Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 5583
Jeg fikk for kort tid siden beskjed om at jeg må ta en sjømannsattest og har time hos lege akkurat en uke fra nå av. Sist jeg røyka var søndag kveld, så har da altså vært edru i 4 dager nå.

Før dette har jeg røyka så og si daglig, flere ganger om dagen (rundt 1-2 gram om dagen) siden juni-juli.

Jeg lurer da på hva slags pisseprøve de mest sannsynlig vil bruke? Har hørt at det bare er typ en papirlapp de putter oppi koppen som vil gi resultat med en gang, men er usikker. Jeg har aldri tatt en urinprøve før, så vet ikke hva jeg skal forvente.

Lurer også på hvilke sjanser dere tror jeg vil ha for å få en negativ prøve med tanke på at jeg kun vil ha vært edru i 11 dager når prøven blir tatt? Burde jeg finne noen andre som kan pisse for meg?

Planen min nå er bare å drikke veldig mye vann før prøven og ta B-vitamin for å gjøre urinen gul, men jeg tar gjerne i mot tips.
Sist endret av skapkommunist; 6. november 2020 kl. 00:27.
Skal jeg være ærlig tror jeg ikke du er ren på bare 11 dager, sikkert noen her som har klart det men jeg brukte 4 uker på og bli ren men da hadde jeg røyket hver dag i flere år men som sagt er dette veldig individuelt. Jeg hadde prøvd og fått timen skyvd så mange dager som mulig uten at det blir så mange at det blir tatt som mistenkelig oppførsel!
Sitat av AbSoul Vis innlegg
Skal jeg være ærlig tror jeg ikke du er ren på bare 11 dager, sikkert noen her som har klart det men jeg brukte 4 uker på og bli ren men da hadde jeg røyket hver dag i flere år men som sagt er dette veldig individuelt. Jeg hadde prøvd og fått timen skyvd så mange dager som mulig uten at det blir så mange at det blir tatt som mistenkelig oppførsel!
Vis hele sitatet...
Har dessverre ikke noe valg ettersom attesten må leveres senest den 13. november
Tviler på at du blir clean innen den tid. Her må du nok finne på noe lurt.
Såvidt jeg vet så er ikke urinprøven du tar hos sjømannslegen for å avdekke stoff, det er for å avdekke eventuelle sykdommer å kun det.
Du må ta en urinprøve å en blodprøve, begge sendes til analysering,ingen hurtigtester brukes.

Har fornyet sjømannsattesten flere ganger hos forskjellige leger, aldri opplevd å bli testet for stoff. Så med mindre de har begynt med noe nytt det siste året så ville ikke jeg bekymret meg.

Du bør heller bekymre deg for tilfeldig testing når du har kommet deg ombord, det skjer ikke ofte men det skjer. Nekter du så anses det som positiv test å du blir sendt iland.
"Øko-Terrorist"
Som han over skriver, de tester ikke for Narkotika med mindre det foreligger mistanker.
Sitat av Dr4rus Vis innlegg
Såvidt jeg vet så er ikke urinprøven du tar hos sjømannslegen for å avdekke stoff, det er for å avdekke eventuelle sykdommer å kun det.
Du må ta en urinprøve å en blodprøve, begge sendes til analysering,ingen hurtigtester brukes.

Har fornyet sjømannsattesten flere ganger hos forskjellige leger, aldri opplevd å bli testet for stoff. Så med mindre de har begynt med noe nytt det siste året så ville ikke jeg bekymret meg.

Du bør heller bekymre deg for tilfeldig testing når du har kommet deg ombord, det skjer ikke ofte men det skjer. Nekter du så anses det som positiv test å du blir sendt iland.
Vis hele sitatet...
Jeg ble testa for drugs på de to siste sjømannsattestene mine
Sitat av ztaale Vis innlegg
Jeg ble testa for drugs på de to siste sjømannsattestene mine
Vis hele sitatet...
Sier du det ja. Fikk du beskjed om at det ble testet for drugs da eller?
Er det kanskje en sjømannslege som rederiet ditt har en avtale med, og at det derfor blir foretatt testing for dette?

Har som sagt aldri opplevd det selv, har vært hos tilsammen 3 forskjellige sjømannsleger. Har heller ikke hørt om noen andre som har blitt testet for stoff ved fornying av helseattesten.

Tror ikke det er vanlig, men blir vel praktisert litt forskjellig rundtom da.
Sitat av Dr4rus Vis innlegg
Sier du det ja. Fikk du beskjed om at det ble testet for drugs da eller?
Er det kanskje en sjømannslege som rederiet ditt har en avtale med, og at det derfor blir foretatt testing for dette?

Har som sagt aldri opplevd det selv, har vært hos tilsammen 3 forskjellige sjømannsleger. Har heller ikke hørt om noen andre som har blitt testet for stoff ved fornying av helseattesten.

Tror ikke det er vanlig, men blir vel praktisert litt forskjellig rundtom da.
Vis hele sitatet...
Om de skal teste en person for drugs så må det komme tydelig frem. Mitt inntrykk er samme som ditt. At det var en urinprøve for å avdekke diabetes og andre sykdommer. Jeg ble ikke testa for dop sist.
Sitat av Dr4rus Vis innlegg
Sier du det ja. Fikk du beskjed om at det ble testet for drugs da eller?
Er det kanskje en sjømannslege som rederiet ditt har en avtale med, og at det derfor blir foretatt testing for dette?

Har som sagt aldri opplevd det selv, har vært hos tilsammen 3 forskjellige sjømannsleger. Har heller ikke hørt om noen andre som har blitt testet for stoff ved fornying av helseattesten.

Tror ikke det er vanlig, men blir vel praktisert litt forskjellig rundtom da.
Vis hele sitatet...
Jeg spurte hva de så etter, om det var ulovlige rusmidler eller noe helsemessig de så etter. Fikk da til svar at de så etter ulovlige rusmidler, hasj, amfetamin, heroin etc.

Var forøvrig igår og tok helseattest for Offshore og det var samme opplegget der
Kansje de har mistanker til ztaale,,,,,?
Sist sjømannsattest her så tok de ikke urin-prøve på meg.
De sjekker ikke for droger før sjømannsprest. Aldri vært clean før undersøkelsene og var skikkelig rusa på den siste fornyelsen og urinprøven. Det har aldri vært noe problem.
▼ ... over et år senere ... ▼
Anonym bruker
"Fri Knølhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Bumper denne. Hva er forskjellen på en offshoreattest og en sjømannsattest? Vil de be om urinprøve på begge to, og sjekke etter droger?

Trenger man sjømannsattest for å jobbe i oppdrettsnæringen?
Sitat av JohnnyNonsens Vis innlegg
Såvidt jeg vet så er ikke urinprøven du tar hos sjømannslegen for å avdekke stoff, det er for å avdekke eventuelle sykdommer å kun det.
Du må ta en urinprøve å en blodprøve, begge sendes til analysering,ingen hurtigtester brukes.

Har fornyet sjømannsattesten flere ganger hos forskjellige leger, aldri opplevd å bli testet for stoff. Så med mindre de har begynt med noe nytt det siste året så ville ikke jeg bekymret meg.

Du bør heller bekymre deg for tilfeldig testing når du har kommet deg ombord, det skjer ikke ofte men det skjer. Nekter du så anses det som positiv test å du blir sendt iland.
Vis hele sitatet...
Har tatt blodpaneler sikkert 20 ganger de siste 3 årene. Min lege tester iværtfall automatisk for narkotika der. Hadde ikke blitt overrasket om de gjør det på urinprøvene og.
Anonym bruker
"Såret Blåhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av anonfreakv2 Vis innlegg
Har tatt blodpaneler sikkert 20 ganger de siste 3 årene. Min lege tester iværtfall automatisk for narkotika der. Hadde ikke blitt overrasket om de gjør det på urinprøvene og.
Vis hele sitatet...
Har det gjort det kjent med at med tester for narkotika, som det er lovlig pålagt til å gjøre?

Tok denne sjømannsattesten for 5 år siden og avga kun urinprøve, intet blod.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har det gjort det kjent med at med tester for narkotika, som det er lovlig pålagt til å gjøre?

Tok denne sjømannsattesten for 5 år siden og avga kun urinprøve, intet blod.
Vis hele sitatet...
Er ikke helt sikker på hva som menes øverst her
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Bumper denne. Hva er forskjellen på en offshoreattest og en sjømannsattest? Vil de be om urinprøve på begge to, og sjekke etter droger?

Trenger man sjømannsattest for å jobbe i oppdrettsnæringen?
Vis hele sitatet...
Trenger ikke sjømannsattest for å jobbe i oppdrettsnæringen, med mindre du skal på f.eks. brønnbåt eller servicebåt
Anonym bruker
"Fri Knølhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av RodLue Vis innlegg
Trenger ikke sjømannsattest for å jobbe i oppdrettsnæringen, med mindre du skal på f.eks. brønnbåt eller servicebåt
Vis hele sitatet...
Ser på en stillingsannonse på finn nå at man må ha gyldig sjømannsattest. Så det virker som det er noe nytt de har begynt med.
Sjømannsattest = urinprøve. Men hva det testes for på urinprøven kommer ikke frem.
Hva med å bli syk den dagen? Hadde heller sykemeldt meg enn å miste eventuell karriere.
Anonym bruker
"Fri Knølhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av lillemy01 Vis innlegg
Hva med å bli syk den dagen? Hadde heller sykemeldt meg enn å miste eventuell karriere.
Vis hele sitatet...
Tror ikke du skjønner greia her...

Man må bestille time hos sjømannslege selv og fremvise dette før arbeidsforholdet starter. Da hjelper det ikke å sykmelde seg, den attesten må på plass selv om du er syk den datoen du bestilte time.

Men ingen som vet hva de ser etter på den urinprøven?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Tror ikke du skjønner greia her...

Man må bestille time hos sjømannslege selv og fremvise dette før arbeidsforholdet starter. Da hjelper det ikke å sykmelde seg, den attesten må på plass selv om du er syk den datoen du bestilte time.

Men ingen som vet hva de ser etter på den urinprøven?
Vis hele sitatet...
Jeg forstår greia! Jobber selv ett sted du må fremvise legeattest osv. for å kunne bli klarert til å tjeneste gjøre. Om du for sykemelding fra legen så må det forskyves til du er sikker på at det er ute av systemet. Alle kan bli syke. Så selv om attesten må på plass så for du jo ikke gjort noe med det om du feks ligger hjemme med lungebetennelse. Snakker ikke om å sykemelde seg med en egenmelding her.
Anonym bruker
"Fri Knølhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av lillemy01 Vis innlegg
Jeg forstår greia! Jobber selv ett sted du må fremvise legeattest osv. for å kunne bli klarert til å tjeneste gjøre. Om du for sykemelding fra legen så må det forskyves til du er sikker på at det er ute av systemet. Alle kan bli syke. Så selv om attesten må på plass så for du jo ikke gjort noe med det om du feks ligger hjemme med lungebetennelse. Snakker ikke om å sykemelde seg med en egenmelding her.
Vis hele sitatet...
Da missforsto jeg deg!

Hos meg er problemet at jeg har vært vellfungerende stoner i 10+ år..
Og vurderer å søke jobb som krever denne attesten.
Da er det ikke bare å vente en uke, frykter jeg.

Hvis arbeidet jeg vil ha krever at jeg legger det på hylla, så no stress. Men antar jeg må stå over denne søkerunden for å sikre at jeg ikke driter meg.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Da missforsto jeg deg!

Hos meg er problemet at jeg har vært vellfungerende stoner i 10+ år..
Og vurderer å søke jobb som krever denne attesten.
Da er det ikke bare å vente en uke, frykter jeg.

Hvis arbeidet jeg vil ha krever at jeg legger det på hylla, så no stress. Men antar jeg må stå over denne søkerunden for å sikre at jeg ikke driter meg.
Vis hele sitatet...
Ja anbefaler deg da å stå over. Og heller prøve neste gang. Blir du først tatt er det ikke sikkert du for flere sjangser.
Anonym bruker
"Såret Blåhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av anonfreakv2 Vis innlegg
Er ikke helt sikker på hva som menes øverst her
Vis hele sitatet...
Ser det kom en skrivleif. Det jeg ment var om sjømannslegen din har fortalt deg at de tester for narkotika i dine prøver, da de er lovlig pålagt å gjøre det hvis de faktisk tester deg for det.

Og kunne jeg spurte om årsaken til at du har måttet gjør dette hele 20 ganger på 3 år?? Hvis jeg husker rett trenger du vel kun å fornye attesten 1 eller maks 2 ganger i løpet av en 3-års periode?

Er dette forøvrig normal praksis å ta blodprøve, har aldri hørt om noen som har måtte avlevere noe annet enn urinprøve, synstest, BMI etc. for å få utstedt godkjent sjømannsattest?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ser det kom en skrivleif. Det jeg ment var om sjømannslegen din har fortalt deg at de tester for narkotika i dine prøver, da de er lovlig pålagt å gjøre det hvis de faktisk tester deg for det.

Og kunne jeg spurte om årsaken til at du har måttet gjør dette hele 20 ganger på 3 år?? Hvis jeg husker rett trenger du vel kun å fornye attesten 1 eller maks 2 ganger i løpet av en 3-års periode?

Er dette forøvrig normal praksis å ta blodprøve, har aldri hørt om noen som har måtte avlevere noe annet enn urinprøve, synstest, BMI etc. for å få utstedt godkjent sjømannsattest?
Vis hele sitatet...
Hehe, var ikke for sjømansattest eller offshore attest. Dette har vært blodprøver relatert til helsemessige årsaker som corona, hjertetester, generelle blodprøver osv.

Det at han testet for narkotika gjør meg forsåvidt ingenting. Men nei, tror ikke har sa i fra om at han gjor det. Gikk bare ut i fra at det var naturlig å teste for diverse droger og for å finne ut hva som er problemet. Og med tanke på at offshoreattest o.l og tas for å avdekke diverse helseproblemer om det skulle vært noen så hadde jeg ikke blitt overrasket om de testet for alt på urinprøve og. Værtfall noen leger.
Sist endret av IW2022; 5. mai 2022 kl. 10:53.
Jeg er sjømannslege. Jeg tar ikke rustest rutinemessig, men hvis jeg får en følelse av at jeg burde det i løpet av samtale og undersøkelse, er det aktuelt både med hurtigtest av urin, innsending av urin og blodprøve for alkoholmarkører før jeg utsteder attest.
Anonym bruker
"Fri Knølhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Takk for svar dadyd!

Det du sier er altså at det er magefølelsen til legen som avgjør om det blir testes for rus?
Hva er det isåfall som er avgjørende for deg for at du kjører en slik screening?

Jeg skal ikke jobbe på båt eller flyttbare innretninger i stillingen jeg har tenkt å søke. Heller ikke noe tungt maskineri.

Jeg er ikke den typiske fyren du forbinder med en klassisk stoner.
Har høyskoleutdanning, bra jobb med over middels lønn, eier eget hus og er godt voksen.
Ingen som ikke kjenner meg svært godt ville gjettet at jeg foretrekker en J istedet for å drikke meg sørpe drita i helgene.

Aldri hatt klammeri med lovens lange arm eller noe i min pasientjournal som skal tilsi noe i den retningen.

Har jeg noe å frykte tror du? Eller er det coinflip utifra dagsformen til legen jeg får?
Selv tar jeg vel mest slike prøver hvis det er psykiatri/rus i sykehistorien. Jeg skuer nok også hunden noe på hårene og ser an klesstil og væremåte. Tar vel kun rustest i kanskje 1/10 tilfeller, og da har jeg hatt klar mistanke/indikasjon. På egenerklæringen du fyller ut når du skal til undersøkelse, signerer du på at legen kan gjøre alle undersøkelser og innhente opplysninger fra andre instanser som er nødvendig for å kunne gjøre en god risikoanalyse og sikkerhetsberegning, så det er ikke noe regelverk for når man skal og ikke skal ta rustest. Det blir nok litt opp til hvilken liste legen legger seg på generelt og hvilket inntrykk han får, men med størst sannsynlighet, blir det kun analysert for blod, protein og sukker i urin. Dette er standardundersøkelse.
Sitat av dadyd Vis innlegg
Jeg skuer nok også hunden noe på hårene og ser an klesstil og væremåte. Tar vel kun rustest i kanskje 1/10 tilfeller, og da har jeg hatt klar mistanke/indikasjon.
Vis hele sitatet...
Og hvor ofte slår fordommene dine til?
Anonym bruker
"Fri Knølhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av dadyd Vis innlegg
Selv tar jeg vel mest slike prøver hvis det er psykiatri/rus i sykehistorien. Jeg skuer nok også hunden noe på hårene og ser an klesstil og væremåte. Tar vel kun rustest i kanskje 1/10 tilfeller, og da har jeg hatt klar mistanke/indikasjon. På egenerklæringen du fyller ut når du skal til undersøkelse, signerer du på at legen kan gjøre alle undersøkelser og innhente opplysninger fra andre instanser som er nødvendig for å kunne gjøre en god risikoanalyse og sikkerhetsberegning, så det er ikke noe regelverk for når man skal og ikke skal ta rustest. Det blir nok litt opp til hvilken liste legen legger seg på generelt og hvilket inntrykk han får, men med størst sannsynlighet, blir det kun analysert for blod, protein og sukker i urin. Dette er standardundersøkelse.
Vis hele sitatet...
Meget informativt. Tusen takk for at du tar deg tid til å svare. Kult at vi har freakere som er leger også!

Jeg har bestemt meg nå, og jeg legger røyken på hylla og tar en clean sommer før jeg hiver meg ut på dette.

Jævlig flaut om jeg lander jobben, forså å miste muligheten fordi legen hadde en dårlig dag. Eller at jeg virker nervøs på undersøkelsen så han suger på fingern og peker oppover og plutselig kjenner at vinden blåser i retning av rustest det blir for dumt....
Sitat av The Great Catsby Vis innlegg
Og hvor ofte slår fordommene dine til?
Vis hele sitatet...
Jeg håper jo stort sett at de ikke gjør det da det er mye mer arbeid og styr for meg å gjøre vedtak om ikke oppfylte helsekrav. Dessverre er det nok relativt ofte at magefølelsen stemmer overens. Jeg har ingen interesse av å være narkotikapoliti, men pasientene oppsøker meg med oppdrag om å vurdere om de oppfyller helsekrav eller ikke, og det er det oppdraget jeg forsøker å oppfylle. Jeg skjønner at en slik praksis kan virke fordømmende. Kanskje urinprøve rus heller bør inngå som fast rutine?

I øvrig legepraksis så er det jo slik at man tar prøver etter mistanker man har om sykdommer/tilstander, så i sjømannsattesten gjør jeg også målrettede undersøkelser. Eksempelvis gjør jeg kondisjonstester og styrketester av de som framstår i dårlig form eller er overvektige. Dette er jo på noen måte også fordomsfullt.
Anonym bruker
"Fri Knølhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av dadyd Vis innlegg
Jeg håper jo stort sett at de ikke gjør det da det er mye mer arbeid og styr for meg å gjøre vedtak om ikke oppfylte helsekrav. Dessverre er det nok relativt ofte at magefølelsen stemmer overens. Jeg har ingen interesse av å være narkotikapoliti, men pasientene oppsøker meg med oppdrag om å vurdere om de oppfyller helsekrav eller ikke, og det er det oppdraget jeg forsøker å oppfylle. Jeg skjønner at en slik praksis kan virke fordømmende. Kanskje urinprøve rus heller bør inngå som fast rutine?

I øvrig legepraksis så er det jo slik at man tar prøver etter mistanker man har om sykdommer/tilstander, så i sjømannsattesten gjør jeg også målrettede undersøkelser. Eksempelvis gjør jeg kondisjonstester og styrketester av de som framstår i dårlig form eller er overvektige. Dette er jo på noen måte også fordomsfullt.
Vis hele sitatet...
Må bare spørre;
Synes du det er værre at jeg som voksen mann, livet på stell og velfungerende samfunnsborger er mindre skikket til å utføre f.eks risikofylt arbeid/kjøring enn hvermannsen som inntar alkohol like ofte/oftere?

Tenker ikke å gjøre handlingen i påvirket tilstand, men mandagen etter man drikker seg drita eller fyrer en joint lørdags kveld, og reiser på jobb 08.00 mandag.

Er det slik objektivt sett værre å fyre en joint, syns du?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Må bare spørre;
Synes du det er værre at jeg som voksen mann, livet på stell og velfungerende samfunnsborger er mindre skikket til å utføre f.eks risikofylt arbeid/kjøring enn hvermannsen som inntar alkohol like ofte/oftere?

Tenker ikke å gjøre handlingen i påvirket tilstand, men mandagen etter man drikker seg drita eller fyrer en joint lørdags kveld, og reiser på jobb 08.00 mandag.

Er det slik objektivt sett værre å fyre en joint, syns du?
Vis hele sitatet...
Nei, jeg gjør ikke det. Jeg ser oftere problematisk bruk av alkohol enn av cannabinoider.

Som sjømannslege er jeg dog offentlig sakkyndig og skal kun fatte vedtak etter regelverket. Vi kan bruke skjønn og gjøre en sikkerhetsanalyse der retningslinjene gir rom for dette eller der det forekommer sykdomstilfeller som ikke er spesifisert. Dette gjelder ikke ved bruk av illegale rusmidler, selv om det ikke nødvendigvis kan betegnes som avhengighet eller et skadelig forbruk. Her er hovedpunktene i retningslinjer for helseerklæring for sjøfolk ved bruk av illegale rusmidler. Som du ser er man udyktig kun ved bruk, og ikke nødvendigvis misbruk/avhengighet, av illegale rusmidler.

Drug
dependence/persistent
substance
abuse, includes both
illicit drug
use
and dependence on
prescribed
medications Recurrence,
accidents,
erratic behaviour/safety
performance

T (foreløpig udyktig) – Until investigated
and stabilized and
criteria for
fitness met. Until one
year after initial
diagnosis or
one year after any
relapse
P (permanent udyktighet) – If persistent or there
is co-morbidity likely to
progress or recur while at
sea
R, L (dyktighet med begrensninger)– Time limited, not to
work as master in
charge of vessel or
without close supervision
and
continuing medical
monitoring, provided
that:
– treating physician
reports successful
participation
in rehabilitation
programme; and
– evidence of completion
of unannounced/
random programme of
drug screening for at
least three months with
no positives and at
least three negatives;
and
– continuing
participation in drug
screening
programme
Dyktighet uten begrensninger:
After three years from
end of last episode
without
relapse and without co-
morbidity
Sist endret av dadyd; 5. mai 2022 kl. 20:38.
Anonym bruker
"Fri Knølhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av dadyd Vis innlegg
Nei, jeg gjør ikke det. Jeg ser oftere problematisk bruk av alkohol enn av cannabinoider.

Som sjømannslege er jeg dog offentlig sakkyndig og skal kun fatte vedtak etter regelverket. Vi kan bruke skjønn og gjøre en sikkerhetsanalyse der retningslinjene gir rom for dette eller der det forekommer sykdomstilfeller som ikke er spesifisert. Dette gjelder ikke ved bruk av illegale rusmidler, selv om det ikke nødvendigvis kan betegnes som avhengighet eller et skadelig forbruk. Her er hovedpunktene i retningslinjer for helseerklæring for sjøfolk ved bruk av illegale rusmidler. Som du ser er man udyktig kun ved bruk, og ikke nødvendigvis misbruk/avhengighet, av illegale rusmidler.

Drug
dependence/persistent
substance
abuse, includes both
illicit drug
use
and dependence on
prescribed
medications Recurrence,
accidents,
erratic behaviour/safety
performance

T (foreløpig udyktig) – Until investigated
and stabilized and
criteria for
fitness met. Until one
year after initial
diagnosis or
one year after any
relapse
P (permanent udyktighet) – If persistent or there
is co-morbidity likely to
progress or recur while at
sea
R, L (dyktighet med begrensninger)– Time limited, not to
work as master in
charge of vessel or
without close supervision
and
continuing medical
monitoring, provided
that:
– treating physician
reports successful
participation
in rehabilitation
programme; and
– evidence of completion
of unannounced/
random programme of
drug screening for at
least three months with
no positives and at
least three negatives;
and
– continuing
participation in drug
screening
programme
Dyktighet uten begrensninger:
After three years from
end of last episode
without
relapse and without co-
morbidity
Vis hele sitatet...
Skjønner. Fucked up spør du meg...

Dømmer ikke deg for å følge retningslinjer du er pålagt følge som lege, og må si jeg er glad for å høre at du faktisk ser sannheten. Selv om regelverket ikke tillater deg å bruke skjønn i saker som kommer til illegale rusmidler.
Snakker nå kun om thc, som er veldig mildt sammenlignet med alkohol og tobakk som er lovlig. Ingenting er helsekost, men man burde være ærlig om pros and cons, ikke drive med skremselspropaganda og stigmatisere.

Håper vi ser endring på dette i fremtiden på politisk nivå

Kudos for gode svar doc!