Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3388
Jeg har en del retromaskiner som begynner å bli ganske gule og tenkte jeg skulle prøve meg på noen runder med retrobright, men jeg sliter litt med kostnadene på hydrogenperoksid.

Jeg finner food grade hydrogenperoksid i veskeform til rundt 100 kroner per liter som jeg kan hente hos en lokalbutikk, men det kreves en del veske per maskin og jeg har ganske mange prosjekter.

Jeg har egentlig landet på at jeg må bruke hydrogen peroksid-krem av typen som brukes til hårfarging/bleking, men jeg sliter med å finne forhandlere som selger store flasker til konsumenter som ikke tar alt, alt for mye i frakt.

Noen forslag til hvor jeg kan få tak i dette på en rimelig(ere) måte?
Javel?
Hva om du går innom en frisørsalong og spør om de kan bestille en ekstra av de store flaskene med hydrogenperoksid krem neste gang de bestiller varer. Kanskje det går?
Si at du skal bruke det til vasking av elektronikk, så de forstår at du ikke skal gå dem i næringen. (Tviler på at de forstår noe som helst hvis du sier retrobrite.)
sett på 8-bit guy og blitt inspirert?
Sjekk ut refectocil sine priser, de har en på blush.no for 79kr. Her.
Digital nomade
trippy's Avatar
Hydrogenperoksid blir brukt til å lage bla. høyeksplosiver, er derfor det har blitt veldig knotete å få tak i. Du kan høre på apoteket men tviler på at de kommer til å selge deg noe. Kan også prøve å kjøpe det fra utlandet men du havner nok på flere lister hvis du gjør det...
Sitat av trippy Vis innlegg
Hydrogenperoksid blir brukt til å lage bla. høyeksplosiver, er derfor det har blitt veldig knotete å få tak i. Du kan høre på apoteket men tviler på at de kommer til å selge deg noe. Kan også prøve å kjøpe det fra utlandet men du havner nok på flere lister hvis du gjør det...
Vis hele sitatet...
Hydrogenperoksid brukes også til å farge vipper, bryn, skjeggvekst og hodehår. Det er langt ifra vanskelig å få tak i, men skal du ha i mengder til en bombe vil det åpenbart koste deg endel.

Her har du enda en artikkel for hydrogenperoksid med 100ml og 35% styrke til 145kr
Judaz's Avatar
Trådstarter
Sitat av Arex_x Vis innlegg
Javel?
Hva om du går innom en frisørsalong og spør om de kan bestille en ekstra av de store flaskene med hydrogenperoksid krem neste gang de bestiller varer. Kanskje det går?
Vis hele sitatet...
Jeg skal høre med frisøren min. God idé

Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Sjekk ut refectocil sine priser, de har en på blush.no for 79kr. Her.
Vis hele sitatet...
79,- for 100 ml blir litt dyrt.

Sitat av trippy Vis innlegg
Hydrogenperoksid blir brukt til å lage bla. høyeksplosiver, er derfor det har blitt veldig knotete å få tak i. Du kan høre på apoteket men tviler på at de kommer til å selge deg noe. Kan også prøve å kjøpe det fra utlandet men du havner nok på flere lister hvis du gjør det...
Vis hele sitatet...
Det er ingen restriksjoner på salg av inntil 12% H2O2. Såpass svak H2O2 kan så vidt jeg vet ikke brukes til å lage narkotika/eksplosiver.

Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Hydrogenperoksid brukes også til å farge vipper, bryn, skjeggvekst og hodehår. Det er langt ifra vanskelig å få tak i, men skal du ha i mengder til en bombe vil det åpenbart koste deg endel.

Her har du enda en artikkel for hydrogenperoksid med 100ml og 35% styrke til 145kr
Vis hele sitatet...
Etter ABB kan konsumenter "dessverre" ikke lenger kjøpe 35% H2O2.

Sitat av iiconanii Vis innlegg
sett på 8-bit guy og blitt inspirert?
Vis hele sitatet...
Hehe. Det er nok andre Youtubere som inspirerer meg mer. For å være helt ærlig så synes jeg han virker litt sær, og metoden han bruker nå for Retrobright blir litt for dyr for meg, men han får fikle med mange flotte maskiner da
Sitat av Judaz Vis innlegg
Jeg skal høre med frisøren min. God idé



79,- for 100 ml blir litt dyrt.



Det er ingen restriksjoner på salg av inntil 12% H2O2. Såpass svak H2O2 kan så vidt jeg vet ikke brukes til å lage narkotika/eksplosiver.



Etter ABB kan konsumenter "dessverre" ikke lenger kjøpe 35% H2O2.



Hehe. Det er nok andre Youtubere som inspirerer meg mer. For å være helt ærlig så synes jeg han virker litt sær, og metoden han bruker nå for Retrobright blir litt for dyr for meg, men han får fikle med mange flotte maskiner da
Vis hele sitatet...
Det burde jeg ha oppdatert meg på, så takk. Du kan dog. kjøpe opptil 12% lovlig i Norge, noe som ikke er mye men som kan konsentreres ved å koke blandingen i underkant av 100 grader, så når hydrogenperoksid har kokepunkt på 150 grader vil det overflødige vannet fordampe ergo. 100% (ideelt sett) hydrogenperoksid.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Det burde jeg ha oppdatert meg på, så takk. Du kan dog. kjøpe opptil 12% lovlig i Norge, noe som ikke er mye men som kan konsentreres ved å koke blandingen i underkant av 100 grader, så når hydrogenperoksid har kokepunkt på 150 grader vil det overflødige vannet fordampe ergo. 100% (ideelt sett) hydrogenperoksid.
Vis hele sitatet...
Varm hydrogenperoksid med nevneverdige konsentrasjoner er eit stoff eg hadde styrt klar. Med styrt klar meiner eg at eg hadde forlatt bygget. Og ungått benker nær vindu i det bygget.

Hydrogenperoksid har den eigenskapen at det dekomponerer, til vatn og oksygen. Det er det som gjer det bleikande. Den dekomposisjonen er eksoterm, og akselerer med aukande temperatur...

Det er heilt rett at du kan destillere det, men eg hadde satsa på trykkreduksjon framfor oppvarming. Og eg hadde ikkje gjort det heime på kjøkkenbenken.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Varm hydrogenperoksid med nevneverdige konsentrasjoner er eit stoff eg hadde styrt klar. Med styrt klar meiner eg at eg hadde forlatt bygget. Og ungått benker nær vindu i det bygget.

Hydrogenperoksid har den eigenskapen at det dekomponerer, til vatn og oksygen. Det er det som gjer det bleikande. Den dekomposisjonen er eksoterm, og akselerer med aukande temperatur...

Det er heilt rett at du kan destillere det, men eg hadde satsa på trykkreduksjon framfor oppvarming. Og eg hadde ikkje gjort det heime på kjøkkenbenken.
Vis hele sitatet...
Er veldig enig i deg der, vil også nevne at jeg aldri har hatt noe behov for, ei ser jeg ett i fremtiden min, å konsentrere hydrogenperoksid. Skal klare meg med 3% for det overfladiske bruken her. Var ikke klar over at dekomposisjon var en effekt for samme resultat, så takk for den.
Judaz's Avatar
Trådstarter
Nå har jeg heldigvis ikke ambisjoner om å utøve terror og 12% holder i lange baner for meg ��