Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 11518
Kom til å tenke på uttrykket vi er den nye vinen. Hvor kommer det fra egentlig?
Ari Behn har jo sikkert hatt en referanse da han proklamerte dette på Theatercafen.

Er det noen som kjenner til hans referanse, hvor stammer uttrykket fra?
Stammer det fra Bibelen kanskje? Der er det vel mange referanser til vin.
Det er ikke fra Bibelen, ihvertfall.
Jeg tror det kan stamme fra bibelen. Det står i Matteus 9,14-17:
»
Fest og faste
14 Disiplene til Johannes kom da til ham og sa: «Både vi og fariseerne faster ofte, hvorfor faster ikke dine disipler?» 15 «Kan vel bryllupsgjestene sørge så lenge brudgommen er hos dem?» svarte Jesus. «Men det skal komme en tid da brudgommen blir tatt fra dem, og da skal de faste.
16 Ingen setter en lapp av ukrympet tøy på et gammelt klesplagg. For en slik lapp vil rive med seg et stykke av plagget, og riften blir verre. 17 Man fyller heller ikke ny vin i gamle skinnsekker. For da revner sekkene, vinen renner ut, og sekkene blir ødelagt. Nei, man fyller ny vin i nye skinnsekker, da blir begge deler bevart.»

Jeg skjønner ikke lignelsen helt men tror det har noe med at "det nye" er ødeleggende for "det gamle" å gjøre, og at det gamle ikke vil forstå det nye.

Mer her: http://www.voiceofonecrying.com/para...us__part_2.htm
Sist endret av DonTomaso; 13. oktober 2014 kl. 22:01.
Er ikke det en kvasi-intellektuell referanse av og for bohemen.
Sist endret av Facemelter; 13. oktober 2014 kl. 22:07.
Jeg har alltid tenkt på det som en måte å si at de er noe nytt og bra. Litt som det amerikanse uttrykket "the greatest thing since sliced bread". Jeg kan selvsagt ta feil.
Uten Filter
Trådstarter
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Jeg tror det kan stamme fra bibelen. Det står i Matteus 9,14-17:
»
Fest og faste
14 Disiplene til Johannes kom da til ham og sa: «Både vi og fariseerne faster ofte, hvorfor faster ikke dine disipler?» 15 «Kan vel bryllupsgjestene sørge så lenge brudgommen er hos dem?» svarte Jesus. «Men det skal komme en tid da brudgommen blir tatt fra dem, og da skal de faste.
16 Ingen setter en lapp av ukrympet tøy på et gammelt klesplagg. For en slik lapp vil rive med seg et stykke av plagget, og riften blir verre. 17 Man fyller heller ikke ny vin i gamle skinnsekker. For da revner sekkene, vinen renner ut, og sekkene blir ødelagt. Nei, man fyller ny vin i nye skinnsekker, da blir begge deler bevart.»

Jeg skjønner ikke lignelsen helt men tror det har noe med at "det nye" er ødeleggende for "det gamle" å gjøre, og at det gamle ikke vil forstå det nye.

Mer her: http://www.voiceofonecrying.com/para...us__part_2.htm
Vis hele sitatet...

Se der ja, en som kan sin bibelhistorie. Var den jeg tenkte på men husket jo ikke hvordan den gikk.

Tror du er spot on på lignelsen. Så det Behn egentlig proklamerte var at de var nye, fremadstormende og ville bringe nye tankesett inn i kunsten. Og da ble det jo på en måte at de distanserte seg fra det etablerte. Er jo faktisk ekte rock n roll over det uttrykket selv om det kom fra Behn.
Selv om jeg tolker lignelsen litt forskjellig (se Forkynneren 3 og at Kristus står i et seksuelt forhold til "kirken"), kan det godt være herr Tomaso har rett. Hehe, litt av en hybris, isåfall.
"Den Nye Vinen" refererer, som DonTomaso sitt sitat viser, til de første
kristne kontra "Den Gamle Vinen" - dvs. jødene som ikke ville tro at Jesus
var Messias (og følgelig tok ham av dage).

Forskjellen er at de pre-messianske jøder fulgte Moseloven - mens de troende
kristne i hovedsak bruker første og annet bud som rettesnor.

Altså - kan du "elske din neste som deg selv" trenger du ikke gi offergaver til
Jahve.

Relativt interessant i forhold til mange kristnes fordømmelse av f.eks. homofili
- i og med at forskriften mot dette er gammeltestamentlig ("Gammel skinnsekk").

Man plukker altså vekk påbudene om f.eks. dyreoffer, men beholder forbudet
mot likekjønnet kjærlighet. "Cherrypicking"...?
Uten Filter
Trådstarter
Sitat av Kalba Vis innlegg
Selv om jeg tolker lignelsen litt forskjellig (se Forkynneren 3 og at Kristus står i et seksuelt forhold til "kirken"), kan det godt være herr Tomaso har rett. Hehe, litt av en hybris, isåfall.
Vis hele sitatet...

Hehe og terningkastet på debutboka hjalp vel ikke til å sette ting i perspektiv akkurat
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
"Den Nye Vinen" refererer, som DonTomaso sitt sitat viser, til de første
kristne kontra "Den Gamle Vinen" - dvs. jødene som ikke ville tro at Jesus
var Messias (og følgelig tok ham av dage).

Forskjellen er at de pre-messianske jøder fulgte Moseloven - mens de troende
kristne i hovedsak bruker første og annet bud som rettesnor.

Altså - kan du "elske din neste som deg selv" trenger du ikke gi offergaver til
Jahve.

Relativt interessant i forhold til mange kristnes fordømmelse av f.eks. homofili
- i og med at forskriften mot dette er gammeltestamentlig ("Gammel skinnsekk").

Man plukker altså vekk påbudene om f.eks. dyreoffer, men beholder forbudet
mot likekjønnet kjærlighet. "Cherrypicking"...?
Vis hele sitatet...
Teologiske diskusjoner er kanskje ikke trådens tema, men siden vi ser ut til å være enige i at Nemesis straffer Behn for hans hybris som en gang Narcissus, kan det jo være interessant å fortsette løpet (jeg personlig har egentlig litt sans for fyren, altså).

Dette, PVestlandia, er først og fremst paulinske forestillinger, som i kristendommen så en kjærkommen mulighet til å distansere seg fra og underminere jødene (som hadde gitt ham buksevann). Jesu "brudd" på Loven er ikke noe egentlig brudd, men en kritikk av fariseernes og de jødiske religiøse autoriteters bruk av den til egen fortjeneste og personlig vinning (5 Mos. 25,4; Mark 2,23; 1 Kor. 9,9). Loven er under slike hyklere ikke lenger en beskyttelse av de svake, men et undertrykkelsesmiddel for slangene og øgleungene. Jesus er selv klar på dette punkt:

Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle. Matt. 5,17
Sist endret av Kalba; 14. oktober 2014 kl. 01:35.