Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 652
Når jeg tar sopp er det, forutenom tanker, for meg spesielt det visuelle som forsterkes, jeg får veldig kunsteriske visjoner. Men jeg kan ikke male, noe jeg skulle ønske jeg kunne, men, men.

Når det er mulig å ha slike kunsteriske visuelle visjoner, må det da også være mulig å få auditive visjoner også, altså høre musikk? Jeg lurer veldig på hvorfor jeg kun ser ut til å få visuelle syner og ikke auditive greier. Selfølgelig, musikken høres helt annerledes ut, men alt musikk kommer utenifra, disse kunsteriske bildene jeg ser for meg kommer innenfra, og jeg tenker at hvis jeg hadde fått tilgang til musikk innenfra, slik jeg får bilder, så ville jeg faktisk kunne frambringe dette.

Men hva skal til for å høre musikk? har noen her hørt musikk på psykedelika?

Det virker for meg som om når jeg hører på store artister, i.e. Vangelis, Beethoven osv. at disse har tilgang til en slik auditiv kanal, og at det er der de finner sin inspirasjon, at musikken er noe som "kommer til de", på samme vis som når jeg åpner opp kanaler med sopp at jeg får disse kunsteriske visjonene.

Er det noe med at soppen rett og slett er visuell og ikke auditiv?
Sist endret av Hans Høyhet; 16. mars 2020 kl. 15:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Psykedelika oppleves litt forskjellig fra person til person.
Personlig har jeg hørt det jeg selv kaller "alvesang" på sopp flere ganger, en slags altomfattende hymne som virker å komme fra over alt, litt slik som f.eks da Hobbitene besøker skogsalvene og i bakgrunnen hører man en lament hymne de har skrevet for gandalf.

En sidekommentar angående store artister er det heller at de har synestesi: Sansene er koblet sammen, de kan smake, se eller kjenne toner. En berømt komponist (som jeg desverre ikke kommer navnet på) trodde synesti var vanlig ganske lenge, han kunne se lyder som farger og former, og var sikker på at grunnen til at de senket lysene når orkesteret skulle spille var slik fargene skulle komme klarere frem.

https://en.wikipedia.org/wiki/Synesthesia
Sist endret av Dodecha; 16. mars 2020 kl. 16:37.
Ang. audioative hallusinasjoner, hva kan forventes på psykedelika ? På høyere doser syre (typisk 400 mic pluss), samt ayahuasca og scizofrene lidelser er visstnok dette vanlig. Og det er ikke uvanlig å bli livredd. Alvesang kan være interessant, og jeg er vel ikke den eneste som har hørt interessant musikk i drømmer heller ? Har våknet og blitt imponert over at noe slikt kan produseres, bare unntaksvis husker man det permanent. Men har noen opplevd regelrett sjikanerende stemmer på en tripp ?
Sitat av [protus] Vis innlegg
Men har noen opplevd regelrett sjikanerende stemmer på en tripp ?
Vis hele sitatet...
når du nevner det så er vel det en av de få tinga jeg ikke har opplevd på tripp, good or "bad"..
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Første gangen du hører musikk du i etterkant ikke kan bestemme kilden til, er litt av en opplevelse når du innser det. At hjernen er et instrument som bare kan produsere slike sanseinntrykk etter eget forgodtbefinnende.. hva annet er syntese, basert på oppfatninger, en vane i oppmerksomheten? En ukjent fiolinspillers kjedsomhet? Du som aldri har lært å spille fiolin..

De fleste ting er det de fremstår som, det må de være for at vi skal kunne fungere, holde på en tanke, holde på en plass i koordinatsystemet... kunne si noe om tirsdag, på en onsdag.

"Sa noen navnet mitt?"

Det er en mye mer forståelig grunn til at folk blir forvirra, redde eller "sprø" på entheogener/psykedelika.. man er jo per definisjon satt ut av spill på mange måter, opplever ting som ikke egentlig er der, fordreielser. Misforståelser som bygger på misforståelser som bygger på frykt som bygger på ting så langt tilbake at det har antatt en annen form.
Sist endret av meaculpaUIO; 16. mars 2020 kl. 21:30.
Professor
Trådstarter
jeg mener hverdagsbevistheten er kunstig/programmert/oppdratt form for bevisthet som skjuler mye mer enn den viser. Tidligere tenkte jeg at grunnen til at en ikke klarer å gjenkalle visjoner o.l en ser på psykedelika er fordi det er i din egen beste hensikt, nå veier jeg mer mot at det er pga. at hverdagsbevistheten er alt for komprimert og fokusert til å legge merke til visse ting og utelate andre. Den er bare stilt inn på et få antall kanaler, men der er jo helt klart langt mer der ute, som alle oss low-life rusmisbrukere vet.

Det er en kanal for kunsteriske visuelle visjoner, en annen for musikk. Problemet er bare hvordan en skal få stilt seg inn på disse.
Har ganske lett for å høre (og se) musikk på cannabis, men har interessant nok ikke opplevd det i samme grad på kraftigere psykedeliske stoffer.