Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1328
Hei! Polti tok DNA test av meg for en stund tilbake for å sjekke dette opp mot et eventuelt lovbrudd jeg kan ha vært involvert i.

La oss si at jeg er involvert, hva kan de bruke DNA ressultatet til å finne ting på åstedet? Leter dem etter hår, blod, spytt osv? Eller er jeg for CSI infisert at jeg er blitt "paranoid"?

La oss si jeg ikke er involvert eller polti finner noen beviser mot meg, blir DNA ressultatet mitt slettet fra registeret da?


Håper jeg postet rett nå, var litt usikker på hvor jeg skulle poste.

Takk for svar!
vel ja jeg tror ikke de ville tatt dna av deg hvis det ikke var for å sjekke det opp mot dna funnet på åsted ? hvorfor skulle de ellers ta dna?
<3
Trådstarter
Pga jeg hadde tyvgods på meg som jeg hadde kjøpt illegalt, jeg visste ikke at det var tyvgods da jeg kjøpte det, men såklart markerte ei polti bikkje på meg(gamle hasj rester) å jeg ble tatt med til stasjonen for sjekk. Da gikk de igjennom tingene mine å fant tyvgods som stammet ifra et tidligere innbrudd tydeligvis. Derfor tok de DNA test av meg.
Husker ikke hva de siktet meg som, men siktelsen var/er pga tyvgodset.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Du visste ikke at det var tydegods og er bekymret for at de kan finne ditt DNA på åstedet?

For å svare på det du spør om, hvorvidt de finner DNA på åstedet er jo kansje heller tvilsomt om det bare er ett innbrudd. Jeg vet ikke hvor utbredt det er å bruke til å etterfroske mindre saken enda men at det bare blir mer og mer av det er nok like sikkert som at sola er på vei opp ute her..

DNA-registeret
Eit nytt DNA-lovverk tredde i kraft 1. september 2008. Lovendringa gjev ein kraftig utvida rett til å registrere DNA-profilar til bruk under etterforsking og i strafferettspleia.
DNA-registeret består av eit identitetsregister, eit etterforskingsregister og eit sporregister. Desse registra er innbyrdes søkbare.
I identitetsregisteret er det registrert identifiserte personar som er straffa for ei handling som etter lova kan gje fridomsstraff.
I etterforskingsregisteret er det registrert identifiserte personar som med skilleg grunn er mistenkte for ei handling som etter lova kan gi fridomsstraff. Registreringa i etterforskingsregisteret er ikkje varig. Profilen blir sletta dersom den registrerte blir frikjend eller saka blir lagd bort og det ikkje finst grunnlag for registrering i andre saker. Får den registrerte ein straffereaksjon som kvalifiserer til registrering, blir profilen overførd til identitetsregisteret.
I sporregisteret finst DNA-profilar frå personar med ukjend identitet som er sikra frå spor innhenta gjennom etterforsking av straffesaker. For spor sikra på åstader i utlandet gjeld same vilkår for registrering som for spor sikra på åstader i Noreg.

https://www.politi.no/kripos/statist...terstatistikk/
<3
Trådstarter
Takk for svar! Jeg var delvis innblandet i saken, polti har både mitt DNA og fingeravtrykk i databasen, jeg har oppholdt meg på stedet utenom på selve tokten.

Jeg mener å har hørt at de fjerner dna analysen etter 3mnd hvis den ikke blir brukt, stemmer dette?

Dette gjelder bare et innbrudd på noen båter. Tyvgodset jeg ble tatt med kjøpte jeg av vedkommende jeg var med under selve handligen(jeg var lookout) men såklart var den saken litt dyrere en hva vi trodde, denne hadde en retail takst på over 60k, å jeg trodde dette bare var en litt fansi lommelykt...
Jeg ble faktisk ringt opp av snuten grunnet en gravemaskin jeg knuste en stund tilbake, der var vist DNA tatt av blodet på åstedet. Jeg fikk aldri noen bekreftelse på at jeg var identifisert via DNA'et, men de skulle ihvertfall ha prøve fra meg omgående til jeg selv tok kontakt med firmaet og roet gemyttene. Viser ihvertfall framgangsmåten, men du skal ikke uroe deg for at dem finner hudpartikkler og lignende på åstedet, det fungerer best i Hollywood (Dog irl og, men da skal du være i et sterilt rom uten noen form for avlufting, sjeldent man fucker alt til der).
<3
Trådstarter
AAh, da er jeg så godt som safe med mindre de finner fingeravtrykk!

Tusentakk for hjelpen!

Forresten, hvor lenge lagres dna prøvene?(hvis det ikke blir knyttet opp mot noe ulovlig)

Edit: dNA er hår,blod,hud og sæd? eller har jeg glemt noe?
Sist endret av Laude; 5. mai 2013 kl. 10:45.
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Jeg ble faktisk ringt opp av snuten grunnet en gravemaskin jeg knuste en stund tilbake, der var vist DNA tatt av blodet på åstedet. Jeg fikk aldri noen bekreftelse på at jeg var identifisert via DNA'et, men de skulle ihvertfall ha prøve fra meg omgående til jeg selv tok kontakt med firmaet og roet gemyttene. Viser ihvertfall framgangsmåten, men du skal ikke uroe deg for at dem finner hudpartikkler og lignende på åstedet, det fungerer best i Hollywood (Dog irl og, men da skal du være i et sterilt rom uten noen form for avlufting, sjeldent man fucker alt til der).
Vis hele sitatet...
Dette er jo bare tull.. Fordi:


Sitat av Laude Vis innlegg
AAh, da er jeg så godt som safe med mindre de finner fingeravtrykk!

Tusentakk for hjelpen!

Forresten, hvor lenge lagres dna prøvene?(hvis det ikke blir knyttet opp mot noe ulovlig)

Edit: dNA er hår,blod,hud og sæd? eller har jeg glemt noe?
Vis hele sitatet...
DNA finnes i alle cellene dine untatt de røde blodcellene. De du nevner er bare de som er vanlig å finne på ett åsted.

Finner de DNA'et ditt identifiserer det og du allerede ligger i databasen er du fucked. Enkelt og greit det er ikke noe hollywoodbullshit det er bioteknologi / genteknologi. Da er det en sikker match som også er godkjent som bevis i en straffesak, dog kan ikke DNA alene som bevis dømme deg.
Sist endret av Yalla; 5. mai 2013 kl. 11:03.
<3
Trådstarter
Sitat av Yalla Vis innlegg
Dette er jo bare tull.. Fordi:


DNA finnes i alle cellene dine untatt de røde blodcellene. De du nevner er bare de som er vanlig å finne på ett åsted.

Finner de DNA'et ditt identifiserer det og du allerede ligger i databasen er du fucked. Enkelt og greit. Da er det en sikker match som også er godkjent som bevis i en straffesak, dog kan ikke DNA alene som bevis dømme deg.
Vis hele sitatet...

Hvis jeg ble tatt med tyvgods(som jeg sa jeg trodde var en lommelykt som jeg ga en grammer for, sa jeg til polti) å i tillegg finner mitt DNA er jeg fuckd da?
Sitat av Laude Vis innlegg
Hvis jeg ble tatt med tyvgods(som jeg sa jeg trodde var en lommelykt som jeg ga en grammer for, sa jeg til polti) å i tillegg finner mitt DNA er jeg fuckd da?
Vis hele sitatet...
Sånn jeg har forsått det så sliter du om de tar saken ja. Da har de sikret seg bevis med DNA på at du var der samtidig som du er observert. Resten får bli opp til jurist, tingretten etc høres jo ikke ut som tidenes bankran du har vært med på så er vel ingen grunn til å ta sorgene på forskudd.

PS for fremtiden burde du finne på noe bedre å si enn at du betalte en grammer. Da kan de også ta deg for nark og heleri..
Sitat av Yalla Vis innlegg
Sånn jeg har forsått det så sliter du om de tar saken ja. Da har de sikret seg bevis med DNA på at du var der samtidig som du er observert. Resten får bli opp til jurist, tingretten etc høres jo ikke ut som tidenes bankran du har vært med på så er vel ingen grunn til å ta sorgene på forskudd.
Vis hele sitatet...
I teorien er jeg helt enig i det du sier, men i praksis derimot vil det nok bli vanskelig mtp DNA om du ikke (som i mitt tilfelle) skjært deg og da lagt igjen masse blod som er overkommelig synlig, de vil ikke finne bevis utendørs om de ikke var til stede umiddelbart etter.


Nå er jeg dog ikke kvalifisert personell i akkurat denne saken, men med logisk tankegang er det rart hvor langt du kommer.
Sitat av Mozzie Vis innlegg
I teorien er jeg helt enig i det du sier, men i praksis derimot vil det nok bli vanskelig mtp DNA om du ikke (som i mitt tilfelle) skjært deg og da lagt igjen masse blod som er overkommelig synlig, de vil ikke finne bevis utendørs om de ikke var til stede umiddelbart etter.


Nå er jeg dog ikke kvalifisert personell i akkurat denne saken, men med logisk tankegang er det rart hvor langt du kommer.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal de ikke kunne finne DNA utendørs senere enn umiddelbart etter?
<3
Trådstarter
Sitat av Yalla Vis innlegg
Sånn jeg har forsått det så sliter du om de tar saken ja. Da har de sikret seg bevis med DNA på at du var der samtidig som du er observert. Resten får bli opp til jurist, tingretten etc høres jo ikke ut som tidenes bankran du har vært med på så er vel ingen grunn til å ta sorgene på forskudd.

PS for fremtiden burde du finne på noe bedre å si enn at du betalte en grammer. Da kan de også ta deg for nark og heleri..
Vis hele sitatet...
Grunnen for jeg sa en grammer var for å virke mer troverdig for å ikke bli tatt i lyving( er kjenning av polti så de vet jeg røyker) JEg ble ALDRI oppservert på stedet dette skjedde faktisk.. Jeg ble tatt i en annen kommune faktisk.. Å da var denne "lommelykta" til 60k meldt stjålet da purken sjekket baggen min, da tok jeg en spans å sa jeg kjøpte den av en annen kjenning av polti for en grammer pga jeg skulle bruke den som lommelykt i skogen. (av og til må du si litt sannhet for at folk skal ta deg mer troverdig)

Å nei, er ikke så alt for store verdier tapt, var en plass mellom 100-500k i skadeverk å ting som forsvant...

Sitat av Mozzie Vis innlegg
I teorien er jeg helt enig i det du sier, men i praksis derimot vil det nok bli vanskelig mtp DNA om du ikke (som i mitt tilfelle) skjært deg og da lagt igjen masse blod som er overkommelig synlig, de vil ikke finne bevis utendørs om de ikke var til stede umiddelbart etter.


Nå er jeg dog ikke kvalifisert personell i akkurat denne saken, men med logisk tankegang er det rart hvor langt du kommer.
Vis hele sitatet...
Eneste jeg kan ha lagt igjen av bevis er fingeravtrykk(pillefjern å tenkte ikke på hansker, brukte jakken/genseren på de mest åpenbare stedene)
Kan også ha lagt igjen hår og hudrester, hadde ingen form for sår etter aksjonen.

Sitat av Yalla Vis innlegg
Hvorfor skal de ikke kunne finne DNA utendørs senere enn umiddelbart etter?
Vis hele sitatet...
Hendelesen var inne/på vei inn.
Sitat av Laude Vis innlegg

Å nei, er ikke så alt for store verdier tapt, var en plass mellom 100-500k i skadeverk å ting som forsvant...
Vis hele sitatet...
Begynner jo dra på seg da..



Eneste jeg kan ha lagt igjen av bevis er fingeravtrykk(pillefjern å tenkte ikke på hansker, brukte jakken/genseren på de mest åpenbare stedene)
Kan også ha lagt igjen hår og hudrester, hadde ingen form for sår etter aksjonen.
Vis hele sitatet...
Du har garantert lagt igjen hår og hudrester.


Hendelesen var inne/på vei inn.
Vis hele sitatet...
Spm. var til Mozzie som betviler DNA'ets suverenitet og utfordrer vitenskap med egen logisk tenkning.
<3
Trådstarter
Sitat av Yalla Vis innlegg
Begynner jo dra på seg da..




Du har garantert lagt igjen hår og hudrester.


Spm. var til Mozzie som betviler DNA'ets suverenitet og utfordrer vitenskap med egen logisk tenkning.
Vis hele sitatet...


det har gått over ca 3 mnd nå, kan jeg begynne å slappe av eller noe? jeg har ikke fått noen brebv eller noen ting, når jeg var på et avhør så nektet jeg fra alt å sa jeg kjøpte "lommelykta" fra en jeg traff på en båt som jeg ikke kunne navnet på,, bare utsene, så ejg sa bare en gammel slitt narkoman.

Noen som har strafferammen for grovt herverk forreresten? Gjerne innbrydd er relevant..