Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 2442
Jeg bruker ikke smarttelefon og akter ikke å gjøre det. Jeg er altså avhengig av å kunne lagre tlf på SIM for å kopiere numre fra telefon til telefon. Dessuten liker jeg mye bedre formatet på SIM-lagringen (ingen fornavn/etternavn og sånt tull).

Byttet nylig operatør til Ice.net, og syntes 100,-/mnd. for fri tale og SMS var en bra deal. Helt til at jeg oppdaget at SIM-kortene deres kun har plass til 10 telefonnumre. På spørsmål om dette, fikk jeg til svar at nyere telefoner lagrer slik info på telefonen og i skyen.

Skyen meg i ræva, jeg skal ha gammeldags SIM-lagring for faen. Vet noen om en operatør som tilbyr dette (og fri tale/SMS for en hundrelapp)? Alternativet blir å begynne å ringe rundt, for dette er selvsagt ikke noe det opplyses om på de respektive nettsidene.
Sist endret av kallisti; 4. desember 2017 kl. 19:23.
Å kjøpe seg ett kontantkort fra Telenor med en slik control pakke er nok en løsning her. De kortene får du tak i på narvesen etc, og har ofte den gamle typen sim pga mange år med liggetid. Sjekk det ut
nekrognom
kallisti's Avatar
Trådstarter
Vil dette si at alle nyere kort er av typen som ikke har plass til telefonnumre?
Hvilken operatør hadde du før du byttet til Ice.net da, og tilbød de "gammeldags SIM-lagring"?
Sjekket akkurat mitt Chess kort, der er det plass til 250 navn/nummer.
Chess er eid av Telia så regner med de bruker samme teknologi
Problemet blir prisen, starter på Kr 249,- ;(
Ringte akkurat OneCall for å sjekke men "Vi har ikke kontakt med systemet akkurat nå, kan jeg ringe deg tilbake i morgen?" lol

Chess kortet mitt er 2 mnd gammelt btw
Sist endret av SpecialWeirdo10; 4. desember 2017 kl. 20:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
nekrognom
kallisti's Avatar
Trådstarter
Hadde Chess, men de tilbyr ikke lenger fri tale/SMS. Kun gammeldags kontantkort. Edit: Ja, de tilbyr fri tale/SMS for to og en halv ganger prisen til Ice.net.
Sist endret av kallisti; 4. desember 2017 kl. 20:40.
Jeg får beskjed i morgen om OneCall har sim som takler mer enn 10 nummre. Oppdaterer her ASAP når jeg får beskjed
De har "fri bruk" til Kr 99,-

Eller hvis noen her er OneCall kunde og kan sjekke sitt sim
nekrognom
kallisti's Avatar
Trådstarter
Sweet, takk for innspill og hjelp alle sammen.
Det selges jo fortsatt telefoner som ikke er smarttelefon, å de fleste har vell behov for lagring av flere en 10 nr, så noen oppratører må vell kunne tilby dette. Problemet her var jo prisen til Ice. Den blir det kanskje vanskelig å matche.
De fleste mobil abo tilbyr vell også fri tale/SMS. Det som er avgjørende for prisen er stort sett hvor mye data du får
nekrognom
kallisti's Avatar
Trådstarter
Trenger overhodet ikke data, så det spiller ingen rolle.
Sitat av kallisti Vis innlegg
Trenger overhodet ikke data, så det spiller ingen rolle.
Vis hele sitatet...
Hvorfor trenger du ikke data? Bare lurer fordi jeg syntes at det er interessant. Bruker du ingen apper? Ikke engang Snapchat eller nettleser på mobil?
Sitat av Shredded Vis innlegg
Hvorfor trenger du ikke data? Bare lurer fordi jeg syntes at det er interessant. Bruker du ingen apper? Ikke engang Snapchat eller nettleser på mobil?
Vis hele sitatet...
Han bruker ikke smart tlf
Komplett mobil? 125 kr. Hør med dem.
Kjipt, men desverre så gidder ikke operatørene å bry seg. Mange eldre telefoner vil ikke virke med de nye kortene.
Sitat av Odd Vis innlegg
Kjipt, men desverre så gidder ikke operatørene å bry seg. Mange eldre telefoner vil ikke virke med de nye kortene.
Vis hele sitatet...
Jeg har en 3 mnd gammel dum telefon
Ga kr 99,- for den som B-vare, genial på reise
Teknologien stammer fra steinalderen (1990 tallet) men er fremdeles i bruk
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Sitat av Odd Vis innlegg
Kjipt, men desverre så gidder ikke operatørene å bry seg. Mange eldre telefoner vil ikke virke med de nye kortene.
Vis hele sitatet...
Har du et eksempel på dette? Kan aldri huske å ha vært borti at en telefon er for gammel til å godta nytt SIM.
nekrognom
kallisti's Avatar
Trådstarter
Min telefon fra 2010 (edit: også teknoogi fra 90-tallet) kan fint bruke det nye SIM-kortet fra Ice.net.
Sist endret av kallisti; 5. desember 2017 kl. 11:28.
Sitat av FatMan Vis innlegg
Har du et eksempel på dette? Kan aldri huske å ha vært borti at en telefon er for gammel til å godta nytt SIM.
Vis hele sitatet...
Kjenner til et par eksempler der folk har fått beskjed om at sim-kort er utdatert å må byttes innen 2018. Da de har aktivert nytt sim-kort, så får de ingen tjeneste og blir nødt til å aktivere det gamle igjen, som slutter å virke etter nyttår.

Husker ikke eksakt modell på mobilene, men vet det var noen Nokia og Sony Ericsson.

Dette var hos Telenor.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Sitat av Odd Vis innlegg
Kjenner til et par eksempler der folk har fått beskjed om at sim-kort er utdatert å må byttes innen 2018. Da de har aktivert nytt sim-kort, så får de ingen tjeneste og blir nødt til å aktivere det gamle igjen, som slutter å virke etter nyttår.

Husker ikke eksakt modell på mobilene, men vet det var noen Nokia og Sony Ericsson.

Dette var hos Telenor.
Vis hele sitatet...
Takk for svar! Høres egentlig ut som dette er noe Telenor faser ut og ikke det at selve teknologien ikke støttes.
Sitat av FatMan Vis innlegg
Takk for svar! Høres egentlig ut som dette er noe Telenor faser ut og ikke det at selve teknologien ikke støttes.
Vis hele sitatet...
Virker jo litt sånn. Men det kan jo være at det er en bug med akuratt den produskjonen av sim-kort.

Kanskje for mye vm-gull i korta?
Sitat av Odd Vis innlegg
Kjenner til et par eksempler der folk har fått beskjed om at sim-kort er utdatert å må byttes innen 2018. Da de har aktivert nytt sim-kort, så får de ingen tjeneste og blir nødt til å aktivere det gamle igjen, som slutter å virke etter nyttår.

Husker ikke eksakt modell på mobilene, men vet det var noen Nokia og Sony Ericsson.

Dette var hos Telenor.
Vis hele sitatet...
Jeg har hørt rykter om at Telenor faser ut en båndbredde på mobil, kan ikke finne noe om det på nett
Hvis de fjerner en båndbredde, og det er telefoner som kun bruker den båndbredden, så kan de få problemer.
Hvis det er stor chip på det gamle kortet så kan det bli problemer også, noen eldre telefoner (eldre en 5 år) har chip leser som er "for stor" for de nye chipene
nekrognom
kallisti's Avatar
Trådstarter
Båndbredde? Så lenge GSM er operativt, bør vel gamle telefoner funke?
2G/GPRS/EDGE har lavere båndbredde da de ikke trenger å overføre data så fort.
2G kommer nok til å fortsette lenge da detter er den vanligste måten å overføre samtale.
Jeg har liten tro på att fjerning av GPRS eller EDGE vil påvirke telefonen, men man vet aldri


Som en ser av bildet er det fysiske forskjeller på nye og gamle kort, chip har krympet og fått ny layout.
Hvis telefonen er konstruert for å lese de store kortene med stor chip så kan det bli problemer med kortene som har chip tilpasset nano størrelsen

Som Odd sier, det gjaldt Nokia og Sony Ericsson telefoner, sistnevnte skiftet navn for 5 år siden så det tyder ikke på "state of the art" moderne telefoner
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
I USA har utfasinga av 2G begynt. I Sør-Korea er meg bekjent 2G fullstendig ukjent. I Noreg har Telenor indikert tidlegast 2025.

Det er ikkje tale som går over 2G i dag. Det er M2M-kommunikasjon. Tale går over 3G eller VoLTE over WiFi eller 4G.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Tale går over 3G eller VoLTE over WiFi eller 4G.
Vis hele sitatet...
*Der det finnes 3G/4G-dekning.

Selv om vi i Norge har veldig gode mobilnett og typ 98% av befolkningen har "høyhastighets-mobilnett", er det fortsatt store områder som har kun 2G-dekning på en god dag. Heldigvis er det i hovedsak midt inni skog og på fjell osv, der få færdes og færre bor.

Jeg synes også det er interessant hvordan de faser ut 2G allerede i USA. Skulle tro de hadde behov for det der mtp at det er mye areal å dekke... Får lese meg opp litt på dette!
Sist endret av FatMan; 5. desember 2017 kl. 16:08.
Sitat av kallisti Vis innlegg
Min telefon fra 2010 (edit: også teknoogi fra 90-tallet) kan fint bruke det nye SIM-kortet fra Ice.net.
Vis hele sitatet...


Håper den kan bruke OneCall også
nekrognom
kallisti's Avatar
Trådstarter
Supert, mange takk. Da blir det snarlig bytte.