Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 4775
Anonym bruker
"Såret Blåhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitter de akkurat som man vanligvis pleier å sitte eller ligger de i setet og liksom gjemmer seg under rattet mens de bruker et eller annet utstyr som gjør at de kan se hva som foregår ut vinduet?

Kikkert eller film?
Standard utstyr er vel en maskin de søker opp skiltnummer på eller så ringer de inn dette ? Usikkert. Postern over er vel spot on
Sikkert noen av de som har IMSI catcher også. Skal være en viss strafferamme i saken for å få lov til å bruke den da. Dvs, så mange ubrukelige/korrupte politifolk det er, så bruker de den vel gjerne, buster folk og sier ingenting om bruk av IMSI catcher.
Mvh
Anonym bruker
"Såret Blåhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Jerna Vis innlegg
Standard utstyr er vel en maskin de søker opp skiltnummer på eller så ringer de inn dette ? Usikkert. Postern over er vel spot on
Vis hele sitatet...
Jeg så ikke den posten over. Men det jeg mente var dersom politiet spaner på noen f eks på en parkeringsplass også sitter politiet i bilen sin sitter han da som en vanlig person i bilen eller gjemmer han seg under rattet og drar opp hånda og bruker et eller annet verktøy for å kunne se hva som foregår ut vinduet?
Om du tror politiet driver med ulovlig (eller lovlig) spionasje på deg. Så er det rimelig lett å finne ut av uten å faktisk bryte loven! Det du trenger er 2 venner som du møter for å planlegge følgende face to face så det ikke blir røpet. Møtepunkt avtalt med mellom menn, ikke ta med noe elektronisk.


1) Be venn A være på sted X til Y tid. Forklar ham hva dere prøver på.
2) Send tekst, ring, bruk skype etc. (men ikke for obvious) til venn B. Fortell at du skal til sted X til Y tid å drepe vedkommende med pistol.
3) Reis så til sted X til Y tid. Med en vannpistol eller noe du holder på på innside av jakke eller i bukse, som ser ut som en pistol, slik at det visuelt ser ut som et reelt drap

I denne situasjonen, er alt bare en bløff, som kompisene dine oså er med på. De kan vitne på at dette var en reel bløff. Kan til og med ta opp samtalen på tape når dere planlegger. Politiet er NØDT til å gripe inn, om de tror du faktisk er bevæpnet og skal gå å ta livet av noen.

På denne måten kan du garantert få svar på, uten å bryte loven, på om politiet overvåker deg eller ikke. Det er en ganske enkel bløff i teorien, men må planlegges å gjøres troverdig. Så den delen kan det være en del arbeid med. For good measure, om du faktisk ble spionert på og politiet rykker ut - så kan du bare si det AKKURAT som det er. At de nå sløste mye unødige ressurser på å overvåke deg unødig. At det var en bløff for å finne ut av dette.
Sist endret av Abishgal; 29. september 2021 kl. 13:39.
Sitat av Abishgal Vis innlegg
Om du tror politiet driver med ulovlig (eller lovlig) spionasje på deg. Så er det rimelig lett å finne ut av uten å faktisk bryte loven! Det du trenger er 2 venner som du møter for å planlegge følgende face to face så det ikke blir røpet. Møtepunkt avtalt med mellom menn, ikke ta med noe elektronisk.


1) Be venn A være på sted X til Y tid. Forklar ham hva dere prøver på.
2) Send tekst, ring, bruk skype etc. (men ikke for obvious) til venn B. Fortell at du skal til sted X til Y tid å drepe vedkommende med pistol.
3) Reis så til sted X til Y tid. Med en vannpistol eller noe du holder på på innside av jakke eller i bukse, som ser ut som en pistol, slik at det visuelt ser ut som et reelt drap

I denne situasjonen, er alt bare en bløff, som kompisene dine oså er med på. De kan vitne på at dette var en reel bløff. Kan til og med ta opp samtalen på tape når dere planlegger. Politiet er NØDT til å gripe inn, om de tror du faktisk er bevæpnet og skal gå å ta livet av noen.

På denne måten kan du garantert få svar på, uten å bryte loven, på om politiet overvåker deg eller ikke. Det er en ganske enkel bløff i teorien, men må planlegges å gjøres troverdig. Så den delen kan det være en del arbeid med. For good measure, om du faktisk ble spionert på og politiet rykker ut - så kan du bare si det AKKURAT som det er. At de nå sløste mye unødige ressurser på å overvåke deg unødig. At det var en bløff for å finne ut av dette.
Vis hele sitatet...
Så for å finne ut av om politiet overvåker deg så tenker du det er smart av han å late som han er bevæpnet med våpen? Dette vil føre til full utrykning med bevæpning fra politiet sin side og kan sette livet hans i fare. Høres ut som en meget dum ide
Sitat av Jorg Vis innlegg
Så for å finne ut av om politiet overvåker deg så tenker du det er smart av han å late som han er bevæpnet med våpen? Dette vil føre til full utrykning med bevæpning fra politiet sin side og kan sette livet hans i fare. Høres ut som en meget dum ide
Vis hele sitatet...
Kanskje droppe det å nevne våpen da. Men du skjønner tegningen. Kan være en drugdeal, hva som helst. Så lenge det er noe politiet må reagere på. Det vil gi et definitivt svar på om politiet overvåker deg.
Anonym bruker
"Tolerant Grønngylt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tror det enkleste svaret er at det vil variere ut ifra hva det er de spaner etter.
Anonym bruker
"Omgitt Karybdis"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Abishgal Vis innlegg
Så er det rimelig lett å finne ut av uten å faktisk bryte loven! (...)
Fortell at du skal til sted X til Y tid å drepe vedkommende med pistol.
Vis hele sitatet...
Du skriver at dette er lovlig, men det er i så fall heelt på kanten av og kan få konsekvenser!
Straffeloven § 256. Den som inngår forbund med noen om å begå en handling som nevnt i § 255 [Grov frihetsberøvelse] straffes med fengsel inntil 6 år. Kilde.
Hvis politiet overvåker deg i forbindelse med etterforskning så spaner de i sivil og ikke fra politibilen. For å iverksette spaning skal du være mistenkt med skjellig grunn for alvorlig kriminalitet. Ikke for en kilo hasj eller tier med pepper men ran, drap, menneskehandel, 100 kg hasj, 5 kg heroin etc.

Men er du en kjenning og politiet har lite å gjøre i en småbygd så kan de kjøre forbi i politibilen i blandt (nei de dukker ikke ned å gjemmer seg og filmer opp med et kamera) bare for å sjekke at det ikke er noen problemer hos deg. Da er det gjerne hvis de vet at der bor det en makkastuker som spiller techno på full guffe kl 05 hver morra som de får mye klager på.. Eller kjøre forbi problemungdom som henger og slenger bare for å markere seg. Forebyggende arbeid kaller de det og innleder da som regel dialog med deg.
Sitat av celtseus Vis innlegg
Hvis politiet overvåker deg i forbindelse med etterforskning så spaner de i sivil og ikke fra politibilen. For å iverksette spaning skal du være mistenkt med skjellig grunn for alvorlig kriminalitet. Ikke for en kilo hasj eller tier med pepper men ran, drap, menneskehandel, 100 kg hasj, 5 kg heroin etc.

Men er du en kjenning og politiet har lite å gjøre i en småbygd så kan de kjøre forbi i politibilen i blandt (nei de dukker ikke ned å gjemmer seg og filmer opp med et kamera) bare for å sjekke at det ikke er noen problemer hos deg. Da er det gjerne hvis de vet at der bor det en makkastuker som spiller techno på full guffe kl 05 hver morra som de får mye klager på.. Eller kjøre forbi problemungdom som henger og slenger bare for å markere seg. Forebyggende arbeid kaller de det og innleder da som regel dialog med deg.
Vis hele sitatet...
Trenger ikke å drive på med de mengdene du snakker om. 1 kg hasj er nåkk for å kunne bli overvåket/spanet på.
Enten sitter de i parkert bil og bruker øynene, eller så følger de etter person eller annet kjøretøy, fortsatt ved bruk av øynene. Det er dårlig med James Bond-utstyr eller metoder.
Alt annet, skiltscannere etc, er andre oppdrag, f eks trafikkrelatert.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvorfor er den posten sletta der en nevner at man kan vippe opp sete i en tjeneste bil for så å gå ned i et slags spanings "rom"? Der han nevnte de kunne bruke satellitter til overvåking og samt zoome inn? Zoome inn med kamera på evt folk eller andre mistenkelige ting..
Vis hele sitatet...
Haha. Den ble nok slettet da det var en spøk. Jeg kan av egne erfaringer si at det mest vanlige politiet bruker nå er spesielle droner med kamera på utendørs spaning.

Det er en skremmende fremgang spesielt med 5g teknologien som gjør at dem kan fjernstyres på ganske lang avstand med lav responsetid.
Sist endret av Moneyking; 30. september 2021 kl. 02:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du skriver at dette er lovlig, men det er i så fall heelt på kanten av og kan få konsekvenser!
Straffeloven § 256. Den som inngår forbund med noen om å begå en handling som nevnt i § 255 [Grov frihetsberøvelse] straffes med fengsel inntil 6 år. Kilde.
Vis hele sitatet...
Kan du forklare nærmere hvordan det på noe vis er en relevant paragraf? Det er iscenesatt drapsplanlegging det er snakk om her, ikke kidnappingsplannlegging som er det paragrafen du siterer ser ut til å handle om
Å skulle iscenesette drap eller kidnapping kommer til å ende opp i bevæpnet utrykning hvis politiet hører det, eller hvis noen som er bekymret ringer der inn. Er det virkelig verdt og risikere å få et skarpladd våpen retta imot deg? Man respawner ikke IRL for å si det sånn.

https://www.aftenposten.no/norge/i/v...ping-var-spoek

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...t-politiaksjon

https://www.dagbladet.no/nyheter/kid...bloff/65731629

https://www.h-avis.no/nyheter/hauges.../s/5-62-139418
Sist endret av Vasken; 30. september 2021 kl. 03:33.
Sitat av celtseus Vis innlegg
Hvis politiet overvåker deg i forbindelse med etterforskning så spaner de i sivil og ikke fra politibilen. For å iverksette spaning skal du være mistenkt med skjellig grunn for alvorlig kriminalitet. Ikke for en kilo hasj eller tier med pepper men ran, drap, menneskehandel, 100 kg hasj, 5 kg heroin etc.

Men er du en kjenning og politiet har lite å gjøre i en småbygd så kan de kjøre forbi i politibilen i blandt (nei de dukker ikke ned å gjemmer seg og filmer opp med et kamera) bare for å sjekke at det ikke er noen problemer hos deg. Da er det gjerne hvis de vet at der bor det en makkastuker som spiller techno på full guffe kl 05 hver morra som de får mye klager på.. Eller kjøre forbi problemungdom som henger og slenger bare for å markere seg. Forebyggende arbeid kaller de det og innleder da som regel dialog med deg.
Vis hele sitatet...

Med all respekt å melde, vi lever ikke på 70 tallet lenger og disse mytene om at det må større mengder til og at avlytting er dyrt stemmer ikke like bra i dag.

https://www.dt.no/nyhet/krim/drammen.../s/5-57-379718
Sist endret av 420master; 30. september 2021 kl. 05:58.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du skriver at dette er lovlig, men det er i så fall heelt på kanten av og kan få konsekvenser!
Straffeloven § 256. Den som inngår forbund med noen om å begå en handling som nevnt i § 255 [Grov frihetsberøvelse] straffes med fengsel inntil 6 år. Kilde.
Vis hele sitatet...
Tror du misforsto. Du og 2 kompiser BLØFFER med å planlegge noe kriminelt mot HVERANDRE som IKKE er reelt. Slik at det aldri var planer om å gjøre noe lovbrudd til å begynne med. Den eneste måten politiet vet om dette, er om de overvåker dere. Så dere iscenesetter dette "teateret" for å bekrefte/avkrefte om politiet spaner eller ikke.

Om politiet dukker opp har dere ikke gjort noe ulovlig. Fordi dere hadde aldri planer om å gjøre noe lovbrudd til å begynne med. Kan til og med si rett ut til politiet at planen var bare å finne ut om de spionerte. Om politiet rykker ut her, så er det kun pga. spionering. Så en unødig utrykkning er da fra deres side SELVFORSKYLDT. Ikke sikker på hvor du får frihetsberøvelse til å passe inn her noen plass.

-

Ikke så relevant til tråden btw men tenkte kanskje det kan gi folk en god latter. Aldri vært innvolvert i noe seriøst eller organisert kriminalitet selv (mest kriminelle jeg har gjort var å trykke falske penger da jeg var 15 år gammel). Men har noen barndomsvenner og bekjente i det miljøet som jeg har hatt lett kontakt med over årene (sosialt, ikke noe kriminelt).

En av de var SUPER paranoid, og når han pusset opp huset sitt så var han dønn seriøst overbevist om at han ene på stillaset var "mistenkelig mye med vinduene". Paranoia når man er kriminell er vel vanlig, og spesielt om man er på dop. Kanskje jeg bare har elendig humor dunno, men jeg syntes det var hysterisk morsomt at han genuint trodde den ene stillas arbeideren fra firmaet han leide inn var en undercover politimann. Trodde først han tøyset, men han hadde faktisk overbevist seg selv om at denne stillas arbeideren var hemmelig etteretningstjeneste. Tror ikke de går SÅ langt, men hvem vet :P
Det de gjør er å gå i ett med befolkningen så godt det lar seg gjøre. Ingen fancy csi shit. Bare working police som sitter og prøver å ikke bli oppdaget. Det kan være et par i en bil, litt oppe i gata. Det kan være en fotpatrulje i sivil som bare går rundt kvartalet. Det er ikke noe hokus pokus hvis man ikke prøver å sette virkelige kjeltringer i bur som kanskje selv hsr en viss kompetanse på anti-spionasje.
Når jeg ble holdt øye med satt de i en bil på andre siden av gaten der butikken er.

Gikk til butikken og lager et rart trynet til to som satt i en Passat. Så når jeg gikk ut av butikken kjørte de frem.

"Hallo, hvordan går det med deg om dagen" osv.

Ah det var litt gøy da jeg egentlig ikke visste at de hadde gått såpass til verks mot meg.

Men ja, da satt de to stykker helt vanlig i sivil bil.
NEI politi gjemmer seg ikke under rattet og kikker med speil hahaha ser for meg det nå jeg, to politimenn inni en politibil som prøver å gjøre seg usynlig også to sånne rør med speil i som stikker over dashbordet. Kan garantere at dette aldri skjer
Sitat av Bluesky_ Vis innlegg
NEI politi gjemmer seg ikke under rattet og kikker med speil hahaha ser for meg det nå jeg, to politimenn inni en politibil som prøver å gjøre seg usynlig også to sånne rør med speil i som stikker over dashbordet. Kan garantere at dette aldri skjer
Vis hele sitatet...
De sitter nok bare rolig å følger med. Kanskje kjører en liten runde forbi av og til.

Er nok mye kommentarer på forumet her som er skrevet av de som er litt vell paranoide. Kanskje kokt hodet litt for mange dager. Ler ofte litt selv.
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Det de gjør er å gå i ett med befolkningen så godt det lar seg gjøre. Ingen fancy csi shit. Bare working police som sitter og prøver å ikke bli oppdaget. Det kan være et par i en bil, litt oppe i gata. Det kan være en fotpatrulje i sivil som bare går rundt kvartalet. Det er ikke noe hokus pokus hvis man ikke prøver å sette virkelige kjeltringer i bur som kanskje selv hsr en viss kompetanse på anti-spionasje.
Vis hele sitatet...
De er også overaskende gode til ambush tactics. Stillhet. Presisjon. Politiet trodde jeg hadde våpen en gang pga. noe tull (hadde ikke det). Så de hadde sendt en utrykkningsgruppe på meg.

Jeg forlot leiligheten min 8 på kvelden for å gå å kjøpe meg selv en iskald glass cola og snus. Noe å kose meg med mens jeg spilte Rimworld. Var helt tomt ute. Ingen. Nada. Gikk rundt et hjørne, plutselig holder noen i armen min. Snur meg og det står 4 bevæpnede politifolk bak meg. Hadde helt oversett den svarte bilen deres som sto på andre siden.

De gikk ut av bilen bak hjørnet jeg kom ifra, og kom HELT innpå meg bakfra, på sånn... 10 sekunder uten at jeg merket dette.

Var litt kjipt å havne på glattcelle. Men må si at jeg ble rimelig imponert over hvor sinnsvakt kjapp og stille 4 mann kunne bevege seg i nærmest full stillhet.

Altså wtf... HELT stille ute i byen. Ikke en sjel. Ikke en fugl som piper. BOOM så sto de bak meg alle sammen. Var en lenger nede også som kom fram, så HADDE jeg begynt å løpe hadde den veien vært dekket også.

Er glad jeg ikke faktisk er kriminell men bare har vært i en del bizarre situasjoner. Har du de der etter deg ser jeg ikke hvordan man klarer unngå bli tatt.