Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 3492
Finnes det noe rimelige løsniger f.eks usb-opplegg som kan brukes til å avlese microchips?

Jeg plantet noen slike inn i en del gjenstander som jeg fikk Cites-sertifikat på, og så glemte jeg å huske hvilke som tilhørte de medfølgende strek-kode-merkelappene som også skal festes på de chippede objektene.
Sannsynligvis, men det kommer jo helt ann på hva slags brikker det er snakk om.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Sannsynligvis, men det kommer jo helt ann på hva slags brikker det er snakk om.
Vis hele sitatet...
Små runde brikker ca 2 x 10mm som man injiserer med en kanyle. Antageligvis samme type som brukes på hunder.
Klimafiendtlig troll
Snakker du om en NFC-chip? "Mikrochips" innebærer så ekstemt mye at du er nødt til å være mer spesifikk.

Mikrokontroller A leses av via en standard, B med en annen standard osv. De dimensjonene høres veldig ut som en NFC chip for ID-tagging.

Bruk mobilen.
Høres ut som RFID-brikker.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Høres ut som RFID-brikker.
Vis hele sitatet...
Helt enig, dette er nok rf-id brikker ja. Samme som benyttes til chip-merking av hund / katt..
Har montert rf-id leser på dørene mine samt garasjedør og benytter dette som adgangs-anlegg.
En BRUKBAR leser får du fra Kina for drøye hundrelappen og brikkene fra ei krone pr stk.
Nå koster nok de rf-id brikkene i glassampulle endel mer, men de lar seg absolutt lese med enkelt utstyr.
Jeg har vurdert å få satt inn chip i hånda for å kunne låse opp dører her, men ingen som har peiling på dette her i byen!

Noen som vet?
Klimafiendtlig troll
Sitat av woff Vis innlegg
Helt enig, dette er nok rf-id brikker ja. Samme som benyttes til chip-merking av hund / katt..
Har montert rf-id leser på dørene mine samt garasjedør og benytter dette som adgangs-anlegg.
En BRUKBAR leser får du fra Kina for drøye hundrelappen og brikkene fra ei krone pr stk.
Nå koster nok de rf-id brikkene i glassampulle endel mer, men de lar seg absolutt lese med enkelt utstyr.
Jeg har vurdert å få satt inn chip i hånda for å kunne låse opp dører her, men ingen som har peiling på dette her i byen!

Noen som vet?
Vis hele sitatet...
Vanlig rfid er vel ikke akkurat noe teknologi å bruke på ytterdører . Så vidt meg bekjent er de fleste av disse knekt for lenge siden.

Skal du operere inn noe ville vel en NFC-chip av nyere type være hakket sikrere. Er vel en del av biohackerne som har satt inn disse selv?

Personlig hadde jeg ikke tatt sjansen på det, rent sikkerhetsmessig. Er vel noe risiko forbundet med implantatet men det finner du sikkert masse info om på nettet forøvrig
Søkte på ebay etter rfid reader, men fant ingen som leste av nummer, bare noen som leste og kopierte adgangskontroll. https://www.ebay.com/sch/i.html?_fro...acat=0&_sop=15
Sitat av seriouslowitch Vis innlegg
Små runde brikker ca 2 x 10mm som man injiserer med en kanyle. Antageligvis samme type som brukes på hunder.
Vis hele sitatet...
Hvor kjøpte du disse brikkene fra da?

... Du har puttet sporingsbrikker inni noe, men du har ikke den ringeste aning på hva det er eller hvordan du leser de av. Hvorfor?
Sitat av meitemark Vis innlegg
Hvor kjøpte du disse brikkene fra da?

... Du har puttet sporingsbrikker inni noe, men du har ikke den ringeste aning på hva det er eller hvordan du leser de av. Hvorfor?
Vis hele sitatet...
Jeg fikk dem tilsendt fra Miljødirektoratet i forbindelse med eierregistrering.

https://lovdata.no/dokument/SF/forsk...018-06-15-889/
Sist endret av seriouslowitch; 7. oktober 2020 kl. 06:41.
Sitat av Taert Vis innlegg
Vanlig rfid er vel ikke akkurat noe teknologi å bruke på ytterdører . Så vidt meg bekjent er de fleste av disse knekt for lenge siden.

Skal du operere inn noe ville vel en NFC-chip av nyere type være hakket sikrere. Er vel en del av biohackerne som har satt inn disse selv?

Personlig hadde jeg ikke tatt sjansen på det, rent sikkerhetsmessig. Er vel noe risiko forbundet med implantatet men det finner du sikkert masse info om på nettet forøvrig
Vis hele sitatet...
Hva mener du med at rfid er knekt? Det er jo kun et id nummer som leses av med en rfid leser.

Nfc løsningen du nevner er like usikker, skal du ha kryptert nfc så må du gå for desfire og det er ikke desfire de injiserer under huden. Det er vanligvis mifare.
Sitat av seriouslowitch Vis innlegg
Jeg fikk dem tilsendt fra Miljødirektoratet i forbindelse med eierregistrering.

https://lovdata.no/dokument/SF/forsk...018-06-15-889/
Vis hele sitatet...
Og du skal fortsatt bruke de på dyr?
Ta med alle til dyrlegen når de skal injiseres. De har utstyr for avlesning.
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Og du skal fortsatt bruke de på dyr?
Ta med alle til dyrlegen når de skal injiseres. De har utstyr for avlesning.
Vis hele sitatet...
Han merket gjenstander. Om enn CITES gjelder levende dyr også, så tror jeg mest at dette IKKE er levende dyr.

Sitat av seriouslowitch Vis innlegg
Jeg fikk dem tilsendt fra Miljødirektoratet i forbindelse med eierregistrering.
Vis hele sitatet...


Så merkeutstyret slik ut?

Da har vi informasjon!

Disse bruker ISO-standardene 11784:1996 (E) og 11285:1996 (E). Dyreleger har feks slikt utstyr, så om størrelsene er innenfor rimelighetens grenser, så ringer du eller spør på FB (i disse tider er nok det best) om du kan komme innom å få avlest chippene slik at du kan få festet riktig strekkode der du skal.

Om det ikke skulle gå, så får du kjøpe en fra ebay eller tilsvarende. Du må finne en som støtter FDX-B og eller de funksjoner (usb, bluetooth, skjerm) som du ønsker.
Sist endret av meitemark; 7. oktober 2020 kl. 10:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Merkeutstyret så slik ut som forrige post, men er ikke brukt på levende dyr.

Sitat av meitemark Vis innlegg
Han merket gjenstander. Om enn CITES gjelder levende dyr også, så tror jeg mest at dette IKKE er levende dyr.





Så merkeutstyret slik ut?

Da har vi informasjon!

Disse bruker ISO-standardene 11784:1996 (E) og 11285:1996 (E). Dyreleger har feks slikt utstyr, så om størrelsene er innenfor rimelighetens grenser, så ringer du eller spør på FB (i disse tider er nok det best) om du kan komme innom å få avlest chippene slik at du kan få festet riktig strekkode der du skal.

Om det ikke skulle gå, så får du kjøpe en fra ebay eller tilsvarende. Du må finne en som støtter FDX-B og eller de funksjoner (usb, bluetooth, skjerm) som du ønsker.
Vis hele sitatet...
Har du peiling på rekkevidden til scannerne på ebay? Jeg boret et hull 3-4 cm inn i gjenstandene der jeg plasserte chippene. Er det slik at de må være like i nærheten av scanneren for å kunne avleses?
Sist endret av seriouslowitch; 7. oktober 2020 kl. 15:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av seriouslowitch Vis innlegg
Merkeutstyret så slik ut som forrige post, men er ikke brukt på levende dyr.



Har du peiling på rekkevidden til scannerne på ebay? Jeg boret et hull 3-4 cm inn i gjenstandene der jeg plasserte chippene. Er det slik at de må være like i nærheten av scanneren for å kunne avleses?
Vis hele sitatet...
På den første som kommer opp på ebay, så står det sensing distance på 15cm, dog ta det med en klype salt men burde klare 5cm
Min chip må ganske tett opp til avleseren for å fungere i hvertfall. 0.5 - 1cm tipper jeg. Og den ligger rett under huden.

Kan leses og skrives med mobilen.
Sitat av i_et_nøtteskall Vis innlegg
Min chip må ganske tett opp til avleseren for å fungere i hvertfall. 0.5 - 1cm tipper jeg. Og den ligger rett under huden.

Kan leses og skrives med mobilen.
Vis hele sitatet...
Har du chip i deg? Hvorfor? (Hvis du ønsker å svare selvsagt). Er det ubehagelig?
Synes det virket gøy å leke med. Det var litt ømt de første 2-3 dagene, men nå legger jeg ikke merke til den.
Sitat av Taert Vis innlegg
Vanlig rfid er vel ikke akkurat noe teknologi å bruke på ytterdører . Så vidt meg bekjent er de fleste av disse knekt for lenge siden.

Skal du operere inn noe ville vel en NFC-chip av nyere type være hakket sikrere. Er vel en del av biohackerne som har satt inn disse selv?

Personlig hadde jeg ikke tatt sjansen på det, rent sikkerhetsmessig. Er vel noe risiko forbundet med implantatet men det finner du sikkert masse info om på nettet forøvrig
Vis hele sitatet...
Det å ha peiling på et tema før man svarer er lurt!
Du har tydeligvis null peiling på hva du uttaler deg om. Jeg ser GJERNE at du prøver deg på å komme forbi mine rf-id lesere, men jeg vet at du har ingen sjanse til å klare det. Jeg har tross alt jobbet med teknologi i sikkerhetsbransjen i over 20 år og mine lesere er IKKE konstruert for direkte å låse opp selvsagt..

En enkel rf-id brikke lagrer bare en tallrekke. Det er HVA tallrekken benyttes til som er viktig her. Det dreier seg overhode ikke om å 'knekke' noe som helst!! De tallrekkene som ligger i en rf-id brikke er faktisk MER komplisert enn ditt fulle personnummer.

Og risiko forbundet med implantat?? NIX. Da hadde jeg ikke vurdert det!

Sitat av seriouslowitch Vis innlegg
Søkte på ebay etter rfid reader, men fant ingen som leste av nummer, bare noen som leste og kopierte adgangskontroll. https://www.ebay.com/sch/i.html?_fro...acat=0&_sop=15
Vis hele sitatet...
Disse fungerer meget bra de, men til de chipene du har fått må du nok ha en leser som er beregnet for den chip-teknologien du benytter.

Sitat av meitemark Vis innlegg
Hvor kjøpte du disse brikkene fra da?

... Du har puttet sporingsbrikker inni noe, men du har ikke den ringeste aning på hva det er eller hvordan du leser de av. Hvorfor?
Vis hele sitatet...
Rf-id brikker har LITE med sporing å gjøre, de er PASSIVE og sender som sådan ikke ut noe signal!!

Sitat av mrracerhacker Vis innlegg
På den første som kommer opp på ebay, så står det sensing distance på 15cm, dog ta det med en klype salt men burde klare 5cm
Vis hele sitatet...
Avstanden du kan lese av chipen på er avhengig av kvaliteten på leserutstyret. Du finner de rimeligste måtene for drøye hundrelappen fra Kina og opp til de dyreste PROFESJONELLE leserne (https://datamars.com/livestock/) men rekkevidden er likevel kun typisk 5-30 cm!
Sist endret av woff; 7. oktober 2020 kl. 19:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av woff Vis innlegg
Jeg ser GJERNE at du prøver deg på å komme forbi mine rf-id lesere, men jeg vet at du har ingen sjanse til å klare det. Jeg har tross alt jobbet med teknologi i sikkerhetsbransjen i over 20 år og mine lesere er IKKE konstruert for direkte å låse opp selvsagt..
Vis hele sitatet...
At du har jobba som telemontør, og montert alarmløsninger vil ikkje sei at du har kvalifikasjonar innan sikkerhet. Det handler meir om å montere ledninger enn om å evaluere sikkerhetsprotokoller, for å sei det slik.
Sitat av woff Vis innlegg
En enkel rf-id brikke lagrer bare en tallrekke. Det er HVA tallrekken benyttes til som er viktig her. Det dreier seg overhode ikke om å 'knekke' noe som helst!! De tallrekkene som ligger i en rf-id brikke er faktisk MER komplisert enn ditt fulle personnummer.
Vis hele sitatet...
Spørsmålet er vel om det er lett å duplisere tallrekka. Det varierer, frå kort til kort, og om låsesystemet ditt nyttar tag-id, eller sterk krypto. Korrekt implementert er RFID sikkert (t.d. ved bruk av PKI), men det er og eit felt som har sett ekstremt mange dårlege eller middelmådige implementasjoner. Det ser du ikkje på eska produktet kjem i, ei heller på kven produsenten er...
Sitat av woff Vis innlegg
Avstanden du kan lese av chipen på er avhengig av kvaliteten på leserutstyret. Du finner de rimeligste måtene for drøye hundrelappen fra Kina og opp til de dyreste PROFESJONELLE leserne (https://datamars.com/livestock/) men rekkevidden er likevel kun typisk 5-30 cm!
Vis hele sitatet...
Det kjem og an på frekvensen. Det finst RFID-produkt med leseavstand på titalls meter. I tillegg vil avstanden falle dramatisk om du har saltvatn rundt antenna. Og mennesker er jo meir eller mindre vandrande sekker med saltvatn.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
At du har jobba som telemontør, og montert alarmløsninger vil ikkje sei at du har kvalifikasjonar innan sikkerhet. Det handler meir om å montere ledninger enn om å evaluere sikkerhetsprotokoller, for å sei det slik.

Spørsmålet er vel om det er lett å duplisere tallrekka. Det varierer, frå kort til kort, og om låsesystemet ditt nyttar tag-id, eller sterk krypto. Korrekt implementert er RFID sikkert (t.d. ved bruk av PKI), men det er og eit felt som har sett ekstremt mange dårlege eller middelmådige implementasjoner. Det ser du ikkje på eska produktet kjem i, ei heller på kven produsenten er...


Det kjem og an på frekvensen. Det finst RFID-produkt med leseavstand på titalls meter. I tillegg vil avstanden falle dramatisk om du har saltvatn rundt antenna. Og mennesker er jo meir eller mindre vandrande sekker med saltvatn.
Vis hele sitatet...
Du får PRØVE å tenke deg at jeg ikke KUN har spikret opp kabel da ser du! Med omtrent hele livet som tekniker både innen tele kom og avanserte sikkerhetsløsninger har jeg nok absolutt en utmerket bakgrunn for å uttale meg her i denne tråden. Og uten kvalifikasjoner jobber du neppe lenge i noen bransjer med KRAV til kunnskapsrike medarbeidere.

Vet ikke om du forsøker deg på å teoretisk knekke mine kortlesere? Du kan faktisk GJERNE kopiere en av mine rf-id tags, men det betyr nok ikke at du klarer å få opp ei dør eller en port her. Du er neppe i nærheten glup nok for å si det forsiktig! Som sagt er dette et SIKKERHETSANLEGG og det tilfredsstiller absolutt FG-240:2..

Når det gjelder rekkevidde på rf-id: https://blog.acdist.com/understandin...erating-ranges

Men til det TS spurte om er mitt svar fortsatt det samme.
Sist endret av woff; 7. oktober 2020 kl. 20:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av woff Vis innlegg
Du får PRØVE å tenke deg at jeg ikke KUN har spikret opp kabel da ser du! Med omtrent hele livet som tekniker både innen tele kom og avanserte sikkerhetsløsninger har jeg nok absolutt en utmerket bakgrunn for å uttale meg her i denne tråden. Og uten kvalifikasjoner jobber du neppe lenge i noen bransjer med KRAV til kunnskapsrike medarbeidere.
Vis hele sitatet...
Dette er pisspreik.

For å avgjere om ein autentiseringsprotokoll er trygg eller ikkje må du ha høgare utdanning innan t.d. matematikk - med krypto som spesialfelt. Og sjølv då er det enkelt å gjere grove feil. Det er ikkje utan grunn at Bruce Schneier har sagt at alle er i stand til å lage eit kryptosystem dei ikkje er i stand til å knekke.

Kort sagt; basert på det du har formidla om deg sjølv her på forumet, har eg null tru på at du er i stand til å evaluere om f.eks. Athena er eit trygt smartkort over RFID. For all del, eg har ikkje kunnskapen til å evaluere det sjølv heller, men eg er i det minste klar over at eg ikkje har det.
Sitat av woff Vis innlegg
Vet ikke om du forsøker deg på å teoretisk knekke mine kortlesere? Du kan faktisk GJERNE kopiere en av mine rf-id tags, men det betyr nok ikke at du klarer å få opp ei dør eller en port her. Du er neppe i nærheten glup nok for å si det forsiktig! Som sagt er dette et SIKKERHETSANLEGG og det tilfredsstiller absolutt FG-240:2..
Vis hele sitatet...
Eg har ikkje påstått at eg er glup nok. Eg har påstått at du neppe har forutsetninger for å evaluere sikkerheta i eit komplekst produkt. Og FG-240:2...

Sitat av https://www.fgsikring.no/siteassets/regler/innbrudd/fysisk-sikring/las-mekelmek/publisert-utgave/fg-240_2-elektronisk-avlasing.pdf
Det skal kun foretas avlesning i kortleseren. All annen signalbehandling skal foregå i sentralenheten. Kodebærerens kode skal ikke kunne avleses visuelt og ha minst 100.000 varianter.

I tillegg til kodebærer skal det i systemet utenom åpnings- / arbeidstid benyttes en PIN-kode (personlig identifikasjonsnummer) med minimum 10.000 varianter
Vis hele sitatet...
Altså. Det er trivielt å utforme eit totalt usikkert system, som tilfredsstiller krava lista opp der. For det første har NFC typisk bitrate på >100kb/s. Om vi antar at kvar kombinasjon er 100b i kommunikasjon, vil det ta under to minutt å spole gjennom alle om det ikkje er ratelimitering. Og ratelimitering stiller ikkje FG krav til...

Ei heller hindrer det replay-angrep.

Viare er det trivielt å svekke ein slik protokoll vesentleg. Kva hjelper det med mange unike nøkler, om kortleseren har buffer overflow om den får eit uventa format? Ja, denslags har skjedd.

Den standarden der er med all respekt å melde ikkje verdt fem flate øre. At du tillegg den så stor vekt understreker mitt poeng. Trygg bruk av RFID impliserer typisk smartkort og PKI, der lesar må autentisere seg for kortet, og kortet må autentisere seg for leser. Det hindrer replay-angrep, og dagens smartkort er ganske gode på å sikre nøkkelmateriale.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Dette er pisspreik.
Vis hele sitatet...
Jepp, jeg ser at du absolutt har grensesprengende behov for å vise hvor lite du faktisk vet. Hvis du klarer å forstå det du siterte så ser du selvsagt at selve chip / kort / medium og teknologien IKKE har betydning i det heletatt.. Det er der så veldig mange driter på draget ser du.
Som medansvarlig for sikkerhetsløsningen til ett av norges få, største frimerke-tjeneste-leverandører (har naturligvis taushetsplikt) så vet jeg faktisk hva dette dreier seg om.
Men vær så snill å slutt å dumme deg ut! Dette hjelper overhode IKKE trådstarter.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av woff Vis innlegg
Jepp, jeg ser at du absolutt har grensesprengende behov for å vise hvor lite du faktisk vet.
Vis hele sitatet...
At eg er klar over eigne begrensninger ser eg på som eit gode; det er del av fagkunnskapen eg har om temaet.
Sitat av woff Vis innlegg
Hvis du klarer å forstå det du siterte så ser du selvsagt at selve chip / kort / medium og teknologien IKKE har betydning i det heletatt..
Vis hele sitatet...
Hæ? Lyst til å utdjupe? Poenget mitt med å sitere FG-standarden var stortsett å vise at om ein vil kan ein lage eit system som kollapser i det folk held visa-kortet sitt opp mot kortlesaren, og like fullt tilfredsstille dei tekniske krava slik FG skriv dei...
Sitat av woff Vis innlegg
Som medansvarlig for sikkerhetsløsningen til ett av norges få, største frimerke-tjeneste-leverandører (har naturligvis taushetsplikt) så vet jeg faktisk hva dette dreier seg om.
Vis hele sitatet...
Kva gjekk oppdraget ut på? Plukke hyllevare, eller utføre angrep mot produktet og evaluere responsen? Prøvde du t.d. kva som skjedde om du mata det med feil datamengde? Eller evaluerte du replay-angrep?

Las du gjennom kjeldekoden kortlesaren køyrer, for å leite etter feil? Om det var eit PKI-system; sjekka du RNGen i smartkortet?
Sitat av woff Vis innlegg
Men vær så snill å slutt å dumme deg ut! Dette hjelper overhode IKKE trådstarter.
Vis hele sitatet...
Hersketeknikker kan du strengt tatt legge igjen i døra.
Sist endret av vidarlo; 7. oktober 2020 kl. 20:53.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
At eg er klar over eigne begrensninger ser eg på som eit gode; det er del av fagkunnskapen eg har om temaet.

Hæ? Lyst til å utdjupe? Poenget mitt med å sitere FG-standarden var stortsett å vise at om ein vil kan ein lage eit system som kollapser i det folk held visa-kortet sitt opp mot kortlesaren, og like fullt tilfredsstille dei tekniske krava slik FG skriv dei...

Kva gjekk oppdraget ut på? Plukke hyllevare, eller utføre angrep mot produktet og evaluere responsen? Prøvde du t.d. kva som skjedde om du mata det med feil datamengde? Eller evaluerte du replay-angrep?

Las du gjennom kjeldekoden kortlesaren køyrer, for å leite etter feil? Om det var eit PKI-system; sjekka du RNGen i smartkortet?


Hersketeknikker kan du strengt tatt legge igjen i døra.
Vis hele sitatet...
Grunnet taushetsplikt så kan jeg nok ikke diskutere frimerkesjappa med deg. Ser fortsatt at du neppe skjønner mye og nok en gang så hjelper hverken du eller jeg trådstarter, noe som vel var vitsen med tråden?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av woff Vis innlegg
Grunnet taushetsplikt så kan jeg nok ikke diskutere frimerkesjappa med deg. Ser fortsatt at du neppe skjønner mye og nok en gang så hjelper hverken du eller jeg trådstarter, noe som vel var vitsen med tråden?
Vis hele sitatet...
Det bør vere trivielt å fortelje om kva nivå du evaluerte sikkerheta på, utan å bryte taushetsplikta.

Angrepsvektorane eg nemde var generelle, og om du vil kan du gjerne kommentere dei ut frå utstyret du har montert heime, og ikkje ut frå ein leveranse til ein kunde.

Eg står fast på mitt standpunkt: FG-standarden du viste til seier i realiteten null og niks om faktisk sikkerhet i produktet. Det er fullstendig trivielt å lage eit system som tilfredsstiller krava i standarden, sjølv om det har sikkerhetshol du kan fly 747 gjennom.
Sitat av woff Vis innlegg
Grunnet taushetsplikt så kan jeg nok ikke diskutere frimerkesjappa med deg. Ser fortsatt at du neppe skjønner mye og nok en gang så hjelper hverken du eller jeg trådstarter, noe som vel var vitsen med tråden?
Vis hele sitatet...
Da foreslår jeg at du følger ditt eget råd, for du meldte din ankomst med denne perla:
Sitat av woff Vis innlegg
Det å ha peiling på et tema før man svarer er lurt!
Du har tydeligvis null peiling på hva du uttaler deg om. Jeg ser GJERNE at du prøver deg på å komme forbi mine rf-id lesere, men jeg vet at du har ingen sjanse til å klare det. Jeg har tross alt jobbet med teknologi i sikkerhetsbransjen i over 20 år og mine lesere er IKKE konstruert for direkte å låse opp selvsagt..
Vis hele sitatet...
Her gjør du det veldig klart at du er mer opptatt av å vise verden hvor stor sikkerhetskuk du har enn å assistere TS, for å si det veldig forsiktig.

Denslags er bare egna til én ting: starte en krangel. Hvilket du klarte å dra i gang!
Å følge opp med mer gnål om egen fortreffelighet og kompetanse og at alle andre er teite, for så å vri seg unna tekniske spørsmål ved å vise til taushetsplikt fremstår noe gjennomskuelig. Kanskje vi kan stoppe der, puste litt og så heller konsentrere oss om å diskutere sakens tekniske aspekter på skapelig vis? Du kan for eksempel gjøre rede for hvorfor FG-standardens krav garanterer for at sikkerhetshull som ikke omfattes av denne kan utelukkes fra systemet.
Sist endret av Myoxocephalus; 9. oktober 2020 kl. 13:35.