Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 6659
Ekspert på påstander
Hei. Jeg har røyka i flere måneder før nyttår og rett etter nyttår bestemte jeg meg for at jeg skulle ta en lang pause en måned først og etter det skulle jeg røyke bare om helgene. Men jeg klarte ikke å vente helt til februar og jeg begynte å røyke igjen forrige helg, men da bestemte jeg at jeg skal bare røyke om helgene fremover. Men jeg brøt regelen min da jeg røykte 0,4 gr kief på mandagen. I helga gikk det greit da jeg røykte og jeg var i storslagen rusa

Men på mandagen var jeg sur uten grunn begynte å krangle med rom venninnen min om ting som er ikke noe å krangle om egentlig etter vi røyka. Det har aldri skjedd når jeg var rusa og begynte å klikke helt totalt og slo inn på veggen med knyttet nevene. En annen ting er at jeg vil ikke snakke og begynte å få negative tanker om livet og følte meg som en jævla taper. Men det gikk over etterhvert og jeg ble igjen samme fyren med et godt smil og humør.

For to dager siden kjøpte jeg inn samme type kiefen som jeg kjøpte helga før. Fikk tilbud å joine dealeren og noen kompiser av oss å smoke før skolen starta, men jeg ville ikke, fordi jeg vil ikke være rusa når jeg går på skolen fordi jeg prøver å skjerpe livet mitt med mindre weed smoking og itillegg hadde jeg trenning etter skolen. Så kiefen var til nattings. Da jeg røykte nattingsen så var jeg stein som faen og var glad. Fikk ikke raserianfall som sist gang.

Men igår da jeg var på skolen og vi jobbet på verkstedet. Jeg var edru og jeg prøvde å gjøre oppgaven alene uten lærere til stede og det var 5-6 elever på verkstedet og det gikk greit i de første timene, men etterhvert var det vanskelig og ble usikker på meg selv og mista selvtilliten da jeg fikk ikke til. Det var egentlig lett å løse, men der og da tenkte jeg at det var dritvanskelig så sparket jeg tingen mot veggen, kastet et potensial drapsvåpen (redskap) på gulvet, sparket ned en stol og plukket opp enda et farlig redskap og kastet det mot døren og jeg stormet ut fra verkstedet til et tomt klasserom.

Da begynte jeg igjen å få negative tanker om livet. Så etter en tid var jeg rolig igjen og gikk til verkstedet og fiksa oppgaven i løpet av 5 minutter.

Etter skolen dro jeg hjem igjen og det første jeg gjør er å rulle to jointer med kiefen og smoker med rom venninne min. Rusen var fint, men etter 1 time fikk jeg et raserianfall igjen etter kranglet med venninne min igjen. Jeg slo i veggen på badet og gikk tilbake igjen. Var fortsatt sur, men var roligere og chillet i senga. Men etter en liten stund var jeg meg selv igjen. Jeg merker at cleane venner prøver å snakke med meg om jeg bør slutte med det for de har merket en stor forskjell forandring i attiduden min fra ifjor sommer til nå. Skjønner at de er bekymret for meg og jeg vet jeg har problemer med cannabis, men klarer ikke å ha et sunt forhold til det fantastiske stoffet.

Jeg har en bestekompis som jeg er veldig glad i, men nå begynner vi å gli fra hverandre og han prøver å få meg å slutte med cannabis. Han er bekymret for meg og jeg sier at jeg har kontrollen over canbis til venner når jeg har egentlig ikke det.

Derfor jeg har begynt med svømming og kampsport for å holde meg å ha noe gjøre på fritiden istedenfor å røyke canbis hverdag med røyke kompisene mine.

En annen ting er at jeg er ofte ensom når jeg er ikke med røykevenner og jeg klarer ikke å være med venner som ikke røyker fordi jeg syns de er teite, bare fordi de røyker ikke og jeg er vant når jeg er med folk så forventer jeg at vi skal røyke weed. Jeg vil ikke snakke om situasjonen min til venner. Før hvis jeg hadde problemer så kunne jeg snakke med en venn, men nå vil jeg rett og slett ikke fordi det er tegn på svakhet i mine øyne og jeg har en rykte som jeg må ta vare. Dere tenker sikkert for en tosk han der Iread og det er sant at jeg er en tosk som tenker sånt. Så nå er tiden for hjelp kommet, men jeg er ikke klar:/

Hva ville dere gjort i deres situasjonen min?

Jeg vet hva jeg må gjøre, men klarer ikke det bare:/
Sist endret av IRead; 26. januar 2013 kl. 02:20.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Oppsøk fastlegen din og forklar problemene, så blir du mest sannsynelig henvist til psykolog. Du har psykiske problemer og det er åpenbart ikke gøy for deg, og en psykolog kan hjelpe deg med å få ordna opp i dette.
Ekspert på påstander
Trådstarter
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Oppsøk fastlegen din og forklar problemene, så blir du mest sannsynelig henvist til psykolog. Du har psykiske problemer og det er åpenbart ikke gøy for deg, og en psykolog kan hjelpe deg med å få ordna opp i dette.
Vis hele sitatet...
Jeg vet at jeg må gjøre det. Men jeg vil ikke snakke om problemene mine til en psykolog som jeg kjenner ikke! Jeg vil helst holde problemene for meg selv og med tiden kommer jeg å kontrollere raserianfall etterhvert
Kief som du ofte nevner vil jeg tro har en større del THC kontra Cannabinoder enn hasj og vanlig pot. Etter det jeg har skjønt så vil en ren THC rus gi større psykiske og depresive resultater enn en blanding med THC og CBD/CBN.

Kan være dette som gjør at du "sliter"...
Slutt å røyk! Ta 100% avstand fra weed, og alle du kjenner som driver med det. Er ikke lett, det vet jeg fra egen erfaring - men når du først har klart deg en uke eller to uten så kommer du til å kjenne at livet er ikke så ille som du skulle trodd. Tenk positivt!
Stress å skrive på tlf, men noen tips.
Ta en pause, måneder. Eller lengre, evt slutt.
Det kan være sjipt en stund, men det går over.
Fokuser på treningen, finn flere hobbier viss du trenger det. Finn noe som distraere tankene bort ifra fyring.
Slutt å la sinne gå så langt, ikke la disse negative tankene styre deg.
Hvor gammel er du?
Sist endret av sneipen; 26. januar 2013 kl. 06:03.
Du må tenke over tid.

Hvis kameratene dine sier de ser stor forandring i deg etter det siste halve året med røyking, hvordan tror du du ender opp om 10 år? Du kommer til å være narkoman med overhodet ingen mulighet til å ha et normalt liv. Kanskje være død innen du er 35.

Du skriver du ikke klarer det, men du KAN klare deg, du trenger bare å finne styrken. Slutt å tenk på hva som er "kult" og ikke, for det er bare bullshit fra ende til annen.
Å holde problemene for seg selv å kanskje lære seg å kontrollere raserianfallene med tiden er kanskje en akseptabel greie for deg, en eklere greie! Men du er ikke alene her vettu! Alle som omgås deg deler dine problemer når du klikker! At du må gjøre deg ydmyk for en psykolog er nok steinhardt bare det, men om du skal bruke laang tid på å kontrollere deg selv når du kanskje hadde brukt mye kortere tid om du ble henvist til en psykolog, så er det litt egoistisk!

Sett deg ned og tenk over livet ditt og hvordan situasjonen din påvirker deg og andre
Å gå til en psykolog er ikke et nederlag, men se heller på det som en winning da du kan bli mye bedre etterhvert.
Og jeg skal fortelle deg at det blir satt pris på av vennene dine også, og deg selv til slutt

Håper du får orden på situasjonen God Helg ^^
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av IRead Vis innlegg
Jeg vet at jeg må gjøre det. Men jeg vil ikke snakke om problemene mine til en psykolog som jeg kjenner ikke! Jeg vil helst holde problemene for meg selv og med tiden kommer jeg å kontrollere raserianfall etterhvert
Vis hele sitatet...
Det er veldig lite trolig. Emosjonelle utbrudd og ekstreme svingninger i humøret kan ofte komme av at man går og ruger på masse problemer, og holder ting inne i seg. At du kanskje klarer å kontrollere raserianfallene dine kan hende, men problemene dine kan fort bare bli verre hvis du går og holder ding inni deg på den måten. Har du ingen nære eller kjente du kan prate med om dette?

Du blir dessuten kjent med psykologen, og hvis du ikke liker han/hun så trenger du jo ikke å snakke med han/hun.
Sitat av IRead Vis innlegg
Jeg vet at jeg må gjøre det. Men jeg vil ikke snakke om problemene mine til en psykolog som jeg kjenner ikke! Jeg vil helst holde problemene for meg selv og med tiden kommer jeg å kontrollere raserianfall etterhvert
Vis hele sitatet...
Dette er aldri noe som funker, og kan til slutt komme og bite deg i rævva når du minst forventer det. Oppsøk psykolog.

De fleste psykologer er også ekstremt hyggelige, og det er heller ikke noe problem å bytte psykolog om du skulle mislike den du får. Å holde problemer inne, spesielt når det gir deg reaksjoner og raserianfall som dette er aldri en god idè.
Eneste muligheten jeg ser for deg er å oppsøke psykolog. Er ikke noe tabu det, er heller langt mer behagelig.

Lykke til.
Ekspert på påstander
Trådstarter
Jeg har ikke fått raserianfall siden fredag og det var siste gangen jeg røykte kief. Jeg tror det har noe med THC å gjøre når en bruker har nevnt at kief har mye mer THC kontra mindre Cannabinoder enn vanlig hasj og pot. Men skal bestille en time hos psykolog. Takk for hjelpen og skal skrive rapport etterhvert
▼ ... noen uker senere ... ▼
Det du beskriver er, i mine øyne, en helt normal nedtur. Jeg reagerer iallefall helt likt når jeg velger å ta meg pause i ett par mnd. Sinnet mitt gir seg etter en ukes tid, angst og nerver og generelle negative tanker hadde jeg sikkert litt over en mnd, i rykk og napp. Hvis du føler du ikke takler det så bør du komme deg til en lege slik at han kan henvise deg til en psykolog!

Vet ikke mye om hvordan person du er, men vil tippe du synes det meste er rimelig kjedelig, og grått? Tenker da på det at du føler deg ensom i det siste

Kan også nevnes at jeg har oppdaget markant mer sinne ved avtrapping på hasj.
Prøv å ikke tenk på det som "anfall" eller "det svartner for meg" f.eks. Det er bare du som blir sint og det er det du selv som må kontrollere. Jo mer du distanserer deg fra raseriet desto lettere har det for å skje igjen. Da er det liksom ikke deg selv som er ansvarlig, for det svartner og da veit du ikke hva du gjør.
Men det er bullshit, du vet hva du gjør og hvis du ikke har et kontruktivt sted å gjøre av dette raseriet må du få et lokk på det.

Hvis du pakker inn raseriet i sånne greie unnskyldninger\bortforklaringer så blir det vanskeligere å få kontroll på det.
Det minner om små barn som hisser seg opp i godtedisken f.eks. Tenk på de og føl på flauheten når du som en relativt voksen person(?) oppfører deg som en trassig drittunge.

Ikke meningen å være nedlatende, men jeg regner med at du blir litt flau etter du har rast fra deg, det blir ihvertfall jeg.
Sist endret av Bothrops; 14. februar 2013 kl. 12:00.
Sitat av amber Vis innlegg
Kief som du ofte nevner vil jeg tro har en større del THC kontra Cannabinoder enn hasj og vanlig pot. Etter det jeg har skjønt så vil en ren THC rus gi større psykiske og depresive resultater enn en blanding med THC og CBD/CBN.

Kan være dette som gjør at du "sliter"...
Vis hele sitatet...
Kief er sjelden og aldri kief. Har med slang å gjøre, alle unger jeg vet om sier: skal du ha noe kief eller? Har du nie kief eller? osv. Og da er det stort sett altid dårlig greier, tørr standar maroc og verre.

Og det at du får raseriutbrudd 1 time etter røyking, sier mye om hvor dårlig det er.
Du må slutte å røyke.
Altså, helt.
Sist endret av random42099; 16. februar 2013 kl. 12:43.
ArbeidsledigProletar
Om dette er cannabisens skyld så er nok ikke cannabis noe for deg.
Det er ikke for alle, på samme måte som noen ikke tåler sprit.

Så går du på skole, under 18? Er uansett ikke videre sunt å røyke i ung alder, faktisk så kan du allerede ha påført hodet skadene som gjør at du blir hissig ved å røyke for tidlig og nå ødelagt dine muligheter for å nyte cannabis for resten av livet.

Men er jo litt spekulasjoner at det er cannabisens feil, test det, slutt å røyk helt, blir det bedre kan det fremdeles være placebo, men placebo er like "ekte" så lenge det oppnår målet.
Er vel indirekte cannabis sin skyld. Det du sliter med er tanker om andre. Hvordan de ser på deg og hva de sier. Det sliter på nerver. De slutter antageligvis ikke før du slutter røyke, eller blir komfortabel med situasjon
Noen av de mest aggressive menneskene jeg har møtt røyker. Og jeg er helt sikker på at det er reven sin skyld. Kjenner en som har røyka i 25 år og han klikker for bagateller og har en sykelig bryddhet. Trodde man brydde seg mindre men. Det er ett sterkt rusmiddel.....
Jeg kjenner meg saa godt igjen at jeg nesten skulle trudd det var meg selv!(Noen av delene er da noen aar tilbake, men det med a sla i veggen, kaste stoler, kjefte osv osv. hele regla du fortalte! og slutte, kun royke i helgene/ved spessielle anledninger osv. Akkurat der er jeg i samme tidslinje! Og akkurat det samme med at jeg har en kompis jeg er glad i som jeg bekymrer meg for fordi han royker alt for mye. Og han er bekymret for meg fordi jeg ruser meg for mye..

Men ta utgangspunktet i kun vanlig royk, hvor sur blir ikke folk naar de slutter aa royke? Og tenk da hvor lite avslappende sigg er iforhold til tjall/kief++ Sa jeg trur ikke det er rart man blir aggressiv, jeg faar hvertfall veldig kort lunte naar jeg tar pauser! Spessielt etter 3-4 dager, da kommer det som vaerst..

Og naar det gjelder de negative erfaringene med a sitte med venner og royke osv. Sa ma du laere a kjenne deg selv naar det gjelder royking. Alle reagerer forskjellig paa forskjellig stoffer. Som jeg, jeg kan royke noen typer pot eller kief og vaere kjempesosial, men noen typer faar jeg saa angst av at jeg ikke takler aa vaere med noen. Og over lengre tid saa foerer det til vrangforestillinger o.l(selvfolgelig ikke nodvendigvis) Men sosial angst er noe av det storste problemet med THC.. Ingen tvil!

Husker naar jeg gikk paa skolen, paa verkstedet slo jeg bulk i bildora paa bilen vi skrudde paa, kompisen min begynte a sloss med laereren osv osv.

Men dette har tatt meg hvertfall 10ar a finne ut at faktisk skyldes roykings, men som sagt noen typer hasj kan jeg fint royke, saa jeg er veldig kresen av meg for aa finne den typen som passer til meg.. Viss du soker litt paa internett saa kan du se at det finnes rundt 300 forskjellige effekter av cannabioder f.eks, en type er antipsykotisk, mens en annen kan fremkalle psykoser, noen hjelper mot smerte, noen gjor smerte vaerre, og slik fortsetter det med alle sykdommer du kan tenke deg, omtrent!

Men det at du foler at du har stolthet du ikke beholder viss du snakker med vennene dine tyder paa at du er paa god vei til a utvikle sosial angst.. Jeg har vaert der, naa driter jeg i hva vennene mine tenker om meg selvom jeg sier at jeg ikke orker aa royke, men jeg ogsaa har vaert vant til tankegangen at jeg synes det er merkelig at folk ikke royker naar de har sjangsen.. Men de er da ofte tofferre enn de som royker! (Na royker man jo heldigvis ikke for aa vaere t0ff!) Men jeg antar at du/dere skjonner hva jeg mener med det

Og siden du ikke ikke klarer aa slutte, saa kontakt en lege eller psykiater som jobber med medisinsk cannabis og finn ut hvilken type du burde royke, hasj burde du ikke royke med mindre du vet akkurat hva slags planter det er lagd av, ikke viss du skal ville royke resten av livet uten alvorlige konsekvenser. Ta det fra en som har erfart det! (Og jeg kan bekrefte det fra flere andre og) Men allesammen "forguder" jo cannabis planten! Men her hadde du hatt stort utbytte av medisinsk cannabis.. Men som sagt holder det at du finner ut hva du kan royke, og deretter kun royker naar du faktisk har noe som du taaler(Som faktisk hjelper paa angsten, aggressitivet osv)

Og en annen ting, angst og aggresitivet henger veldig godt sammen! Begge deler er forsvarsmekanismer, det ene kan utloese det andre og motsatt!

Men som regel gaar plagene over etter 1maneds tid, og resten 3mnd etter det ca.. Mitt raad er faktisk at du ikke burde r0re hasj en gang til, men det er ikke lett! Alternativet er da alkohol eller medisiner(for guds skyld ikke begynn paa antideppressiva fordi du f0ler deg nedfor pga hasj) Det gj0r vondt vaerre! Trust me/us !!

Send meg en pm, saa kan jeg gi deg navnet paa en lege som er ekspert innenfor feltet! Kan du sende han en mail, kan ogsaa hjelpe med aa ordne det medisinsk om du vil "jobbe" litt for aa faa det! For klarer du deg ikke uten, siden det er jo sikkert din medisin istedenfor ol, valium, royk og andre ting..

Sa og si alle er avhengige av noe! Men det at du ikke t0r aa snakke med vennene dine kommer til aa gi stygge ringvirkninger, for da kommer ikke vennene dine til aa t0rre aa prate med deg, og til slutt saa snakker bare hele vennegjengen rundt gr0ten og sklir fra hverandre, selvom alle egentlig sitter og har lyst til aa ta opp baade sine egne og dine problemer! Saa satser du paa ha venner lenge, snakk rett ut!

Du er t0ffere om du sier noe du egentlig ikke t0r, enn a vaere stille for aa virke "toffere" for noe du ikke t0r! (Akkurat det h0rtes litt bedre ut saann jeg hadde planlagt og skrive det, but you catch my drift?) Pluss at du da faar vennene dine til aa t0rre aa aapne seg ogsaa! Ikke med engang, men det tar ikke lang tid f0r alle henger seg paa, men en maa t0rre aa staa fram f0rst..

Jeg gjorde feilen med aa fortsette og det fikk meg til aa gaa fra aa vare veldig sosial til antisosial! Og fortsatt legger jeg den ikke helt fra meg! (Blir vanskeligere og vanskeligere for vaert aar, hvertfall med saann norsk "gatehasj") Ikke mye bra for helsa heller..

Kan ta opp traaden videre senere, naa maa jeg pr0ve aa faa litt sovn.. Beklager mangel paa AE, OE og AA

Lykke til! Haaper du kommeer deg ut av det f0r det er for sent! Og ta det her seri0st, jeg bruker/har brukt ALT veldig mye saa er ikke noe jeg sitter og sier fordi jeg ikke bruker! Det er heller motsatt, som nevnt tidligere(av erfaring)
▼ ... noen uker senere ... ▼
Ekspert på påstander
Trådstarter
Hey. Jeg har ikke rørt weed på 2 uker nå og føler meg mye bedre. Jeg klikket helt totalt for 2 uker siden og klarte å rasere hybelen min til pinneved. Da skjønte jeg at det var på tide at jeg tar meg en lang pause fra weed. Etter det har jeg ikke hatt raserianfall. Jeg tok et par trekk for noen dager siden, men merket ikke noe til negative tankemåter.
Sitat av IRead Vis innlegg
Hey. Jeg har ikke rørt weed på 2 uker nå og føler meg mye bedre. Jeg klikket helt totalt for 2 uker siden og klarte å rasere hybelen min til pinneved. Da skjønte jeg at det var på tide at jeg tar meg en lang pause fra weed. Etter det har jeg ikke hatt raserianfall. Jeg tok et par trekk for noen dager siden, men merket ikke noe til negative tankemåter.
Vis hele sitatet...
Du sier først at du ikke har rørt weed på 2 uker, men så sier du senere i samme post at du tok et par trekk for noen dager siden?
Ekspert på påstander
Trådstarter
Sitat av Naski Vis innlegg
Du sier først at du ikke har rørt weed på 2 uker, men så sier du senere i samme post at du tok et par trekk for noen dager siden?
Vis hele sitatet...

Spiller det noen rolle? Tok bare et par trekk as
Sist endret av IRead; 11. mars 2013 kl. 23:18.
Sitat av IRead Vis innlegg
Før hvis jeg hadde problemer så kunne jeg snakke med en venn, men nå vil jeg rett og slett ikke fordi det er tegn på svakhet i mine øyne og jeg har en rykte som jeg må ta vare.
Vis hele sitatet...
Du er NØDT til å forandre denne tankegangen. Å kunne snakke om problemer med venner viser kun at du er en ærlig og sterk person som tørr å innrømme at du sliter med ting. ALLE trenger noen å snakke med iblant, dessuten så styrker det båndet mellom dere.

Det er denne "Jeg er beinhard" imaget ditt som du absolutt blir nødt til å droppe, jeg tror det kanskje det kan være litt av grunnen til at du får raseri anfall også. Også som allerede er blitt nevnt et par ganger nå; kutt ut weeden.

Hvor gammel er du forresten?
Sist endret av Juicekongen; 14. mars 2013 kl. 21:10.
Ekspert på påstander
Trådstarter
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Du er NØDT til å forandre denne tankegangen. Å kunne snakke om problemer med venner viser kun at du er en ærlig og sterk person som tørr å innrømme at du sliter med ting. ALLE trenger noen å snakke med iblant, dessuten så styrker det båndet mellom dere.

Det er denne "Jeg er beinhard" imaget ditt som du absolutt blir nødt til å droppe, jeg tror det kanskje det kan være litt av grunnen til at du får raseri anfall også. Også som allerede er blitt nevnt et par ganger nå; kutt ut weeden.

Hvor gammel er du forresten?
Vis hele sitatet...
20 år gammel.

Jeg fikk snakket ut med bestekompisen min om problemene mine og det hjalp meg. Nå henger vi mye sammen og jeg holder meg unna fra weed når jeg er med venner som ikke røyker og trener kampsport også. Imaget mitt som beinhard har jeg kuttet nå og jeg føler meg mye sterkere enn før. Jeg har fortalt til innrøyka stoner kompisene mine også, de forstår situasjonen min og de ønsker også å trappe ned med røykings også. Jeg har foreløpig ikke klikket på 3-4 uker etter et helvetes raserianfall som resulterte i knust søppelboks, knuste stoler og et bord etter jeg har røykt mye hasj den dagen. Da innså

Akkurat nå føler jeg meg deprimert, men det er vanlig etter langtidsrøyking. Men nå sover jeg bedre og er mer sosial etter jeg har trappet kraftig ned med cannabisrøykings.
Aldri snakk om hasj/marihuana til en lege, ihvertfall hvis du har førerkort. Hvis du føler du bør kutte ned/slutte med røykinga er det bare du som kan ta det valget. Med aktivitet er det lettere å displinere seg selv/blir kvitt evt det tankekjøret du muligens har. Hvis du har hatt et fast inntak så har du på en måte utsatt deg for en annen mental tilstand enn det du er når du faktisk ikke røyker. Denne kan vise seg mer tydelig hvis du sliter med for eksempel ADHD, derfor er det viktig å faktisk bruke refleksjon og ikke la huet løpe fra deg når du først er/blir clean. Jeg har også erfart at man kan ha følesen av å miste seg selv litt, ved omgås et hardere miljø som forandrer deg sakte men sikkert! Har brukt lang tid på å finne tilbake til meg selv, å kunne like den personen jeg ser i speilet. Men er som med deg, vanskelig å forholde seg til folk som ikke har samme erfaringer/dypere tanker om visse ting.(Bølgelengde er jo et fint ord)

My 2 cents, lykke til!
Sist endret av Tafattt; 14. mars 2013 kl. 23:24.
Da du røyka ble det sikkert mye innestengt energi som kom ut i form av raseri. Nå lever du mer normalt og får brukt energien som du skal. Så blir ting bra igjen.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sier som de andre her: Ta kontakt med fastlegen og forklar hva du sliter med. Det er ikke så skummelt som mange tror å få behandling. Husk at de som jobber i helsevesenet har taushetsplikt, og det er ingen krav om å utlevere seg før du selv føler det kjennes greit. Du har rett til å få et individuelt tilpasset behandlingsopplegg som du selv skal ha innvirkning på. Det finnes mange alternativer, og kanskje må du gå noen runder for å finne det som er optimalt for nettopp deg. De som jobber med rus er ikke der for å dømme deg, men for å hjelpe deg til å nå nettopp dine mål. Det er mye lettere å gjøre en endring når du har noen som støtter deg på veien. Du har ingenting å tape, men alt å vinne. Du har selv erfart at det du utsetter deg for ved å fortsette som du gjør er ødeleggende for deg både fysisk og psykisk. Det er mulig å gjøre en endring. Mange har klart det før.. Lykke til! Fra en tøydukke