Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3112
Hei!

Har en 10 år gammel stasjonær som må oppgraderes. Det er et AMD bygg, som jeg satt sammen selv. Funker egentlig greit enda, men kjerringa driver å redigerer litt bilder og det er visse programmer som krever mer en det denne jeg har nå klarer å levere.

Spiller nesten aldri på pc lengre. Blir mest surfing, så derfor har ikke behovet for mer juice vært der..

Hva burde jeg gjøre? Ser på oppgraderingspakker på Komplett. Er vel vanskelig å få mer for penga en det AMD leverer?

Jeg lister opp specs så kan dere se hva som må byttes? Håper jeg kan beholde kabinett og strømforsyning. Eventuelt også skjermkortet.

In-Win Maelstrom Big Tower Sort
Corsair HX 650W PSU
ASUS Crosshair IV Formula, Socket-AM3
AMD Phenom II X4 965 Black Edition
Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB CL9
XFX Radeon HD 5870 1GB GDDR5
Samsung SpinPoint F3 1TB
Cooler Master Hyper N520 CPU Kjøler

Har i tillegg en SSD jeg installerte for 2 år siden. Så den holder vel noen år til..

Har tenkt å bruke maks 4-5k..hvis det er mulig
Skyter inn; Harddisken har litt å si. Du har en SSD nå, det er ikke dårlig, men det finnes nyere teknologi, f.eks. M2 NVMe PCI-express SSD.
Sitat av Stingray Vis innlegg
Skyter inn; Harddisken har litt å si. Du har en SSD nå, det er ikke dårlig, men det finnes nyere teknologi, f.eks. M2 NVMe PCI-express SSD.
Vis hele sitatet...
Det forstår jeg. Men den jeg har nå 850 evo, er vel ikke flaskehalsen i oppsettet jeg har nå..?
Hva slags bilder er det ho redigerer?

Det jeg kan se som mest åpenbart er treg ram, og kanskje litt lite for redigering av store bilder.
Jeg har en stasjonær med relativt like specs stående og kan jobbe med store .psd filer helt uten problemer.

Men jeg har raskere ram og 16gb.

Du må også passe på at både bilderedigeringsprogrammet og arbeidsfilene + scratch disk kjører fra ssd-en.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Hva slags bilder er det ho redigerer?

Det jeg kan se som mest åpenbart er treg ram, og kanskje litt lite for redigering av store bilder.
Jeg har en stasjonær med relativt like specs stående og kan jobbe med store .psd filer helt uten problemer.

Men jeg har raskere ram og 16gb.

Du må også passe på at både bilderedigeringsprogrammet og arbeidsfilene + scratch disk kjører fra ssd-en.
Vis hele sitatet...
Hun redigerer bilder før hun legger de på instagram. Men nå skal hun begynne å bruke noe som heter Spark AR Studio. (Tror facebook eier den)

Får feilmelding når vi starter programmet pga CPU ikke er bra nok. mangler SSE4.1..

Minimum på pc ha:

CPU
Intel Core i3 2.5Ghz, or AMD Bulldozer/Jaguar/Puma/Zen with SSE4.1 instruction set. Processors produced in the last decade will likely support this instruction set.

GPU
Intel HD Graphics 4000 / Nvidia GeForce 710 / AMD Radeon HD 6450
Sist endret av kimsta; 7. september 2020 kl. 18:05.
4-5K. Hm. I din prisklasse hadde jeg valgt en AMD Ryzen 3400G APU, prosessor med integrert skjermkort. Du får APU, hovedkort, DDR4 RAM og en NVMe SSD fint inn i budsjettet. Ytelsesmessig er den en kjempestor oppgradering på prosessorfronten, 8 gangen i Passmark og på skjermkortfronten er det en dobling i Passmark.

Her er Prisjakt liste: https://classic.prisjakt.no/list.php?l=667963&view=c

Du har nå et bigtower kabinett, det er enormt, spesielt uten skjermkort. Om jeg var deg hadde jeg spandert på meg ett nytt M-ATX kabinett til maskinen, det er M-ATX hovedkort i listen. Eksempel: https://classic.prisjakt.no/product.php?p=4713897, du får helt OK M-ATX kabinetter fra 500,-

Med B550 kan du enkelt oppgradere i fremtiden til neste generasjon prosessor. Da kan du også velge vanlig prosessor og dedikert skjermkort om det skulle friste.
Sist endret av Fekillix; 7. september 2020 kl. 18:52.
Sitat av Fekillix Vis innlegg
4-5K. Hm. I din prisklasse hadde jeg valgt en AMD Ryzen 3400G APU, prosessor med integrert skjermkort. Du får APU, hovedkort, DDR4 RAM og en NVMe SSD fint inn i budsjettet. Ytelsesmessig er den en kjempestor oppgradering på prosessorfronten, 8 gangen i Passmark og på skjermkortfronten er det en dobling i Passmark.

Her er Prisjakt liste: https://classic.prisjakt.no/list.php?l=667963&view=c

Du har nå et bigtower kabinett, det er enormt, spesielt uten skjermkort. Om jeg var deg hadde jeg spandert på meg ett nytt M-ATX kabinett til maskinen, det er M-ATX hovedkort i listen. Eksempel: https://classic.prisjakt.no/product.php?p=4713897, du får helt OK M-ATX kabinetter fra 500,-

Med B550 kan du enkelt oppgradere i fremtiden til neste generasjon prosessor. Da kan du også velge vanlig prosessor og dedikert skjermkort om det skulle friste.
Vis hele sitatet...
Du klarte å svare på alt jeg lurte på

Tusen takk

En ting jeg lurer på..Hva gjør jeg med operativsystem? har win home 64 bit nå. Kan jeg laste ned på usb og bruke den gamle?
Sist endret av kimsta; 7. september 2020 kl. 21:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du kan laste ned ett passe Windows 10 ISO direkte fra Microsoft sine sider (så du ikke får noe som kommer med ekstra snacks), den kan du aktivere med en OEM nøkkel til 150 spenn, eller så kan du cracke installasjonen med en activator og ikke betale noe som helst. Kan også være at du kan oppgradere med den gamle nøkkelen. https://www.microsoft.com/nb-no/soft...load/windows10

Trenger du WiFi, gå for hovedkort med integrert WiFi. Kan være at prosessorkjøleren du har er bedre enn den originale standardkjøleren, du kan bruke den om du kjøper en tube kjølepasta og rengjør med isopropanol.
Sitat av Fekillix Vis innlegg
4-5K. Hm. I din prisklasse hadde jeg valgt en AMD Ryzen 3400G APU, prosessor med integrert skjermkort. Du får APU, hovedkort, DDR4 RAM og en NVMe SSD fint inn i budsjettet. Ytelsesmessig er den en kjempestor oppgradering på prosessorfronten, 8 gangen i Passmark og på skjermkortfronten er det en dobling i Passmark.

Her er Prisjakt liste: https://classic.prisjakt.no/list.php?l=667963&view=c

Du har nå et bigtower kabinett, det er enormt, spesielt uten skjermkort. Om jeg var deg hadde jeg spandert på meg ett nytt M-ATX kabinett til maskinen, det er M-ATX hovedkort i listen. Eksempel: https://classic.prisjakt.no/product.php?p=4713897, du får helt OK M-ATX kabinetter fra 500,-

Med B550 kan du enkelt oppgradere i fremtiden til neste generasjon prosessor. Da kan du også velge vanlig prosessor og dedikert skjermkort om det skulle friste.
Vis hele sitatet...

Skulle legge inn en bestilling på B550 kort med Ryzen 5 3400G. Det var det bra jeg ikke gjorde, fant ut at B550 ikke støtter den CPU`n.

https://www.amd.com/en/chipsets/b550

Utklipp fra AMD:

"All motherboards with AMD’s 500 Series chipsets are built to support today’s advanced 3rd Gen Ryzen processors based on the ‘Zen 2’ architecture, but that’s not all. You’re also covered with planned support for future Ryzen processors based on the 'Zen 3' architecture1, so your system can keep you on the cutting edge with future upgrades.

*Note: AMD B550 chipset is not compatible with AMD Ryzen™ 5 3400G & AMD Ryzen™ 3 3200G processors."
Sist endret av kimsta; 8. september 2020 kl. 14:55.
Oi. Det var jeg ikke klar over, da blir det B450. De fleste hovedkortene i den serien vil også få støtte for neste generasjon Ryzen.

Ser ut som om at noen B550 HK støtter 3200/3400G, men at mangel på plass på BIOS-brikken gjør at ikke alle modeller har støtte for den i BIOS.
Sitat av Fekillix Vis innlegg
Oi. Det var jeg ikke klar over, da blir det B450. De fleste hovedkortene i den serien vil også få støtte for neste generasjon Ryzen.

Ser ut som om at noen B550 HK støtter 3200/3400G, men at mangel på plass på BIOS-brikken gjør at ikke alle modeller har støtte for den i BIOS.
Vis hele sitatet...
Da ser jeg på 450 Takk igjen!