Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  58 9318
Hei!

Nå har det seg slik at jeg som 16 åring vurderer å flytte for meg selv ettersom jeg ikke trives stort godt her jeg bor.
Men det jeg lurer på egentlig er om hvordan det er å bo for seg selv som tenåring. Jeg forstår at det er opp til meg å vurdere om jeg er kapabel til å flytte for meg selv eller ikke,men hvordan er det med utfordinger i hverdagen osv? Håper noen kan si kort om dette, helst basert på egne meninger og hendelser!
Penger,penger, penger.

Spørsmålet er om du er kapabel til å dekke utgifter ved å bo alene.
libra
pearL1337's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mofse Vis innlegg
Penger,penger, penger.

Spørsmålet er om du er kapabel til å dekke utgifter ved å bo alene.
Vis hele sitatet...
Jeg vil regne med barnevernet og skolestipend (bortebostipend) dekker det som trengs å dekke?
Sitat av pearL1337 Vis innlegg
Jeg vil regne med barnevernet og skolestipend (bortebostipend) dekker det som trengs å dekke?
Vis hele sitatet...

Ha! Den var god du..

Skaff deg en jobb.
Sist endret av mroj; 20. april 2013 kl. 03:06.
libra
pearL1337's Avatar
Trådstarter
Sitat av mroj Vis innlegg
Ha! Den var god du..

Skaff deg en jobb.
Vis hele sitatet...
Seriøst nå? Bortebostipend dekker alt av hybel-utgifter..
Har flere bekjente som flyttet for seg selv i en alder av 16-17 år, og flere av dem slet selv med stipend og jobb..
Du vet det skal være ganske gode grunner til at barnevernet skal komme inn og iallefall få egen leilighet. Jeg fikk men det var en lang søke prosess.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av pearL1337 Vis innlegg
Seriøst nå? Bortebostipend dekker alt av hybel-utgifter..
Vis hele sitatet...
What?

Du mener du klarer å dekke leilighet, strøm, tv/Internett, mat og andre eventuelle poster med borteboerstipend?

Realitycheck requested.
libra
pearL1337's Avatar
Trådstarter
Sitat av Oddiii Vis innlegg
Du vet det skal være ganske gode grunner til at barnevernet skal komme inn og iallefall få egen leilighet. Jeg fikk men det var en lang søke prosess.
Vis hele sitatet...
Jepp dette forstår jeg

Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
What?

Du mener du klarer å dekke leilighet, strøm, tv/Internett, mat og andre eventuelle poster med borteboerstipend?

Realitycheck requested.
Vis hele sitatet...
Ok. La oss ikke fokusere på økonomi her. Er det noen som har inspill i hvordan det er å bo for seg selv som 16 åring?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av pearL1337 Vis innlegg
Jepp dette forstår jeg



Ok. La oss ikke fokusere på økonomi her. Er det noen som har inspill i hvordan det er å bo for seg selv som 16 åring?
Vis hele sitatet...
Ja det går helt fint, jeg flyttet hjemmefra som 16åring, til ny by og med jobb.
Leie: 6000
Strøm om ikke inkludert: Ca 1000\mnd i snitt, nettleie inkludert
Mat og husholdning: 2500 minimum
Internett: 400
Telefon: 250
Buss\transport\etc: 1000
Uteliv\alkohol: 1000
Sum: 12150 hver måned

Alt annet kommer i tillegg, som gaver, ting til leiligheten, hva som helst.

Hvis du skal starte på bar bakke må du jo ta opp et lite lån så du får kjøpt noen møbler. Du får de vanlige ting (kjøkkenbord, stoler, stuebord, div) billig på fretex og lignende, men du må ta opp et lån til de større tinga, som seng, sofa, tv, komfyr, kjøleskap, vaskemaskin. Noen av disse tingene kan være inkludert i leie, men det er ikke så vanlig. Da må du brått leve med et lån på ca 30 000. Betale 500-1000\mnd i 30-60 mnd før renter.

Del hver sum på 4 så har du hva du har å bruke hver uke. Del det igjen på 7 så har du det du kan bruke hver dag.

Dette er ikke unormal økonomi hvis du skal ha et helt vanlig, greit liv. Noe mindre enn dette blir kjedelig og monotont. Jeg har sikkert glemt noe også.

Men ellers så er det ikke så store utfordringer. Du kan jo bare ligge på en seng og lese blader hele dagen om du vil det. Alt kommer ned til deg selv og hva du vil få ut av livet. Det er en stor glede å bo for seg selv.

Den ene store utfordringen som er svært lett å ta for gitt, er naboene. Du kan få hva som helst som nabo. Det er best å ikke ha dem, velg heller et littegrann shabby sted med ingen nabo, enn å ha en nabo i en kjempeflott leilighet. Jeg ville gjort det. Da slipper du å -hele tiden- føle at du må gå på eggeskall for å holde freden, må lage avtaler, ta hensyn døgnet rundt. Det er vel derfor du vil flytte, regner jeg med.

Hvis du skal ordne deg jobb, anbefaler jeg deg veldig sterkt å bo nærme jobben.
Sist endret av Taurean; 20. april 2013 kl. 04:31.
Sitat av pearL1337 Vis innlegg
Hei!

Nå har det seg slik at jeg som 16 åring vurderer å flytte for meg selv ettersom jeg ikke trives stort godt her jeg bor.
Men det jeg lurer på egentlig er om hvordan det er å bo for seg selv som tenåring. Jeg forstår at det er opp til meg å vurdere om jeg er kapabel til å flytte for meg selv eller ikke,men hvordan er det med utfordinger i hverdagen osv? Håper noen kan si kort om dette, helst basert på egne meninger og hendelser!
Vis hele sitatet...
Unødvendig å flytte ut, uten at då MÅ. Som f.eks at du må bo nærme jobben/skolen. Bo hjemme så lenge så mulig så sparer du jævlig med penger (ligg de inn på en bsu f.eks)
Første gang jeg flyttet og bodde for meg selv var jeg 16. Mitt største problem var nok at jeg ikke hadde tenkt helt gjennom dette med økonomi på forhånd, sånn ellers gikk det jo helt greit. Jeg ser av det du skriver at du er i omtrent samme båt.

Jeg var stadig blakk i starten og levde i lange perioder på ris og havregryn. Husker at jeg til og med stjal en pakke kjøttdeig fra 7-11 i desperasjon en gang. Etterhvert fikk jeg meg mer jobb, og jobbet 3-4 kvelder i uka og ekstra i helgene. Da ordnet økonomien seg sånn måtelig, men det gikk jo en del ut over skolen og det sosiale livet. Jeg tror at mange i min situasjon ville droppet ut av videregående. Og det var flaks for meg at på skolen jeg gikk var klær fra Fretex kult på den tiden, for merkeklær og denslags hadde jeg uansett ikke hatt råd til.

Det var ganske tøft, men samtidig lærte jeg masse og jeg ble voksen fort! Kan ikke si jeg angrer på noe. Jeg fikk frihet, jeg slapp unna min dysfunksjonelle familie og gjorde noen viktige erfaringer. Men jeg gikk også glipp av en del ting - f.eks. kunne jeg bare glemme å bli med klassen min på tur til utlandet og russetiden ble litt så som så.. jeg hadde råd til en russedress, men ellers var det ganske skralt. Men det kan det vel hende at du får litt hjelp til sånne ekstraordinære utgifter? Jeg fikk ikke - foreldrene mine satte hardt mot hardt og sa at skulle jeg bo hjemmefra måtte jeg klare meg selv.

Det første du bør gjøre er ihvertfall å søke stipend + at du må skaffe deg en jobb. Når du sier at vi ikke skal fokusere på økonomi viser det meg at du er ganske umoden, for det er nettopp økonomien som er det største problemet. Men for all del - hopper du uti finner du fort ut av det selv.
Det går fint an å leve som 16 åring alene.

På den tid fikk jeg 5620kr i mnd, og dette klarte jeg meg fint på.
Det var ikke mye til overs, men jeg klarte å dekke alt av faste utgifter.

Så bodde jeg ikke i Oslo heller, og strøm og internett var dekket i leia.
Da jeg var 16 betalte jeg 3500kr per mnd for alt av faste utgifter.
Da jeg var 17 betalt jeg 3250kr per mnd for alt alt av faste utgifter.
Da jeg var 18 betalte jeg 3000kr for alt for alt av faste utgifter.

Det kommer vel helt på hvor du er villig til å bo, hvor mye luksus du klarer å skyve bort i hverdagen og om du er villig til å leve litt på kanten av loven for å klare deg.

Dumpster diving er veldig fint f.eks. Sparer masse penger på det.
Så var det spørsmål på den luksusen da.
Hybel-livet er ikke et lett liv, og det kan være greit å skaffe en deltidsjobb i tillegg i helgene. Dette vil gi deg en 2-4 tusen kr ekstra i mnd og da kan du spandere litt mer luksus på degselv.

Det har vel sine oppturer og nedturer, men det verste for min del var å ta meg selv i nakken og gjøre det som var rett for meg og min situasjon. Man har en tendens til å bli lat når man ikke har noen som er over skuderen din og passer på at du gjør ting.

Ellers er det ganske befriende, men man kan fort ende opp med å ta en del dumme valg, så jeg hvis jeg ville vært deg ville jeg gjort relasjoner med en rådgiver på skolen som kunne veiledet deg litt når du føler du trenger det.

Vær forresten obs på utleiere. Det er ikke alle som er like ærlige og redelige.
Gå nøye gjennom kontrakten, og ikke bind deg til noe som ikke har oppsigelsestid, med mindre du faktisk kunne tenkt deg å bo der den perioden kontrakten krever du betaler leie for.
Sist endret av Cortec; 20. april 2013 kl. 11:02.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Leie: 6000
Strøm om ikke inkludert: Ca 1000\mnd i snitt, nettleie inkludert
Mat og husholdning: 2500 minimum
Internett: 400
Telefon: 250
Buss\transport\etc: 1000
Uteliv\alkohol: 1000
Sum: 12150 hver måned
Vis hele sitatet...
Siden han er 16 år tror jeg vi kan stryke utelivsposten, og busskort koster da ikke mer enn 300kr, og det å ta Taxi i hytt og pine for 700kr måneden er vell passe tåpelig?
Sitat av Sinken Vis innlegg
det å ta Taxi i hytt og pine for 700kr måneden er vell passe tåpelig?
Vis hele sitatet...
Selv bruker jeg nesten 1000 kroner hver helg på taxi. Men nå er jeg ikke 16 heller da.
Jeg klarte meg fint på 6000 kroner i måneden når jeg flyttet på hybel når jeg var 16 år. Leigen var veldig billig der jeg bodde.
Enig angående transport, det er ikke så dyrt, og mange kan få busskort av skolen hvis man har litt reisevei.

Når det gjelder "uteliv" så trenger 16-åringer også penger selv om de ikke går så mye på byen. Ting som kino, røyk, godteri, rus, svømmehall og alskens duppeditter man synes man må ha fordi alle har det, det var sånt jeg brukte alt økonomisk overskudd til på den tiden. Og enda måtte jeg stadig la være å bli med på ting fordi jeg ikke hadde råd.

Men i og med at jeg bodde alene, var det stadig noen som kom på besøk og den lille hybelen min var samlingssted for vennene mine, så jeg følte at det sosiale gikk ganske greit selv om jeg hadde lite penger. Folk kom innom og delte alkohol og annet siden jeg var den eneste som ikke hadde foreldre snikende rundt.

Nå var det ikke bare positivt med folk som besøkte hele tiden.. Jeg bodde nesten midt i sentrum av Oslo, og ble ganske lei av folk som dumpa innom for å ha nachspiel, eller guttevenner som fikk det for seg at de kunne stikke innom og få seg et nummer på vei hjem når alt annet hadde slått feil på byen..
Gå på skole fra 9-16:00 og jobbe fra 17:00- 21:00? det eneste du får brukt leiligheten til er jo å sove...
Sitat av qmark Vis innlegg
Gå på skole fra 9-16:00 og jobbe fra 17:00- 21:00? det eneste du får brukt leiligheten til er jo å sove...
Vis hele sitatet...
Mottoet var: sove kan man gjøre når man blir gammel.
Pro Gamer
Sitat av pearL1337 Vis innlegg
Jeg vil regne med barnevernet og skolestipend (bortebostipend) dekker det som trengs å dekke?
Vis hele sitatet...
Hmm lurer på om du er våken nå? du får støtte av barnevernet om _FÅR_ lov av dem ja(da dekker de dine utgifter på leie tv strøm osv. +mat) Men da får du ikke borteboer stipend. Er du under barnevernet får du kun 980kr x2 ganger i året som utstyrestipend. og om noen vil si i mot meg, gjør det plz. Har selv vært i samme situasjon
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av qmark Vis innlegg
Gå på skole fra 9-16:00 og jobbe fra 17:00- 21:00? det eneste du får brukt leiligheten til er jo å sove...
Vis hele sitatet...
Velkommen til arbeidslivet, hvor mange av oss jobber fra 08-21.

Sitat av Susanna Vis innlegg
Mottoet var: sove kan man gjøre når man blir gammel.
Vis hele sitatet...
Eller som min gamle sjef sa "Arbeta jävlar, i graven kan ni vila".
Hva med å heller bo hjemme å jobbe etter skole? Da er du ikke så mye hjemme, og får spart penger til ting du trenger til din fremtidilge leilighet. Hvis ikke du vet hva du går til når du flytter ut så er du ikke moden nok til det heller. Jeg også skulle absolutt flytte ut når jeg var 16, jeg flyttet ut når jeg var 22. Ikke flytt ut, du vil komme i en ond sirkel. Alle penga dine går bare til ting du trenger. Skaff deg ihvertfall en jobb og ta det derfra..
Apatisk Narsissist
lurvelen's Avatar
Sitat av pearL1337 Vis innlegg
Jepp dette forstår jeg



Ok. La oss ikke fokusere på økonomi her. Er det noen som har inspill i hvordan det er å bo for seg selv som 16 åring?
Vis hele sitatet...
Jeg har en kompis som er født i 96 (usikker på om han er 16 eller 17) som flyttet alene fordi han skulle begyne på en sportsvideregående for langrenn. dette var da et stykke unna hjemmet. men han har det fint, leier en kjeller / underetasje til en gammel mann. Han har derimot et godt forhold til foreldrene, og de støtter han en god del økonomisk.

men for å svare på hvordan har det... så har han det kjempebra! stedet hans har blitt der hvor "cliquen" møtes!
burde vært möderatör
Alle jeg kjenner som flytta ut så tidlig hadde en god del stress med skole + jobb, og de levde relativt trangt og jævlig i tillegg. Hvis du flytter ut nå bør du være forberedt på både dårlig råd, kjipt kosthold og muligens søvnmangel x)
Sist endret av pappabetaler; 20. april 2013 kl. 16:46.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Har ikke lest gjennom alle svar, men kan fortelle hva jeg gjorde:

Flyttet ut da jeg var 16, billig bo kollektiv, jobbet ikke, bare gikk skole.
Levde smooth på stipend, ganske bra egentlig.
libra
pearL1337's Avatar
Trådstarter
Sitat av Susanna Vis innlegg
Når du sier at vi ikke skal fokusere på økonomi viser det meg at du er ganske umoden, for det er nettopp økonomien som er det største problemet.
Vis hele sitatet...
Neinei! For all del ikke det jeg mente! Jeg er fult klarover at økonomien mest sannsyneligvis blir et stort problem, men jeg er sikker på at jeg kommer til å få bra økonomisk støtte, både fra foresatt og andre familiemedlemmer, barnevernet og stipend. Men jeg er fortsatt klar over at det kommer ikke til å dekke alt, så blir nok nødt til å skaffe meg jobb.

Det jeg forøvrig mente var å putte dette til sides i diskusjonen og fokusere mere på hvordan det faktisk er å bo alene som 16-åring.
Kan gjerne spesifisere hva du er skeptisk til med det siden du lager en tråd.

Flyttet selv ut som 18 åring, har bodd på hybel i 2 år nå.
Alt har egentlig gått fint, ikke noe å bekymre seg over. Eneste er økonomi og transport muligheter.
Ta det helt med ro, men vær klar over at det å bo for seg selv som 16 åring, ikke er luksus.

Stipend; Tjener dine foreldre mye? - Da er det ikke sikkert du får så mye penger.. Vist ikke så kan du lett få 3-4k, ja kanskje mere. Du har kalkulatorer som regner ca hvor mye du får, ved et enkelt Google søk.

En normal student har vell rundt 1k til overs etter at utgiftene fra der du bor har blitt trekt.
Da må du planlegge mat-innkjøpet nøye for å klare deg. Finnes faktisk en tråd her med div tips og triks.

Jeg personlig mener den store testen blir å unngå fristelser.. Alle kompisene dine skal ut å spise, du må si nei, bowling, kino osv. (Satt på spissen).

Har du arbeid utenom åpner du raskt flere dører.

Jeg nå bor for meg selv, betaler min kjære bror 2500kr for månedsleie i ei leilighet. Og arbeider annenhver helg, samt noen ettermidager etter skole her og der. Og jeg klarer meg fint, ingenting i veien for at du ikke skal klare det heller. Glem barnevernet du. Det værste som kan skje er at du må flytte hjem igjen. Og da er du jo iallefall litt rikere på kunnskap!
libra
pearL1337's Avatar
Trådstarter
Sitat av senmord Vis innlegg
Ta det helt med ro, men vær klar over at det å bo for seg selv som 16 åring, ikke er luksus.

Stipend; Tjener dine foreldre mye? - Da er det ikke sikkert du får så mye penger.. Vist ikke så kan du lett få 3-4k, ja kanskje mere. Du har kalkulatorer som regner ca hvor mye du får, ved et enkelt Google søk.

En normal student har vell rundt 1k til overs etter at utgiftene fra der du bor har blitt trekt.
Da må du planlegge mat-innkjøpet nøye for å klare deg. Finnes faktisk en tråd her med div tips og triks.

Jeg personlig mener den store testen blir å unngå fristelser.. Alle kompisene dine skal ut å spise, du må si nei, bowling, kino osv. (Satt på spissen).

Har du arbeid utenom åpner du raskt flere dører.

Jeg nå bor for meg selv, betaler min kjære bror 2500kr for månedsleie i ei leilighet. Og arbeider annenhver helg, samt noen ettermidager etter skole her og der. Og jeg klarer meg fint, ingenting i veien for at du ikke skal klare det heller. Glem barnevernet du. Det værste som kan skje er at du må flytte hjem igjen. Og da er du jo iallefall litt rikere på kunnskap!
Vis hele sitatet...
Foreldrene mine har ingen inntekter. Jeg skal garantert søke jobb, men du sier at du arbeider annenhver helg og noen ettermiddager. Er dette nok?

Takk for svar alle sammen!
partoftheproblem
mongoloid's Avatar
42 7
Sitat av pearL1337 Vis innlegg
Foreldrene mine har ingen inntekter. Jeg skal garantert søke jobb, men du sier at du arbeider annenhver helg og noen ettermiddager. Er dette nok?

Takk for svar alle sammen!
Vis hele sitatet...
En tusenlapp eller to ekstra i måneden kommer godt med kan jeg si deg! Får bare krysse fingrene for at du finner jobb, sånn at du slipper å ty til lugubre aktiviteter slik jeg valgte å gjøre.
Det det gikk mest penger på var røyk, alkohol og kebab/lunch ute, det merker du hardt på økonomien om du har budsjett!

Lykke til!
Jeg flyttet for meg selv når jeg var 16, og bor fortsatt alene. Har boutgifter (husleie) på 3500 pr. måned, og "inntekter" på 6500 per måned. Husleien inkluderer da internett, strøm, varme og alt du måtte komme på.

Jeg røyker fast, drikker ganske ofte, og spiser en del ute. Jeg har ingen store problemer med å komme meg igjennom budsjettet, spiser som regel sammen med kompiser, og det er billigere å lage mat sammen enn å lage alene.
Husk at foreldre er pliktet til å betale for deg så lenge du går på VGS, har du familie problemer kan barnevernet hjelpe men de er jævla treige. Lykke til med å flytte ut, og en ting til FIKS DEG JOBB!
Sitat av sput9k Vis innlegg
Husk at foreldre er pliktet til å betale for deg så lenge du går på VGS, har du familie problemer kan barnevernet hjelpe men de er jævla treige. Lykke til med å flytte ut, og en ting til FIKS DEG JOBB!
Vis hele sitatet...
Nei, de er pliktig til å betale for deg om de hiver deg ut. Om du flytter frivillig, så er de ikke pliktig til å gjøre noe.
Jeg flyttet for meg selv da jeg var 15 år, hadde ikke noe problem med økonomien. Du må bare finne deg en ganske så billig hybel, men om du flytter på hybel i en by så tror jeg du må ha en helgejobb ved siden eller spare opp penger sånn at du har en god del framover.
Jeg er 18år nå og har ikke bodd hjemme siden, jeg har overlevd på sommerjobb og stipend.
Så at folk ikke sier du kommer til og klare det med stipend er bare bullshit, med mindre du flytter til en by og ikke på landet.
Du får 5300kr i bortboendestipend, og om du har under 1500kr elsn igjen av stipendet etter hybelleie så kan du søke hjelp av barneværnet.
Dessuten har foreldrene dine rett til og hjelpe deg med alt av utgifter så lenge du går skole og bor for deg selv.
Sitat av monax94 Vis innlegg
Så at folk ikke sier du kommer til og klare det med stipend er bare bullshit, med mindre du flytter til en by og ikke på landet.
Vis hele sitatet...
Hvem flytter på landet når de er 16 år?

Dessuten har foreldrene dine rett til og hjelpe deg med alt av utgifter så lenge du går skole og bor for deg selv.
Vis hele sitatet...
Se innlegget mitt rett over ditt.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Hvem flytter på landet når de er 16 år?
De som kanskje har tenkt og gå skole ?


Se innlegget mitt rett over ditt.
Vis hele sitatet...
De er pliktig til og betale uansett, om du flytter for og gå på skole og få en utdaning så kan de ikke nekte deg og betale ut noe.
Sitat av monax94 Vis innlegg
De er pliktig til og betale uansett, om du flytter for og gå på skole og få en utdaning så kan de ikke nekte deg og betale ut noe.
Vis hele sitatet...
Jaha? Det høres veldig ulogisk ut i mine øyne. Har du en kilde på det?

Also, om du har tenkt å gå på skole flytter du ikke ut på landet. Det er jo bare merkelig.
Sist endret av Sinken; 21. april 2013 kl. 17:52.
Sitat av monax94 Vis innlegg
De er pliktig til og betale uansett, om du flytter for og gå på skole og få en utdaning så kan de ikke nekte deg og betale ut noe.
Vis hele sitatet...
Det er ihvertfall det riktige å gjøre hvis man er nødt til å flytte for å gå på skole. Noen steder er det jo nødvendig.

Men hvis en sinna fjortis bestemmer seg for å flytte til hybelen i nabohuset og så skal foreldrene bli pliktige til å betale leia? Nei, det tror jeg ikke noe på.

De er pliktige til å tilby hus/mat/klær, men om tenåringen nekter å ta imot er det jo ikke så mye de kan få gjort.
Flyttet selv for meg selv som 16-åring, litt over et år siden. Familien min fungerer ikke og det var både fysisk og psykisk skadelig for meg å være der, men likevel var det bare så vidt barnevernet ville involveres og da var det kun for å ordne bostipend for meg.
Jeg bodde i et kollektiv med et rom på omtrent 6 kvadrat, kanskje mindre, og leien var på 3000 kr i måneden, ikke inkludert noe som helst. Det er latterlig lite, selv i bokollektiv pleier leien å ligge på 5-6k med mindre du bor i et tettsted eller mindre by. Selv bor jeg i Drammen.
Selv med jobb var det et helvete, jeg slet ræva av meg fire ganger i uka for å ha råd til å bo der og det slet meg totalt ut.
Etter en stund innså jeg at det ikke fungerte for en 16-åring, og flyttet til faren min. Leiligheten er forferdelig liten og jeg deler rom med en søster på 9, men det er i hvert fall ikke like stress.
Sitat av monax94 Vis innlegg
De er pliktig til og betale uansett, om du flytter for og gå på skole og få en utdaning så kan de ikke nekte deg og betale ut noe.
Vis hele sitatet...
Det er viktig å merke seg at foreldre ikke har ansvar for å betale for utgifter du får om du flytter hjemmefra av egen vilje.

Kilde: http://www.ung.no/flytte/932_Rettigh...il_flytte.html
Sitat av Sinken Vis innlegg
Jaha? Det høres veldig ulogisk ut i mine øyne. Har du en kilde på det?

Also, om du har tenkt å gå på skole flytter du ikke ut på landet. Det er jo bare merkelig.
Vis hele sitatet...
Er vell ikke merkelig og flytte utenfor en by for og gå på skole? da lurer jeg på hva foreldrene dine har proppa inn i skallen din
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av monax94 Vis innlegg
Er vell ikke merkelig og flytte utenfor en by for og gå på skole? da lurer jeg på hva foreldrene dine har proppa inn i skallen din
Vis hele sitatet...
Generelt sett er det vel kun landbruksskoler og Folke(harsj)høyskoler som er på landet.

Det er utrolig mange flere skoler som er sentrumsnære enn de som ikke er det.
Sitat av monax94 Vis innlegg
Er vell ikke merkelig og flytte utenfor en by for og gå på skole? da lurer jeg på hva foreldrene dine har proppa inn i skallen din
Vis hele sitatet...
Forelderen min har proppet veldig lite inn i hjernen min, jeg har funnet mesteparten selv. Men som AtXbYea sier, det er generelt skoler med spesielle linjer, som f.eks hest, gartneri osv, og de aller fleste skoler er i byer.
du kan leve fint med bortebuerstipend
har en kompiss som måtte bu på hybel, han fant seg en billig, lite "dokkehus" som han bur i . betaler 1800kr i måndn. og det er inkludert strøm og internett. får 6000 i stipend hver månde. han lever veldig godt for å si det sånn. han bruker ikke peng på rus/tobbak da, han har avtale med foreldra til å vente til han blir 18. han snakka om at han hadde 20 k på konto nå, som han hadde spart fra stipendet.
Vent til du har gått videregåene skole og kommet i opplæring i bedrift, da tjener du virkelige penger. Begyn med bil først, det er noe du kommer til å trenge igjennom livet ditt.
Etter du har bil lappen og bil, DA kan du begynne å tenke på bolig/enebolig. Etter opplæring i bedrift i 1-2 år ta fagbrev og søk fast jobb. Dette er snakk om 3-5 små'e år, alt i ett.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Det høres veldig ulogisk ut i mine øyne.
Vis hele sitatet...
Jøss, hører du med øynene o_O
Sitat av Taurean Vis innlegg
Jøss, hører du med øynene o_O
Vis hele sitatet...
Jøss, så pirkete du skulle være i dag..
Sitat av Sinken Vis innlegg
Forelderen min har proppet veldig lite inn i hjernen min, jeg har funnet mesteparten selv. Men som AtXbYea sier, det er generelt skoler med spesielle linjer, som f.eks hest, gartneri osv, og de aller fleste skoler er i byer.
Vis hele sitatet...
Er jo akk samma linjer på landet som du kan finne i en by da vell.
Sitat av Mofse Vis innlegg
Jøss, så pirkete du skulle være i dag..
Vis hele sitatet...
Tenkte bare humor der ^^
Sitat av Taurean Vis innlegg
Tenkte bare humor der ^^
Vis hele sitatet...
Okey dokey