Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1031
Treger en veldig nøyaktig 3 volt regulator. Den jeg har i dag er overflatemontert og jeg har klart på kretskortet og lage noe feil så den passer ikke i det hele tatt.

Trenger da en vanelig 3 Volt regulator i TO220 forpakning eller lignedne. Den jeg har i dag kan avik på 0,5 % det vil si 2,985 til 3,015 Volt.
Med et par-tre enkle komponenter kan du bruke en LM317
Låner tråden litt og lurer egentlig veldig på hva en spenningsregulator gjør? Kom gjerne med eksempler!
Sitat av Xzip Vis innlegg
Låner tråden litt og lurer egentlig veldig på hva en spenningsregulator gjør? Kom gjerne med eksempler!
Vis hele sitatet...
http://en.wikipedia.org/wiki/Voltage_regulator

Den senker (mest vanlig) eller øker spenningen til et fast nivå uavhengig av strømtrekket.

Angående LM317 tror jeg marginen der er på 1%, så det kan hende det blir for mye for Markula. Det er også mulig den produseres i spesielt presise versjoner, så det er verdt å sjekke ut de forskjellige halvlederprodusentene både for akkurat denne og andre regulatorer.
Trådstarter
Det må være nøyaktig siden jeg skal bruke 3 volten som en referangse spenning. Lm har 1% har sett på den før jeg lagde tråden.
Så lenge det kun er en referansespenning, har du vurdert å enkelt og greit bare bruke en 3 V zener med konstant strøm?
TL431 med riktig oppsett blir en temperaturstabil og støyfri Vref generator.
Jeg bruker disse selv hele tiden.

Melk.
Trådstarter
Sitat av Skummetmelk Vis innlegg
TL431 med riktig oppsett blir en temperaturstabil og støyfri Vref generator.
Jeg bruker disse selv hele tiden.

Melk.
Vis hele sitatet...
Hørtes bra ut, kan du bare lage en kjapp kobling sjema på hva et riktig oppsett består av ?
Har alt blitt gjort her, vil også anbefale deg sjekke ut databladet her.

Jeg vil påstå og si at ved rett oppsett og bruk av høykvalitets kondensatorer og mentalfilm motstander så er TL431 mer stabil en oppgitt i datablad, om du forsatt føler at det ikke er nøyaktig nok så finnes det flere tilsvarende ICer som kan hjelpe deg, linken til databladet bør være en god pekepinne for alternative produkt. (fra Texas Instrument vel og merke, men du kan bestille "gratis prøve" fra dem med fri frakt.)