Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1579
Driver for tiden å tenker på hvilken nevrokjemisk balanse som tillater oss å komme nærmest den metafysiske virkelighet og kunne behøvd litt innspill fra dere på freak.

Som vi alle vet er vår nevrokjemi tilrettelagt til å fungere optimalt som jeger og samler på de øst-afrikanske sletter og savanner.

Siden denne nevrokjemiske balansen i all hovedsak er slik den er for å fremme menneskets overlevelse under disse forholdene og ikke for å vurderere sentralfilosofiske eksistensielle spørsmål, ble jeg etterlatt med et fascinerende spørsmål.

Spørsmålet mitt er dermed: Hva er den "edruelige" nevrokjemiske balansens evne til å vurderere spørsmålet om vår plassering og rolle i den metafysiske verden vi befinner oss i?

Vil en alternativ nevrokjemisk balanse, feks slik fremstilt gjennom konsum av alkohol, psykedelika, andre psykoaktive stoffer, eller psykisk lidelse være nærmere en optimal vurdering av den metafysiske verden?

Den metafysiske verdenen jeg her har i tankene er basert på Kant, Schopenhauer og Hegels konsepter om den metafysiske virkelighet.

Jeg vet det er ekstremt spesifikt det jeg skriver om, så jeg forventer ikke mange svar.

TL;DR: Er du en bedre filosof ruset enn edru.

Takk for alle innspill.
Sist endret av En deling; 7. februar 2018 kl. 22:39.
Anonym bruker
"Orange Kvernknurr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ruset eller ikke - beste resultat (opplysninger) får man vel av å kjøre på med begge testene
Det finnes nok ikke et svar på dette spørsmålet. For det første vet vi alt for lite om hvordan kompleks bevissthet oppstår. Hvordan den nevrokjemiske balansen påvirker bevissthet er heller ikke forstått. For det andre kan det vel med trygghet antas at dette vil være individuelt.

Samtidig kan vi spekulere i at psykedelika potensielt kan gi verdifull innsikt på den måten at det tillater deg å se ting fra et annet perspektiv, selv om jeg ikke kan påstå at jeg forstår hva du mener med "den metafysiske verdenen". Hvis du sikter til de komplekse mekanismene som resulterer i verdenen vi oppfatter så tror jeg du har bedre odds for å forstå det edru. Hvis du sikter til spiritualisme så er svaret igjen at det er individuelt. Jeg foreslår at du definerer begrepet "metafysisk verden" før vi fortsetter debatten.

Hvis jeg husker riktig har både Kant, Schopenhauer og Hegel ulike definisjoner på hva den metafysiske verdenen er ut i fra konteksten det snakkes fra.
Sist endret av Nether; 7. februar 2018 kl. 23:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Bekymret Harpy"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Skjønner ikke helt hvor du får begrepet: "metafysisk verden fra". Såvidt jeg har fortstått det er metafysikken en gren innenfor filosofien hvor de mest grunnlegende spørsmålene om vår virkelighet/verden blir forsøkt besvart, derfor blir det litt meningsløst å snakke om en metafysisk verden.

Jeg tror også du har misforstått hva Kant mener om de forskjellige "virkelighetene", ettersom det han kaller for "tingene i seg selv" er noe som er utilgjengelig for mennesket uavhengig av hvilken tilstand bevisstheten er i.
Schopenhauer hevdet dog at mennesket kunne skue "tingene i seg selv" når det f,eks; så på et kunstverk, men jeg har ikke satt meg godt nok inn i hans filosofi til at jeg kan si noe om begrunnelsen for hans syn.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Dette er jo en slags hellig gral innen moderne spiritualisme, skillet mellom assistert og ikke-assistert opplysning.
Jeg har ikke lest veldig mye om emnet, Aldous Huxley er inne på det i Doors of perception og Heaven and Hell. Såvidt jeg husker var synet hans på den tiden (han endret det etterhvert) at psykedelika er en snarvei til opplysning men burde reserveres for de som kunne tolke de sterke inntrykkene: Akademikerne, de med den solide kunnskapsbasen og kritiske tenkningen som behøvdes for å kunne gjøre noe produktivt med en psykedelisk opplevelse.

Rick Strassman møter også denne problemstillingen i hans eksperimenter med DMT, han er medlem av et buddhistisk tempel der flere av munkene kritiserer arbeidet hans. De mener slike snarveier til opplysning er å leke med ilden.

Personlig mener jeg begge har sine risikoer. Eksperimentering med psykedelika kan sjeldent ende i psykoser, men jeg har sett flere eksempler på folk som det har rablet fullstendig for. På samme måte vil folk med anlegg for det, kunne ende i psykoser av religiøse opplevelser.

Den store fallgruven er jo at begge opplevelsene kan få deg til å legge mening i ting som ikke har det, man har flere eksempler på at man prøver å skrive ned sine tanker under slike psykoser, for det er dèt de er per definisjon, for å så finne null mening i det senere. Det blir litt søkt å påstå at man bare skjønner det i den psykotiske tilstanden du var i: Sannsynligheten for at man har lagt mer i disse tankene enn det virkelig er, at hjernen din spiller deg et puss er ganske stor.
Takk for svar! Spesielt til deg, Dodecha.
Den metafysiske verden jeg her snakker om er Kant's konsept om "tingen i seg selv" og "verdenen/virkeligheten" som følger av dette. Jeg er klar over at vi ikke kan få direkte kunnskap om den metafysiske virkelighet i seg selv, Bekymret Harpy, men man kan fortsatt drøfte dens virkelighet og dens relasjon til vår virkelighet, slik Schopenhauer gjør når han påstår at den metafysiske virkelighet må føre til at alt er ett.

Nether: Hva mener du med at vi ikke kjenner til hvordan nevrokjemi påvirker bevissthet? Såvidt jeg har forstått er vi klar over hvilken nevrokjemiske balanser som fører til ulike retninger av bevissthetstilstander.

Dodecha: Jeg håpet på et svar fra deg, da jeg mener å huske at du for flere år siden nevnte noe i et innlegg som handlet om dette emnet. Jeg skal definitivt lese meg opp på Aldous Huxley og Rick Strassman. Et spørsmål til innlegget ditt: Kan vi egentlig hevde at én nevrokjemisk balanse fører til at hjernen spiller deg et puss, mens en annen nevrokjemisk balanse ikke fører til dette? Er det utelukkende en frisk og edruelig vurdering av hva vi kollektivt vurderer som virkelighet som fører til hva vi anser som "virkelighet"? Til tross for at vår nevrokjemiske balanse er slik den er for å optimalt fremme vår overlevelse evolusjonsmessig?

Aztalon: Jeg er veldig åpen for innspill, men innlegget ditt er dessverre ikke relevant i denne sammenhengen da det ikke virker som du forstår grunnlaget for tråden. Det er helt forståelig grunnet emnets interessebehov og kompleksitet.

Forøvrig er ikke emnet forbeholdt Kant, Hegel og Schopenhauers tanker om den metafysiske verden. En kan selvfølgelig appelere disse tankene så og si alle vurderinger av religion, filosofi og bevissthet, men så var det spesifikt den metafysiske verden/virkelighet slik fortalt av disse filosofene jeg var nysgjerrig på.

Jeg skrev en Tl;DR, den var ikke av det mest seriøse slaget.
Sist endret av En deling; 12. februar 2018 kl. 22:56.
Sitat av En deling Vis innlegg

Nether: Hva mener du med at vi ikke kjenner til hvordan nevrokjemi påvirker bevissthet? Såvidt jeg har forstått er vi klar over hvilken nevrokjemiske balanser som fører til ulike retninger av bevissthetstilstander.
Vis hele sitatet...
Nei. Vi vet omtrent ingenting. Det vi vet er at noen substanser påvirker dopamin- og serotoninnivåene i deler av hjernen, men hvordan det fysiologisk påvirker bevissthet er ikke forstått. De fleste forsøkene som har sett på de biokjemiske endringene i hjernen er utført på mus og rotter, og der har man sett en økning av aktivitet i visse serotonerge nervebaner. Det er observert at konsentrasjonen av LSD ved ekstremt høye doser i rotter fører til opphopning av stoffet i hippocampus (antatt funksjon: minnelagring og romlig orientering, propriosepsjon), basalgangliene (viktig motorisk koordinator), og frontoparietale cortex (integrering av noe sensorisk informasjon). Når vi ikke vet hva som får bevissthet til å oppstå, hvordan kan vi da forstå hvordan ulike stoffer påvirker bevissthet?

For å forklare det med andre ord: Vi kan bevise visse endringer i serotonerge nervebaner i områder av hjernen, og vi kan observere hvor stoffet befinner seg etter administrering (i rotter, vel og merke). Hvorfor dette fører til de endrete subjektive opplevelsene kan ikke forklares. Det er heller ingen absolutte endringer mellom rusmidler, mange stoffer som ikke er psykedeliske fører til tilnærmet like endringer i serotonerge nervebaner. Det er foreslått mange teorier, men kunnskapen om hjernen som helhet er utrolig mangelfull.

Her har du en fin oversiktsartikkel som summerer forskning gjort på feltet.