Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2754
Da har det seg sånn at jeg skal opp i min første privatist eksamen nå 19. og 20. november.

Jeg har meldt meg opp i både skriftlig og muntlig i tysk og engelsk.

Hvordan vil en skriftlig eksamen foregå? Hvordan vil en muntlig eksamen foregå for privatister i fremmedspråk? Trekker man et tema man skal snakke om i 20-30 minutter + spørsmål på slutten?

Som sagt, har aldri vært oppe til noe privatisteksamen, men antar at de begge er ganske så like.

Takk på forhånd!
Privatist og ordinær eksamen er helt like.

Skriftlig: du får utdelt et temaark med oppgaver, vedlegg osv. Disse skriver du da et par oppgaver ut i fra - i tysk er det vanligvis ett kort svar på blogg/brev/lignende, oppgave for å vise forståelse (påstander - sanne eller usanne), også et lengre svar på en gitt problemstilling.

Muntlig er som du sier.
Trådstarter
Sitat av fisk23 Vis innlegg
Privatist og ordinær eksamen er helt like.

Skriftlig: du får utdelt et temaark med oppgaver, vedlegg osv. Disse skriver du da et par oppgaver ut i fra - i tysk er det vanligvis ett kort svar på blogg/brev/lignende, oppgave for å vise forståelse (påstander - sanne eller usanne), også et lengre svar på en gitt problemstilling.

Muntlig er som du sier.
Vis hele sitatet...
Og det er i muntlig du trekker et tema dagen før eksamen? Et tema du skal lese deg opp på?

Takk for svar!
Du får et generelt hovedtema dagen før, også trekker du en mer spesifikk problemstilling innenfor temaet en halvtime før eksamen.
Trådstarter
Jeg har ikke noen dato til muntlig eksamen, den er hemmelig foreløpig.. Det er ikke sånn at den plutselig kan komme før den skriftlige eksamen?

Tjenestegjør for tiden på kystvakt båt, og er ikke så lett å ordne perm sånn på sparket. :S
Ganske sikker på du ikke får vite noe tema 24 timer før som privatist. Skal selv ta norsk muntlig, fikk beskjed om at all informasjon kom 30 min før. På VGs får du 24 timer
Ikke vær for sikker på at du får tema dagen før på muntlig eksamen din. Så vidt meg bekjent er det praksis i statlig vgs, ikke for privatister. Med mindre du har levert en leseliste e.l. kan du i praksis bli trekt i alt innenfor pensum.

Uansett står ALT dette på udir.no og sikkert på andre sider som samordna opptak eller privatistweb.no

EDIT: Var litt sent ute ja
EDIT2: dato får du på sms. det står med rød skrift på privatistweb..
Sist endret av ali88; 20. oktober 2014 kl. 23:19.
Trådstarter
Sitat av gotejds Vis innlegg
Ikke vær for sikker på at du får tema dagen før på muntlig eksamen din. Så vidt meg bekjent er det praksis i statlig vgs, ikke for privatister. Med mindre du har levert en leseliste e.l. kan du i praksis bli trekt i alt innenfor pensum.

Uansett står ALT dette på udir.no og sikkert på andre sider som samordna opptak eller privatistweb.no

EDIT: Var litt sent ute ja
EDIT2: dato får du på sms. det står med rød skrift på privatistweb..
Vis hele sitatet...
Jeg kontakter skolen angående det, så jeg ikke går på noen smell. Men leseliste har jeg fått fra mine tidligere lærere. Men har fått bøker fra forsvaret, som er nyere enn bøkene fra leselista. Bør jeg be om noen ny leseliste da?