Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  138 18894
Trenger du å skatte for en årlig inntekt under 39000(?) da? Hvis du har frikort elns...
Har opplevd dette selv og mitt forslag er;
Ta det med deg til senere, og husk å gjøre klare avtaler.

Antar du går 1VGS(?), og personlig syns jeg det høres ut som det blir litt mye strev å dra loven inn i dette for å så lite.

My POV.
Sitat av fulloggal Vis innlegg
Trenger du å skatte for en årlig inntekt under 39000(?) da? Hvis du har frikort elns...
Vis hele sitatet...
Nei, for å få frigjort de pengene må du først få tilsendt frikort fra skatteetaten, som du må gi til arbeidsgiver slik at de kan skrive på hvor mye du har tjent der.
Så den går det ikke ann å tulle det til med.

Som han over skrev, ta det med deg til senere! Du kommer garantert til å få flere jobber, undersøk litt før neste jobb, å se hva folk får betalt
Sitat av pinkrabbitz Vis innlegg
Nei, for å få frigjort de pengene må du først få tilsendt frikort fra skatteetaten, som du må gi til arbeidsgiver slik at de kan skrive på hvor mye du har tjent der.
Så den går det ikke ann å tulle det til med.

Som han over skrev, ta det med deg til senere! Du kommer garantert til å få flere jobber, undersøk litt før neste jobb, å se hva folk får betalt
Vis hele sitatet...
Du tar helt feil. Det er fullt lovlig å ta på seg små oppdrag lønnet inn til 1000kr skattefritt uten å ha noe registrert foretak eller skattekort.

Er jo ikke ulovlig å klippe plenen til bestemoren din for lønn heller...
Sist endret av danielsk; 9. mai 2009 kl. 21:51.
Sitat av danielsk Vis innlegg
Du tar helt feil. Det er fullt lovlig å ta på seg små oppdrag lønnet inn til 1000kr skattefritt uten å ha noe registrert foretak eller skattekort.

Er jo ikke ulovlig å klippe plenen til bestemoren din for lønn heller...
Vis hele sitatet...
Slik at hvis jeg jobber under 8 timer en dag på jobb, slik at jeg tjener under 1000, så trenger ikke dette føres opp på skattekortet ...?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av pinkrabbitz Vis innlegg
Slik at hvis jeg jobber under 8 timer en dag på jobb, slik at jeg tjener under 1000, så trenger ikke dette føres opp på skattekortet ...?
Vis hele sitatet...
Fra samme arbeidsgiver.

Tar du en småjobb fra en arbeidsgiver som gir deg ei inntekt på en tusenlapp eller mindre, så er det ikkje oppgåvepliktig for din del.

Du kan imidlertid ikkje ta ein slik tusenlapp til fra samme arbeidsgiver samme kalenderår.
Sist endret av vidarlo; 9. mai 2009 kl. 21:55.
Da snakker vi at man begynte å bli litt klokere her ja!
Sitat av fulloggal Vis innlegg
...
Jeg er ikke registrert som bedrift eller frilans, men 1000,- er vel sånn sett ikke "nok" til å jobbe svart?
...
...men har tenkt til å sende en mail til forbrukerrådet. God/dårlig ide?
Vis hele sitatet...
Du kan tjene kr 1000 fra en arbeidsgiver pr år uten at det er skattepliktig. Du trenger ikke skattekort / frikort for dette. Så her har du ikke gjort noe galt.

Forbrukerrådet kan nok ikke hjelpe deg i denne saken. Forbrukerrådet er for å ivareta forbrukernes interesse. De forretningene du har gjort, har du ikke gjort som forbruker.

Siden du ikke er myndig er du dessverre ikke i en posisjon til å forfølge denne saken på egenhånd. Ta en prat med dine foresatte og hør hva de synes du skal gjøre.

Å gå til Politiet, som noen foreslo her, tror jeg ikke fører noe sted. Du har ikke noe registrert firma, varemerke, skriftlig avtale, eller andre gripbare ting som dokumenterer din opphavsrett. Dette blir nok en skjønnsmessig vurdering, ut fra vanlig avtalerett. Ergo henvises du til retten. Men hvis dine foresatte leverer en anmeldelse på vegne av deg mot dette firmaet, så plikter Politiet å ta i mot anmeldelsen. Men du ender nok opp med en henleggelse - intet straffbart forhold funnet, eller pga bevisets stilling. Og så risikerer du naturligvis en motanmeldelse, pga tullet i ettertid.

Det viktigste du har fått igjen av denne saken er visdom. Du vet nå at før du tar neste jobb, så bør du ordne et par formaliteter.
Sitat av pinkrabbitz Vis innlegg
Nei, for å få frigjort de pengene må du først få tilsendt frikort fra skatteetaten, som du må gi til arbeidsgiver slik at de kan skrive på hvor mye du har tjent der.
Så den går det ikke ann å tulle det til med.

Som han over skrev, ta det med deg til senere! Du kommer garantert til å få flere jobber, undersøk litt før neste jobb, å se hva folk får betalt
Vis hele sitatet...
Du trenger vell strengtatt ikke frikort heller... Du kan si til arbeidsgivaren din at du vil skatte for 30 %.. Hvis du tjener under 39 999 får du igjenn det du har betalt i skatt + renter.
Visst faen bruker de mitt system!!! Nå er jeg sur.
Hvis de selger det, så kan jeg kreve hva? (50% av inntekten? )

http://demo.alusoft.no
User/pass: demo/demo

Ska ta screnshots nå.
Hva gjør jeg med dette da?
Sist endret av fulloggal; 11. mai 2009 kl. 09:27.
Er det nok bevis for at jeg har laget det hvis jeg slenger kildekoden i bordet?
Jeg har jo kopi av hele nettsiden på maskinen, og det er lett å se likheter. Både i URL og design.
De er jo åpenbart at de skylder deg penger for å kopiere og selge det videre da!
Er det såpass organisert ville jeg anmeldt det. Da kan politiet få en rettskjennelse på at de kan hente ut filene fra serverne deres, og så kan det sjekkes om det er din kode. Og så blir det rettsak og straff og kanskje erstatning på deg. Et godt smell på fingrene deres blir det i alle fall om de blir dømt skyldige.
Sitat av Myhre Vis innlegg
Er det såpass organisert ville jeg anmeldt det. Da kan politiet få en rettskjennelse på at de kan hente ut filene fra serverne deres, og så kan det sjekkes om det er din kode. Og så blir det rettsak og straff og kanskje erstatning på deg. Et godt smell på fingrene deres blir det i alle fall om de blir dømt skyldige.
Vis hele sitatet...
Ja. Men jeg er ikke myndig da. Kan jeg levere en anmeldelse selvom?

Skal se om jeg kan få lastet opp det jeg laget til en webserver, så kan dere få se likheter og vurdere det igjen Vil dere det?
Sitat av fulloggal Vis innlegg
Ja. Men jeg er ikke myndig da. Kan jeg levere en anmeldelse selvom?

Skal se om jeg kan få lastet opp det jeg laget til en webserver, så kan dere få se likheter og vurdere det igjen Vil dere det?
Vis hele sitatet...
I såfall, hvordan?
Vet ikke hvor nyttig det er, men nå har jeg 60 printscreen's fra mine originale filer, nettpro/alusoft, onairradio, og pc-siden i et photoshop-dokument. Sånn i tilfelle de finner ut at de skal "gjemme" beviser eller noe. Tenkte mtp det Myhre sa.

Har funnet frem mine originale filer, og lagt de på en lokal webserver. Så kan jeg gi dere mer informasjon om nødvendig.

Tusen takk for all hjelp hittil.
Sist endret av fulloggal; 12. mai 2009 kl. 01:44.
Fikk du virkelig penger for dette her?

http://alusoft.no/?s=innhold&o=../...../innhold/drift

Lurer på hvor problemene havner når de holder på å videreselge dette uten å vite om det.
Sitat av Dyret Vis innlegg
Fikk du virkelig penger for dette her?

http://alusoft.no/?s=innhold&o=../...../innhold/drift

Lurer på hvor problemene havner når de holder på å videreselge dette uten å vite om det.
Vis hele sitatet...
Ja, fikk faktisk penger for det...

Fant ut i dag at de selger dette videre for 1600,- Det er mer enn jeg fikk for det:O
Nå sitter jeg å snakker med eier av alusoft via eieren av onairradio på msn.

Kan poste samtalen her etterpå om ønskelig?
Du burde annmelde de!

Jeg ser likheten på alle de 3 nevnte sidene. Det er klart at du burde få erstatning for de sidene de har kopiert det til og at de faktisk selger det 1600,-, noe som er mer enn hva du fikk.
Ja, men er ikke helt sikker på hvordan jeg skal gå frem.
Er ikke dette nok da? http://www.lovdata.no/all/nl-19610512-002.html Les §39b, §19, §3, §
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du har to valg. Du kan saman med foreldra dine anmelde det. I praksis blir saka henlagt etter et par uker.

Eller du kan få foreldra dine til å stevne vedkommande for forliksrådet. Det koster det et halvt rettsgebyr eller noko slikt (6-700 trur eg), og begge parter møter utan advokat og kjem fram til ei løysing ved forhandlinger. Ei vedtatt løysing kan tvagsfyllbyrdast på linje med ein dom. Du vil nokså sikkert vinne fram med eit krav i forliksrådet. Det vil bli handsama etter sivile tvistereglar, og då er spørsmålet kven som har mest rett - ikkje om noko er bevist eller ikkje. Har du tatt vare på all dokumentasjon er det svært god sjans for at du vinn.
HEI ALUSOFT SE HER,

I følge " Fulloggal " Så har DU sendt noe ala dette til han via mail " Et par dager etter de hadde fått siden så fikk jeg meil av han at de ikke ville ha mer kontakt med meg fordi et sånt drittsystem som jeg hadde laget ville ikke de ha noe med å gjøre " ok , du vil ikke ha en dritt å gjøre , men NÅ SELGER DU DET VIDERE ??? Hvem er det som kødder med hvem ?
Ser ut til at alusoft.no og alle de andre sidene er nede. Mystiskt...
Ja, merket det nå. Men jeg har en del screenshots på pc'en jeg
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ta skittentøysvasken en anna, meir høveligplass. Offentlegheita er ikkje eigna plass for det. La oss holde oss til diskusjon rundt rettigheitene i eit slikt høve.
Jeg ser at alusoft.no er oppe igjen. men det eneste de har endret på er variablene i linkene. jeg fikk en link av fulloggal der du kan se originalen.

Den finnest her:
www.norskwebfreak.net/pcsiden

alusoft sitt finnest her:
www.alusoft.no

det er fortsatt likt, bare at linkene er endret. noe som faktisk er imot det fulloggal sa at de fikk gjøre, nemmelig at de endret på det.
Jeg trykte på bli kunde hos alusoft.no, sa får jeg denne meldingen; "Har du fyllt ut alle felter? [COLOR="Red"]Du må skrive inn et brukernavn[/COLOR]"

Når jeg trykker på den samme versjonen som ligger på norskwebfreak.net/pcsiden får jeg denne error meldingen; "Har du fyllt ut alle felter?
[COLOR="Red"]Du må skrive inn et brukernavn[/COLOR]"

det er akkurat den samme siden de har nå som før, bare at linkene er forandret på.
Takk for "oppdateringen"! Ser nå at det forsatt er det samme systemet bortsett fra at de har endret "URL-variablene"
Så en ting til, den logoen de bruker har de funnet. Så kjøpe noe logo av de er vel da ikke til å anbefale siden ikke har laget sin egen engang!

link; http://writemaps.com/images/site/wmLogo_icon.png
http://writemaps.com/
Sist endret av shockwave92; 16. mai 2009 kl. 02:05.
Må si jeg lo litt når jeg leste dette:

Vi har CMS Systemer til websider og vi lager og spesielt for deg eg din bedrift prisene kan veriere til side til side vi prøver og holle prisene minimale i CMS Syteme kan du få flere nytige tin fks. masse sending av mail, intern kominikasjon med dine ansatte, Filbehandling osv.
Vis hele sitatet...
Noen så uprofesjonelle "forretningsfolk" har jeg ikke sett på lenge, jf. "nyte tin fks. masse sending av mail". Dagens.
Haha, jeg vet. Les på siden om logo da Men nå ble vi OT her...
Forretningsfolk er de værtfall ikke. "Webansvarlig" er vist 14 år...

På onairradio.no står det i footeren;
Uautorisert lenking, videreføring eller kopiering er ulovlig.
© 2008 OnAirRadio.No - NettPro.Net - Med enerett

Enerett?? skal ikke fulloggal ha navnet sitt der og iogmed at han har laget systemet?
mener å ha lest i de norske lovene om kopirettigheter at han har rett på det. Ifølge åndsverkloven har utvikleren full rett på åndsverket om ikke annet er sakt, i dette tilfeller er det ikke sakt noe annet!
og det med kopiering, de kopierer jo som bare f. selv!
Sist endret av shockwave92; 16. mai 2009 kl. 02:28.
Sitat av shockwave92 Vis innlegg
Forretningsfolk er de værtfall ikke. "Webansvarlig" er vist 14 år...
Vis hele sitatet...
han skrev faktisk forretningsfolk i gåseøyne... Hvis du skjønner hva det er
vet det:P hehe.. bare påpekte at webansvarlig er 14 år.
Sitat av shockwave92 Vis innlegg
vet det:P hehe.. bare påpekte at webansvarlig er 14 år.
Vis hele sitatet...
åja, da så hehe
dere skriver så mye drit som dere ikke vet ein drit om og han er ikke 14 han er mye eldre lol ass
Forklar det med logoen da. nå er den vekke. men det var akkurat samme logo som siden jeg viste til. dere sier dere har de beste designerene men dere klarer ikke lage deres egen logo engang?
I følge det jeg vet, og har sett på internett så fyller anders 15 i oktober...
Er bare onairradio som ikke er nede for tiden nå
Sitat av fomox Vis innlegg
Er bare onairradio som ikke er nede for tiden nå
Vis hele sitatet...
er bare pc-siden som er nede. Alusoft kom opp i går elns. Eller nei, nå er de nede igjen
Hvordan er det å ta kontakt med hosten til sidene?
Sitat av fomox Vis innlegg
Hvordan er det å ta kontakt med hosten til sidene?
Vis hele sitatet...

De har serverene deres selv, og domene hos domeneshop hvis jeg ikke tar helt feil.
Ta kontakt med harrybutikken som siden(e) er registrert på
Sitat av fomox Vis innlegg
Ta kontakt med harrybutikken som siden(e) er registrert på
Vis hele sitatet...
Skal jeg gjøre det mener du?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av fulloggal Vis innlegg
De har serverene deres selv, og domene hos domeneshop hvis jeg ikke tar helt feil.
Vis hele sitatet...
Dei hoster det på ei vanlig Lyse-linje. Det er antakeleg brot på TOS hos lyse å hoste komersielle ting heime.. Eg ville sendt ein e-post til Lyse og påpeikt at dei hoster det
Ta deg en telefonsamtale til hver enkelt da og forklar problemet og gi de bevisene du har og at de kan få beholde siden sin som den er nå hvis de bare betaler deg for lisens.
Hvis ikke så må du bare forklare at du vil annmelde hvis du faktisk vil gjøre det

Mener 100% at du skal ta kontakt med personen siden er registrert på, er vel de som faktisk er ansvarlig for hva som er på deres domene.
Sist endret av vidarlo; 17. mai 2009 kl. 00:32.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Dei hoster det på ei vanlig Lyse-linje. Det er antakeleg brot på TOS hos lyse å hoste komersielle ting heime.. Eg ville sendt ein e-post til Lyse og påpeikt at dei hoster det
Vis hele sitatet...
TOS? Fortell mer!

Sitat av fomox Vis innlegg
Ta deg en telefonsamtale til hver enkelt da og forklar problemet og gi de bevisene du har og at de kan få beholde siden sin som den er nå hvis de bare betaler deg for lisens.
Hvis ikke så må du bare forklare at du vil annmelde hvis du faktisk vil gjøre det
Vis hele sitatet...
Skal jeg ringe til Frode Seigen da?
Han har ikke noe med nettsidene å gjøre etter det jeg vet, og Andrer hjelper det ikke å snakke med. Han står på sitt...

Sitat av fomox Vis innlegg
Mener 100% at du skal ta kontakt med personen siden er registrert på, er vel de som faktisk er ansvarlig for hva som er på deres domene.
Vis hele sitatet...
Les over
Her, under punkt 10.1 står det nevnt at linjen ikke kan brukes til kommersielle formål.