Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1977
Nå skal jeg komme med en problemstilling som virker enkel men viser seg å være svært kompleks av hva jeg har lest på det.

Når man tar MDMA så skyldes den enorme lykkerusen angivelig høye nivåer av serotonin (og oxytocin) og delvis dopamin og noradrenalin i synapsespaltene. Det er i all hovedsak serotonin som snakkes om her.

Med oppstart av antidepressiva så økes nivået av serotonin i disse områdene ekstremt høyt, til hvor serotoninsyndrom kan oppstå. Store pupiller, nystagmus, jawlock, og ereksjonsproblemer er tilstede på samme måte som ved mdma. Det som derimot uteblir er den intense euforiske følelsen. Hvorfor er det slik?
Sist endret av Relevant; 8. november 2020 kl. 17:43. Grunn: Finpuss
Anonym bruker
"Lysten Sørhare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg tror ikke antidepressiva øker nivåene til ekstremt høyt som du sier. Det seponeres sakte og gradvis i veldig små mengder for å gi hjernen en hjelp til å få igang den naturlige produksjonen selv. Antidepressiva gir ikke lykkelys men hjelper hjernen til normale nivåer med tiden.. Jeg er ikke noe kjemiker men vet at det kan ta mange måneder eller et år før man merker bedring av antidepressiva.

Mdma vil jo alt bombe hjernen på likt i unaturlig høy dose.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg tror ikke antidepressiva øker nivåene til ekstremt høyt som du sier. Det seponeres sakte og gradvis i veldig små mengder for å gi hjernen en hjelp til å få igang den naturlige produksjonen selv. Antidepressiva gir ikke lykkelys men hjelper hjernen til normale nivåer med tiden.. Jeg er ikke noe kjemiker men vet at det kan ta mange måneder eller et år før man merker bedring av antidepressiva.

Mdma vil jo alt bombe hjernen på likt i unaturlig høy dose.
Vis hele sitatet...
Under oppstart av SSRI så øker serotonin-nivåene i synapsepaltene til nesten skumle nivåer fra første pille. Det er ikke slik at bedringen skjer fordi serotoninnivåene sakte økes over flere måneder, det er mye mer komplisert enn dette.

Ønsker egentlig ikke å diskutere grunnleggende bærebjelker til problemstillingen, vet vi har noen leger her som kanskje kan være behjelpelige.
Sist endret av Relevant; 8. november 2020 kl. 17:28.
Har en ikke-vitenskapelig forklaring til deg.

Det som er med mer eller mindre all rus - forskjellen på en som går på metadon vs en som skyter heroin er like tydelig som forskjellen på MDMA og SSRI(det er det det heter?).

Enda man oppnår en mye større faktisk reseptormetning så forsvinner den avgjørende faktoren for å gi sterke følelser; nemlig stigende verdier. Vi opplever nesten alltid at rus er så intenst som det er hurtig omsatt til virkning. Shotte tequila vs pimpe lettøl - samme dynamikk.

Selvfølgelig mangelfull forklaring.

(Implisitt forsterkes jo dette av toleranseutvikling / reseptornedregulering)
Sist endret av Tøffetom; 8. november 2020 kl. 17:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Har en ikke-vitenskapelig forklaring til deg.

Det som er med mer eller mindre all rus - forskjellen på en som går på metadon vs en som skyter heroin er like tydelig som forskjellen på MDMA og SSRI(det er det det heter?).

Enda man oppnår en mye større faktisk reseptormetning så forsvinner den avgjørende faktoren for å gi sterke følelser; nemlig stigende verdier. Vi opplever nesten alltid at rus er så intenst som det er hurtig omsatt til virkning. Shotte tequila vs pimpe lettøl - samme dynamikk.

Selvfølgelig mangelfull forklaring.

(Implisitt forsterkes jo dette av toleranseutvikling / reseptornedregulering)
Vis hele sitatet...
Jeg har gode personlige anekdotiske bevis som støtter argumentet ditt, men etter en kapsel med antidepressiva så økes altså mengden til ganske høye nivåer innen 12 timer. Det burde ikke være såppas drastisk for den subjektive opplevelsen av eufori.
Sist endret av Relevant; 8. november 2020 kl. 18:13. Grunn: Svar på slettet innlegg.
Nysgjerrig på dette med at nivåene øker fra første pille, som svarene i tråden inkludert et eget jeg skrev.
Har du artikkelen eller kilden som omtaler dette?
Jeg kan ikke noe om dette, så beklager hvis jeg høres helt dust ut.

Men en liten del av forskjellen kan vel ha med at forventningene er forskjellig.
Både ang. hvor hurtig man kommer til å føle noe og i hvilken grad.
Anonym bruker
"Rik Svin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er det ikke heller det at SSRI gjør at nivåene skal bli stabile? Må jo være en grunn til at mange føler seg ganske jævlig ved oppstart av SSRI, tviler på at det øker så heftig som du sier..
Anonym bruker
"Lysten Sørhare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er det ikke heller det at SSRI gjør at nivåene skal bli stabile? Må jo være en grunn til at mange føler seg ganske jævlig ved oppstart av SSRI, tviler på at det øker så heftig som du sier..
Vis hele sitatet...
Riktig. Ssri hjelper hjernen til normale nivåer og derfor er det uønsket at antidepressiva blir omtalt som lykkepiller på folkemunne.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Riktig. Ssri hjelper hjernen til normale nivåer og derfor er det uønsket at antidepressiva blir omtalt som lykkepiller på folkemunne.
Vis hele sitatet...
Det hindrer reopptak av av serotonin, så det øker nivåene over det du hadde fra før. Tanken er vel kansje at man har for lave nivåer om man er deprimert, å at ved å få opp nivåene vil det hjelpe på depresjonen. Om det er en så enkel forklaring på sykdommen som lave nivåer av serotonin, vet jeg ikke men stiller meg skeptisk.
Anonym bruker
"Slank Margyge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Med oppstart av antidepressiva så økes nivået av serotonin i disse områdene ekstremt høyt, til hvor serotoninsyndrom kan oppstå. Store pupiller, nystagmus, jawlock, og ereksjonsproblemer er tilstede på samme måte som ved mdma. Det som derimot uteblir er den intense euforiske følelsen. Hvorfor er det slik?
Vis hele sitatet...
Det økes ja, men det lagres vel bare for å få en stabil mengde.. Den ‘spruter’ vel ikke ut serotonin som mdma gjør? Mine tanker iværtfall
Anonym bruker
"Engstelig Levitan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sto på vanlig dose Effexor og tok fire 50 mg Nobligan. Har kombinert lsd og mdma flere ganger. Aldri hørt om noen som får dette syndromet. Tror ikke det er så vanlig.
En annen greie er kontrast.

Teoretisk kan man tenke seg en homeostatisk verdi for hva som er ditt humør sin baseline, den likevekt eller tilstand som kroppen selv vil tilbake til.

På ssri kan vi videre tenke oss en slags tilvenning til eget høye kunstige serotonin nivå, som fører til at selv om du har 50 lykke via ssri og kompisen din har 40, så oppleves din 50 ikke noe stort for deg, for du har vært der lenge.

Mens en økning til 100, på kort tid, vil være merkbar fordi det er høyere enn vanlig "for deg".

Og kompisen blir på 40 blir dritglad av en mindre total økning en deg, hvis han da har ligget på 40 lenge

Man kan spekulere i muligheten for å bli tolerant til eget serotonin nivå, folk som ikke bryr seg om mynt lenger fordi de har vært millionærer i årevis etc
Sist endret av meaculpaUIO; 8. november 2020 kl. 22:23.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
En annen greie er kontrast.

Teoretisk kan man tenke seg en homeostatisk verdi for hva som er ditt humør sin baseline, den likevekt eller tilstand som kroppen selv vil tilbake til.

På ssri kan vi videre tenke oss en slags tilvenning til eget høye kunstige serotonin nivå, som fører til at selv om du har 50 lykke via ssri og kompisen din har 40, så oppleves din 50 ikke noe stort for deg, for du har vært der lenge.

Mens en økning til 100, på kort tid, vil være merkbar fordi det er høyere enn vanlig "for deg".

Og kompisen blir på 40 blir dritglad av en mindre total økning en deg, hvis han da har ligget på 40 lenge

Man kan spekulere i muligheten for å bli tolerant til eget serotonin nivå, folk som ikke bryr seg om mynt lenger fordi de har vært millionærer i årevis etc
Vis hele sitatet...
Så du mener at deprimerte personer kanskje har det for lett? Jeg har isåfall lurt på det.. man kan kanskje ha det så lett, at det minste fall kan kjennes hardt og brutalt.
Min teori er at de andre signalstoffene spiller en stor rolle på rus effekten, at de sammen produserer den euforiske rusen MDMA er kjent for, da spesielt oxytocin og dopamin. Kombinert med det tøffetom sier at det også spiller en stor rolle med hvor kjapt disse stoffene utløses så vil man se at MDMA er noe helt annet enn SSRI. Stoffer som slipper ut dopamin, serotonin eller oxytocin hver for seg i mer eller mindre grad vil være ganske kjedelige iforhold til MDMA tror jeg. Alle stoffene produserer eufori på sin egen måte, noen mer på det kognitive andre mer kroppslig (bodyload), sammen blir det MDMA.

Jeg tror også at opplevelsen kan kjennes mer kroppslig euforisk ut enn den faktisk er når man først er i den headspacen/humøret som MDMA setter deg i. Du vet når man kan kjenne at man begynner å lande, da det ikke virker som om det er mer serotonin igjen og det virker som at oxytocin nivået daler drastisk, da det plutselig blir mer og mer wierd å stryke og klemme på bestekompisen, altså på det stadiet der en god redose til ikke vil få deg tilbake i den magiske bliss tilstanden med masse love? Du kjenner fortsatt at det er noe som skjer, jeg har mye av den euforiske bodyloaden som på peek og jeg tror det skyldes at det fortsatt er mer dopamin igjen. MDMA tømmer ikke dopamin på samme måte som serotoninen, så når man sitter på nedtur og prøver å komme opp igjen ved å ta mer så kjenner man at det har en viss effekt på det kroppslige osv, men oppnår ikke den kognitive eufori tilstanden med masse love fordi det er tomt for stoffet/stoffene som produserer mesteparten av denne tilstanden.

På det stadiet så er jo ikke den kroppslige euforien helt den samme eller på langt nær like sterk, selvsagt på grunn av at det ikke er så mye serotonin igjen og fordi serotonin også står for en god del av de kroppslige effektene, men poenget var at det kjennes heller ikke like bra ut for du er ikke i den tilstanden oxytocin, serotonin, dopamin og noradrenalin sammen setter deg i. Alle stoffene har sin hoved rolle, oxytocin produserer mesteparten av tilliten, åpenheten og kjerligheten mens serotonin og dopamin står for mye av lykkefølelsen og det kroppslige i mer eller mindre grad. Eller noe i den duren, skjønner du hva jeg mener?

Dette er bare det jeg fikk kokt sammen utifra den lille forståelsen jeg har for signalstoffer og personlige erfaringer jeg har med stoffer. Selv om jeg vet jeg er inne på noe med en del av det jeg skriver så kan det andre kanskje være feil. Du får ta innlegget mitt for det det er, altså en teori fra en random tulling
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Sto på vanlig dose Effexor og tok fire 50 mg Nobligan. Har kombinert lsd og mdma flere ganger. Aldri hørt om noen som får dette syndromet. Tror ikke det er så vanlig.
Vis hele sitatet...
Så fordi du har vært heldig så er det ikke farlig? Det er godt dokumentert med skadevirkninger av dette.
MDMA åpner krana på full guffe, SSRI tetter sluken, problemet blir da at det renner over med serotonin. Dette fører til en forgiftning, å kan føre til skadelige bivirkninger, potensielt død.

https://nhi.no/sykdommer/psykisk-hel...tonin-syndrom/
Både MDMA og SSRI øker som kjent nivåene av serotonin.

MDMA øker også andre signalstoffer som dopamin og oxytocin. Dette kan være med på å forklare den subjektive forskjellen mellom MDMA og SSRI.

En annen ting er serotoninreseptorene.
De finnes det mange av, og forskjellige stoffer både aktiverer og blokkerer disse reseptorene om hverandre. Vi snakker om agonistisk og antagonistisk virkning.

Serotonin (5-hydroksytryptamin eller 5-ht) har sin respektive profil i forhold til aktivering av serotoninreseptorene.

Etter et kjapt søk fant jeg hos regionale legemiddelinformasjonssentre - RELIS- informasjon som sier at "SSRI ikke har uttalt affinitet for serotonin reseptorene". På godt norsk betyr dette at SSRI ikke binder seg direkte til serotonin reseptorene, men øker nivåene av serotonin, som binder seg til reseptorene.

SSRI påvirker altså ikke serotonin reseptorene direkte, i motsetning til serotonin. Og i motsetning til MDMA.

MDMA har nemlig affinitet for flere av serotonin (5-ht) reseptorene, f.eks. 5-ht2a reseptorene, som vi vet regulerer følelsesliv.

Husk at serotonin modulerer ikke bare følelser, men også kvalme (som styres av 5-ht3 eller serotoninreseptor-undergruppe nr.3) og matlyst (som styres av bl.a. 5-ht2c, eller serotoninreseptor-undergruppe 2c) etc. Noen av serotonin reseptorene er viktige for kvalmeregulering, men ikke så viktige for lykkefølelse. Andre serotoninreseptorer er viktige for lykkefølelse, og det er denne gruppen reseptorer MDMA aktiverer så effektivt.
Enig med fyren over meg her! Men vil også tilføye at det tildels røpes i navnet: Selective serotonin reuptake inhibitors. Altså er det ikke sånn at det frigis noe mer serotonin i hjernen, det som skjer er at det lille som er der, får være der lengre. Det blir ikke tatt opp igjen like raskt som det pleier.

Med MDMA derimot, så frigis det såpass store mengder med serotonin etter inntak, at man kan risikere å gå tom. Derav regelen om å vente 3 mnd, for det er såpass lang tid de bruker på å fylle seg opp igjen. Ikke minst er jo også den selektive delen av navnet ett hint, ergo så er det helt spesifikke reseptorer den blokkerer serotonin opptaket til.
Sitat av stranger Vis innlegg
Både MDMA og SSRI øker som kjent nivåene av serotonin.

MDMA øker også andre signalstoffer som dopamin og oxytocin. Dette kan være med på å forklare den subjektive forskjellen mellom MDMA og SSRI.

En annen ting er serotoninreseptorene.
De finnes det mange av, og forskjellige stoffer både aktiverer og blokkerer disse reseptorene om hverandre. Vi snakker om agonistisk og antagonistisk virkning.

Serotonin (5-hydroksytryptamin eller 5-ht) har sin respektive profil i forhold til aktivering av serotoninreseptorene.

Etter et kjapt søk fant jeg hos regionale legemiddelinformasjonssentre - RELIS- informasjon som sier at "SSRI ikke har uttalt affinitet for serotonin reseptorene". På godt norsk betyr dette at SSRI ikke binder seg direkte til serotonin reseptorene, men øker nivåene av serotonin, som binder seg til reseptorene.

SSRI påvirker altså ikke serotonin reseptorene direkte, i motsetning til serotonin. Og i motsetning til MDMA.

MDMA har nemlig affinitet for flere av serotonin (5-ht) reseptorene, f.eks. 5-ht2a reseptorene, som vi vet regulerer følelsesliv.

Husk at serotonin modulerer ikke bare følelser, men også kvalme (som styres av 5-ht3 eller serotoninreseptor-undergruppe nr.3) og matlyst (som styres av bl.a. 5-ht2c, eller serotoninreseptor-undergruppe 2c) etc. Noen av serotonin reseptorene er viktige for kvalmeregulering, men ikke så viktige for lykkefølelse. Andre serotoninreseptorer er viktige for lykkefølelse, og det er denne gruppen reseptorer MDMA aktiverer så effektivt.
Vis hele sitatet...
Dette er jo ganske innlysende, det forklares jo i navnet SSRI hvordan serotoninnivået øker uten å stimulere serotoninreseptorene (ved å hindre reopptak).

Men såvidt jeg kan se er det jo faktisk folk som rapporterer eufori under oppstart av SSRI, mens andre får mild serotninsyndrom. Noen som har en rask oppsummering på forskjellen?

Uansett er det nok som du er inne på feilkilde at man omtaler signalstoff og reseptorer som et enkelt 1+1= 2 Det er jo helt sykt mye forskjellige greier som skjer når man tweaker hjernen, stort sett kommer man til kort når man prøver å forstå eller forutsi virkningen av forskjellige psykoaktiver.

Er ikke det du sier om «i motsetning til MDMA», feil? MDMA funker vel også i hovedsak indirekte? Som jeg nevner så blir det jo feil å si enten/eller; alle gjør nok begge deler, men ja. Relativt sett

...og nettopp derfor må man stort sett prøve seg frem, så sånn sett er mange av oss prøvekaniner. Det gikk ikke bra med benzoer, så apotekindustrien fikk sitt største gruppesøksmål og et pressende behov for å finne noe annet å medisinere folk mot livet (angst, depresjon) med for resten av sitt liv.

Noe som ikke gjør at folk mister kognitiv funksjon, ikke ruset seg på og enda gir en den totale avhengigheten innbringende medisiner er avhengig av(knis)

Ingen må høre på meg heller enn sin lege, men jeg håper folk ikke tar like lett på dette som nettopp leger later til å gjøre. Jeg går på metadon og deksamfetamin selv, men jeg ville aldri køddet med SSRI.
Sist endret av Tøffetom; 11. november 2020 kl. 17:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.