Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 4431
Har en kompis som har en del kødd med snuten, men i det siste har jeg oppdaget at MIN tlf er avlyttet. jeg har iallfall sterke mistanker om det. før var det bare når jeg snakket med han, da hørte du alltid skurrelyden og ''ekkoet'' og noe som hørtes ut som maskineri. vanskelig og forklare. de her som har erfaring vet hva jeg snakker om og mener. la oss nå si at han bor på en barneverns insitisjon og har stukket av, har politiet lov og avlytte MIN tlf? politiet og barneværnet vet jeg er god kompis med person, og ringer meg om det er noe. men har de faktisk LOV og avlytte meg siden jeg ikke har gjort noe og alt i alt er uskyldig? Starter og bli rimelig forbanna her jeg sitter!
Hva er meste sannsynlig:

1. Mobilen din har fått seg en trøkk og lager metalliske lyder her og der.

2. Du har dårlig dekning akkuratt der og da

3. Høytaleren på mobilen din begynner å bli slitt

4. Det vokser ost på mars

5. Politiet avlytter telefonen din
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Nei, du vil ikkje kunne oppdage at politiet avlytter deg. Avlytting vil sei at dei tar en bit-for-bit kopi av datastrømmen, og det vil ikkje påvirke lyden i heile tatt.

Det er 99% sjans for at det er paranoia. Telefonavlytting blir kun brukt i alvorlige saker, med strafferamme over 6 år.
Selv om det er skurrelyder og ekko på mobilen din, betyr det ikke at du blir avlyttet. Politiet kan avlytte telefonen din, uten at det kommer slike lyder. Har selv væ'rt i situasjon der telefonen min har blitt avlyttet uten at jeg har merket noen av disse tegnene.

Lovene rundt dette vet jeg derimot ikke noe om
Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei, du vil ikkje kunne oppdage at politiet avlytter deg. Avlytting vil sei at dei tar en bit-for-bit kopi av datastrømmen, og det vil ikkje påvirke lyden i heile tatt.

Det er 99% sjans for at det er paranoia. Telefonavlytting blir kun brukt i alvorlige saker, med strafferamme over 6 år.
Vis hele sitatet...

Feil.
Barneværns saker, der personer er under 18 år og har stukket av. Så har de lov og avlytte tlf akkurat så mye dem vil.
Det er noe jeg VET.

Tlf her helt ny så ikke noen trøkk nei
Det er samme lydene som når mobilen blir avlyttet. husker det fra tlf hannes ble avlyttet før. der hørte du klart ekkoet vær gang dem hørte på.
Det er noe jeg vet fordi han fikk problemer fordi han sa i tlf at han skulle ta seg av en politikarene over tlf, dette var da en kødd for og få reaksjon og bekreftelse på avlyttingen fra politiet
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Fjellsamen Vis innlegg
Feil.
Barneværns saker, der personer er under 18 år og har stukket av. Så har de lov og avlytte tlf akkurat så mye dem vil.
Det er noe jeg VET.
Vis hele sitatet...
Kilde plz. For det høres ikkje rimelig ut.
Sitat av Fjellsamen Vis innlegg
Tlf her helt ny så ikke noen trøkk nei
Det er samme lydene som når mobilen blir avlyttet. husker det fra tlf hannes ble avlyttet før. der hørte du klart ekkoet vær gang dem hørte på.
Vis hele sitatet...
Det rimer ikkje. GSM er digitalt av natur. Samme er 3G. Å avlytte vil sei å kopiere data, utan påvirkning. Å avlytte på en slik måte at det skaper ekko er den vanskelige og tungvindte måten å avlytte GSM/3G på.
Sitat av Fjellsamen Vis innlegg
Det er noe jeg vet fordi han fikk problemer fordi han sa i tlf at han skulle ta seg av en politikarene over tlf, dette var da en kødd for og få reaksjon og bekreftelse på avlyttingen fra politiet
Vis hele sitatet...
Eventuelt snakka han om det i andre sammenhenger... Eller lyger litt. Eller overdriver.
Man hører klart og tydelig sitt eget og den andre sitt ekko i tlfen om det er tungvindt og avlytte på den måten eller ikke.


og kilde? ser det ut som jeg har direktelink til en stor overskrift i dagbladet? Nei. Barneværnssaker der person er under 18 år osv, og i dette tilfellet er person under 18 år, har stukket av og politiet følger mye med han pga stoff osv. og vel, ja. barneværnet som står som forsørgere har gitt politiet tilatelse til og avlytte tlf for og kunne spore opp hvor han er osv når han stikker av. Hørtes det rimeligere ut kanskje?
Les hva du har skrevet der. Bernevernet har gitt politiet tillatelse til å avlytte tlf. Tror du dem har gitt tillatelse til å avlytte en hvilken som helst telefon? Tror du barnevernet har myndighet til å gi politiet tillatelse til å avlytte min og din telefon? Nei. Hans telefon, det kan så vel være. Men ikke andre.

Og: Avlytting av telefon og sporing er to vidt forskjellige ting.
Sist endret av pinkrabbitz; 12. november 2010 kl. 23:55.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Fjellsamen Vis innlegg
Man hører klart og tydelig sitt eget og den andre sitt ekko i tlfen om det er tungvindt og avlytte på den måten eller ikke.
Vis hele sitatet...
Poenget er at det er en totalt urimelig framgangsmåte. Du kopierer ikkje et digitalt signal ved å modifisere det slik at det kommer ekko. Du kopierer det ved å ta en bit for bit kopi av det. Å introdusere ekko vil paradoksalt nok kreve meir triksing enn å bare kopiere det.
Sitat av Fjellsamen Vis innlegg
barneværnet som står som forsørgere har gitt politiet tilatelse til og avlytte tlf for og kunne spore opp hvor han er osv når han stikker av. Hørtes det rimeligere ut kanskje?
Vis hele sitatet...
Du kan komme opp med lovheimel. Eg kan ved eit kjapt overblikk ikkje finne slikt i lov om barnevernstenester, eller eit googlesøk etter 'barnevern avlytting'. Det peiker meg i retning av at slik lovheimel ikkje finst. At du hevder det motsette er ikkje nok til å overbevise.
TS er vel ikke påvirket av filmer fra the old days når dem klatra opp i telefonlinjene og koblet seg direkte inn på linjen? ^^
Sitat av Fjellsamen Vis innlegg
Man hører klart og tydelig sitt eget og den andre sitt ekko i tlfen om det er tungvindt og avlytte på den måten eller ikke.
Vis hele sitatet...
Politiet ville aldri brukt en så vanskelig overvåkningsmetode når de bare kan ta en telefon til ISP og få en kopi av datastrømmen slik slashdot sier. Dette er noe du ikke kan merke på noen måte, og er i tillegg det enkleste og billigste måten å gjøre det på. Men tydeligvis har du så paranoia at du nekter å høre på fornuft.
Nekter ikke og høre på fornuft har ikke paranoia heller, har ikke noe og ha paranoia for
Sier ikke at dere IKKE har rett. sier at det er ett voldsomt ekko i tlf, spesielt når jeg prater med han. noe som er rimelig rart siden vi begge har ganske nye mobiler :P

Og nei, er ikke påvirket av gamle filmer der det bare er og stikke hue til tlf linja for og avlytte tlf samtaler.


Har ikke kilder, men det er ingenting annet enn sunn fornuft at barneværnet har lov og be politiet avlytte tlf for og kunne spore opp hvor han er. at han sier det til noen over tlf eller noe, siden barneværnet er hannes ''forsørger'' eller hva jeg skal kalle det, siden han bor på institusjon.

Dette er noe dem har gjort før. så ifølge han selv så har barneværnet kontaktet politiet når han stikker av og får tlf sporet/avlyttet for og ha større sjangs til og finne ut hvor han er.

Ettersom at han ikke er mors beste barn og politiet har godt kjennskap til han ser jeg ikke hvorfor det IKKE skulle være lov.

Også kan dere roe helt ned, nekter verken og høre på fornuft eller hva dere enn måtte komme med. sier det som der ER. kan ikke akkurat forklare det
Hvis du er så fryktelig sikker i din sak, hvorfor spør du om råd? Er jo ganske innlysende at overvåking av mobilene deres er det som er minst sannsynlig i denne saken. Hvorfor det er ekko i samtalen kan ha 100 forskjellige grunner, og ingen av de trenger å involvere avlytting.

Hvis du er så sikker på at barnevernet har rett til å avlytte din venns telefon, så forslår jeg at du søker opp denne loven og linker den her.

Er 100vis av tråder om dette emnet, og hvis du ikke er en farlig drapsmann eller psykotisk volteksmann i indre oslo, så er sannsynligheten for at akkuratt du er avlyttet ufattelig liten.

Men du har fått svar godt nok lengre opp i tråden...
Hvis du er så sikker på at barnevernet har rett til å avlytte din venns telefon, så forslår jeg at du søker opp denne loven og linker den her.


Men du har fått svar godt nok lengre opp i tråden...[/quote]


svar har jeg fått ja

Har ikke kilder, og gidder ikke søke opp denne ''loven''
Kan ikke kalles noen LOV. men ser ikke hvorfor politiet ikke sku ha lov til og kunne avlytte tlf til en person for og få tak i vedkommende.
Såklart, du snu det alle veier hvorfor det ikke skulle være lov. men når vedkommende er under 18, under barneværnet og har vært borte i en uke ser jeg ikke hvorfor dem ikke skulle kunne avlytte tlf for og prøve og få personen hjem igjen.
Dem har gjort det før, så hvorfor ikke igjen. om det er LOV vet jeg ikke, men at dem gjør det VET jeg.
å finne ut hvor noen befinner seg er den enkleste sak i verden for enhver teleoperatør, kunden vil ikke merke noe som helst til det av ekko eller annet rett og slett fordi det ikke er nødvendig å avlytte en telefon for å finne denne infoen.

En sentral komponent i alle mobilnett er HLR (home location register), kort oppsummert en database som knytter telefoners imei opp mot simkort og hvor de befinner seg i nettet. Hvorfor skal man avlytte en telefon når man bare kan gjøre et enkelt databaseoppslag?

Forøvrig krever teleoperatører at politiet enten kommer med rettskjennelser, eller påberoper seg nødrett for å hente ut slik informasjon. At barnevernet eller andre instanser har et eller annet magisk interface mot teleoperatøren er reinspikka bullshit

Å avlytte en telefon er derimot noe helt annet og fordrer at man på ett eller annet vis dupliserer innholdet som sendes til og fra telefonen. Som slashdot påpeker brukes dette i alvorlige saker med høy strafferamme, ikke i fillesaker hvor barnevernet lurer på hvor en eller annen shitkid oppholder seg.
Sitat av Fjellsamen Vis innlegg
Feil.
Barneværns saker, der personer er under 18 år og har stukket av. Så har de lov og avlytte tlf akkurat så mye dem vil.
Det er noe jeg VET.

Tlf her helt ny så ikke noen trøkk nei
Det er samme lydene som når mobilen blir avlyttet. husker det fra tlf hannes ble avlyttet før. der hørte du klart ekkoet vær gang dem hørte på.
Det er noe jeg vet fordi han fikk problemer fordi han sa i tlf at han skulle ta seg av en politikarene over tlf, dette var da en kødd for og få reaksjon og bekreftelse på avlyttingen fra politiet
Vis hele sitatet...
Hvorfor innleder du denne samtalen og spør om råd når det er tydelig at det er du som vet dette best?

PS. Er det mulig at jeg også blir avlyttet, da jeg hører litt ekko og skurring i mobilen av og til?
Dette fenomenet opplever jeg særlig når jeg kjører i tuneller eller er en plass med dårlig dekning.
Sist endret av Jigsaw; 13. november 2010 kl. 02:41.
Sitat av Jigsaw Vis innlegg
PS. Er det mulig at jeg også blir avlyttet, da jeg hører litt ekko og skurring i mobilen av og til?
Dette fenomenet opplever jeg særlig når jeg kjører i tuneller eller er en plass med dårlig dekning.
Vis hele sitatet...
Nei. Du er inne i en tunnel som reflekterer signalet slik at det spretter vilt frem og tilbake. Ikke alle signalene du sender ut vil bli mottatt og noe av det vil bli mottatt flere ganger så du vil få ekkoopplevelsen der. Samme skjer i rom med mye elektrisk materiell eller fluktuerende elektrostatiske felt.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Nei. Du er inne i en tunnel som reflekterer signalet slik at det spretter vilt frem og tilbake. Ikke alle signalene du sender ut vil bli mottatt og noe av det vil bli mottatt flere ganger så du vil få ekkoopplevelsen der. Samme skjer i rom med mye elektrisk materiell eller fluktuerende elektrostatiske felt.
Vis hele sitatet...
Dette var ment som en ironisk spøk rettet til fjellsamen som trodde dette skyldes avlytting. Men allikevel takk for respons
Sitat av Jigsaw Vis innlegg
Dette var ment som en ironisk spøk rettet til fjellsamen som trodde dette skyldes avlytting. Men allikevel takk for respons
Vis hele sitatet...
Som alle andre her sier, avlytting nå for tiden kan ikke oppdages. Det aller meste av forstyrrelser kommer fra problemer med sending og mottak av signaler, eventuelt dårlig utstyr.
Kudos til alle som har nevnt at avlytting av mobiltelefoner ikke kan oppdages.
Ekko kan for eksempel komme av lyden som går fra høyttaler til mikrofon, dette kan også høres i den andre telefonen.
Sitat av Skummetmelk Vis innlegg
Kudos til alle som har nevnt at avlytting av mobiltelefoner ikke kan oppdages.
Ekko kan for eksempel komme av lyden som går fra høyttaler til mikrofon, dette kan også høres i den andre telefonen.
Vis hele sitatet...
Da skal du ha en ganske crappy telefon for at det skal være problemet.
snakket skit om USA? :O tror de kan være etter deg, for å være på den beste siden så ville jeg satt opp et undergrunsnnettverk av trådkopper, da vil du kunne merke om noen tuller med linjen ved at det vil kjennes et lite napp i koppen du holder. hadde samme noian som deg en stund, men gikk fort over når jeg skjønnte at det var andre ting som var litt gøyere å tenke på, og siden jeg aldri så til noen snut selv etter timesvis av tullprat meg og venner immellom så går det ganske fint altså! var inne på de samme tankene som deg tidligere i min fortsatt unge alder
Trokke du blir avlytta nei. Er vel enig i det mange sier her.

Hva med å gå over til metallboks - hyssing - metallboks ? Burde fungere fint

enerlighter: Er det ikke sånn du kan sende morse signaler også da? "prikk, prikk" ?
Sist endret av Curver; 13. november 2010 kl. 10:05.
Kriteriene for å bli avlyttet første gangen du blir avlyttet er veldig høy. Holder at en person som er avlyttet snakker med deg om kriminalitet og implisierer deg i dette på hans telefon som er avlyttet, om dette har høy strafferamme. Noter deg datoen, så vil du kunne søke om du har vært avlyttet om en 6måneder down the line.
avlytting pga en kompis i barnevernet stikker av? haha moromannen.
høre at man blir avlyttet ? haha moromannan
Som folk sier over her, skal det i de _fleste_ tilfelle grov kriminalitet til for å få avlytte.

Men, når det er sagt så vil jeg minne om fx denne saken: http://www.aftenbladet.no/lokalt/article573758.ece
"Telefonkiosker på Nærbø avlyttet i flere år", her har man avlyttet en hel bygd's bruk av telefonkiosk i flere år...
Det var forøvrig en svær narkotika sak med strafferamme på 21 år som utløste denne avlyttingen(wonderboy saken).



det er ikke 1950 lengre, alt skjer digitalt. det kommer ingen "klikkelyder" og "ekko" av avlytting.
det er riktig at man i gamle dager kunne måle på en analog linje for å oppdage lavere spenning enn normalt, noe som kunne tyde på avlytting. men nå er det 2010, teh digital age. er ingen spenning som blir påvirket, ingen ekko, ingen klikking. nothing.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Da skal du ha en ganske crappy telefon for at det skal være problemet.
Vis hele sitatet...
Meget mulig, men en kombinasjon av forskjellige faktorer som for eksempel støtskade, revisjons-feil, utgangvolum og brukerfeil tror jeg dette kan forklare en del av de enkelte tilfellene..