Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 5225
Anonym bruker
"Oppmerksom Rotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kan noen relatere? Fikk aldri det før, men nå må jeg snuse alene fordi jeg får angst hver gang..
R.i.p 23.04.2021
Hva får du angst for? At det ser rart ut med snus under leppa ,eller at du føler at du ser rar ut?
Sist endret av Tarm; 15. juni 2020 kl. 20:56.
Anonym bruker
"Oppmerksom Rotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Får noija i veldig liten grad. Ikke angst for hvordan det ser ut, men generell angst liksom. Det ble sånn etter mange år med rus. Det var ikke sånn før
Anonym bruker
"Vred Karybdis"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Høres veldig rart ut å få angst av snus
Anonym bruker
"Overrasket Hest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har fått det selv, ofte når jeg ligger i senga og chiller.
Anonym bruker
"Ivrig Jerv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ja, faktisk. Jeg kjenner meg igjen. Kan dessverre ikke komme med noe forklaring. Brukt snus i 10 år nå og har det det siste året begynt å føle økt angst av snus. Har veldig lyst til å slutte men sliter skikkelig med det, så nå er jeg i en skikkelig ondt sirkel der jeg får abstinenser uten og når jeg endelig tar en snus får jeg mer angst. Kjip greie å være fanget i. Har prøvd å slutte 3 ganger det siste halvåret. Klarte å holde meg i 13 dager den ene gangen.

Aner ikke hvorfor dette skjer.
Anonym bruker
"Oppmerksom Rotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ja, faktisk. Jeg kjenner meg igjen. Kan dessverre ikke komme med noe forklaring. Brukt snus i 10 år nå og har det det siste året begynt å føle økt angst av snus. Har veldig lyst til å slutte men sliter skikkelig med det, så nå er jeg i en skikkelig ondt sirkel der jeg får abstinenser uten og når jeg endelig tar en snus får jeg mer angst. Kjip greie å være fanget i. Har prøvd å slutte 3 ganger det siste halvåret. Klarte å holde meg i 13 dager den ene gangen.

Aner ikke hvorfor dette skjer.
Vis hele sitatet...
Er AKKURAT sånn jeg har det haha det er håpløst. Jeg snuser selvom jeg får angst av det.
Ikke uvanlig og føle angst når man snuser. Det kan gjerne føles enda verre i kombinasjon med koffein/kaffe

Snus inneholder til dels store mengder nikotin. Og nikotin er i utgangspunktet sentralstimulerende. Forskning viser at det er mer angst, depresjon og søvnvansker blant nikotinbrukere. Så den egentlige effekten av nikotin er det motsatte av å virke beroligende og dempende på angsten.

https://www.kk.no/helse/nikotin-kaff...tomer/67747130

https://nhi.no/sykdommer/psykisk-hel...angst-arsaker/
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Får noija i veldig liten grad. Ikke angst for hvordan det ser ut, men generell angst liksom. Det ble sånn etter mange år med rus. Det var ikke sånn før
Vis hele sitatet...
Da er det vel heller kanskje rusen som har gitt deg angst, ikke snusen.
Sånn siden det ble sånn etter mange år med rus altså..

Men ja, nikotin kan gi og forverre angst.
Har opplevd selv i spesielt stressende perioder som eksamenstiden, jobbytte o.l at stoffer som inneholder nikotin, kaffi, alkohol kan utløse angst/panikk følelse.
Det er ikke så rart at noen kan få angst av å snuse, nikotin er tross alt en stimulant. Får du angst av å snuse så er det eneste logiske å slutte å snuse. Vet det er vanskelig å legge nikotin på hylla så om du ikke klarer å slutte med en gang så bytt i det minste til en mildere snus i førsteomgang, det kommer garantert til å hjelpe.
Anonym bruker
"Oppmerksom Rotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Alge Vis innlegg
Det er ikke så rart at noen kan få angst av å snuse, nikotin er tross alt en stimulant. Får du angst av å snuse så er det eneste logiske å slutte å snuse. Vet det er vanskelig å legge nikotin på hylla så om du ikke klarer å slutte med en gang så bytt i det minste til en mildere snus i førsteomgang, det kommer garantert til å hjelpe.
Vis hele sitatet...
Sant det hjelper, men etter at de ødela logoene på snusen og jeg er avhengig av smaksnus, så vet jeg bare om epok hvor alle har smak. Ellers så er det sjansespill
Anonym bruker
"Hjemmelaget Succubus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ja, har noe lignende som deg. Blir alltid utslitt, får hjertebank, må drite og får sure oppstøt av å ligge med snus i. Snus er ikke særlig gøy som det har vært. Like så greit å slutte, men har en boks på lager om jeg trenger å fremskynde tarmbevegelsene.

Men som med alle rusmidler, det er ikke rusmiddelet som har forandret seg, det er deg. Kanskje du er i dårligere fysisk form en tidligere f.eks? Eller kanskje kroppen din rejecter snusfølelsen.
Anonym bruker
"Oppmerksom Rotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ja, har noe lignende som deg. Blir alltid utslitt, får hjertebank, må drite og får sure oppstøt av å ligge med snus i. Snus er ikke særlig gøy som det har vært. Like så greit å slutte, men har en boks på lager om jeg trenger å fremskynde tarmbevegelsene.

Men som med alle rusmidler, det er ikke rusmiddelet som har forandret seg, det er deg. Kanskje du er i dårligere fysisk form en tidligere f.eks? Eller kanskje kroppen din rejecter snusfølelsen.
Vis hele sitatet...
Det sjuke er at hver kveld når jeg ligger i sengen før jeg skal sove så blæster jeg på med 2 snus for å maxe effekten enda det gir masse angst. Er helt schizo vett
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Sant det hjelper, men etter at de ødela logoene på snusen og jeg er avhengig av smaksnus, så vet jeg bare om epok hvor alle har smak. Ellers så er det sjansespill
Vis hele sitatet...
https://www.snuslageret.no/ der kan du handle eller browse snus. Der står det også hvor mye nikotin de forskjellige inneholder
Anonym bruker
"Lettet Klappmyss"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Så rart dette var det første jeg så når jeg kom inn het. Nettopp tatt en pris. Jeg er av og på. Synes det er bare deilig å ta en snus når jeg skal slappe av. Nå lever jeg sunt ved siden av.
Jeg også synes det er synd med den økte angstfølelsen. Men jeg får ikke hjertebank. Er mer bare at jeg får angst rundt at jeg bruker det. Jeg drikker aldri alkohol. Så har jeg en boks en uke. Så har jeg en uke av. Men jeg vil egentlig slutte helt snart... er pengene som gir meg angst. Man trenger ikke snus men man trenger mat og et sted å bo. Snus er vel nesten bare sløsing. Ligger i samvittigheten. Tegn på for god råd? Men nå har jeg mange venner som drikker en del da , man trenger ikke alkohol heller....
Anonym bruker
"Øm Enfoting"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Om du opplever angst av noe såpass mildt som snus er det hvertfall en indikator på at du ikke bør teste noe kraftigere...
Anonym bruker
"Oppmerksom Rotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Om du opplever angst av noe såpass mildt som snus er det hvertfall en indikator på at du ikke bør teste noe kraftigere...
Vis hele sitatet...
Litt for sent du... har prøvd alt
Anonym bruker
"Øm Enfoting"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Litt for sent du... har prøvd alt
Vis hele sitatet...
Å ikke snuse? Kakao kan gi deg en liten boost om koffein blir for «skarpt».
Anonym bruker
"Oppmerksom Rotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Å ikke snuse? Kakao kan gi deg en liten boost om koffein blir for «skarpt».
Vis hele sitatet...
Jeg har prøvd alt av drugs mente jeg. Har prøvd alt av snus og forsåvidt. Koffein går greit
Anonym bruker
"Øm Enfoting"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Men SNUS gir deg angst? Det er en ganske unormal reaksjon, ville oppsøkt lege.
Anonym bruker
"Oppmerksom Rotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Men SNUS gir deg angst? Det er en ganske unormal reaksjon, ville oppsøkt lege.
Vis hele sitatet...
Det er ikke så unormalt som man tror når du leser hva andre her svarer. Snus er en upper, ikke en downer..
Anonym bruker
"Oppmerksom Rotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Det store spørsmålet er egentlig: Får jeg generelt forverret angst eller er det bare akkurat når jeg snuser?
Anonym bruker
"Øm Enfoting"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Niktotin er BÅDE en upper eller downer. Du er sårbar og ikke egnet for noen bruk. Snus er ikke kraftig nok til å indikere noe som helst. Begrens deg til sjokomelk så går det nok bra...
Anonym bruker
"Lettet Klappmyss"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Niktotin er BÅDE en upper eller downer. Du er sårbar og ikke egnet for noen bruk. Snus er ikke kraftig nok til å indikere noe som helst. Begrens deg til sjokomelk så går det nok bra...
Vis hele sitatet...
Faktisk sant. Kan være jævla godt noen ganger. Har funnet ut at det skal gjøres på full mage og etter trening. Og så roer det en ned under skikkelig stress. Men skal ikke brukes døgnet rundt..da blir du ikke annet enn unødvendig kald og utslått.
Anonym bruker
"Øm Enfoting"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Riktig. Ikke ta ÉN snus om ikke du har spist eller trent så går det nok bra...
Anonym bruker
"Lettet Klappmyss"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Riktig. Ikke ta ÉN snus om ikke du har spist eller trent så går det nok bra...
Vis hele sitatet...
Jeg ser jo ironien din men poenget var at snus er bedre etter alt bra for kroppen er gjort. Snus på tom mage øker sjansen for kvalme, frysing og tretthet. Jeg aner ikke hva det er, men jeg har opplevd å bli direkte trett om jeg snuser til feil tid, da ofte fordi jeg har snust for mye eller ikke har spist. 2 priser om dagen er egentlig nok for min kropp.
Anonym bruker
"Sinna Markmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Off Topic, men driver å prøver å slutte med snus. Får angst/ uvirkelighetsfølelse så veit ikke om jeg bare må fortsette
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Off Topic, men driver å prøver å slutte med snus. Får angst/ uvirkelighetsfølelse så veit ikke om jeg bare må fortsette
Vis hele sitatet...
Det er en del av abstinensene det.
Da jeg slet med angst opplevde jeg også at nikotin/koffein trigget/startet "anfallene". De kom som regel uansett, men nesten alltid med dagens første snus/røyk/kaffe.
Pleide å få kraftige reaksjoner av nikotin mot slutten - før jeg da sluttet. Fikk en del angst, kjeven var anspent og jeg hadde skjelving som kom i "rykk" i nakke og mellomgulvet. Forsvant da jeg sluttet.
Anonym bruker
"Glad Krake"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Fikk mer angst inkludert stress når jeg ikke hadde snus i munnen. Slutta etter 7 år med snusing. Brukte det konstant, sliter psykisk fra før så jeg fikk nok og slutta cold turkey etter en psykedelisk trip.

Samme med alkohol, bare at jeg drikker mye mindre i uka nå. (0 til 6 enheter istedenfor 16)

Blir deprimert om jeg drikker mye, kan få angst og noia dagen derpå.
Er ikke Nikotin både stimulerende så vel som avslappende? Jeg liker ikke å snuse med mindre jeg ligger eller sitter ettersom jeg blir fysisk "tung" og får lyst til å slappe av. Samtidig blir jeg gjerne oppspilt og får et slags tankekjør samtidig som de fysiske effektene ikke tyder på det.

Med andre ord gir det både nedover- (avslappende) og oppovereffekter (stimulerende). Som om jeg fysisk blir avslappet, men psykisk stimulert.

Det samme gjelder sigaretter - foretrekker å sitte når jeg røyker, men inni hodet mitt føles effektene stimulerende ut.

Nikotin er et rusmiddel og det kan vel ha ganske like, men likevel forskjellige effekter på forskjellige folk.

Edit: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1776143/

https://www.ch.ic.ac.uk/rzepa/mim/dr...l/nicotine.htm

- " Studies have suggested that low doses have a depressant effect, whilst higher doses have stimulant effect."

Jo visst.
Både stimulant og depressant, også kalt dual action.
Jeg har ikke lest artikkelen, så jeg vet ikke om det samsvarer med det jeg skriver av subjektive effekter.
Sist endret av krystallkongen; 16. juni 2020 kl. 05:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Bekymret Villsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ja noen får angst av nikotin kjenner til flere både med snus og røyk som får det. Tror du bare må slutte å snuse
Eller skaffe Sobril av legen og bli avhengig slik at du kan fortsette å snuse uten angst og opprettholde nikotinavhengigheten Mye lettere og diggere enn å slutte!
Nikotin er sedativt og mildt dissosiativt i høye doser, er derfor man kan bli ganske "floaty" og fjern om man ikke snuser eller røyker hele tida.

Marrokanere f.eks liker sterk tobakk blanda med kif i pipe, det er ekstremt behagelig om nikotin-toleransa er lav. Ikke verdt det da, siden nikotin er svært vanedannende.
Sist endret av Huskestuggu; 16. juni 2020 kl. 05:47. Grunn: Skrivefeil døh
Anonym bruker
"Bekymret Villsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Eller skaffe Sobril av legen og bli avhengig slik at du kan fortsette å snuse uten angst og opprettholde nikotinavhengigheten Mye lettere og diggere enn å slutte!
Vis hele sitatet...
Mtp den høye terskelen for å få utskrevet sobril blir nok det blandt komediequotsa på legens julebord "Ja også var det han som spurte om sobril fordi han fikk angst fordi han snusa! Hahahaha verden er gæren"
Kommer aldri til å få sobril pga det
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Mtp den høye terskelen for å få utskrevet sobril blir nok det blandt komediequotsa på legens julebord "Ja også var det han som spurte om sobril fordi han fikk angst fordi han snusa! Hahahaha verden er gæren"
Kommer aldri til å få sobril pga det
Vis hele sitatet...
Da får TS kjøpe Rivo eller bikkjebein illegalt og behandle snusangsten sin på egenhånd! Vanntett plan
Anonym bruker
"Oppmerksom Rotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Da får TS kjøpe Rivo eller bikkjebein illegalt og behandle snusangsten sin på egenhånd! Vanntett plan
Vis hele sitatet...
Det er veldig smart ja ettersom jeg har 2 år med rivo misbruk og ett ABSTINENS HÆLVETE UTEN LIKE bak meg.. Jeg gjør det
Anonym bruker
"Urolig Piggvar"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Champix er er legemiddel du kan få på resept som hjelper veldig bra for og slutte med nikotin. Bruk det og snus samtidig i 10-14 dager, og deretter bytt ut snusen med onico det er snus uten nikotin. Champix gjør at du ikke merker nikotin effekten. Sliter du med å bryte vanen kan onico hjelpe noe ved at du har den under leppa og får den lille sviende følelsen. Uten nikotin og angst. Syns selv det er en bra oppskrift på å slutte
Anonym bruker
"Taktløs Håbrann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg var i samme situasjon som deg TS. Den siste tiden fikk jeg alltid en veldig mild følelse av panikk hver gang jeg snuste, det endte opp med at jeg trappet ned og kun snuste alene slik som med deg, og til slutt sluttet jeg med snus helt. Har vært snusfri i 2 måneder nå, og angsten i hverdagen er mye mindre enn før. Glad og lese at det er andre enn meg som har opplevd lignende. Søkte litt rundt dette på nett tidligere, men fant ingenting så tenkte jeg var en særing, hehe :P
Anonym bruker
"Oppmerksom Rotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg var i samme situasjon som deg TS. Den siste tiden fikk jeg alltid en veldig mild følelse av panikk hver gang jeg snuste, det endte opp med at jeg trappet ned og kun snuste alene slik som med deg, og til slutt sluttet jeg med snus helt. Har vært snusfri i 2 måneder nå, og angsten i hverdagen er mye mindre enn før. Glad og lese at det er andre enn meg som har opplevd lignende. Søkte litt rundt dette på nett tidligere, men fant ingenting så tenkte jeg var en særing, hehe :P
Vis hele sitatet...
Oj så angsten generelt i hverdagen er mye bedre!? Shit da må jeg slutte... trodde bare det gjaldt akkurat der og da mens man snuste