt". Geesh, grow up.

Spesielt siden hun er over 18? Er det lov med narkotika når du er over 18?

Hun har brutt reglene, og må ta konsekvensen. Det er likt for alle det, hun har bare seg selv å takke. Det er klart trist at det går utover hennes sosialliv, men det er da hennes egen feil når hun ikke klarer å respektere skolens policy.

"vennene mine turte ikke å henge med meg fordi de var redd for å bli testet" -- Hvilket geni fremstår med en sånn kommentar da? Hun innrømmer jo at hele vennekretsen hennes ruser seg.

Alltid to sider av en sak.
Vis hele sitatet...
Å røyke litt hasj er vel uansett ikke noe som burde få skolen til å iverkesette slike ekstreme tiltak som dette, dette er vel mer passende tiltak for en elev som har gått til angrep på lærer eller lignende.. Dette er bare sløsing med ressurser fra skolen sin side, tenk på hva de kunne fått til med pengene de bruker på å hyre en vakt som skal fotfølge en elev som er tatt på en urintest for hasj.
Sitat av Rektor
– Ekstra vakthold er et lite ønska virkemiddel. Men for å opprettholde sikkerheten til de andre elevene og ansatte, er det av og til nødvendig, og dette har alltid vært gjort i samråd med fylkesutdanningssjefen, sier Fagervoll.
Vis hele sitatet...
...
Sitat av Nenzo Vis innlegg
lol! "ja den jævla rektoren var sikkert rusa på kokain når denne avgjørelsen ble tatt". Geesh, grow up.

Spesielt siden hun er over 18? Er det lov med narkotika når du er over 18?

Hun har brutt reglene, og må ta konsekvensen. Det er likt for alle det, hun har bare seg selv å takke. Det er klart trist at det går utover hennes sosialliv, men det er da hennes egen feil når hun ikke klarer å respektere skolens policy.

"vennene mine turte ikke å henge med meg fordi de var redd for å bli testet" -- Hvilket geni fremstår med en sånn kommentar da? Hun innrømmer jo at hele vennekretsen hennes ruser seg.

Alltid to sider av en sak.
Vis hele sitatet...
Er det riktig at skolene skal åpenlyst utestenge og stigmatisere elever som sliter med rus på fritiden, kaste de ut og rett på sosialen i stedet? Når en elev har et rusproblem, da bør de få hjelp med dette, ikke legge alt til rette for at de skal mislykkes med utdanningen sin og få større problemer med rus. Hva for et samfunn skaper det?
Et stort problem med denne saken er at skolen ikke har anledning til å uttale seg. Vi vet ikke nøyaktig hva som har skjedd, ei heller hvilke tiltak som har blitt prøvd før. Det eneste vi har å støtte oss på er en heller lite nyansert beretning basert på hennes egne uttalelser.

Sånn jeg ser det er et sånt tiltak å foretrekke fremfor utvising, men at det fremstår som fullstendig overdrevent kan jeg nå være enig i. Dersom hun har vært ruset på skolen er det uansett en uting, og bør tas tak i. Likeså kan det ikke gå upåaktet hen at hun har kommet med drapstrusler. Jeg regner likevel med at andre tiltak har vært prøvd uten hell før dette ble aktuelt.
Jeg mente at siden hun var 18 år bør hun være gammel nok til å se to sider av samme sak, for det er derfor (etter min skole sin mening) at man drikker.

Selvfølgelig skal hun få konsekvenser av det, men dette burde isåfall politiet ha tatt opp og fulgt opp med henne.

Jeg vedder 10 kr på at rektoren har drukket "n" antall alkoholholdige drikker over den siste måneden, bevis at jeg har feil og jeg sender pengene
Sitat av Nenzo Vis innlegg
lol! "ja den jævla rektoren var sikkert rusa på kokain når denne avgjørelsen ble tatt". Geesh, grow up.

Spesielt siden hun er over 18? Er det lov med narkotika når du er over 18?

Hun har brutt reglene, og må ta konsekvensen. Det er likt for alle det, hun har bare seg selv å takke. Det er klart trist at det går utover hennes sosialliv, men det er da hennes egen feil når hun ikke klarer å respektere skolens policy.

"vennene mine turte ikke å henge med meg fordi de var redd for å bli testet" -- Hvilket geni fremstår med en sånn kommentar da? Hun innrømmer jo at hele vennekretsen hennes ruser seg.

Alltid to sider av en sak.
Vis hele sitatet...
"Geesh, grow up" kan man heller si til deg.

Hun har tatt seg en joint inn i mellom. Det er ingenting som sier at hun har røykt på skolen....
Teknisk sett blir det det samme som at en uniformet vakt skulle følgt meg rundt på skolen 24/7 og notert alt jeg sier og gjør fordi jeg er under 18 og drikker alkohol på fester i helgene.

"Hvilket geni som fremstår med en sånn kommentar" sier du? Et større geni enn deg iallefall.
Hun innrømmer ikke at vennekretsen hennes ruser seg nei. Hun sier de ikke vil teste.
Jeg bruker ingen rusmiddel, men det betyr ikke at jeg ville ha gått frivllig med på å gi urinprøve til f.eks skolen.
vel, når jeg gikk på vidregående ble jeg plutselig stoppa midt i skolen i friminuttet av en narkohund. hadde ikke noe på meg, og ble ikke tatt for noe, men det var fortsatt min siste dag på skolen..

Kan ikke tenke meg at slike tiltak som det her kan gjøre noe annet en å få fler til droppe ut.
Sitat av Skralla1 Vis innlegg
vel, når jeg gikk på vidregående ble jeg plutselig stoppa midt i skolen i friminuttet av en narkohund. hadde ikke noe på meg, og ble ikke tatt for noe, men det var fortsatt min siste dag på skolen..

Kan ikke tenke meg at slike tiltak som det her kan gjøre noe annet en å få fler til droppe ut.
Vis hele sitatet...
Droppa du ut pga. en hund lukta på deg? : O
Sitat av MichaelB Vis innlegg
"Geesh, grow up" kan man heller si til deg.

Hun har tatt seg en joint inn i mellom. Det er ingenting som sier at hun har røykt på skolen....
Teknisk sett blir det det samme som at en uniformet vakt skulle følgt meg rundt på skolen 24/7 og notert alt jeg sier og gjør fordi jeg er under 18 og drikker alkohol på fester i helgene.

"Hvilket geni som fremstår med en sånn kommentar" sier du? Et større geni enn deg iallefall.
Hun innrømmer ikke at vennekretsen hennes ruser seg nei. Hun sier de ikke vil teste.
Jeg bruker ingen rusmiddel, men det betyr ikke at jeg ville ha gått frivllig med på å gi urinprøve til f.eks skolen.
Vis hele sitatet...
Hei,

Står det noen plass at det er hasj det er snakk om? Hun kommenterer at hun har "sprukket" flere ganger, noe som får meg til at det er snakk om et narkotika som er avhengihets skapende(?)
Om hun har ruset seg på ditt eller datt spiller ingen rolle, når det er null toleranse på skolen skjønner jeg ikke problemet med å stille seg etter dette.

Vell, jeg ser såfall ikke helt problemet med å ta en test for å bevise sin uskyld.. men kan forstår de som har det som en prinsipiell sak, så beklager hvis jeg var litt for rask å anta der.
Sitat av Blåskimmelost Vis innlegg
Et stort problem med denne saken er at skolen ikke har anledning til å uttale seg. Vi vet ikke nøyaktig hva som har skjedd, ei heller hvilke tiltak som har blitt prøvd før. Det eneste vi har å støtte oss på er en heller lite nyansert beretning basert på hennes egne uttalelser.

Sånn jeg ser det er et sånt tiltak å foretrekke fremfor utvising, men at det fremstår som fullstendig overdrevent kan jeg nå være enig i. Dersom hun har vært ruset på skolen er det uansett en uting, og bør tas tak i. Likeså kan det ikke gå upåaktet hen at hun har kommet med drapstrusler. Jeg regner likevel med at andre tiltak har vært prøvd uten hell før dette ble aktuelt.
Vis hele sitatet...
- Sunnmørsposten har kontaktet Borgund videregående skole, og gitt rektor Jessie Strand Fagervoll mulighet til å kommentere opplysninger som eleven kommer med. Hun sier hun ikke ønsker å gi kommentarer i enkeltsaker i avisa.

Det ble oppfattet som drapstrusler. Og ikke helt ut av det blå, her hadde skolen provosert så til de grader.

– Jeg fikk beskjed om at jeg ikke var noen ting og aldri kom til å bli noen ting.

Hun unnskyldte seg også etterpå. Hun har heller ingen voldsdommer på seg. Kan ikke tas så seriøst det der, mer som et utbrudd der og då som enhver presset tenåring kan lire fra seg.

Andre tiltak vært prøvd? Hva er dette for noen tiltak? Hjelpetiltak er det hvertfall ikke, kanskje de burde prøve det. Hvorfor skal man gjøre det å få seg en skolegang/utdanning verre enn det allerede er for en som sliter litt på privaten? En helt forvrengt tankegang de kjører der. Hvis en ruser seg på fritiden sin, da skal man ikke få lov å få en skolegang. Det taper både personen og samfunnet på. Helt hinsides all fornuft.
Sist endret av Don Veto; 24. juni 2011 kl. 22:36.
Sitat av Don Veto Vis innlegg
- Sunnmørsposten har kontaktet Borgund videregående skole, og gitt rektor Jessie Strand Fagervoll mulighet til å kommentere opplysninger som eleven kommer med. Hun sier hun ikke ønsker å gi kommentarer i enkeltsaker i avisa.

Det ble oppfattet som drapstrusler. Og ikke helt ut av det blå, her hadde skolen provosert så til de grader.

– Jeg fikk beskjed om at jeg ikke var noen ting og aldri kom til å bli noen ting.

Hun unnskyldte seg også etterpå. Hun har heller ingen voldsdommer på seg. Kan ikke tas så seriøst det der, mer som et utbrudd der og då som enhver presset tenåring kan lire fra seg.

Andre tiltak vært prøvd? Hva er dette for noen tiltak? Hjelpetiltak er det hvertfall ikke, kanskje de burde prøve det. Hvorfor skal man gjøre det å få seg en skolegang/utdanning verre enn det allerede er for en som sliter litt på privaten? En helt forvrengt tankegang de kjører der. Hvis en ruser seg på fritiden sin, da skal man ikke få lov å få en skolegang. Helt hinsides all fornuft.
Vis hele sitatet...
Hun hadde jo gode karakterer også, spesielt med tanke på hva hun gikk igjennom samtidig. Ikke akkurat det normale problembarnet som har dårlig innflytelse på andre og slenger drapstrusler etter lærere...
Som eks-lærer er det der noe av det mest håreisende og jævlige jeg har lest.

Enten er hu en trussel for de andre elevene og hu burde utvises, eller så er hu ikke det og burde få være i fred. Å bli fotfulgt og plassert på enerom er jo nok til å få den aller mest stabile og oppegående elev ut av fatning. Jeg kan ikke på noen som helst måte tenke meg noe hu har gjort som kan rettferdigjøre det som står der.

Jeg er dog ikke værbauset, er noen skinnhellige, virkelighetsfjerne jævler rundt omkring.
Vi vet ikke en dritt om denne saken annet enn det hun har sagt. Jeg tror vi bør anta at skoleledelsen ikke er helt på jordet, og at denne jenta ikke bare "røyker seg en joint iblant". Når hun atpåtil har framsatt drapstrusler mot skoleledelsen tyder dette på at hun er en svært mistilpasset elev. Om hun vandrer rundt stein og plager medelever er det like greit at hun blir fotfulgt av en vakt. Dette sier egentlig mest om hvor vanskelig det er for skolen å utvise trøblete elever. Elever som ikke holder seg edru på skolen når de går på videregående, selv etter skolen har påpekt det, er nok sannsynligvis heller ikke elever som får så særlig mye utbytte av skolen og bidrar nok ikke til et godt skolemiljø for sine medelever og lærere.
Sitat av Don Veto Vis innlegg
- Sunnmørsposten har kontaktet Borgund videregående skole, og gitt rektor Jessie Strand Fagervoll mulighet til å kommentere opplysninger som eleven kommer med. Hun sier hun ikke ønsker å gi kommentarer i enkeltsaker i avisa.

Det ble oppfattet som drapstrusler. Og ikke helt ut av det blå, her hadde skolen provosert så til de grader.

– Jeg fikk beskjed om at jeg ikke var noen ting og aldri kom til å bli noen ting.

Hun unnskyldte seg også etterpå. Hun har heller ingen voldsdommer på seg. Kan ikke tas så seriøst det der, mer som et utbrudd der og då som enhver presset tenåring kan lire fra seg.

Andre tiltak vært prøvd? Hva er dette for noen tiltak? Hjelpetiltak er det hvertfall ikke, kanskje de burde prøve det. Hvorfor skal man gjøre det å få seg en skolegang/utdanning verre enn det allerede er for en som sliter litt på privaten? En helt forvrengt tankegang de kjører der. Hvis en ruser seg på fritiden sin, da skal man ikke få lov å få en skolegang. Det taper både personen og samfunnet på. Helt hinsides all fornuft.
Vis hele sitatet...
At de har blitt kontaktet betyr ikke at de har anledning til å uttale seg. Videre er jeg av den oppfatning at hun burde klare å holde seg unna drapstrusler, eller ting som kan oppfattes således. Hun er gammel nok til å vite at hennes valg får konsekvenser. Dersom hun taler sant bør hun riktignok trekke saken lenger, men jeg er heller skeptisk til at alt som blir fortalt er den rene sannhet. Det er ting ved artikkelen som gjør at jeg stiller meg skeptisk til innholdet, som for eksempel det at det nevnes de ikke fikk gjennomslag for utvisning, samtidig som det påstås hun fikk valget mellom utvising og "avtalen".

For øvrig har jeg ingen planer om å krangle med deg. Dersom det som fremkommer i artikkelen er ren sannhet, og ingen av mine forutsetninger foreligger er jeg nemlig i stor grad enig med deg. Vår uenighet ligger således i hvilke forutsetninger vi tar. Jeg stiller meg nok betydelig mer skeptisk til de opplysninger som gis i artikkelen enn det du gjør; min erfaring er at systemet er såpass rigid at de prosedyrer og retningslinjer som ligger til grunn har blitt fulgt, og som det nevnes i en av artiklene er dette tiltaket helt i ytterkant. Dermed vil jeg både tro og håpe at andre tiltak har blitt forsøkt før, men hvilke tiltak dette er kan jeg ikke uttale meg om.
Sitat av Nenzo Vis innlegg
Hei,

Står det noen plass at det er hasj det er snakk om? Hun kommenterer at hun har "sprukket" flere ganger, noe som får meg til at det er snakk om et narkotika som er avhengihets skapende(?)
Om hun har ruset seg på ditt eller datt spiller ingen rolle, når det er null toleranse på skolen skjønner jeg ikke problemet med å stille seg etter dette.

Vell, jeg ser såfall ikke helt problemet med å ta en test for å bevise sin uskyld.. men kan forstår de som har det som en prinsipiell sak, så beklager hvis jeg var litt for rask å anta der.
Vis hele sitatet...
"Hun forteller at to ganger dette skoleåret ga urintesten positivt utslag på indikasjon av hasjbruk"
Sitat av Stratops Vis innlegg
Vi vet ikke en dritt om denne saken annet enn det hun har sagt. Jeg tror vi bør anta at skoleledelsen ikke er helt på jordet, og at denne jenta ikke bare "røyker seg en joint iblant". Når hun atpåtil har framsatt drapstrusler mot skoleledelsen tyder dette på at hun er en svært mistilpasset elev.
Vis hele sitatet...
Det er en gigantisk forskjell mellom noen som sier "Jeg skal drepe deg" i kaldt blod, og noen som roper "jeg skulle ønske du var". Det faktum at de utviste hu, istedenfor å kaste hu ut tilsier veldig sterkt at dette var en disiplinær-sak og ikke en sikkerhetsrisiko.

Om hun vandrer rundt stein og plager medelever er det like greit at hun blir fotfulgt av en vakt. Dette sier egentlig mest om hvor vanskelig det er for skolen å utvise trøblete elever.
Vis hele sitatet...
.. men denne jenta gjør ikke det. Hu har hatt raseri-anfall og røyker hasj. Det er godt innenfor hva man kan tåle. Det er jo fullstendig åpenbart at hu jenta her ønsker å lære, siden hu fortsatt ønsker å være på skolen. Alt annet blir bare bullshit da.
Jeg må si meg enig med DumDiDum at det er flere ting som ikke henger på greip her. Det finnes andre alternativer til det artikkelen forteller om, og det er godt å se at han som eks-lærer faktisk klarer å se at dette er steingalt.

Kan som en som jobber i vaktyrke si at å følge etter ei stakkars jente på en vgs skole, ville jeg boikottet på flekken. Hadde det så ført til at jeg hadde fått sparken, la det så være, så lavt synker jeg ikke.

Men igjen, skal sies at vi nok ikke kjenner absolutt alle sidene og detaljene av saken, og dermed er det vanskelig å si noe. Regner med de fleste meninger som blir gjort opp her er på bakgrunn av det som står i artikkelen og ikke noe dere har blåst opp i deres egen lille verden på gutterommet.
Sitat av connubialis Vis innlegg
Det er jo nettopp det som er saken. De tvinger deg ikke, men om du ikke skriver under får du ikke gå der. Og ja, de har lov.

http://www.smp.no/nyheter/alesundogo...icle352221.ece
Vis hele sitatet...
Faktisk: Nei, det har de så søren meg ikke! Flere steder i den artikkelen - uavhengig av om det fins to sider ved en og samme sak eller aldri så mange nyanser - fins det klare brudd på Grl. § 110c (tror det er riktig paragraf - gidder ikke sjekke grunnloven nå): Vernet om Menneskerettigheter.

Siden dette er et tillegg i grunnloven §100 tolker jeg elevens fremstilling av skolens sanksjoner mot henne for også å være grunnlovsstridig på denne paragrafen som omtaler ytringsfrihet, derav inkluderes paragrafene om borgerlig likhet og fortrinnsvis også § 96 som omhandler konstitusjonens ansvar for å ivareta den personlige frihet og rettsikkerhet selv om denne paragrafen nok kan fortolkes på bakgrunn av fylkeskommunens vedtak og dermed frita skolen som organ for konstitusjonen sitt ansvar for lovbruddet - men ikke for diskrimineringen, æreskrenkelsen og forbudet mot etterfølgende straff gjennomgående for et halvt år (en hel semester) derav stilling til straffeutmålingen desto må veies av begge sider ved saken (herav opplyst: utvisning) - men institusjonen kan likevel ikke avkreve borgerens frihetsprinsipper ved å utøve en tvangsform basert på indikasjoner, det vil si at: "har intet (strafferettslig) handling funnet sted (vedkjent ved domsutfellelse), har skolen plikt til å behandle eleven (borgeren - uavhengig om denne er mindreårig eller voksen) som uskyldig til det motsatte er bevist! [Altså ved dom] "

Selv om det fins sterke indisier på at en ulovelig handling har funnet sted og åpner for skolen som institusjon å kunne iverksette tiltak tilskutt i grunnloven som unntaksvis for lovstridig for dette, skal ikke reaksjoner/sanksjoner som gjennomføres selv kunne tolkes dithen å være grunnlovsstridig - henholdsvis unntatt er (rettslige) kjennelser avsagt ved dom.

I Norge blir det årlig begått flere lovbrudd på menneskerettighetskonvensjonen innfelt i Grl. § 110c, eksempelvis rasediskriminering og homohets, kvinneundertrykkelse, barnerettigheter, etc. men folk flest tror at den utøvende makt rett og slett bare har "lov" til det - på samme vis som at mannen på gata stort sett tror politikere (eller institusjonell myndighet som eksempelvis en rektor eller autoriteter som eksempelvis lærere kan anses å være), som fremstiller brukere av cannabis som "tikkende bomber" og "en reell fare for andre" som utelukkende sann, selv om de eneste indikasjoner for dette, er engangstilfelle med muntlige trusler etterfulgt av en direkte beklagelse til rette vedkommende og aldeles utmerkede standpunktkarakterer - bare unntatt de fag skolen selv står ansvarlig for at eleven ikke hadde grunnlag nok til vurdering.

Og akkurat det kan jeg med hånda på hjertet si at skoler ikke har lov til for fem flate øre (!) - det skjer bare fordi skoleledelser av en eller annen årsak tror de har lov til det ..
Hobby-lingvist.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Vi vet ikke en dritt om denne saken annet enn det hun har sagt. Jeg tror vi bør anta at skoleledelsen ikke er helt på jordet, og at denne jenta ikke bare "røyker seg en joint iblant". Når hun atpåtil har framsatt drapstrusler mot skoleledelsen tyder dette på at hun er en svært mistilpasset elev. Om hun vandrer rundt stein og plager medelever er det like greit at hun blir fotfulgt av en vakt. Dette sier egentlig mest om hvor vanskelig det er for skolen å utvise trøblete elever. Elever som ikke holder seg edru på skolen når de går på videregående, selv etter skolen har påpekt det, er nok sannsynligvis heller ikke elever som får så særlig mye utbytte av skolen og bidrar nok ikke til et godt skolemiljø for sine medelever og lærere.
Vis hele sitatet...
Les hele artikkelen. Hvis du hadde blitt fulgt rundt på skolen hele dagen, tror jeg ikke du hadde blitt så blid til slutt du heller.

"Hun dro for å hente vitnemålet sitt tidligere denne uka. En hel tirade av femmere, en treer og resten firere. Hun leser opp karakterene med stolt stemme. Men i to fag fikk hun ikke karakterer. Fravær på grunn av uker med utvisning, gjør at hun må ta fag opp igjen. Men det må bli et annet sted. Hun vil vekk fra skolen og ydmykelsene."

Sikkert ingen utbytte av skolen..
Fantastisk. Press personer unna utdanning for å unngå rusbruk og misbruk. Funker sikker hver gang.

Ps: hvis det var noen som leste dette uten å ha sarkasme i bakhodet, les igjen.
Sitat av noy Vis innlegg
Faktisk: Nei, det har de så søren meg ikke! Flere steder i den artikkelen - uavhengig av om det fins to sider ved en og samme sak eller aldri så mange nyanser - fins det klare brudd på Grl. § 110c (tror det er riktig paragraf - gidder ikke sjekke grunnloven nå): Vernet om Menneskerettigheter.

Siden dette er et tillegg i grunnloven §100 tolker jeg elevens fremstilling av skolens sanksjoner mot henne for også å være grunnlovsstridig på denne paragrafen som omtaler ytringsfrihet, derav inkluderes paragrafene om borgerlig likhet og fortrinnsvis også § 96 som omhandler konstitusjonens ansvar for å ivareta den personlige frihet og rettsikkerhet selv om denne paragrafen nok kan fortolkes på bakgrunn av fylkeskommunens vedtak og dermed frita skolen som organ for konstitusjonen sitt ansvar for lovbruddet - men ikke for diskrimineringen, æreskrenkelsen og forbudet mot etterfølgende straff gjennomgående for et halvt år (en hel semester) derav stilling til straffeutmålingen desto må veies av begge sider ved saken (herav opplyst: utvisning) - men institusjonen kan likevel ikke avkreve borgerens frihetsprinsipper ved å utøve en tvangsform basert på indikasjoner, det vil si at: "har intet (strafferettslig) handling funnet sted (vedkjent ved domsutfellelse), har skolen plikt til å behandle eleven (borgeren - uavhengig om denne er mindreårig eller voksen) som uskyldig til det motsatte er bevist! [Altså ved dom] "

Selv om det fins sterke indisier på at en ulovelig handling har funnet sted og åpner for skolen som institusjon å kunne iverksette tiltak tilskutt i grunnloven som unntaksvis for lovstridig for dette, skal ikke reaksjoner/sanksjoner som gjennomføres selv kunne tolkes dithen å være grunnlovsstridig - henholdsvis unntatt er (rettslige) kjennelser avsagt ved dom.

I Norge blir det årlig begått flere lovbrudd på menneskerettighetskonvensjonen innfelt i Grl. § 110c, eksempelvis rasediskriminering og homohets, kvinneundertrykkelse, barnerettigheter, etc. men folk flest tror at den utøvende makt rett og slett bare har "lov" til det - på samme vis som at mannen på gata stort sett tror politikere (eller institusjonell myndighet som eksempelvis en rektor eller autoriteter som eksempelvis lærere kan anses å være), som fremstiller brukere av cannabis som "tikkende bomber" og "en reell fare for andre" som utelukkende sann, selv om de eneste indikasjoner for dette, er engangstilfelle med muntlige trusler etterfulgt av en direkte beklagelse til rette vedkommende og aldeles utmerkede standpunktkarakterer - bare unntatt de fag skolen selv står ansvarlig for at eleven ikke hadde grunnlag nok til vurdering.

Og akkurat det kan jeg med hånda på hjertet si at skoler ikke har lov til for fem flate øre (!) - det skjer bare fordi skoleledelser av en eller annen årsak tror de har lov til det ..
Vis hele sitatet...
Med fare for å virke usaklig: Les gjennom Grunnloven en gang til, les så gjerne gjennom noen andre kilder for å finne noe som støtter ditt syn, og skriv så et innlegg som er oversiktlig. Før gjerne et språk du selv mestrer, for dette gir stedvis ingen mening.

Du sier du ikke gidder sjekke Grunnloven nå. Nuvel, det gidder jeg, og jeg kan ikke si meg enig med dine tolkninger. At dette skal være et brudd på § 110c er jeg ikke umiddelbart med på. Jeg har skummet raskt gjennom menneskerettighetene, og ser ikke helt hvor du finner et brudd. Forklar nærmere, og du vil få et svar. Menneskerettighetene er for øvrig nedfelt i menneskerettsloven, det du finner i Grunnlovens § 110c er statens plikt til å sikre og respektere disse.

Grunnlovens § 100 om ytringsfrihet vet jeg ikke hvorfor du nevner her i det hele tatt. Hun har gått til avisen, og det foreligger intet som tyder på at hun har fått noen represalier for det. De reaksjonene som er blitt gitt henne kommer av andre forhold som ikke vedrører ytringsfriheten. Drapstrusler kan ingenlunde anses for å dekkes av ytringsfriheten, ei heller bruk av rusmidler.

§ 96 er paragrafen som krever dom før straff og at dommer skal følge loven. Saken her er den at et utvisningsvedtak etter opplæringsloven er et enkeltvedtak. Det regnes således ikke som en straff, og vil dermed også være irrelevant for nevnte paragraf. En av hovedgrunnene til at et utvisningsvedtak ikke kan regnes som straff, er at selv om man skulle miste retten til videregående opplæring har man fortsatt krav på oppfølging med tanke på å oppnå formell kompetanse. Her kommer vi også tilbake på menneskerettighetene. Et vedtak om utvisning, endog et vedtak om frafall av retten til videregående opplæring vil ikke medføre at man ikke har rett til videre trening og spesialisert opplæring, og vil dermed ikke stride mot menneskerettighetene på skolepunktet.

Legg merke til at jeg i det overstående forutsetter at det for det første er en frivillig ordning fordi hun vil unngå utvisning, og at det for det andre foreligger brudd på opplæringsloven med tilhørende forskrifter som gjør utvisning aktuelt. Så lenge dette følger av en frivillig avtale kan tiltaket ikke ses på som tvang, selv om det for eleven kan virke sånn. At selve tiltaket i seg selv er i overkant er jeg som nevnt tidligere ikke uenig i, men en eventuell påstand om tiltakets ulovlighet bør ha en grunngitt hjemmel, ikke i en usammenhengende oppramsing av i dette tilfellet irrelevante paragrafer.
Sitat av Nenzo Vis innlegg
"vennene mine turte ikke å henge med meg fordi de var redd for å bli testet" -- Hvilket geni fremstår med en sånn kommentar da? Hun innrømmer jo at hele vennekretsen hennes ruser seg.
Vis hele sitatet...
Det var vel ikke akkurat poenget. Det spiller ikke noen rolle at vennekretsen hennes ruser seg. Saken dreier seg om at hun blir isolert!
Uten og ha lest alle postene, vil jeg si jeg kjenner jenta og fortiden noge godt. Det med vakthold og test avtalen er sant. Men, artikelen er vinklet noe i hennes favør. Dette er en vanskelig jente, med veldig tøff fortid, samt nåtid.

Kan på ingen måte si det er noe vondt i henne, men rapp kjefta og tøff har hun lett for og være.

ang. Hvordan skolen har vært mot henne er det meste litt kvalmt. Hun har faktisk hatt vakthold, dvs, en sikkerthetsvakt av den typen du finner på kjøpesenterene har fotfulgt henne i nesten et halvt år. Veldig strenge regler var et argument for at hun fortsatt skulle få gå på skolen.

Mange elever, samt lærere har vært litt for hard mot henne, ingenting fysisk, men en gang jeg var der på en liten ærend overhørte jeg en lærer gå og baksnakke jenta med 3 andre elever. Jeg fulgte etter læreren og fortalte hva jeg mente om snakket, svare jeg fikk var: "Er du uenig kansje? Jenta er ødelagt." Hvor han videre forstatte mot bilen sin, satt seg inn og kjørte avgårde.

Jeg skjønner egentlig både skolen og jenta. Hun er tøff, men skolen er tøff tilbake. Bare synn de kunne vært så annerledes med litt bedre oppfølging og tilbud. Hun har selv sagt de meste hadde ikke skjedd hadde hun hatt noen og snakke med som ikke analyserte henne og istede bare hørte på.


Når skolen mente hun var et problem ble hun gjemt vekk på eget rom for "sikkerhetskyld". Det samme gjaldt utflukter og praksis timer. Noe jeg tror aldri har vært nødvendig. Enklere og mer effektive medtoder må finnes, og skolen burde vite om dem.
Sist endret av Skaddfrontallap; 25. juni 2011 kl. 04:57.
Nå har ikke jeg lest hele tråden da jeg er drita for øyeblikket, men tilbake til saken:
Da jeg gikk på Sogn vgs i Oslo ble klassen min og noen par andre klasser som kan sies å være "problemlinjer" utsatt for samme ultimat skriv under på frivillig rustest eller blir utvist.
Men vi starta en boikott av den "avtalen" så ingen skrev under og skolen droppa det.

Man kan ikke kalle det frivillig hvis det en noen som helst avstraffelse hvis man ikke skriver under.

Jeg mener at skolen i dette tilfelle aldri skulle ansatt en vekter for å passe på en enkelt elev samt nekte denne eleven utflukter og praksis timer, det må jo stå et sted i loven at dette er ulovlig? alle har rett på utdanning, og sånn som jeg leser det har ikke denne eleven gjort noe med "galt" enn å teste positivt på hasj som halvparten av venna mine røyker nå. Og de har jobber i alt fra barnehage, lege, lærer til heismontør og snekker.
Sitat av inzane1891 Vis innlegg
Jeg skjønner egentlig både skolen og jenta. Hun er tøff, men skolen er tøff tilbake. Bare synn de kunne vært så annerledes med litt bedre oppfølging og tilbud. Hun har selv sagt de meste hadde ikke skjedd hadde hun hatt noen og snakke med som ikke analyserte henne og istede bare hørte på.


Når skolen mente hun var et problem ble hun gjemt vekk på eget rom for "sikkerhetskyld". Det samme gjaldt utflukter og praksis timer. Noe jeg tror aldri har vært nødvendig. Enklere og mer effektive medtoder må finnes, og skolen burde vite om dem.
Vis hele sitatet...
Skolene jeg har jobba på har ikke akkurat vært de man trenger best snitt for å komme inn på , og jeg må si at jeg er fortsatt like sjokkert etter å ha lest innlegget ditt.

Den første regelen med jævlige elever er å alltid være konstruktiv. Det betyr drite i eget behov for hevn, drite i eget behov for markere seg etc. I det hele tatt, stoppe og tenke "Hva er lurt?" "Hva fører til at situasjonen blir bedre på lang sikt?".. Denne saken oser av at noen har et sterkt behov for at noen har et særdeles sterkt behov for å markere seg, og tåler ikke elever som ikke underkaster seg. Fotfølging er ytterst syk. Bortstuinga er ytterst syk (hu har en forbanna personlig vakt for helvete. Hvis hu er så mentalt ustabil at hu ikke kan være med på praktiske opplegg med vakt hører hu hjemme på mental-institusjon)

Hele forbanna poenget er at jo at folk som jobber på skolen skal være voksne, og ikke oppføre seg som hevngjerrige, pripne idioter. Flere av de involverte burde få regelrett sparken.
Sist endret av DumDiDum; 25. juni 2011 kl. 11:46.
Og høh, var ikke det en tråd på freakforum om noe ca. lignede for en stund siden???

(Der trådstarter var som jenta i artikkelen)
Sitat av Blåskimmelost Vis innlegg
Med fare for å virke usaklig: Les gjennom Grunnloven en gang til, les så gjerne gjennom noen andre kilder for å finne noe som støtter ditt syn, og skriv så et innlegg som er oversiktlig. Før gjerne et språk du selv mestrer, for dette gir stedvis ingen mening.

Du sier du ikke gidder sjekke Grunnloven nå. Nuvel, det gidder jeg, og jeg kan ikke si meg enig med dine tolkninger. At dette skal være et brudd på § 110c er jeg ikke umiddelbart med på. Jeg har skummet raskt gjennom menneskerettighetene, og ser ikke helt hvor du finner et brudd. Forklar nærmere, og du vil få et svar. Menneskerettighetene er for øvrig nedfelt i menneskerettsloven, det du finner i Grunnlovens § 110c er statens plikt til å sikre og respektere disse.
Vis hele sitatet...
Siden jeg har et atskillig forbedringspotensiale når det kommer til begrunnelser skjønner jeg, siterer jeg heller fra en jusstudents blog som i mine øyne er en perfekt oppsummering av kriteriene jeg legger til grunn for brudd på menneskerettigheter vernet av grunnlovens § 110c.

“The Court has a number of times ruled that private life is a broad term not susceptible to exhaustive definition […] It has nevertheless been outlined that it protects the moral and physical integrity of the individual […], including the right to live privately, away from unwanted attention. It also secures to the individual a sphere within which he or she can freely pursue the development and fulfillment of his personality.”

”The Court does not consider it possible or necessary to attempt an exhaustive definition of the notion of “private life”. However, it would be too restrictive to limit the notion to an “inner circle” in which the individual may live his own personal life as he chooses and to exclude therefrom entirely the outside world not encompassed within that circle. Respect for private life must also comprise to a certain degree the right to establish and develop relationships with other human beings.”
Vis hele sitatet...
Kilde [utdrag tatt fra blog til en jus student ved uio]

Sitatet er hentet fra to dommer avsagt ved Den Europeiske Menneskerettsdomstolen og er et greit tolkningsgrunnlag for min vurdering.

"Slik jeg tolker uttalelsene fra dommene fastslår retten at privatliv er en bred term som ikke egner seg for uttømmende definisjon. Det fremgår også at det er både moralsk og fysisk integritet som skal beskyttes. Samtidig fremholder retten at [COLOR="RoyalBlue"]det foreligger en sfære der borgerne skal ha muligheten til å fritt søke utvikling og fullendelse av personlighet og sosialt nettverk[/COLOR]. Dette inkluderer f.eks retten til å nyte godt av gjensidig samtykkende seksuelle forhold til mennesker av eget kjønn. Beskyttelsen er dog ikke begrenset til den rent private sfære. Slik det fremgår av sitatet fra Niemietz-dommen, er også [COLOR="RoyalBlue"]retten til å etablere, utvikle og nyte godt av forhold til andre mennesker beskyttet.[/COLOR]"

[RIGHT]Sitat av nevnte jus students blogg ved universitetet i oslo[/RIGHT]
Vis hele sitatet...
"Mens de andre i klassa har fått praktisk undervisning, har hun måttet gå inn på et eget lite rom. Der har hun måttet sitte. Hun er utestengt fra praktisk undervisning. Hun får ikke bevege seg i skoletida uten vakthold, heller ikke på tur med offentlig transport, hvis klassa skal av gårde. Hun kjenner seg ydmyket."

[RIGHT]Sitat hentet fra trådstarters kildereferanse på smp.no[/RIGHT]
Vis hele sitatet...
"Det er utstrakt empiri fra Øst-Europa, men også her hjemme, som viser at ikke bare faktisk overvåkning, men også [COLOR="RoyalBlue"]viten[/COLOR] om at overvåkning kan finne sted legger bånd på utvikling av sosiale og politiske forhold og relasjoner. En nyere undersøkelse gjort i forbindelse med innføring av datalagringsdirektivet i Tyskland, viser at en større prosentandel av de spurte endrer sine [COLOR="RoyalBlue"]kommunikasjonsmønster i påvente av eventuell og potensiell overvåkning. Fri korrespondanse og mulighet til å nyte godt av og utvikle personlige bånd synes dermed å være viktig for et levende organisasjonsliv og dermed også et velfungerende demokrati.[/COLOR]"

[RIGHT]Sitat av nevnte jus students blogg ved universitetet i oslo[/RIGHT]
Vis hele sitatet...
Siste halve skoleåret er hun blitt fotfulgt av uniformert vakt som skolen har leid inn fra et vaktselskap. Denne følger henne fra skolestart til skoledagen er over. Fordi hun ønsket å fullføre skoleåret, få en utdannelse, ble hun nødt til å skrive under avtalen. Hvis ikke, ble hun utvist.

– [COLOR="RoyalBlue"]Selv når jeg må på do, følger vakta etter og står utenfor dodøra til jeg er ferdig. Jeg har ingen venner på skolen lenger, for er de sammen med meg, blir de også testa. Private samtaler kan jeg ikke ha, siden vakta er der, og rapporterer hvem jeg snakker med og hva jeg gjør.[/COLOR] Det er ikke kjekt å gå på skolen, sier hun.

[RIGHT]Sitat hentet fra trådstarters kildereferanse på smp.no[/RIGHT]
Vis hele sitatet...
Per definisjon er dette et klart brudd på grunnleggende menneskerettigheter som beskrevet i EMK og avsagt ved dom av EMD. Bruddet refereres ytterligere til nevnte paragrafer av ytringsfrihet i grunnloven for å poengtere hvilke menneskerettslige brudd det er snakk om, noe som åpner for et tolkningsgrunnlag og behøver ikke nødvendigvis å stå ordrett i paragrafen(e)/artiklen(e), bare forstås som å omfatte dette. F. eks. omhandler kommunikasjonskontroll og overvåking et tillegg i definisjonen av ytringsfrihet (forhold som omhandler dette) uten at det nødvendigvis behøver å omtales spesifikt i denne retten at dette er tilfelle, bare det er juridisk forstått å ramme nettopp denne grunnleggende menneskeretten. Håper det ble litt klarere nå.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Så ikke denne artikkelen før nå. Og jeg føler behovet for å bumpe denne tråden, i håp om å kanskje finne ut. Om skoleledelsen har fått en eller annen form for konsekvenser for sin totaliære måte å styre skolen sin på.
Dette er noe av det verste jeg har lest når det gjelder rushåndtering i skolen, i mitt 20 år relativt korte liv.
Jeg håper denne jenta virkelig ikke tror at skolen hadde rett i denne situasjonen, og at hun har fullført fagene uten problemer. Fordi jeg hadde aldri fullført noe form for skole under slike forhold!

Hadde det vært mulig å få navnet til de aktuelle lærerene som tydligvis har hatt komplekser. Med tanke på at det hadde vært i alles beste interesse å sørge for at disse menneskene ikke får jobb på skoler andre steder i landet?
Jeg hadde heller dumpet skolen, and i did

Begynte på ny skole, og løy meg gjennom ALT. Sa jeg hadde tatt skylden for en annen etc, slapp unna som faen

til den nye lederen, de var ikke like strenge tho.
Sist endret av Bundy; 15. august 2011 kl. 16:22.
Det der er noe skole han valgt å gjøre for å være drittsekk mot hu jenta, ettersom de ikke fikk utvist hu. Det er dette som er så fantastisk med dette landet, har du ikke loven på din side, så lag nye regler og tving folk til enten å følge dem eller forsvinne.
Har vært offer for noe liknende, skolen leide inn en tidligere fengselsbetjent til å fotfølge meg for noe relativt uskyldig. Byttet skole, og problemet var løst. Men har mistet all tillitt til at hjelpeapparatet faktisk ønsker å hjelpe folk. Noen ganger reagerer de fullstendig nazi, og gjør livet til mennesker mye verre. Stikkord: kafka-prosesser, overreaksjoner, straff og utstøtelse forkledd som hjelpetiltak.
Sitat av Nightkin19n Vis innlegg
Sikkert to sider av saken, tviler på at skolen leier inn vakthold uten videre, er nok mere bak dette. Men det er jo fortsatt sinssvakt å utsette en person for slikt. Ola normann har et sykt syn på narkotika.
Vis hele sitatet...
Han knark'ern på toget foran meg i går hadde nok ikke særlig syn igjen i det hele tatt, der han sto og tippa frem og tilbake i sin egen verden, med hunnløven vedsiden av som vokta så ikke typen hennes ble kasta av. Denne saken er i seg selv kvalm, den og.
Et viktig poeng: "Skolen ville utvise henne resten av skoleåret, men fikk ikke medhold."

Det var åpenbart ikke alvorlig nok til å utvise henne. Hvordan kan et slikt vakthold forsvares da?
Sitat av KultNick Vis innlegg
Et viktig poeng: "Skolen ville utvise henne resten av skoleåret, men fikk ikke medhold."

Det var åpenbart ikke alvorlig nok til å utvise henne. Hvordan kan et slikt vakthold forsvares da?
Vis hele sitatet...
Det skjønner ikke jeg heller. I fjor ble en elev på skolen min utvist etter å ha slått ned viserektoren. Når han kom tilbake til skolen hadde han ikke noen form for ekstra vakthold rundt seg.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Dette er absolutt et godt eksempel på hvor feilslått noen områder av det norske samfunnet er lagt opp. Alt som har med narkotika å gjøre får knallharde straffer.

La oss begynne med noen eksempler. Du driver et distrubusjonsnett som distrubuerer narkotika og så en vakker dag blir du tatt med 1kg ren hasj, burt inne 15 år på ræva i fengsel for distrubusjon av langsom død.

En mann av utenlandsopprinnelse gjør massedrap i Norge, siden mannen ikke har tilknytning til Norge på noen måte (utenom å ha vært ulovelig i landet i xx antall år) blir han sluppet ut innen 2 uker pga. at politiet ikke kan gjøre noe osv.

Typiske eksempler på hvor feilslått noe av lovgivningen i Norge er.

Slikt som dette skulle ikke vært lov i et samfunn som vi har i dagens Norge, tenke seg til å bli overvåket med engang du setter foten innenfor skolens område...