Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 6732
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Hei, har nå en regning som har gått til inkasso, som jeg mener ikke skulle ha gjort det.

Kan starte med litt bakgrunsinformasjon.

Kjøpte komponenter fra aquatuning.no, og betalte i den forbindelse MVA til dem, da de holder til i tyskland.

Men så har det seg slik at jeg fikk et krav fra UPS om at jeg måtte betale MVA til dem. Selv om jeg har betalt det til aquatuning. Jeg sendte umiddelbart mail til UPS og sa at her var det noe som ikke stemte, da jeg allerede hadde betalt dette til butikken. Og har hatt en del mailer frem og tilbake med dem, hvor de mener jeg må betale dette til dem. De vil ikke se på kvitering om at jeg har betalt det, og står fast på at jeg er importør og at jeg skal betale det.
Jeg har sendt flere mailer til aquatuning ute å få noe svar, jeg har informert ups om at jeg prøver å få kontakt med butikken.

På mandag gikk fristen for å betale regninga til ups ut, og jeg valgte å betale for å ungå at den gikk til inkasso, og heller prøve å få refundert fra aquatuning.

Men i dag kom inkassokravet i postkassa.

Og da mener jo jeg at UPS ikke har lov til å sende dette til inkasso når jeg har bestridet kravet?

Jeg mener jo også at det ikke er jeg som er importør når det er butikken som importerer varen?


Hva skal jeg gjøre i denne saken?

Har kvitering både fra paypal og aquatuning om at jeg har betalt MVA til aquatuning. Samt jeg har mailene jeg har sendt til ups om at det må være noe som ikke stemmer.
Kontakt inkasseselskapet, si du bestrider kravet og at du har en sak gående. Inkassoselskapene har ikke hjemmel til å hente inn beløp som er bestridet.
Sist endret av etse; 17. oktober 2014 kl. 17:17.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Trådstarter
Sitat av etse Vis innlegg
Kontakt inkasseselskapet, si du bestrider kravet og at du har en sak gående. Inkassoselskapene har ikke hjemmel til å hente inn beløp som er bestridet.
Vis hele sitatet...
Hvordan går dette med betalingsanmerkninger?

Vil jeg få betalingsanmerning fordi butikken ikke har betalt mva til ups og ups står fast på at jeg må betale dette?
Sitat av Frufsa Vis innlegg
Hvordan går dette med betalingsanmerkninger?

Vil jeg få betalingsanmerning fordi butikken ikke har betalt mva til ups og ups står fast på at jeg må betale dette?
Vis hele sitatet...
du får ingen betalingsannmerkininger. Om UPS mener du skal betale denne og du bestrider kravet kan ikke inkassoselskapet gjøre noe. UPS må i så fall ta saken til forliksrådet om du ønsker å kreve inn pengene, og ikke kommer til enighet med deg.
Sist endret av etse; 17. oktober 2014 kl. 17:23.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Trådstarter
Sitat av etse Vis innlegg
du får ingen betalingsannmerkininger. Om UPS mener du skal betale denne og du bestrider kravet kan ikke inkassoselskapet gjøre noe. UPS må i så fall ta saken til forliksrådet om du ønsker å kreve inn pengene, og ikke kommer til enighet med deg.
Vis hele sitatet...
Jeg har forøvrig betalt til pengene til ups, før jeg fikk brevet om inkasso. På noe jeg regnet frem til å være siste betalings dag, stod ingen konkret frist, men "14 dager"
Som sagt, om du sier til inkassoselskapet at kravet er bestridt så gjør de ingenting. (kontakt dem direkte, ikke gå via UPS her). Du tar så videre dialog med UPS.
Sist endret av etse; 17. oktober 2014 kl. 17:29.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Trådstarter
Hva sier lovverket om å skrive på en regning "betalingsfrist 14 dager" og ikke skrive noe konkret dato?

jeg har betalt på dagen jeg regent frem til at var 14 dager.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Her kan du rett og slett informere inkassoselskapet om at denne regningen allerede er betalt. Du trenger ikke bestride et krav du allerede har betalt. Etterpå kan du gå i dialog med UPS eller Aquatuning for å få refundert den ekstra innbetalingen fra en av partene.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Trådstarter
Sitat av Tias Vis innlegg
Her kan du rett og slett informere inkassoselskapet om at denne regningen allerede er betalt. Du trenger ikke bestride et krav du allerede har betalt. Etterpå kan du gå i dialog med UPS eller Aquatuning for å få refundert den ekstra innbetalingen fra en av partene.
Vis hele sitatet...

Regner med ups vil si at jeg har betalt for seint, og at det er inkassoen jeg må betale. Mulig jeg tar feil her?

Jeg vet ikke nøyaktig dato jeg måtte hatt betalt, da det stod 14 dager, og jeg regnet 14 dager. Da jeg ikke ville ha inkasso på den, og jeg regnet med at de kom til å sende til inkasso selv om de ikke har lov til det.
Sitat av Frufsa Vis innlegg
Regner med ups vil si at jeg har betalt for seint, og at det er inkassoen jeg må betale. Mulig jeg tar feil her?

Jeg vet ikke nøyaktig dato jeg måtte hatt betalt, da det stod 14 dager, og jeg regnet 14 dager. Da jeg ikke ville ha inkasso på den, og jeg regnet med at de kom til å sende til inkasso selv om de ikke har lov til det.
Vis hele sitatet...
De kan si hva de vil, men så lenge du har bestridet kravet, samtidig som du faktisk har betalt så har du gjort alt rett. De må som tidligere nevnt i tråden eventuelt ta deg til forliksrådet. Har du kvitteringer på betalt mva osv fra tyskland, samt at du faktisk har betalt regningen fra UPS så er du rimelig trygg.

Men gjør som nevnt over, ring inkassoselskapet og forklar saken, de vil være samarbeidsvillige da det er rimelig greie regler for inkassosaker.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Trådstarter
Sitat av Forconin Vis innlegg
De kan si hva de vil, men så lenge du har bestridet kravet, samtidig som du faktisk har betalt så har du gjort alt rett. De må som tidligere nevnt i tråden eventuelt ta deg til forliksrådet. Har du kvitteringer på betalt mva osv fra tyskland, samt at du faktisk har betalt regningen fra UPS så er du rimelig trygg.

Men gjør som nevnt over, ring inkassoselskapet og forklar saken, de vil være samarbeidsvillige da det er rimelig greie regler for inkassosaker.
Vis hele sitatet...
Har sendt en mail til inkassoselskapet.

Ser at jeg har regnet feil og bommet med en uke. Er det i det hele tatt lov og ikke oppgi konkret dato?
Men har fortsatt betalt til ups, før jeg fikk brevet fra inkassoselskapet, en uke før.
Og jeg har i tillegg bestridet kravet dems.

så jeg burde vel ha mitt på det tørre i denne saken?
Blei litt nysgjerrig her, og du er nok lurt og må nok betale.

For det første, når du bestiller varer fra utlandet er du selv ansvarlig for moms og toll (artikkel dinside). At aquatuning skriver at moms er innebakt i prisen hjelper ikke deg noe så lenge de faktisk ikke betaler inn noe til den norsk stat. Du står ansvarlig for at momsen blir betalt, men kan forsøke å få tilbake pengene fra aquatuning som er de som har lurt deg.

Ellers, hvis du faktisk ser på aquatuning.no burde det ikke ta lang tid å skjønne at den er oversatt ved hjelp av google translate. Den har separate nettsider for de aller fleste land, og er virkelig ikke en side du burde stolt på. Siden den har telefonnummer i Tyskland høres det ikke urimelig ut at den er tyskregistrert, og de bryter garantert tysk lov når de påstår på egen utregning at du belastes for moms. Siden de ikke har noe norsk registrering gjør de garantert ikke det. Tyskland er normalt et veldig vel-regulert land, så det burde være mulig å få tatt dem om du legger tid og innsats i det.

Normalt er det trygt å kjøpe fra .no domener, men aquatuning.no er eid av Peter Larsen ( http://w2.brreg.no/enhet/sok/detalj.jsp?orgnr=997753372 ) som har startet ett firma for 'Domener for å unngå byråkrati og regelverk.'. Et hint til andre som forsøker å starte svindler er å ikke opprette firma med beskrivelser av nøyaktig hva dere har planer om å gjøre . Dette er garantert imot regel/lovverk/betingelser, men jeg er ikke oppdatert nok i dataverden til å ta det på stående fot hvordan det fungerer lenger.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Trådstarter
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Blei litt nysgjerrig her, og du er nok lurt og må nok betale.

For det første, når du bestiller varer fra utlandet er du selv ansvarlig for moms og toll (artikkel dinside). At aquatuning skriver at moms er innebakt i prisen hjelper ikke deg noe så lenge de faktisk ikke betaler inn noe til den norsk stat. Du står ansvarlig for at momsen blir betalt, men kan forsøke å få tilbake pengene fra aquatuning som er de som har lurt deg.

Ellers, hvis du faktisk ser på aquatuning.no burde det ikke ta lang tid å skjønne at den er oversatt ved hjelp av google translate. Den har separate nettsider for de aller fleste land, og er virkelig ikke en side du burde stolt på. Siden den har telefonnummer i Tyskland høres det ikke urimelig ut at den er tyskregistrert, og de bryter garantert tysk lov når de påstår på egen utregning at du belastes for moms. Siden de ikke har noe norsk registrering gjør de garantert ikke det. Tyskland er normalt et veldig vel-regulert land, så det burde være mulig å få tatt dem om du legger tid og innsats i det.

Normalt er det trygt å kjøpe fra .no domener, men aquatuning.no er eid av Peter Larsen ( http://w2.brreg.no/enhet/sok/detalj.jsp?orgnr=997753372 ) som har startet ett firma for 'Domener for å unngå byråkrati og regelverk.'. Et hint til andre som forsøker å starte svindler er å ikke opprette firma med beskrivelser av nøyaktig hva dere har planer om å gjøre . Dette er garantert imot regel/lovverk/betingelser, men jeg er ikke oppdatert nok i dataverden til å ta det på stående fot hvordan det fungerer lenger.
Vis hele sitatet...
Aquatuning har et vell etablert rykte innenfor vannkjølingskomponenter, og regnet med at det gikk helt fint. Jeg har også bestilt av dem før, og da gikk det helt fint.

Og det står spesifisert "VAT" i kviteringen.

Virker som jeg har fått kontakt med dem via OC3D, så får se.

Men jeg mener fortsatt at UPS har ingen rett til å sende til inkasso når jeg har bestridet kravet! Og hva gjør jeg med det jeg allerede har betalt til UPS? Har jeg liksom "mistet" disse pengene da eller?
UPS har ikke noe krav til deg, de har bare sendt en regning på moms og gebyr for det.

Det er førsta når det går til inkasso at det blir et krav, og du kan bestride kravet.

Er man uenig i en regning, så er det beste å betale denne og så kjempe for å få pengene tilbake.
"Øko-Terrorist"
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Er man uenig i en regning, så er det beste å betale denne og så kjempe for å få pengene tilbake.
Vis hele sitatet...
Hva? Beste er jo å bestride kravet og tvinge det til å gå til forliksrådet.
Du har misforstått hva det innebærer å bestride kravet. Blackkoz har rett angående å bestride krav, men jeg er uenig i at man skal betale regninger man har fått urettmessig for så å kjempe om pengene tilbake. Hele poenget med at man kan bestride et inkassokrav er for slike situasjoner.

Er det snakk om en useriøs aktør du betaler til, så får du sannsynligvis aldri pengene tilbake.
Sist endret av danielsk; 17. oktober 2014 kl. 22:13.
Sitat av Frufsa Vis innlegg
Aquatuning har et vell etablert rykte innenfor vannkjølingskomponenter, og regnet med at det gikk helt fint. Jeg har også bestilt av dem før, og da gikk det helt fint.

Og det står spesifisert "VAT" i kviteringen.

Virker som jeg har fått kontakt med dem via OC3D, så får se.

Men jeg mener fortsatt at UPS har ingen rett til å sende til inkasso når jeg har bestridet kravet! Og hva gjør jeg med det jeg allerede har betalt til UPS? Har jeg liksom "mistet" disse pengene da eller?
Vis hele sitatet...
Merverdi-avgift er en salgsavgift Norge tar inn. I skarp motsetning til deg er utenlandske selskap ikke bundet av norske lover og har åpenbart heller ikke momskonto å betale inn til den norske stat. Et Tysk selskap uten egen divisjon i Norge verken kan eller kommer til å betale inn moms til Norge.

Om selskapet har betalt inn VAT til Tyskland er komplett likegyldig. Den norske stat har uansett ikke fått inn momsen sin, og du er fortsatt pliktig til å betale den inn. Du har du derimot muligens rett til å få VAT'en refundert fra den tyske stat, men det er ett forbanna byråkrati.

Reglene for krav man bestrider gjelder for inkasso-selskap forøvrig. Om du bestrider ett krav har ikke inkasso-selskapet (inkasso-loven her) lov til å fortsette å forsøke å drive det inn.
Unlicensed Surgeon
Hva har skjedd her:

TS har handlet I en tysk nettbutikk, som markedsfører seg, og ser ekstremt Norsk ut. Aquatuning.no er et Norsk domenet, mesteparten at nettbutikken er på Norsk, og priser er oppgitt i Kroner.

På alle mulige måter ser aquatuning.no ut som en Norsk nettbutikk. På grunn av dette stusser man ikke på at de tar 25% moms når man skal betale.

Men vent, her er det noe feil? Aquating.no er en tysk nettbutikk. Trykker du på «Vilkår og betingelser» så får du en veldig fin lovtekst på Tysk. Hvorfor tar da denne butikken 25% moms når de er registret i Tyskland der det er 19% moms?

2 alternativer her:

1.Har man stor tro på nettbutikken, så har de et Norsk org nummer (som ikke fremkommer på siden deres), og de overfører MVA til den Norske Stat.
Dersom dette er tilfelle så har UPS gjort en feil, og moms er allerede betalt.

2.Nettbutikken har funnet ut at de fleste betaler, og få reagerer når de tar 25% moms, og de får faktura i ettertid. Så de bruker dette for å tjene litt ekstra.
I dette tilfellet har ikke UPS begått en feil, og de skal betale moms til staten. Om dette er tilfellet så har definitivt ikke nettbutikken sitt på det tørre!
Om du da skal betale kravet eller ikke er jeg ekstremt usikker på. Kan hende det finnes en lov som sier at «om du har handlet i god tro», men det må nesten noen som kan skattelovene bedre en meg sjekke

Men jeg TROR du må betale kravet til UPS, og ikke har noe sak desverre.
Krev pengene igjen fra Aquatuning. Som dafog skriver har de ihvertfall snytt deg for 6% her. Siden du har betalt med Paypal kan du vel kjøre en case gjennom dem, men gi isåfall butikken en sjangs til å rette opp problemene først. Kan jo være noe krøll mellom dem og UPS.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Trådstarter
En liten oppdatering i denne saken.

Nå har jeg endelig fått kontakt med aquatuning, og de sier de har gjort feil. Og vil dermed refundere beløpet på regningen til ups. Hvordan skal jeg da gjøre dette opp mot inkassosaken? UPS har vel ikke lov til å sende til inkasso i utgangspunktet? Er veldig lite gira på å få en betalingsanmerkning fordi butikken har driti seg ut!
Betalingsanmerkninger blir borte når regningen er betalt, den gamle regelen om at man hadde betalingsanmerkninger i eks antall år er endret.
Høres ut som svindel. De burde refundere til deg.
Du har egentlig to separate saker gående; Feil innbetaling til aquatuning og kravet fra UPS.
Den første ser jo nå ut til å ha løst seg, men når det kommer til kravet fra UPS er det mye feil informasjon i denne tråden...

Det oppstår et krav når UPS sender deg en regning. Kravet kan være velgrunnet eller feil, men det er fortsatt et krav. På regningen plikter UPS å oppgi betalingsfrist, men de trenger ikke å oppgi datoen. Står det 14 dager så betyr dette 14 dager fra fakturadato - som skal stå på fakturaen.

Dersom du ikke har betalt innen fristen kan kravet sendes til inkasso. Du skal motta et varsel, men dette kan bakes inn i en purring. Hvis du betaler for sent kan inkassoselskapet fortsatt drive inn inkassogebyret - plikten til å betale dette oppstår når kravet sendes til inkasso.
Inkassoselskapet har ikke lov til å drive inn et krav som er bestridt, men du må da gi beskjed til inkassoselskapet. At kravet er bestridt forhindrer ikke at UPS kan sende kravet til inkasso. Om du i ettertid aksepterer kravet vil inkassoselskapet kunne drive det inn, inkludert gebyrer.
At kravet er omstridt innebærer ikke at prosessen stopper opp, men at inkassoselskapet må iverksette rettslige skritt. Kravet sendes da til forliksrådet hvor det avgjøres om kravet er rettmessig eller ei.
Når du betaler kravet har du akseptert kravet - du må da også svare for gebyrene. For å slippe dette må du kontakte UPS og inkassoselskapet og be om å få slettet inkassogebyrene. Er de ikke villige til dette vil du ha liten mulighet til å slippe unna.
Betalingsanmerkning får du først etter at rettslige skritt er iverksatt - det vil normalt si at kravet er oversendt forliksrådet. Den slettes når kravet, innkludert inkassogebyr og andre omkostninger.

Så til selve kravet; Som importør står du ansvarlig for at mva og eventuell toll og importavgifter betales. At aquatuning ikke har betalt dette til UPS er en sak mellom deg og aquatuning, det er UPS uvedkommende. I prinsippet skulle du betalt kravet fra UPS, for så å få dette refundert fra aquatuning. Du vil neppe få erstattet de ekstra kostnadene fra aquatuning.
Strengt tatt er du heldig som nå "bare" har UPS å kjempe mot, da de sannsynligvis har lagt ut for mva - ofte kalt forenklet tollbehandling. I motsatt fall hadde regningen kommet direkte fra staten, og de har langt mer effektive midler tilgjengelig for å drive inn kravet.
Nå gadd jeg ikke å lese gjennom hele posten, men det samme har skjedd med meg gjennom Microsoft. Jeg reklamerte på et produkt, og UPS skulle ha mva for produktet som ble levert i erstatning. Microsoft måtte ta kontakt med de i USA for å få rettet dette osv, og dette gikk til inkasso. Jeg prøvde å ta kontakt med UPS, men dette hjalp ikke. Eneste muligheten er å ta kontakt med de du bestilte varer fra, og få refundert fra de.