Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2452
Hei! Jeg lurer på om noen som kan kaste litt lys over en erfaring jeg nettopp har hatt:

Etter å ha sett en del på projektorer i det siste fant jeg en god modell til veldig konkurransedyktig pris på dustinhome.no. Den heter "Sony VPL HW40ES", og kommer i to utgaver, svart og hvit. Etter hvilken farge den har kan den også kalles "Sony VPL HW40ES/B" og "Sony VPL HW40ES/W" respektivt.

Når jeg først fant denne projektoren på dustin var den kun tilgjengelig i hvit utgave, og lagerstatusen var "bestillingsvare", symbolisert av tre hvite klosser. Ettersom jeg helst ville ha den i svart, sendte jeg dem epost og lurte på om det gikk an å få bestilt den svarte hos dem. Jeg fikk til svar at den dessverre ikke fantes i deres sortiment, og at de beklaget dette. Da spurte jeg om dette betydde at de ikke kunne skaffe den via leverandør. Til svar fikk jeg at nå hadde de fått svarte modellen inn i sortimentet. Så det var akkurat det jeg hadde håpet, bortsett fra at prisen på denne var satt 3000 kr over den hvite modellen. Dermed var den også 2000 kr dyrere enn den svarte utgaven av den samme projektoren i konkurrerende nettbutikker. Tilsynelatende ble projektoren dyrere fordi den ble lagt til sortimentet ved forespørsel fra meg. Dette synes jeg var merkelig, og sendte dem nye spørsmål om hvorfor dette var tilfelle. Det jeg fikk til svar var at det er vanlig at pris varierer på samme produkter i ulike farger, og at prisene deres alltid reflekterer innkjøpsprisene de får fra leverandøren.

Dette synes jeg var en ganske sparsom respons. Kundebehandlerne på dustin har vært ganske beskjedne og kortfattede hver gang, så jeg vet ikke om det er mulig å få noen bedre utgreiing fra dem. Er det noen her som aner hvordan dette stemmer med virkeligheten? Noen med lignende erfaringer?

Er det virkelig vanlig at produktmodeller selges til helt forskjellig pris avhengig av farge? I så fall, hvorfor har jeg ikke sett dette noen andre steder? På avshop.no selges svart og hvit modell til nøyaktig samme pris.

Hvis ikke prisforskjellen jevner seg ut, ligger det an til at jeg benytter avshop sitt tilbud på Sony VPL HW55ES/B i stedet. Denne modellen er hakket bedre enn 40es, men samtidig koster den mer enn det jeg hadde tenkt å bruke. Derfor er det litt surt for meg at den butikken som selger den modellen jeg skulle ha absolutt billigst, insisterer på å selge den fargen jeg vil ha på den mye, mye dyrere!

Et lite bonus-spørsmål: Hvor lang tid tar det normalt å få tilbakemelding etter å ha sendt inn PC-komponenter til garanti? Jeg sendte inn skjermkortet mitt kjøpt på dustinhome for reparasjon eller erstatning for ca. 5 uker siden. Etter å ha mast litt via epost har jeg fått bekreftet at de har mottatt kortet, men er den vanlig at det tar mer enn 5 uker å få noen videre avklaring på sånt som dette?
Sist endret av Nocturnalis; 25. januar 2015 kl. 14:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Forskjellig innkjøpspris basert på antall enheter de bestiller fra leverandør er helt normalt.
når jeg søker opp den modellen du anga så er prisen for privatperson 20999 for sort og 19695 for hvit. Vil ikke akkurat påstå det er så ekstremt stor forskjell i prisen når du tar med i betraktningen at de sannsynligvis har kjøpt et mye større antall av den hvite og dermed fått gunstigere priser fra leverandør.
Takk for svar!

Det gir mening at det ble dyrere for svart modell dersom de bestemte seg for å ta inn denne i et betydelig mindre antall enn den hvite. Dette fører imidlertid til at projektoren blir 1000 kr dyrere enn hos konkurrentene, og dermed er hensikten med å kjøpe denne akkurat fra dustinhome borte, og dermed også hele grunnen til at de tok den inn ettersom det nettopp var den konkurransedyktige prisen som gjorde at jeg ønsket å bestille der. En noe ironisk situasjon, vil jeg si.

For meg koster den hvite modellen 18169 kr fordi jeg er registrert med student-epost. Dustinhome har noe studentrabatt på enkelte varer, så det forklarer hvorfor den svarte for meg blir omtrent 3000 kr dyrere. Studentpris gjelder tydeligvis ikke for denne, samtidig som at grunnprisen er høyere. Skulle kanskje nevnt dette før, men 1000 kr er fremdeles litt å betale for annen farge i mine øyne.

Imidlertid hadde de i utgangspunktet ingen av utgavene på lageret sitt, men den hvite hadde status som "bestillingsvare". Dette fikk jeg forklart slik:

"Varer med lagerstatus ”bestillingsvare” menes at varen er tilgjengelig for bestilling gjennom distributøren vår. Vi har ingen fast tidsperspektiv på bestillings varer uten det er helt avhengig av tilgjengelighet hos distributøren. Vi kan selvsagt få en estimert leverings tid fra distributøren etter forespørsel."

Når de senere også la svart utgave til sortimentet uten at den fantes på lager, så tolket jeg det slik at varen ville sendes enkeltvis fra distributør etter bestilling, enten det var snakk om hvit eller svart utgave. Prisen for den hvite som bare fantes hos distributør var fastsatt enda den ikke var på lager, så hvorfor skulle det være annerledes for svart, tenkte jeg.
Sist endret av Nocturnalis; 25. januar 2015 kl. 15:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Essensen i denne tråden er altså at du ikke syntes butikken skal bestemme prisen selv?
Nei, det jeg spør om er hva som bestemmer prisen, hva som forårsaket prisforskjellen mellom fargeutgavene, hva som gjør at butikken ikke går for å være konkurransedyktig på prisen til den svarte modellen, og sånne type ting. Det er hjelp til å forstå årsaker og sammenhenger jeg spør om.
Det kan være mange årsaker til dette. Har jobbet i bransjen i 10 år selg og selv om det ikke skjer ofte er det ikke unormalt. Kanskje henter de den svart fra en annen distributør som har en annen pris på produktet? Det kan av og til være prisforskjeller fra produsenten også. Kanskje har deres distributør kjøpt inn den hvite modellen på en bedre valutakurs eller kanskje vil bare Dustin tjene litt ekstra på den sorte modellen.

Uansett er ikke det noe du kan gjøre noe med og butikken har heller ingen plikt til å gi deg detaljerte opplysninger om sitt fortjenestegrunnlag. Prut! Fører ikke det fram, så kjøper du den på Komplett i stedet. Dette er ikke noe å bruke energi på å gruble i.
Takk for svar!

Mener du at det går an å prute i nettbutikker som dustinhome?

Noe jeg tenkte på i starten var muligheten for at de gjorde utgaven dyrere fordi jeg hadde vist interesse og de forventet at jeg ville kjøpe den selv til forhøyet pris. Hvis det er tilfellet, ser jeg for meg at det skulle gå an å pute. Men egentlig har jeg et bilde av nettbutikker i dustinhomes kaliber som alt for profesjonelle for lunefulle pris-svingninger av den typen, og at alle priser er strengt basert på markedsverdi og innkjøpspriser. Feil?

I så fall, så er det tross alt kanskje mulig å få svart projektor til kjempedeal, og all grublingen vil være verdt det Hvis ikke, så er det fremdeles en problemstilling som interesserer meg, selv om jeg finner en deal et annet sted.
Prisen inn til butikken avgjøres av avtaler / forhandlinger med leverandør. Det er veldig vanlig at man avtaler et sortiment og får en bestemt pris og/eller rabatt på varer som inngår i avtalen. Varer som ikke inngår i avtalen kan ofte skaffes på forespørsel men da uten de samme prisene / rabattene.

Butikken må gjerne i en slik avtale forplikte seg til et bestemt antall, sortiment, total omsetning eller andre måleindikatorer som gjør at man gjerne vil eller må begrense antall varer som inngår i avtalen.

I tilfellet du beskriver er det naturlig å tenke seg at modellen i hvit inngår i en slik avtale og følgelig har betydelig bedre pris inn til butikken enn den sorte. Så har de etter en eller flere tilbakemeldinger valgt å også tilby den sorte, men må da ta en høyere pris.

Det er ingenting uvanlig med det, og den samme praksisen finnes innen for alle bransjer og butikker i varehandelen.

I utgangspunktet ville jeg tro det ikke var mulig å prute med en nettbutikk ettersom en slik praksis ville føre til høyere priser generelt sett i butikken (dersom det ble kjent at man kunne prute ville andelen som sendte henvendelser angående slikt gå betydelig opp og man ville trenge flere ansatte på kundeservice), men det er selvsagt verdt et forsøk.
Sist endret av Cikey; 26. januar 2015 kl. 07:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Takk! Godt svart, høres veldig fornuftig ut

Vil anta at dustinhome har møtt noen av de begrensningene i forhandling med leverandør som du snakker om. Noe mer enn det er nok vanskelig å vite sikkert.

Det fører sannsynligvis til at jeg bestiller HE55ES-modellen fra avshop.no til 23000 kr. Et veldig bra tilbud, ettersom den koster 25000 kr andre steder.