Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 8051
Når jeg er ute å kjører bil så har jeg begynt å studere og filosofere over veikryss, da spesielt med en vei som har forkjørsrett. Grunnen til det er at jeg kjører 2-3 ganger i måneden igjennom et kryss der jeg er usikker på om jeg skal blinke eller ikke.

Da jeg tok førerkort for 10-15 år siden, så lærte vi at vi skal blinke når vi skal kjøre inn på en ny vei, så vi kan alle være enig om at vi ikke trenger å blinke her (Vi kjører bil A).


(Vi kan kalle veien med forkjørsrett E18).

Og de fleste vil nok være enig i at man ikke trenger å blinke her heller, da vi fortsetter videre på E18 (Bil D).



Men så kommer et slikt kryss som jeg snakker om (Bil D):



E18 med forkjørsrett svinger 90⁰, ville dere ha blinket her eller ikke? Og hva sier trafikkreglene om dette? Og hvor mye må veien svinge for at man skal blinke, 45⁰, 60⁰, 80⁰, 90⁰?
Sist endret av 0xFF; 21. februar 2019 kl. 13:57.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Det handler jo først og fremst om kommunikasjon, så du bør blinke hvis det er noen tvil om hvor du skal. Jeg ville nok blinket i både det andre og det tredje eksemplet ditt.
Til siste bilde

Hvem er «vi»? Er «vi» bil D så hadde jeg blinket selv om jeg har forkjørsrett. Jeg skal tross alt krysse kjørefeltet til bil B og å ikke blinke er bare forvirrende. Er «vi» bil B har vi ingen grunn til å blinke da vi ikke bytter kjørefelt, men vi må vike for bil D og vise dette med fart og plassering. Er ingen regler som sier noe om spesifikke grader svingen må være før man må blinke, det kommer vel an på hvilken type vei du er på og hvilken type vei du skal svinge inn på slik som jeg har forstått det.
Sist endret av Mekkern; 21. februar 2019 kl. 14:10.
Altså, er det seriøst et spørsmål om bil D skal blinke på det 3e bildet om den skal til venstre? uansett om bil b hadde hatt vikeplikt for bil d, skal bil b bare stoppe for bilene som kommer imot fra bil d å vente og se om bilen(e) som kommer imot KANSKJE skal krysse veibanen og svinge til venstre? det bildet der kan jo ikke stemme, det vikepliktskiltet foran bil b skal ikke stå der

Bruk forresten alltid blinklys vær så snill, fatter ikke at det er noen tvil eller engang noe å vurdere, vært yrkessjåfør i mange år selv, og det letter trafikkflyten så innmari om folk bruker det forbaska retningslyset. Se på de fleste lastebiler om dem bruker blinklys? det er ikke fordi dem er utrygge og ikke har greie på å kjøre bil, de gjør det for en god grunn. Så er det såklart enkelte yrkessjåfører som ikke bruker blinklys også, men de fleste er ganske flinke pga de vet nytteverdien det har, de kommer seg raskere gjennom arbeidsdagen.

Og en ting til: man filosoferer ikke over trafikkregler, det er jo ingen tvil om hva man skal gjøre om man vet trafikkreglene på veien man kjører. På første bildet forresten så skal du da selvfølgelig blinke om du skal til høyre, du skriver "så vi kan alle være enig om at vi ikke trenger å blinke her", troller du eller? på bilde 2 trenger du såklart ikke blinke, du skal jo rett frem.
Sist endret av Mrsprettball; 21. februar 2019 kl. 15:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
I de aktuelle tilfellene er vel veien gjerne utstyrt med skilt som dette

eller dette

Veiene er også normalt utformet på en slik måte at forkjørsveier oppleves som sådanne - det er en grunn til at man har forkjørsrett på de. Jeg skjønner at tegningene er stiliserte, men jeg kan ikke helt identifisere meg med situasjonen de beskriver. Her for eksempel har du du et kryss hvor veien svinger 90 grader og vel så det, men hvor de har omgått hele problematikken ved hjelp av slake kurver og avkjøringsfelt. Med eller uten blinkslys er det umulig ta feil av hvor du skal.

Men uansett er det jo ikke galt å blinke en gang for mye? Personlig bruker jeg blinklysene i alle de tilfellene hvor jeg føler de formidler relevant informasjon til andre trafikkanter. Veiens utforming er langt mer relevant i så måte enn hvem som har vikeplikt.
Du krysser kjørebanen til 3b, og skal derfor vike.

Jeg får ikke hele opplegget til å stemme. Du har vikeplikt når du skal inn på en forkjørsvei. Du har vikeplikt når du skal svinge til venstre og får kjøretøy på din høyre side.
Det kan være greit å signalisere til biler som er bak også, slik at ingen finner på å ta en forbikjøring i det du svinger over veibanen.
Blink heller for mye enn for lite. Greit for alle andre.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Deezire Vis innlegg
Du krysser kjørebanen til 3b, og skal derfor vike.

Jeg får ikke hele opplegget til å stemme. Du har vikeplikt når du skal inn på en forkjørsvei. Du har vikeplikt når du skal svinge til venstre og får kjøretøy på din høyre side.
Vis hele sitatet...
Ikkje om det køyretøyet eksplisitt har vikeplikt. Det vil stortsett vere markert med skilt og vikepliktlinje i vegbana.

Signalhierarkiet er verdt å hugse på i så måte.

1: Politi e.l. dirigering
2: Lys
3: Skilt
4: Trafikkreglane

At du har vikeplikt ved kryssing avkøyrebane følgjer av trafikkreglane, og ergo kan skilting overstyre det!
Ser ingen grunn til å ikke väre overtydelig med blinkers, uansett hva reglene sier. Blink i både 2 og 3 selv om det ikke er en kjeft i närheten.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Du krysser kjørebanen til 3b, og skal derfor vike.

Jeg får ikke hele opplegget til å stemme. Du har vikeplikt når du skal inn på en forkjørsvei. Du har vikeplikt når du skal svinge til venstre og får kjøretøy på din høyre side.
Vis hele sitatet...
Har du skrevet dine egne regler eller? Vi andre følger skiltingen.
Jeg skjønner spørsmålene, men ville ha blinket uansett, dersom jeg skulle svinge noe sted.

Jeg tenker blant annet på situasjonen fra bil B sin synsvinkel. Forstår B hvor jeg skal?

Ville jeg blitt irritert om jeg var B, og D ikke blinket? Ja, det ville jeg blitt. Derfor blinker jeg hvis jeg er D

Og som vanlig kommer det folk som tror at de er noe, og legger inn spydige svar her i tråden. Jeg er ikke overrasket over det. Du, trådstarter, er smart som undersøker trafikkregler og lignende, slik at du kan unngå å skade, eller i verste fall, drepe noen.
Det de gjør i slike tilfeller er at de stipler opp en hvit linje ekstra for å vise andre trafikanter hva som er vei med forkjørsrett, i tillegg til et skilt som Myoxocephalus postet. Noe lignende dette https://i.imgur.com/WEhU0rF.png

Jeg pleier å blinke i slike kryss, bare for å gjøre det lettere for med trafikanter. Da trafikklovens tredje ledd sier "Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret."

Hvis man ikke blinker der vil man egentlig ikke følge loven.
Sist endret av Ekvivokk; 21. februar 2019 kl. 20:44.
War room
0xFF's Avatar
Trådstarter Donor
Bare for å påpeke det, i eksempel 3 så blinker jeg jo når jeg skal svinge 90⁰ og fortsette på veien med forkjørsrett.

Sitat av Deezire Vis innlegg
Du krysser kjørebanen til 3b, og skal derfor vike.

Jeg får ikke hele opplegget til å stemme. Du har vikeplikt når du skal inn på en forkjørsvei. Du har vikeplikt når du skal svinge til venstre og får kjøretøy på din høyre side.
Vis hele sitatet...
Du har åpenbart ikke lest posten min, totalt misforstått den eller ikke kan trafikkreglene.

Sitat av Odd Vis innlegg
Det kan være greit å signalisere til biler som er bak også, slik at ingen finner på å ta en forbikjøring i det du svinger over veibanen.
Vis hele sitatet...
Å ta forbikjøring i ett kryss bryter vel med alle prinsipper i Veitrafikkloven §3.

Sitat av GalFisk Vis innlegg
Ser ingen grunn til å ikke väre overtydelig med blinkers, uansett hva reglene sier. Blink i både 2 og 3 selv om det ikke er en kjeft i närheten.
Vis hele sitatet...
Jeg er flink å bruke blinklyset, men hvis jeg er alene på veien og ikke ser noen hverken foran meg eller i speilet så gir jeg F i den.

Sitat av Stingray Vis innlegg
Du, trådstarter, er smart som undersøker trafikkregler og lignende, slik at du kan unngå å skade, eller i verste fall, drepe noen.
Vis hele sitatet...
Det handler nok mer om å tilfredstille min egen OCD for perfekt system eller hva man skal si. Jeg har studert veikrysser en liten periode nå, når jeg er ute å kjører, og spørsmålet jeg ofte sitter igjen med er, hvor går grensa? Hvor mye må veien svinge før man må blinke? Jeg har sett mange slike tilfeller som @Myoxocephalus viser til med skiltet, der krysset ligger i en sving.



Hvor knapp må svingen være før man bør blinke?
Sitat av 0xFF Vis innlegg


Hvor knapp må svingen være før man bør blinke?
Vis hele sitatet...
Så lenge man kjører på forkjørsveien, mener jeg bestem at man ikke skal bruke blinklys uansett hvor krapp svingen måtte være, eneste grunne til å bruke blinklys i et slikt kryss er hvis man skal ut av (eventuelt inn på) forkjørsveien.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Det handler nok mer om å tilfredstille min egen OCD for perfekt system eller hva man skal si.
Vis hele sitatet...
Da tror jeg dessverre at du må belage deg på å finne ut av dette helt selv. Jeg mener ikke å være kjip. Jeg vet bare erfaringsmessig at det er svært vanskelig å hjelpe folk med OCD. Den hjelpen man gir er ikke den hjelpen de ber om, den hjelpen de ber om er ikke den hjelpen de ønsker, den hjelpen de ønsker er ikke den hjelpen de trenger, og den hjelpen de trenger kan ikke jeg gi.

Problemet nå, som du kanskje har oppfattet, er at selve spørsmålet ditt fremstår som heller meningsløs for oss andre. Man blinker "når det føles riktig" og den følelsen man har som bilist kommer av opparbeidet erfaring (der teoritimene på kjøreskolen bare utgjør en liten del!), samt personlig sinnelag og preferanser. Dersom du har OCD er dette formodentlig ikke svaret du er ute etter! Men det alle stort sett gjør funker helt ok i trafikken, og der stopper også interessen for saken. Du kan med andre ord spørre og grave og be om innspill, men de innspillene vi er i stand til å gi deg vil ikke gi deg noen relevant informasjon. Du vil bare få irrellevante svar på ting du vet fra før, fra mennesker som hverken deler din bekymring eller ser at problematikken er problematisk overhode. Og om noen så skulle tenke nøye gjennom saken, vekte argumenter for og imot, komme meden gjennomtenkt vurdering - selv da vil du få et svar basert på skjønn og intuisjon som varierer fra sak til sak uten noen opplagt systematikk. Fordi dette er en skjønnssak. Det vil ikke engang hjelpe deg å spørre en annen person med OCD til råds, for den personen har sannsynligvis litt andre oppheng enn deg selv.

Dersom du absolutt må ha den riktige og objektive løsninga får du samle inn data fra en haug med veikryss, kalibrere det mot kjørelærere og yrkessjåfører, og så kaste litt kunstig intelligensog maskinlæringpådeteller noe.
Sist endret av Myoxocephalus; 22. februar 2019 kl. 11:12.
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Så lenge man kjører på forkjørsveien, mener jeg bestem at man ikke skal bruke blinklys uansett hvor krapp svingen måtte være, eneste grunne til å bruke blinklys i et slikt kryss er hvis man skal ut av (eventuelt inn på) forkjørsveien.
Vis hele sitatet...
Men i både andre og tredje eksempel så kan det være uklart om hvor du skal for bil B om du ikke har en riktig plasering og bruker blinklys tenker jeg da. Tenker da at bil B ikke vet hvor du skal før du er på veg ut av krysset, bil B burde jo selvfølgelig vente å se uansett, men det burde ihvertfall ikke være noen tvil om du blinker.

Om bil B er en utålmodig idiot som har mye å tenke på den dagen og av en eller annen grunn tror du skal rett frem så kan det jo i verste fall føre til en smell. Du vet aldri hvem du møter i trafikken.

Jeg setter en finger på det Tias skriver om at det først og fremst handler om kommunikasjon, så jeg ville ihvertfall ha brukt blinklys i de situasjonene der. Det er ihvertfall ikke feil å gjøre det og jeg tror kanskje det er mer riktig å gjøre det også enn å ikke gjøre det.
Sist endret av Alge; 22. februar 2019 kl. 18:46.
Jeg er blinklys-nazi. Blinker i alt av kryss, selv om jeg ikke har sett en bil på timevis.

Likevel hadde jeg ikke blinket i tilfellet som nevnes her, da jeg mener det er feil å blinke på en forkjørsvei. Vi har en vei der jeg bor som kan sammenlignes med den i eksempel 3. Denne veien er ikke en forkjørsvei, og det er heller ingen skilt om hverken det ene eller andre, men "armen" går til en parkeringsplass for en matbutikk, så akkurat den saken er grei.



Om jeg kommer fra butikken (topp av bildet) og skal rett frem blinker jeg til venstre. Om jeg kommer fra bunn av bildet og skal fortsette på veien (altså svinge mot venstre) blinker jeg ikke i det hele tatt (med mindre jeg gjør det av refleks, noe som skjer fra tid til annen). På samme måte blinker jeg heller ikke når jeg kommer fra venstre og skal nedover.

Dette fungerer fint og jeg har enda tilgode å se noen misforståelser relatert til dette. Det er også slik de aller fleste andre praktiserer dette (i den grad folk gidder å blinke i det hele tatt).
Sist endret av awt; 23. februar 2019 kl. 01:52.
Sitat av Alge Vis innlegg
Men i både andre og tredje eksempel så kan det være uklart om hvor du skal for bil B om du ikke har en riktig plasering og bruker blinklys tenker jeg da. Tenker da at bil B ikke vet hvor du skal før du er på veg ut av krysset, bil B burde jo selvfølgelig vente å se uansett, men det burde ihvertfall ikke være noen tvil om du blinker.

Om bil B er en utålmodig idiot som har mye å tenke på den dagen og av en eller annen grunn tror du skal rett frem så kan det jo i verste fall føre til en smell. Du vet aldri hvem du møter i trafikken.

Jeg setter en finger på det Tias skriver om at det først og fremst handler om kommunikasjon, så jeg ville ihvertfall ha brukt blinklys i de situasjonene der. Det er ihvertfall ikke feil å gjøre det og jeg tror kanskje det er mer riktig å gjøre det også enn å ikke gjøre det.
Vis hele sitatet...
Nå gjaldt mitt svar kun for tilfellet der krysset er i en sving og er merket med skiltet jeg tok med i sitatet.

Når det gjelder eksemplene i første post (heretter kalt fig.1, 2 og 3, ovenfra og ned), ville jeg på fig.1 som fører av bil A naturlig nok kun brukt blinklys dersom jeg skal svinge til høyre i krysset.
På fig.2 ville jeg som fører av bil D brukt blinklys på samme måte som i fig.1 dersom jeg skulle til høyre, hvor vidt jeg ville brukt blinklys for å fortsette "rett" frem, avhenger av skilting og veiens faktiske utforming, men er jeg i tvil bruker jeg blinklys for å unngå missforståelser.
På fig 3 ville jeg som førere av bil D helt klart brukt blinklys om jeg skulle til venstre for å signalisere til møtende bil at jeg jeg kommer til å krysse møtende bils kjørebane.

Så jeg er ikke uenig i det du skriver, jeg har bare ikke svart på noe annet en det jeg siterte i mitt forrige innlegg før nå.
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
På fig 3 ville jeg som førere av bil D helt klart brukt blinklys om jeg skulle til venstre for å signalisere til møtende bil at jeg jeg kommer til å krysse møtende bils kjørebane.
Vis hele sitatet...
Feil!

Du skal blinke til høyre hvis du skal svinge av veien du kjører på og ikke blinke hvis du fortsetter på samme vei.

Dette gjelder alle tre bildene da det ikke er noe forskell.
Sist endret av BAN; 23. februar 2019 kl. 08:51.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av BAN Vis innlegg
Du skal blinke til høyre hvis du skal svinge av veien du kjører på og ikke blinke hvis du fortsetter på samme vei.
Vis hele sitatet...
Forskrifta er ikkje fullstendig klar. Den seier at du skal blink om du skal svinge eller skifte sideveis plassering.

No er det åpenbart at du ikkje skal blinke i ein ordinær sving, men om det er ein sving med eit kryss i er det ikkje like åpenbart at du ikkje skal blinke...

Som myoxo sa: i praksis er det ikkje eit problem, og det er mange situasjoner der det hverken er rett eller galt å blinke. Den generelle regelen er å gi tydelege teikn om intensjonane dine. Det vil du aldri få bot for.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
No er det åpenbart at du ikkje skal blinke i ein ordinær sving, men om det er ein sving med eit kryss i er det ikkje like åpenbart at du ikkje skal blinke...
Vis hele sitatet...
Det eneste som ikke er åpenbart er om blinking til venstre er hensiktsmessig. Dette avgjøres ofte av hvor trafikkert sideveien er.

Er det mye trafikk på sideveien vil det helt klart lette trafikkavviklingen om man blinker uansett om man skal rett frem eller svinge til høyre.

Siden det er tvil hos noen her. Vi kjører rett frem i alle eksemplene uavhengig av om veien svinger eller ikke. Man kjører ikke rett frem om man tar av fra en vei og tar inn på en annen selv om man i praksis ikke trenger å svinge på rattet.
Sitat av BAN Vis innlegg
Feil!

Du skal blinke til høyre hvis du skal svinge av veien du kjører på og ikke blinke hvis du fortsetter på samme vei.

Dette gjelder alle tre bildene da det ikke er noe forskell.
Vis hele sitatet...
Sitat av BAN Vis innlegg
Det eneste som ikke er åpenbart er om blinking til venstre er hensiktsmessig. Dette avgjøres ofte av hvor trafikkert sideveien er.

Er det mye trafikk på sideveien vil det helt klart lette trafikkavviklingen om man blinker uansett om man skal rett frem eller svinge til høyre.

Siden det er tvil hos noen her. Vi kjører rett frem i alle eksemplene uavhengig av om veien svinger eller ikke. Man kjører ikke rett frem om man tar av fra en vei og tar inn på en annen selv om man i praksis ikke trenger å svinge på rattet.
Vis hele sitatet...
At det ikke er et krav å bruke blinklys er ikke automatisk det samme som at det er feil å bruke blinklys.
På samme måten som det ikke er et krav at man skal blinke inn i en rundkjøring dersom man skal til venstre, men det gjør det tydeligere for andre trafikanter hvor man skal.
Mitt mål er å lage mest mulig flyt i trafikken, jeg mener derfor helt klart at det vil gjøre det enklere for fører av bil B og forstå at jeg som fører av bli D skal svinge inn på sidevei og dermed krysse fører B sin kjørebane.
Som fører av bil B vil jeg nok anta at møtende bil D har tenkt seg rett frem dersom blinklys ikke blir brukt, men siden jeg har vikeplikt, uansett vente til jeg er sikker på at bil D har tenkt seg rett frem.

Hvor vidt jeg som fører av bil D ville brukt blinklys dersom jeg skulle fortsatt rett frem er jeg litt usikker på, her vil veiens faktiske utforming og bil B's handlinger avgjøre om jeg blinker eller ei.
Hvis Jeg som fører av bil D har tenkt meg rett frem og fører av bil tydelig viker for meg, ville jeg gitt signal til fører av bil B om at jeg ikke skal svinge til venstre, slik at fører av bil B kan kjøre.
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
At det ikke er et krav å bruke blinklys er ikke automatisk det samme som at det er feil å bruke blinklys.
På samme måten som det ikke er et krav at man skal blinke inn i en rundkjøring dersom man skal til venstre, men det gjør det tydeligere for andre trafikanter hvor man skal.
Mitt mål er å lage mest mulig flyt i trafikken, jeg mener derfor helt klart at det vil gjøre det enklere for fører av bil B og forstå at jeg som fører av bli D skal svinge inn på sidevei og dermed krysse fører B sin kjørebane.
Som fører av bil B vil jeg nok anta at møtende bil D har tenkt seg rett frem dersom blinklys ikke blir brukt, men siden jeg har vikeplikt, uansett vente til jeg er sikker på at bil D har tenkt seg rett frem.

Hvor vidt jeg som fører av bil D ville brukt blinklys dersom jeg skulle fortsatt rett frem er jeg litt usikker på, her vil veiens faktiske utforming og bil B's handlinger avgjøre om jeg blinker eller ei.
Hvis Jeg som fører av bil D har tenkt meg rett frem og fører av bil tydelig viker for meg, ville jeg gitt signal til fører av bil B om at jeg ikke skal svinge til venstre, slik at fører av bil B kan kjøre.
Vis hele sitatet...
Her missoppfatter du situasjonen fullstendig og er en trafikkfare selv om du prøver å vise tegn.

Du kjører rett frem i alle eksemplene. Du svinger IKKE inn på en sidevei i noen av eksemplene.

Du krysser IKKE noen annens kjørebane da de andre er på en sidevei og skal inn på forkjørsvei.

Du SKAL blinke til høyre hvis du skal inn på sideveien uansett hvordan krysset er utformet.

Hvis forholdene tilsier det BØR du blinke til venstre for å signalisere hvor du har tenkt deg hen på samme måte som du BØR blinke til venstre i rundkjøring hvis du skal ut på tredje avkjørsel.
Sitat av BAN Vis innlegg
Her missoppfatter du situasjonen fullstendig og er en trafikkfare selv om du prøver å vise tegn.

Du kjører rett frem i alle eksemplene. Du svinger IKKE inn på en sidevei i noen av eksemplene.

Du krysser IKKE noen annens kjørebane da de andre er på en sidevei og skal inn på forkjørsvei.

Du SKAL blinke til høyre hvis du skal inn på sideveien uansett hvordan krysset er utformet.

Hvis forholdene tilsier det BØR du blinke til venstre for å signalisere hvor du har tenkt deg hen på samme måte som du BØR blinke til venstre i rundkjøring hvis du skal ut på tredje avkjørsel.
Vis hele sitatet...
På hvilken måte er jeg en trafikkfare ved å bruke blinklys når jeg skal svinge til venstre, eller ved ikke å blinke til høyre når jeg ikke endrer kjøreretning?
Fører av bil B vil i begge tilfellene måtte overholde vikeplikten sin, men for å hjelpe på situasjonen vil jeg gi signal som gjør det tydelig for fører av bil B hvor jeg skal, så jeg ser ikke problemet.
Man må kunne skille mellom en sving og et kryss. Det gjør følgende skilt, og man skal da ikke blinke med mindre man skal av, eller inn på forkjørsveien.

http://norsktrafikksikring.no/wp-content/uploads/2016/09/822_7.gif

http://norsktrafikksikring.no/wp-content/uploads/2016/09/822_7.gif
Sist endret av nj6RVVcU$gEV$; 23. februar 2019 kl. 16:31.