Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  104 23130
Hei!

Mange dagligvarebutikker har nå fått selvbetjente kasser der du selv scanner inn varene og betaler. Hvordan sikrer butikkene seg mot at folk tar med seg ting uten å scanne inn? Det vil vel være totalt umulig å unngå svinn med et sånn system?
Man legger varen på en vekt + random kontroller.
Sitat av korkdal Vis innlegg
Man legger varen på en vekt + random kontroller.
Vis hele sitatet...
Hva mener du med vekt? Er vel bare grønsaker og frukt en må veie selv der.
Det et kontrollører der og en som følger med på kamera vil jeg tro.

Uansett en uting å benytte seg av. En sånn type robotisering fører til færre arbeidsplasser og godtar vi det nå er dette bare begynnelsen.
Sitat av celticwiz Vis innlegg
Det et kontrollører der og en som følger med på kamera vil jeg tro.

Uansett en uting å benytte seg av. En sånn type robotisering fører til færre arbeidsplasser og godtar vi det nå er dette bare begynnelsen.
Vis hele sitatet...
Om noen skal sitte å se på kamera og evt. opptak hele dagen vil det jo ikke være mer lønnsomt enn å ha folk i kassa. Det er jo mange kunder på en dag.

Jo, enig i det med arbeidsplasser men det er lettvint å gjøre jobben selv, og etter min erfaring er det mindre kø der.
Sitat av Stesolidhode Vis innlegg
Hva mener du med vekt? Er vel bare grønsaker og frukt en må veie selv der.
Vis hele sitatet...
Si du scanner 5 varer, mens den 6 varen scanner du ikke men legger på vekten (vekten er der du legger varene etter scanning). Da skjønner systemet at noe er feil og en varsellampe tennes for å gjøre de ansatte oppmerksom.
Sitat av korkdal Vis innlegg
Si du scanner 5 varer, mens den 6 varen scanner du ikke men legger på vekten (vekten er der du legger varene etter scanning). Da skjønner systemet at noe er feil og en varsellampe tennes for å gjøre de ansatte oppmerksom.
Vis hele sitatet...
Ahh, så du mener at det er vekt der jeg legger varene etter at jeg har scannet dem?
Sist endret av Stesolidhode; 23. august 2018 kl. 13:24.
Sitat av Stesolidhode Vis innlegg
Ahh, så du mener at det er vekt der jeg leger varene etter at jeg har scannet dem?
Vis hele sitatet...
Jepp.

"Hos Meny legger kundene varene sine på en vekt etter at de er skannet. Dersom de veier for mye eller for lite lyser en lampe som varsler betjeningen om at noe er galt."
Hva om det er bare en eller to varer og du tar dem med uten å legge dem på bordet?
I utgangspunktet er det vel meningen at det skal bli billigere varer. Men jeg tror det heller blir økt fortjeneste til butikkens eier.

Jeg boycotter disse kassene med mindre det er lang kø og jeg har det travelt.

Det er tilsvarende på fastfood-kjeder hvor du må fylle brusen selv. Det blir ikke billigere. Men der har jeg ikke noe valg utenom å gå et annet sted. (Ble litt off-topic denne her)
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Hvorfor liker dere ikke selvbetjente kasser?

Jeg digger de, kan være så stein jeg vil med musikk på øra. Trenger ikke prate med noen, har registrert fingeravtrykk som leg og.

Svinn hindrer de ved kontroll og kamera.
Sist endret av Carmex; 23. august 2018 kl. 13:31.
Selvbetjente kasser er klart å foretrekke. Eneste grunn til å gå i en vanlig kasse er hvis kassadama er søt, eller hvis man kun har cash.
Faktum er vel at det de taper på eventuelt økt svinn tjener de glatt inn ved sparte utgifter. Mottrekk er nevnt, men jeg tviler litt på hvor effektive de er. Vekt for eksempel: Jeg har ofte pakket noen av varene rett i sekken min, og putta resten i posen på benken. Det har aldri resultert i kontroll. Nå stjeler jeg aldri i butikker, men i prinsippet har jeg da gjort akkurat det som skulle få alarmen til å trigge? Da burde de jo sjekka meg. På coop obs har de et opplegg der du går rundt med en håndholdt scanner og pakker varene i poser i vogna. I løpet av alle disse årene har jeg blitt valgt ut til stikkontroll kontroll to ganger. I begge tilfeller sjekket de kun én av posene mine, og jeg fikk selv velge hvilken de skulle gå gjennom. Kontrollen foregikk ved å scanne varene i posen og sjekke om det dukket opp noe som ikke stod på lista. Mulighetene for å utnytte et slikt kontrollregime er mange og åpenbare. Så hvorfor funker det? Helt enkelt fordi folk flest er ærlige og det man eventuelt tjener på å stjele versus det man taper når man blir tatt - og det blir man hvis man stjeler regelmessig - ikke går opp. Naskeri er et stjerneeksempel på slik forbrytervirksomhet som ikke er lønnsom med mindre man driver så stort at man uansett blir busta ganske kjapt. Og som sagt: Det totale svinnet øke ganske mye for å konkurrere med et årsverk eller fire som spares vekk.
Sist endret av Myoxocephalus; 8. juni 2021 kl. 20:34.
Sitat av Stesolidhode Vis innlegg
Hva om det er bare en eller to varer og du tar dem med uten å legge dem på bordet?
Vis hele sitatet...
Det vil jo se litt mistenkelig ut. Da kan man like gjerne stjele ved hyllene.
Jeg synest systemet er unødvendig tungvindt, spesielt viss du skal ha 18års varer, tobakk og øl. Da må du luke tak i ansatte som har det travelt med andre ting for å bekrefte at du er 18.
Dette resulterer i unødvendig kø og folk som blir like stressa og forbanna som deg.

Det trengs bedre instrukser og mer automatikk i det. Første gangen så knørva jeg kvitteringa og kasta den, dette resulterte i så mye kø siden jeg ikke kom meg ut, og kontrolløren kunne ikke slippe meg ut heller. Det ble så mye kø og pågang at ei handikappet dame nesten falt over ende.
Enkelte folk er faen meg stressa på butikken
Det trengs større plass på disken også, så ikke verdt opplevelsen å storhandle. Men jeg forstår jo at de sparer litt arbeid for ansatte, men synest det blir for domt å gjøre om halve butikken til dette, slik der jeg bor, håper ikke det skjer, viss man skal tenke på eldre folk som bruker litt tid.

Mitt tips er å gjøre seg kjent med systemet på en dag det ikke er så jævla hektisk.
Enkelte folk er faen meg stressa på butikken
Vis hele sitatet...
Kjent sak det, mange med feks angst som sliter som faen når det kommer til å gå i butikk nettopp pga av at det er en ekstrempåkjenning for dem pga stress, at andre er stresset og den altfor tette fysiske kontakten det blir i et kassaområde når køene vokser. Og når køene vokser så vokser frustrasjonen blant de i kø, og det alene gjør at mange får angsten trigget. Selv finner jeg det merkelig at ikke flere bruker tjenester som kolonial.no, disse matkassene osv. Da slipper man hele helvete i matbutikker. Pluss at det er jo bortkastet tid å gå i matbutikk. Utvalget er nesten det samme overalt, skal en ha noe spesielt så kan man lige gjerne gå i en delikatesse eller spesialbutikk. Alt av trivielle ting kan du få på døren uten at det koster mer. Og man sparer fort penger på det også, da man ikke like lett blir offer for kjøpmannens salgsstrategi og lure triks der man må gjennom absolutt hele butikken for å handle melk og brød, med sjokkselgere spredd utover alt, mer eller mindre gode tilbud og mange fristelser.
Sist endret av random67489; 23. august 2018 kl. 14:42.
Sitat av fjellape Vis innlegg
Jeg synest systemet er unødvendig tungvindt, spesielt viss du skal ha 18års varer, tobakk og øl. Da må du luke tak i ansatte som har det travelt med andre ting for å bekrefte at du er 18.
Dette resulterer i unødvendig kø og folk som blir like stressa og forbanna som deg.

Det trengs bedre instrukser og mer automatikk i det. Første gangen så knørva jeg kvitteringa og kasta den, dette resulterte i så mye kø siden jeg ikke kom meg ut, og kontrolløren kunne ikke slippe meg ut heller. Det ble så mye kø og pågang at ei handikappet dame nesten falt over ende.
Enkelte folk er faen meg stressa på butikken
Det trengs større plass på disken også, så ikke verdt opplevelsen å storhandle. Men jeg forstår jo at de sparer litt arbeid for ansatte, men synest det blir for domt å gjøre om halve butikken til dette, slik der jeg bor, håper ikke det skjer, viss man skal tenke på eldre folk som bruker litt tid.

Mitt tips er å gjøre seg kjent med systemet på en dag det ikke er så jævla hektisk.
Vis hele sitatet...

For meg virker det som om det blir mye mindre kø, også mye lettere å multitaske, for de som jobber der. Og nå har jo en del butikker begynt med fingerscan så man slipper å vise leg. Vet ikke helt hva jeg synes om det personlig, men blir vel mer effektivt for butikken.
Sitat av Carmex Vis innlegg
Hvorfor liker dere ikke selvbetjente kasser?

Jeg digger de, kan være så stein jeg vil med musikk på øra. Trenger ikke prate med noen, har registrert fingeravtrykk som leg og.

Svinn hindrer de ved kontroll og kamera.
Vis hele sitatet...
Fordi man skal tenke lengre en egen nese. Mer og mer blir digitalisert og da mister folk jobbene. Se på mye industri og på Posten f eks. Nå butikker. Snart buss og t bane.
Er allerede mangel på arbeidsplasser og både pensjon og sykepenger minskes. Alt for at sjefene på toppen skal få mest kroner i egen kasse.
Det skaper større klasseskille og mer fattigdom på sikt så er absolutt noe man burde være bevisst på å boikotte uansett hvor stein man er. Ingen bryr seg om du er stein.
Av alle jobber å kjempe for eksistensen til, så er ikke kassajobben på matbutikken så veldig høyt på lista i min bok. Det er bedre at vi automatiserer slike repetitive jobber, og satser på å bevare folk der folk trengs. Å kjempe mot generell automatisering er helt nytteløst. Fokus må være på å omstrukturere arbeidsmarkedet og plassere personell i posisjoner der deres menneskelige egenskaper er til nytte og blir verdsatt. Om det er å hjelpe kunder på andre måter i samme butikk, eller at nye stillinger må finnes opp andre steder, er sekundært.

Men nå kommer nok ikke kassajobben til å forsvinne med det aller første, så jeg tror man trygt kan bruke hurtigkassen uansett hva man tenker om dette.
Sist endret av mentalmelt; 23. august 2018 kl. 16:59.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av celticwiz Vis innlegg
Fordi man skal tenke lengre en egen nese. Mer og mer blir digitalisert og da mister folk jobbene. Se på mye industri og på Posten f eks. Nå butikker. Snart buss og t bane.
Vis hele sitatet...
Det er ein kontinuerleg trend. Dampmaskina gjorde muskelkraft mindre verdt. Biler gjorde mange jobber overflødige. Traktoren gjorde mange jobber overflødige.

Lista er lang. Mekanisering og automatisering har endra arbeidsmarkedet radikalt, og veldig mange av jobbane i dag var ikkje tenkelege for femti år sidan. Trenden er at arbeid vert mindre verdt, og produksjonsmidler meir verdt.

Men å forsøke å kjempe imot det trur eg er meiningslaust. Teknologi har, sidan dampmaskina kom, aldri vorte dårlegare. Tvert imot; det som var doktorgrad i går er bacheloroppgåve i dag, og pensum i ungdomsskulen til neste år.

Eg er tilhengar av å endre skatteregimet, frå dagens, der det er skatt på arbeidsinntekt, i ei retning der det er større skatt på produksjonsmidler, nettopp for å utjamne den skilnaden. Men eg har nada tru på å forsøke å halde tilbake framgang. Eller trur du det er i nærheten av realistisk å forsøke å få folk til å sende papirbrev framfor e-post?
Her i Oslo setter jeg veldig pris på selvbetjente kasser. Kan ofte være veldig lange køer og folk som har mye i handlevognene foran deg.
Hvis man bare skal ha en brus er det deilig å kunne gå direkte og scanne denne i steden for å vente 5-10 minutter i kø.
Det fører også til at de som fortsatt ønsker å bruke vanlig kasse får mindre kø.

Det er ofte at butikken har en person stående ved disse kassene som kan hjelpe til, men det er ikke alltid tilfelle.
Når man skal kjøpe tobakk eller alkohol får de i den vanlige kassen opp et varsel på skjermen sin og titter bort på den aktuelle kassen for å se om vedkommende er gammel nok. Var innom Meny her om dagen og så at de har tatt det ett steg lenger. Der er det montert fingeravtrykk avleser i alle kassene slik du kan registrere deg å slippe å vente på godkjenning for tobakk og alkohol.
Uvaksinert 👍
Meny sine selvbetjente kasser er tull i forhold til Coop Obs sine, der tar man en scanner når man går inn, scanner og legger rett i poser og betaler når man går ut. Ikke noe behov for legge varer på en vekt eller noen ting. Det er en drøm å bruke.
Sitat av fjellape Vis innlegg
Jeg synest systemet er unødvendig tungvindt, spesielt viss du skal ha 18års varer, tobakk og øl. Da må du luke tak i ansatte som har det travelt med andre ting for å bekrefte at du er 18.
Dette resulterer i unødvendig kø og folk som blir like stressa og forbanna som deg.
Vis hele sitatet...
På butikken her står det at du må hente en ansatt men du kan bare trykke ok å neste så kan du betale å gå ut, altfor lett for personer under 18 å kjøpe alkohol
Sitat av fjellape Vis innlegg
Jeg synest systemet er unødvendig tungvindt, spesielt viss du skal ha 18års varer, tobakk og øl. Da må du luke tak i ansatte som har det travelt med andre ting for å bekrefte at du er 18.
Dette resulterer i unødvendig kø og folk som blir like stressa og forbanna som deg.
Vis hele sitatet...
På min lokale Meny fikk jeg bare lagret fingeravtrykket mitt første gang jeg handlet varer med aldersrestriksjoner, nå legger jeg den bare på scanneren om jeg skal ha tobakk e.l.

Forøvrig ikke sett kø ved disse maskinene, da folk flest med mange varer uansett velger den "gammeldagse" kassa. Folk er faktisk ganske late, må vite..
Bor i Oslo og har vært borti litt forskjellig.

Er en Meny der man scanner varene og putter de på kontrollvekten. Du får en kvittering du scanner den ved utgangen så porten åpner seg og du kan gå ut. Det står en ansatt i samme område og følger med.
De har en prosentandel som skal være stikkprøver, når du scanner kvitteringen lyser det rødt, og en ansatt kommer. De sjekker varene dine og lar deg gå ut.

Slik er det i allefall i teorien. I virkeligheten har jeg scannet varer uten å ta i bruk kontrollvekten i det heletatt, dette går også helt fint. Virker som de er deaktivert. Det er ofte ingen ansatte ved kassene, og når du blir utvalgt til stikkprøve ser de på deg, før de åpner porten og slipper deg ut.

Var også fast på en Spar som fikk inn dette når det var helt nytt.
Den nærmeste vanlige kassene multitasker kassen,og er support på selvbetjente kasser. Her er vekten aktiv, og ofte unøyaktig/skaper problemer. Så jeg er ikke overasket om Meny har deaktivert de pga dette.

Virker for meg som at butikkene har en god plan, om noe naiv. Mens ansatte ikke får betalt nok/har for mye å gjøre til å håndheve disse nye tiltakene.

Har handlet jevnlig på disse butikkene siden det kom, aldri opplevd en ordentlig stikkprøve der de ser ned i posen.
Problemet med selvbetjente kasser er at man ender opp med å bli uglesett hvis man bruker den vanlige kassen uten at man trenger å bruke den vanlige kassen. Det kan sammenlignes med et av de vanligste og mer legitime motargumentene til aktiv dødshjelp. Hvis tilbudet finnes fordømmes man ved å ikke benytte det, fordi man blir en belastning og lager større behandlingskø på sykehus så vel som kassebehandlingskø i matbutikkene for de som trenger den vanlige kassen, for eksempel pensjoer som nekter å avfinne seg med nye tider og nye kassesystemer, eller andre som trenger særbehandling. Det er ikke godt nok å si at du liker den menneskelige kontakten du får i gamlekassa og jeg skjønner jo at man kan bli frustrert. Jeg ville blitt frustrert hvis jeg kjørte bil i de tider det var manuelle bomstasjoner med bommannen eller bomdamen som satt der og slo av en prat med den som var foran meg i køen.
Vært både på Meny og Coop, alltid brukt noen vekt. Aldri sett en stikkprøve, sjeldent en ansatt står der, bare i rush tiden for å hjelpe folk. Sniker med meg en vare eller to her og der uten problem. Er det bakevarer feks velger jeg en identisk vare på skjermen som er langt billigere.
Sist endret av Conflicted; 24. august 2018 kl. 00:36.
panda123: Er dette et tankeeksperiment, eller opplever du faktisk at du blir uglesett i den vanlige køen? Hvordan kommer isåfall dette til uttrykk? Får du kommentarer på det, eller er det mer som en eerie feeling? Jeg har aldri opplevd at noen bryr seg om hvorfor jeg går i den ene eller den andre kassen, og selv kunne jeg ikke brydd meg mindre om hvorfor andre gjør det. Det eneste jeg bryr meg om er at folk er litt effektive der de er. Man begynner da ikke å lage seg historier om hvorfor andre folk står i køen? Det høres litt psycho ut.
Sist endret av mentalmelt; 24. august 2018 kl. 00:43.
Mentalmelt:
De som unødig danner kø og forsinker folk blir ikke populære i hvert fall ikke av den grunn. Om mange har innsett at det er det de gjør er ikke gitt. De som bruker gamlekassa er late fordi de kan ikke begrunne preferansen særlig bra og blir det opphopning rett før ølsalget stenger og travle folk med øl blir irritable kan de i fortvilelsens navn, komme til å utpeke en synder, og i verste fall er det meg de skylder på. Problemet er foreløpig formodentlig bare innbilt, men etter hvert som de selvbetjente kassene blir vanligere blir det mer og mer påfallende å benytte seg av gamleløsningen hvis man ikke har spesielle behov.
Sist endret av panda123; 24. august 2018 kl. 01:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av panda123 Vis innlegg
og blir det opphopning rett før ølsalget stenger og travle folk med øl blir irritable kan de i fortvilelsens navn, komme til å utpeke en synder, og i verste fall er det meg de skylder på. Problemet er foreløpig formodentlig bare innbilt,
Vis hele sitatet...
Jeg synes du overtenker fælt, og tror ikke dette er spesielt sannsynlig å skje nesten noen. Og so what, om noen kommer og skal «peke ut synderen» fordi du kunne brukt den selvbetjente kassen, så kommer folk til å synes at vedkommende er dust. Folk vil tvilsomt mobbe seg mot deg som om du er frankensteins monster. Ser du at det er en stressa gjeng som skal kjøpe øl 19:58, så slipper du dem kanskje foran deg uansett hvis du selv ikke har dårlig tid?
Elsker disse kassene. Som unge, lovende mentalmelt sier; Eneste grunn til og gå i kassa er visst kassadamen er søt, eller kassen er ledig og du har varer med aldersgrense.

Hurra til mere automatisering! Det beste hadde vært såpass mye automatisering i samfunnet at man kunne hatt kortere arbeidsdager og skift for kontroll av di automatiske prosessene, samt dytta flere folk inn i omsorgen . Da hadde vi hatt samfunn, da!
Jeg har jobbet i butikk med selvbetjente kasser tidligere, og jeg kan si at for å forhindre svinn, så har selve scanneren én vekt med formål om å veie ting som f.eks frukt og grønt, og en kontrollvekt, som er der du plasserer varen etter å ha veid den. Menys selvbetjente kasser slår seg fort vrang om den registrerer enten feil vekt eller lignende. I tillegg hadde vi alltid i min butikk en ansatt med ansvar for selvbetjeningen, slik at kundeflyten ikke hoper seg opp ved problemer, samt for å passe på evt. nasking og for å forhindre at varer blir "sneket" ned i en lomme eller lignende.

Når det kommer til problematikk rundt aldersbestemte varer har fingeravtrykksleseren kommet godt med, og vi hadde også kontroller av kunder. I rushtiden før ølsalget stengte var vi alltid påpasselige og spurte høflig kunder som f.eks ikke hadde øl og lignende varer om de kunne vike litt plass for de som hadde dårlig tid før ølsalget stengte. Dette viste andre kunder skjønn for i godt over 90% av tilfellene etter min erfaring.

Jevnt over synes jeg at selvbetjente kasser er helt kanon, både som ansatt og også som kunde. De gjør at jeg kan handle i fred om jeg ønsker, eller bare for å handle raskt og effektivt. Som ansatt tar de bort en del av trøkket som en fort kan få om en bare har én eller to vanlige kasser åpne, noe som gjør presset i en rushtid vesentlig lavere.
Hvis en har flaskepant, må en da gå i manuell kasse?
Ikke på lokale coopen .
Blitt offer for kontroll to ganger. Veldig random. Det blinker rødt ved utgangen og du får ikke gått ut. Kom ansatte relativt raskt og sjekket det jeg hadde mot kvittering. Rask prosess.

Så ja, kontroller eksisterer.

Jeg er veldig fan av systemet. Bruker kun vanlig kasse om butikken ikke har fingeravtrykk og jeg trenger noe som krever aldersgrense.

Kunne godt for hel-automatiserte butikker for min del. Slik som den Amazon (?) butikken hvor absolut alt skjer automagisk via telefonen din.
I min lokale Coop kan de godkjenne aldersgrense fra en betjent kasse, så det går ganske greit å handle øl i selvbetjentkasse.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Hvis en har flaskepant, må en da gå i manuell kasse?
Vis hele sitatet...
Hvis pantesummen ikke overskrider summen av varene du skal kjøpe, så ja. Du kan ikke få utbetalt av en selvbetjent kasse. Dersom du panter for 50kr og skal handle for 47kr må du i vanlig kasse, men dersom du pantet for 25kr og handler for 47kr går det helt fint i selvbetjeningen.
Sist endret av Deadlock Radium; 24. august 2018 kl. 11:44.
χρωματικός
Chromatics's Avatar
Jeg pleier å unngå selvbetjente kasser grunnet sløsing av papir til kvittering.
Det kommer automatisk ut kvittering på selvbetjent, den skal brukes til å åpne bommen for å gå ut.
Søppelbøtta rett utenfor er alltid overfylt av kvitteringer.

I vanlig kasse kan man fint takke nei til kvittering, og spare naturen
Meny.no leverer varene på døra. Da slipper du tilogmed å gå i butikken selv.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Jeg synes du overtenker fælt, og tror ikke dette er spesielt sannsynlig å skje nesten noen. Og so what, om noen kommer og skal «peke ut synderen» fordi du kunne brukt den selvbetjente kassen, så kommer folk til å synes at vedkommende er dust. Folk vil tvilsomt mobbe seg mot deg som om du er frankensteins monster. Ser du at det er en stressa gjeng som skal kjøpe øl 19:58, så slipper du dem kanskje foran deg uansett hvis du selv ikke har dårlig tid?
Vis hele sitatet...
Hehe

Det er mulig jeg overtenker og det er enda mer mulig at du overdriver i det du forsøker å gjengi og latterliggjøre bekymringen min. Når jeg sier "peker ut synderen" er frykten det å fordømmes i det stille og det av fornuftige, samvittighetsfulle handlere, som selvfølgelig ikke gidder å lage en scene og jeg er ikke redd for konfliktsøkende bygdetullinger som mener tabben skal imøtegås gjennom en storstilt konfrontasjon.

Jeg mener det er mulig og heller ikke unaturlig eller uvanlig å finne sosiale situasjoner ubehagelige selv om det å bli konfrontert og demonisert på aggressivt vis, ikke er en bekymring.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
panda123: Er dette et tankeeksperiment, eller opplever du faktisk at du blir uglesett i den vanlige køen? Man begynner da ikke å lage seg historier om hvorfor andre folk står i køen? Det høres litt psycho ut.
Vis hele sitatet...

Nå føler du slenger litt rundt med utrykk her. Psycho er jo et uttrykk som ofte brukes for snakke ned mennesker, eller som hersketeknikk. Tror ikke det er hva du ønsker her, men føler likevel ikke at du uttrykte deg veldig bra akkurat her.

For mange som sliter feks med sosial angst, er det å lage egne tolkninger av hvordan andre ser og reagerer på ens oppførsel helt vanlig, og det skjer ofte helt automatisk uten at en har noe særlig kontroll på det. Selv med kognitiv tilnærming der hvor de bevist forsøker å tenke seg ting "hva er det verste som kan skje" eller "hva ville jeg tenkt om andre gjorde slik" så kan det være nærmest umulig å få en slik tankerekke ut av hodet når tanken først har landet.

Det betyr ikke at folk er hverken schizo eller psycho. Det er et tegn på at de ennå ikke er helt i mål med å overvinne det de sliter med.

Sitat av Topkek Vis innlegg
Elsker disse kassene. Som unge, lovende mentalmelt sier; Eneste grunn til og gå i kassa er visst kassadamen er søt, eller kassen er ledig og du har varer med aldersgrense.

Hurra til mere automatisering! Det beste hadde vært såpass mye automatisering i samfunnet at man kunne hatt kortere arbeidsdager og skift for kontroll av di automatiske prosessene, samt dytta flere folk inn i omsorgen . Da hadde vi hatt samfunn, da!
Vis hele sitatet...
Vel samfunn har vi uansett søndagstengte butikker og kassadamer. Det er jo heller ingen automatikk i at butikkansatte vil gå over til omsorgsyrker. Det er heller ikke mulig å betale cash i selvbetjeningskassene og jeg sier så ofte jeg får muligheten at folk bør bruke langt mer kontanter. Så ofte som mulig faktisk.
Sist endret av random67489; 24. august 2018 kl. 16:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Nå føler du slenger litt rundt med utrykk her. Psycho er jo et uttrykk som ofte brukes for snakke ned mennesker, eller som hersketeknikk. Tror ikke det er hva du ønsker her, men føler likevel ikke at du uttrykte deg veldig bra akkurat her.

For mange som sliter feks med sosial angst, er det å lage egne tolkninger av hvordan andre ser og reagerer på ens oppførsel helt vanlig, og det skjer ofte helt automatisk uten at en har noe særlig kontroll på det. Selv med kognitiv tilnærming der hvor de bevist forsøker å tenke seg ting "hva er det verste som kan skje" eller "hva ville jeg tenkt om andre gjorde slik" så kan det være nærmest umulig å få en slik tankerekke ut av hodet når tanken først har landet.

Det betyr ikke at folk er hverken schizo eller psycho. Det er et tegn på at de ennå ikke er helt i mål med å overvinne det de sliter med.
Vis hele sitatet...
Ja, det var jo litt nedsettende, men ikke om de som er nervøse og engstelige for hva andre måtte tenke. Vi snakket om mennesker som angivelig skulle stå i køen og skule stygt på andre fordi de betviler at de har en "legitim" grunn for å stille seg i den ordinære kassakøen. Jeg forbeholder meg retten til å bruke dette uttrykket om denne teoretiske gruppen mennesker, selv om det ikke er medisinsk korrekt.
Sist endret av mentalmelt; 24. august 2018 kl. 17:55.
Om man skal bry seg om hva alle andre måtte mene og tenke så har man jo åpenbart utfordringer med seg selv, man fungerer jo definitivt ikke optimalt. Og om man får "angst" av å gå i en kø istede for en annen, så gjør man ihvertfall ikke livet lettere for seg selv=)
Om det ikke er psycho eller det andre, så er en ting sikkert, og det er at man skaper dårlig harmoni i seg selv ved å ha en tilværelse hvor man er redd for hva andre måtte mene om én.
Nærbutikken min er det ikke noe form for vekt, kontroll eller lignende.

Har nok lånt med varer til godt over 1000kr siste året.. må bare ha is i magen
Sitat av Valadar Vis innlegg
Om man skal bry seg om hva alle andre måtte mene og tenke så har man jo åpenbart utfordringer med seg selv, man fungerer jo definitivt ikke optimalt. Og om man får "angst" av å gå i en kø istede for en annen, så gjør man ihvertfall ikke livet lettere for seg selv=)
Om det ikke er psycho eller det andre, så er en ting sikkert, og det er at man skaper dårlig harmoni i seg selv ved å ha en tilværelse hvor man er redd for hva andre måtte mene om én.
Vis hele sitatet...
Så er det ingen som har påstått at det er psycho å være engstelig for hva andre tenker uansett.

Det er jo fullt forståelig at folk sliter med dårlig selvtillit og paranoia. Jeg tror enhver kan relatere til en viss grad til det.
Sist endret av mentalmelt; 24. august 2018 kl. 19:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Grønn Bakkhest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Her i sverige er det sånne scannere du tar med deg igjennom butikken. super enkelt, du scanner bare varene før du legger de i vogna/posen.

i begynnelsen var det kontroller hele tiden, nå blir jeg aldrig kontrollert mer.
er det 18år på varen så kommer det noen å sjekker ansiktet ditt før du får betale.

itillegg får man rabatt kuponger i posten på saker man handler gjevlig, feks 50 spenn rabatt om du kjøper 2 pakker bleier. (disse kan man selfølgelig også scanne skjøl)
og man får også 25, 50, eller 100 kroner trekt på handlevognen. virker helt random når disse popper, men er vel kanskje ett system.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Her i sverige er det sånne scannere du tar med deg igjennom butikken. super enkelt, du scanner bare varene før du legger de i vogna/posen.

i begynnelsen var det kontroller hele tiden, nå blir jeg aldrig kontrollert mer.
er det 18år på varen så kommer det noen å sjekker ansiktet ditt før du får betale.

itillegg får man rabatt kuponger i posten på saker man handler gjevlig, feks 50 spenn rabatt om du kjøper 2 pakker bleier. (disse kan man selfølgelig også scanne skjøl)
og man får også 25, 50, eller 100 kroner trekt på handlevognen. virker helt random når disse popper, men er vel kanskje ett system.
Vis hele sitatet...
Coop obs har hatt alt det du beskriver i flere år i Oslo iallfall.
Sitat av Conflicted Vis innlegg
Coop obs har hatt alt det du beskriver i flere år i Oslo iallfall.
Vis hele sitatet...
Lillestrøm også
▼ ... flere år senere ... ▼
Beklager for at jeg drar opp en gammel tråd, men jeg følte at det var bedre å fortsette på denne enn å starte en helt ny tråd. Håper uansett på at noen kan svare meg på dette.

Her om dagen var jeg på den lokale coop'en og skulle ha no øl. I (selvbetjent)kassa endte jeg opp i tilfeldig legkontroll. Da må det jo som kjent komme en ansatt og sjekke om jeg har legitimasjon for å kunne godkjenne kjøpet mitt. Måten dette fungerer på er at den ansatte biper inn kortet sitt og trykker på en av tre alternativer på skjermen for å godkjenne, enten under 18, over 18, eller over 25. Butikkdama trykket på over 25-alternativet, selv om jeg ikke er over 25. Men dette fikk meg til å tenke på en ting: Vil dette nå si at jeg er "immun" mot legkontroll, på samme måte som fingeravtrykk-opplegget enkelte butikker har, bare at det er knytta opp mot coop-kortet mitt?
Hei!
Nei, du er nok dessverre ikke fritatt fra fremtidig kontroll av legitimasjon. Jeg vet ikke nøyaktig hvordan det er i Coop, men i kjeden jeg er tilknyttet vil du alltid bli tatt inn til kontroll av legitimasjon såfremt vi ikke har registrert ditt fingeravtrykk. Coop-kortet ditt er ikke knyttet til alderskontroll.