Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  51 6552
hvis f.eks. politiet henter datamaskinen min fordi de har fått det for seg at jeg har drevet med noe ulovelige greier på den. Og de prøver å hente ut all mulig informasjon fra datamaskinen min som jeg har slettet for lenge siden.

Hvordan kan jeg best mulig forhindre at noen klarer å gjenopprette alle de slettede filer? Det er ikke de at jeg har ransplaner eller noe lagret på dataen, jeg er mest nysgjerrig. selv om ett dokument har blitt slettet for lenge siden så hevder politiet at de har teknologien som trengs for å gjennopprette alt mulig som har blitt slettet for lenge siden. hvordan kan man best mulig forhindre dette?
Informasjonen som er slettet tidligere, som du har skjønt, kan bli hentet ut med programmer, men bare vis de delene av harddisken som holdt informasjonen ikke er blitt overskrevet enda. Så ved å skrive over harddisken fullt et par ganger vil ikke det være noen mulighet for å finne tilbake informasjonen som var på den.

Ps: Kan godt hende man bare trenger å skrive over alt en gang, men det en kanskje en god ide å fylle harddisken en andre gang også for å være sikker
Sist endret av Exlr8; 7. april 2013 kl. 12:55. Grunn: Skrivefeil
Når man sletter en fil så "glemmer" OSet at filen var der, men selve informasjonen ligger på disk til den blir byttet ut med noe annet (overskrevet). Dersom du er sikker på at OSet ikke har noen kopier av dokumentet liggendes noe sted (backup, shadow copy, tempfil...) så kan du nulle ut det ledige diskområdet. Bruk et program til å lage en fil som fyller hele resten av disken med bullshit data så er du safe.

Om du derimot ønsker å være på den helt bombesikre siden så kan du nulle ut hele disken. Dette gjøres mest effektivt fra en Linux Live-CD (samma pokker hvilken).
sudo dd if=/dev/zero of=/dev/sda bs=4k conv=sync,noerror
Denne fyller hele "sda" (første harddisk i maskinen) med NUL, slik at disken ser helt ny og ubrukt ut uansett hvordan du vrir og vender på det.

Om du har en SSD-disk så er du fucked

EDIT: Nei, formattering hjelper ikke. Disken testes for feil ved full-format, men det skrives ikke til annet enn MBR.
Sist endret av tripflag; 7. april 2013 kl. 12:55.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av Lorenzo Vis innlegg
Formatere?
Vis hele sitatet...
Dette er på ingen måte bra nok, man må overskive harddisken rundt 4-5 ganger før man er helt sikker på at filene ikke kan gjennoprettes, men selv dette kan være for lite om man er max uheldig.
Men da snakker vi at det trengs teknologi politiet ikkehartilgang på, så for nå er du safe om du overskiver den 4ganger.

Blancco gjør dette for deg forresten, kjør dette så er su relativt safe
En enkelt måte å si det på: Når du sletter en fil så tillater disken deg å skrive en ny fil over det området som den slettede filen ligger på, men om det ikke blir skrevet noen ny fil der så ligger fortsatt informasjonen til den slettede fila der.
Bare ta fram hammeren å slå så hardt du bare kan. Da kan ingen hente noe ut fra den.
Sitat av Frufsa Vis innlegg
man må overskive harddisken rundt 4-5 ganger
Vis hele sitatet...
Ingen har noensinne klart å gjenopprette noe som har blitt skrevet over én enkelt gang.
Sitat av Frufsa Vis innlegg
Dette er på ingen måte bra nok, man må overskive harddisken rundt 4-5 ganger før man er helt sikker på at filene ikke kan gjennoprettes, men selv dette kan være for lite om man er max uheldig.
Men da snakker vi at det trengs teknologi politiet ikkehartilgang på, så for nå er du safe om du overskiver den 4ganger.
Vis hele sitatet...
Kilde? Hvem er det liksom som sitter på teknologi som kan finne data som ikke eksisterer? Illuminati? :P
Sitat av Fishface Vis innlegg
hvis f.eks. politiet henter datamaskinen min fordi de har fått det for seg at jeg har drevet med noe ulovelige greier på den. Og de prøver å hente ut all mulig informasjon fra datamaskinen min som jeg har slettet for lenge siden.

Hvordan kan jeg best mulig forhindre at noen klarer å gjenopprette alle de slettede filer? Det er ikke de at jeg har ransplaner eller noe lagret på dataen, jeg er mest nysgjerrig. selv om ett dokument har blitt slettet for lenge siden så hevder politiet at de har teknologien som trengs for å gjennopprette alt mulig som har blitt slettet for lenge siden. hvordan kan man best mulig forhindre dette?
Vis hele sitatet...
Krypter harddisken (truecrypt), eller bruk programmer som CCleaner etc for å overskrive filer som slettes, overskrive leding plass på harddisken etc. Vanskelig å finne data etterpå da.

Med kryptert disk er det umulig å lese innholdet uten å få passordet til den/det.
Sist endret av Ueland; 7. april 2013 kl. 13:04.
Gå heller for kryptering. Last ned TrueCrypt, og krypter alle diskene dine med et godt passord, så kan politiet prøve seg alt de kan.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av norboost Vis innlegg
Kilde? Hvem er det liksom som sitter på teknologi som kan finne data som ikke eksisterer? Illuminati? :P
Vis hele sitatet...
Dette var noe vi lærte på skolen, så har ikke noe konkrete kilder på det, men kan sikkert søke opp litt seinere og se om jeg finner noe kilder på det.

Om beukte harddisker med sensitiv informasjon på skal selges er det forresten ikke nok at de er overskrevet en gang


Jeg støtter forresten kryptering
Sist endret av Frufsa; 7. april 2013 kl. 13:14.
Dessverre ofte feil informasjon som blir delt ut også i skolesammenheng. Du kan ikke hente ut data som er overskrevet.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
DBaN = løsningen.
Med kryptering så har du det problemet med at politiet vil kreve at du oppgir passordet. Hvis ikke blir du dømt for å hindre politiet i å gjøre arbeidet sitt.
Sitat av j0n Vis innlegg
Med kryptering så har du det problemet med at politiet vil kreve at du oppgir passordet. Hvis ikke blir du dømt for å hindre politiet i å gjøre arbeidet sitt.
Vis hele sitatet...
Nei. Dette er bare tull. Det er i Norge ikke straffbart å holde tilbake opplysninger i egen sak.
Sitat av norboost Vis innlegg
Dessverre ofte feil informasjon som blir delt ut også i skolesammenheng. Du kan ikke hente ut data som er overskrevet.
Vis hele sitatet...
Det er definitivt både teoretisk og praktisk mulig, fordi det fortsatt er residualer av magnetiseringa tilstede...

... det er derimot ikke tilgjengelig for privatpersoner eller politiet i sin alminnelighet.. det er ikke engang dokumentert at det er gjort, selv om det har vært mye spekulasjon. Hadde det vært snakk om potensiell industrispionasje eller annet med godt over tre-sifret antall millioner kroner i spill ville jeg vært bekymret; men som privatperson i Norge er det absolutt ingenting å bekymre seg om.
Bruk magnet over hdd'n ett par ganger?

Dette fungerer ikke da visst du skal ha noe som er på hardisken. Men er en fordel å koste på seg hardisk visst det er verdt å slippe unna
Sist endret av KjemikalieX; 7. april 2013 kl. 13:53.
"Øko-Terrorist"
Sitat av Nerden5 Vis innlegg
Bare ta fram hammeren å slå så hardt du bare kan. Da kan ingen hente noe ut fra den.
Vis hele sitatet...

Nja, har jo vært tilfeller der de har henta ut data fra hdd'er som har blitt brent, knust med, hammer, syre, etc. etc.
I denne tråden så var det mye feil informasjon.

Sitat av tripflag Vis innlegg
sudo dd if=/dev/zero of=/dev/sda bs=4k conv=sync,noerror
Denne fyller hele "sda" (første harddisk i maskinen) med NUL, slik at disken ser helt ny og ubrukt ut uansett hvordan du vrir og vender på det.
Vis hele sitatet...
For det første så ville jeg har brukt /dev/urandom i steden for /dev/zero, dette vil føre til at den skriver tilfeldig data til harddisken i steden for nullere. Noe som vil føre til at arbeidet med å gjennopprette dataen blir vanskeligere. Selvsagt så bruker dd mer tid på å skrive fra /dev/urandom enn /dev/zero.

Sitat av tripflag Vis innlegg
Om du har en SSD-disk så er du fucked
Vis hele sitatet...
Hvor i alle dager har du dette fra? Kan du fortelle meg hva som gjør at man ikkje kan overskrive en SSD disk?

Sitat av Frufsa Vis innlegg
Dette er på ingen måte bra nok, man må overskive harddisken rundt 4-5 ganger før man er helt sikker på at filene ikke kan gjennoprettes, men selv dette kan være for lite om man er max uheldig.
Men da snakker vi at det trengs teknologi politiet ikkehartilgang på, så for nå er du safe om du overskiver den 4ganger.

Blancco gjør dette for deg forresten, kjør dette så er su relativt safe
Vis hele sitatet...
Teoretisk sett så skal 1 overskriving med random data være mer enn nok, og jeg tror også det fungerer slik i praksis. Hvor i alle dager skal man hente fra data som ikkje finnes mer?

Hvis du ser på følgende eksempel:

Kode

Før overskriving....: 01001101 00101101 11100101 01000010
Etter overskriving..: 10100110 01001110 01111001 11011011
Hvordan skal du få dataen som overskrives til å bli det den var før? En harddisk kan jo ikkje bedømme om bit'en som er TRUE nå, har vært TRUE eller FALSE før overskriving, i såfall så hadde det jo gått an å lagre data i flere lag på harddisken.
Krypter harddisken med TrueCrypt, enklere er det ikke!
Sitat av Frufsa Vis innlegg
Dette er på ingen måte bra nok, man må overskive harddisken rundt 4-5 ganger før man er helt sikker på at filene ikke kan gjennoprettes, men selv dette kan være for lite om man er max uheldig.
Vis hele sitatet...
Funker det da og formatere 4 ganger? :x
Kan du ikke bare bytte harddisk eller låne en venn sin harddisk?
Sitat av Lorenzo Vis innlegg
Funker det da og formatere 4 ganger? :x
Vis hele sitatet...
Nei, for informasjonen er enda på disken, OSet (Windows 7 f.eks) husker bare ikke hvor på disken det er.
Hvis du fyller disken så er ikke informasjonen bare glemt, men endret på.
Apropos kryptering, er det vits å kryptere med BitLocker som følger med Windows? Er dette sikkert for politiet/ ?
Wipe free space fra ccleaner.

When you delete a file, Windows removes the reference to that file, but doesn't delete the actual data that made up the file on your hard drive. Over time, this data will be overwritten as Windows writes new files to that area of the drive.
This means that, given the right software, someone could reconstruct all, or parts of files that you've deleted. For privacy and security reasons, [COLOR="Red"]you can set CCleaner to wipe the free areas of your hard disk so that deleted files can never be recovered.[/COLOR]
Vis hele sitatet...
http://www.piriform.com/
Sist endret av Zirto; 7. april 2013 kl. 15:03.
Når man omgås en del folk som driver veldig mye med data så får man høre masse forskjellige teorier om hvordan man bør gjøre ting med datamaskinen. Ikke alle disse teoriene medfører nødvendigvis riktighet. En teori som noen jeg kjenner tror på er å opprette masse tekstdokumenter på datamaskinen der de skriver side opp og side ned med binærkode til de får mange sider med:

010101010101010000101001100101010101010101010101010101001001 010100101010101010101010010101101001010101010101010101010100 101010101001010101001010101010101010010010101010100101000100 101010101011010010101010101001101010101010101010011001010100 010101010101010000101001100101010101010101010101010101001001 010100101010101010101010010101101001010101010101010101010100 101010101001010101001010101010101010010010101010100101000100 101010101011010010101010101001101010101010101010011001010100 111000100100110

og ingenting annet.

Hvis politiet skulle komme på døra, og de forlanger å få ta en titt på datamaskinen og de prøver å opprette flere slettede filer, så er teorien at politifolka etterhvert vil gi opp når de har gjenopprettet flere titalls dokumenter som kun inneholder ett tall og nuller. De som har denne teorien håper iallefall at politiet ikke gidder å gjenopprette dokumenter i det uendelige hvis de bare finner slike dokumenter som ikke gir noen som helst mening.

Baksiden er jo selvsagt at politiet kan begynne å stille spørsmål ved hvorfor det finnes så mange slike dokumenter på datamaskinen, og at de kanskje fatter mistanke om at det ligger noen andre greier under disse dokumentene, eventuelt at de tror at alle tallene er en eller annen form for koder.
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Du kan laste ned fileshredder som er ett gratis program for sletting og overskriving av filer. Du kan velge hvor mange ganger du vil overskrive de evt filene.

Er for sent å kryptere om du allerede har laget filene en plass som ikke er kryptert.

Du kan bruker windows sin kryptering , det vil redusere ytelsen litt men er bare å høyreklikke å trykke aktiver bitlocker
Sitat av Fishface Vis innlegg
Når man omgås en del folk som driver veldig mye med data så får man høre masse forskjellige teorier om hvordan man bør gjøre ting med datamaskinen. Ikke alle disse teoriene medfører nødvendigvis riktighet. En teori som noen jeg kjenner tror på er å opprette masse tekstdokumenter på datamaskinen der de skriver side opp og side ned med binærkode til de får mange sider med:

010101010101010000101001100101010101010101010101010101001001 010100101010101010101010010101101001010101010101010101010100 101010101001010101001010101010101010010010101010100101000100 101010101011010010101010101001101010101010101010011001010100 010101010101010000101001100101010101010101010101010101001001 010100101010101010101010010101101001010101010101010101010100 101010101001010101001010101010101010010010101010100101000100 101010101011010010101010101001101010101010101010011001010100 111000100100110

og ingenting annet.

Hvis politiet skulle komme på døra, og de forlanger å få ta en titt på datamaskinen og de prøver å opprette flere slettede filer, så er teorien at politifolka etterhvert vil gi opp når de har gjenopprettet flere titalls dokumenter som kun inneholder ett tall og nuller. De som har denne teorien håper iallefall at politiet ikke gidder å gjenopprette dokumenter i det uendelige hvis de bare finner slike dokumenter som ikke gir noen som helst mening.

Baksiden er jo selvsagt at politiet kan begynne å stille spørsmål ved hvorfor det finnes så mange slike dokumenter på datamaskinen, og at de kanskje fatter mistanke om at det ligger noen andre greier under disse dokumentene, eventuelt at de tror at alle tallene er en eller annen form for koder.
Vis hele sitatet...
Igjen så er dette feil informasjon.

Hvis man lager en ett image av harddisken med f.eks dd, og rekonstruerer partisjonstabellen, og mounter image'et. Så kan du åpne opp image'et i hvilken som helst filbehandler, som windows explorer å bla igjennom filene som om dem hadde ligget på harddisken. Dette har jeg mye erfaring med, har gjennoppretten en god del harddisker de siste årene. En del data er skadet når man gjennoppretter den, mens annen data er eksakt lik den som lå på harddisken. Dette kan kontrolleres med å bruke hashings funksjon som md5/sha1/sha256.. o.l. på filene før man sletter dem å etter at man har gjennopprettet dem, er hashen lik, så er innholdet på filene og like.

Tror ikkje politiet akkurat har problemer med å skille de filene som heter 101010101.txt med ransplan.doc.
Beste måten er å alltid ha en større magnet klar, og om de kommer bare ødelegge alle harddiskene.
kjør kill disk 5-8 ganger funker som hakka møkk
Tror Blendtec har noen produkter som kan hjelpe deg !
Jeg var på maker faire på teknisk museum i går, der hadde de scratch programmering for kids. Min kompis var utstiller der og maskinene var fra forsvarets forsknings institutt. Disse diskene hadde de kjørt kill disk på. Så selv forsvaret bruker kill disk
Kan folk slutte å gulpe opp den gamle myten om at disker må overskrives ørten ganger? Det finnes en teoretisk mulighet for å gjenskape enkelte bits på en nullet disk, men så vidt jeg vet har dette aldri blitt gjennomført i praksis for flere bits på rad. Det krever også tilgang på svært følsomt utstyr og massiv tidsbruk.

Mens vi er inne på det, så er det å anbefale hammere og magneter også et helt ubrukelig tips. Etteretningstjenesten har klart å sette sammen harddisker som var bulket med hammer, fylt med lim og sendt til havets bunn. Så lenge diskplatene er forholdsvis intakte (og husk de har ENORM informasjonstetthet) så er det uproblematisk (om enn dyrt) å hente ut informasjonen for selskaper som spesialiserer seg på dette.

SSD-disker fungerer for øvrig annerledes enn vanlige disker, og vil automatisk rydde opp i sektorer som er blanke. Så på en SSD holder det å slette filene og vente noen minutter til kontrolleren har rensket opp.
Sitat av Dyret Vis innlegg
Kan folk slutte å gulpe opp den gamle myten om at disker må overskrives ørten ganger? Det finnes en teoretisk mulighet for å gjenskape enkelte bits på en nullet disk, men så vidt jeg vet har dette aldri blitt gjennomført i praksis for flere bits på rad. Det krever også tilgang på svært følsomt utstyr og massiv tidsbruk.

Mens vi er inne på det, så er det å anbefale hammere og magneter også et helt ubrukelig tips. Etteretningstjenesten har klart å sette sammen harddisker som var bulket med hammer, fylt med lim og sendt til havets bunn. Så lenge diskplatene er forholdsvis intakte (og husk de har ENORM informasjonstetthet) så er det uproblematisk (om enn dyrt) å hente ut informasjonen for selskaper som spesialiserer seg på dette.

SSD-disker fungerer for øvrig annerledes enn vanlige disker, og vil automatisk rydde opp i sektorer som er blanke. Så på en SSD holder det å slette filene og vente noen minutter til kontrolleren har rensket opp.
Vis hele sitatet...
Det å overskrive/fylle disken er jo en løsning fordi det som nevnt tidligere overskriver plassen de slettede filene oppgjorde og derfor gjør det umulig å få tak i den informasjonen igjen. Det finnes et hav av programmer som sikkert gjør det samme, men det enkleste er jo å bare fylle den en gang eller kryptere disken. Med mindre politiet mistenker deg terrorplanlegging kommer de ikke til å bruke tid og penger på å prøve å hente ut informasjonen når det ikke har blitt gjort tidligere.
Sitat av feddiriko Vis innlegg
Apropos kryptering, er det vits å kryptere med BitLocker som følger med Windows? Er dette sikkert for politiet/ ?
Vis hele sitatet...
Dette er nok rimelig sikkert, ja.

Microsoft sier også selv at det heller ikke er noen bakdør til bitlocker, noe som gjør det til at det er INGEN andre enn deg selv(de som kan passordet) å hente ut informasjon fra disken.

Jeg selv bruker bitlocker på alle mine HDDer + OSdisk og har da en egen minnepenn som må være tilkoblet maskinen ved oppstart for at den skal starte.

Dersom HDDen din ikke støtter TPM, burde du google "Bitlocker without TPM". Rimelig enkelt å fikse.
Sitat av Exlr8 Vis innlegg
Det å overskrive/fylle disken er jo en løsning fordi det som nevnt tidligere overskriver plassen de slettede filene oppgjorde og derfor gjør det umulig å få tak i den informasjonen igjen. Det finnes et hav av programmer som sikkert gjør det samme, men det enkleste er jo å bare fylle den en gang eller kryptere disken. Med mindre politiet mistenker deg terrorplanlegging kommer de ikke til å bruke tid og penger på å prøve å hente ut informasjonen når det ikke har blitt gjort tidligere.
Vis hele sitatet...
Tror du misforsto meg. Å overskrive disken er en faktisk løsning, men det er totalt unødvendig å overskrive mer enn én gang.
Sitat av Dyret Vis innlegg
Tror du misforsto meg. Å overskrive disken er en faktisk løsning, men det er totalt unødvendig å overskrive mer enn én gang.
Vis hele sitatet...
På bettingelse at det ikke er noen feil? Better safe than sorry...
formater og fyll opp hdden igjen. repeter 7-8 ganger og du er golden
Sitat av artesian Vis innlegg
formater og fyll opp hdden igjen. repeter 7-8 ganger og du er golden
Vis hele sitatet...
Hvor i all verden er det enkelte av freakene henter ideene i fra? Hvor vanskelig kan det være å overskrive en harddisk 1 gang, selvsagt tar det jo en del timer avhengig av harddisk størrelsen og hastigheten på harddisken, men det er betydelig kjappere å mindre arbeid enn å formatere og fylle opp harddisken med skitt for så å repere prosessen 7-8 ganger.

EDIT: Å er du av den paranoide typen, så kan du jo ta 2 runder.
Sist endret av 0xFF; 7. april 2013 kl. 20:03.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Hvor i alle dager har du dette fra? Kan du fortelle meg hva som gjør at man ikkje kan overskrive en SSD disk?
Vis hele sitatet...
en SSD bruker ikke minnecellene lineært slik en tradisjonell spinnedisk gjør. Det kommer helt an på hvordan kontrolleren håndterer disken, og det er selvsagt ingen (behov for) standardisering av oppførselen på innsiden av kassa. Noen kontrollere kan f.eks. velge å gjenbruke celler med samme informasjon istedenfor å kopiere data til unødvendig mange celler.

Selv SSDer som har innebygget funksjonalitet for nullstilling/totalsletting kan ikke nødvendigvis stoles på; se f.eks. http://arstechnica.com/security/2011...-my-ssd-drive/
Sitat av tripflag Vis innlegg
en SSD bruker ikke minnecellene lineært slik en tradisjonell spinnedisk gjør. Det kommer helt an på hvordan kontrolleren håndterer disken, og det er selvsagt ingen (behov for) standardisering av oppførselen på innsiden av kassa. Noen kontrollere kan f.eks. velge å gjenbruke celler med samme informasjon istedenfor å kopiere data til unødvendig mange celler.

Selv SSDer som har innebygget funksjonalitet for nullstilling/totalsletting kan ikke nødvendigvis stoles på; se f.eks. http://arstechnica.com/security/2011...-my-ssd-drive/
Vis hele sitatet...
Så det du prøver å si er at man ikkje kan ta å klone SSD disker ved å lage et raw image av en SSD disk å overføre det til en annen?

Forresten så trodde jeg alle SSD disker bruker TRIM kommando?

Men uansett en bit på en SSD disk kan jo umulig inneholde mer enn EN verdi.

Jeg har dessverre ikkje tid til å sette meg ned å lese den artikkelen du linker til der, men gjør nok det i nærmeste fremtid.
Kort fortalt; SSD legger ny informasjon i de cellene som har færrest antall skrivninger. Etter en del bruk vil det nærmest være tilfeldig rekkefølge på det meste, nesten som på en fragmentert spinnedisk. SSD-kontrolleren styrer hva som legges hvor ved hjelp av en lookup table (ant.skrivninger og filposisjon), og lesning foregår på samme måte. La oss si at du lastet ned et bluray-image med en gang du fikk disken, og har brukt den en god del siden. Cellene som holder på den 40GB store filen har 1x skrivning så langt, mens de andre kan ha flere hundre.

Hvis du velger å nulle ut denne disken med f.eks. dd, så vil (mest sannsynlig) bluray-imaget skrives over noen dusin ganger, mens resten av disken ikke røres. Man kan dermed gjenopprette mye ved å bypasse kontrolleren.

Eneste solide sikring for SSD er dermed å bruke kryptering, eller en disk som har en bevist fungerende selvdestruksjonsfunksjon.
Sist endret av tripflag; 7. april 2013 kl. 23:02. Grunn: klarifikasjon av lookup table
Sitat av j0n Vis innlegg
Med kryptering så har du det problemet med at politiet vil kreve at du oppgir passordet. Hvis ikke blir du dømt for å hindre politiet i å gjøre arbeidet sitt.
Vis hele sitatet...
Dette er selvfølgelig bare tull. Det er ikke ulovlig å ikke huske ting i dette landet, i allefall ikke enda.
Jeg skal ikkje krangle med deg angående dette, for det ser ut som du har en del mer kunnskaper en meg på dette området.

Men følgende metode må da overskrive all data uten om partisjonstabellen.

Kode

1: Slette partisjonstabellen på SSD disken.
2. Lage en ny partisjon som tar hele disken.
3. Mounte partisjonen på f.eks /mnt/ssd
4. dd if=/dev/urandom of=/mnt/ssd/disk.img
Da vil jo dd til slutt komme med at det ikkje er mere plass på disken. Å da kan den ikkje overskrive de minnecellen som allerede har fått lagret data?
Sist endret av 0xFF; 7. april 2013 kl. 23:16.
At dataene blir fysisk slettet (Holder ikke og tømme søppelbøtta forøvrig som nevnt tidligere, men bruke et program som SLETTER informasjonen også) og/eller overskrevet èn gang er nok til at de ikke kan hentes fram igjen. Punktum. -Det sier tilogmed folka på Ibas, og jeg regner med at de vet hva de snakker om.

Derfor har jeg en hel harddisk som er kryptert med TrueCrypt som jeg bruker til og oppbevare ting som ikke nødvendigvis trenger og se dagens lys.
Bruker man et sterk passord her, Les: 30+ tegn, er det "umulig" og knekke den med dagens datateknologi, da dette vil ta millioner av år, selv om man brukte alle verdens datamaskiner på en gang...
Sitat av caperno Vis innlegg
Nei. Dette er bare tull. Det er i Norge ikke straffbart å holde tilbake opplysninger i egen sak.
Vis hele sitatet...
Hvilken paragraf kan jeg ha i hånda hvis de skulle komme på døra hit for å nekte dem inngang?
Sitat av Taurean Vis innlegg
Hvilken paragraf kan jeg ha i hånda hvis de skulle komme på døra hit for å nekte dem inngang?
Vis hele sitatet...
Det kan lese om i §230, grunnregelen er at så lenge det kriminaliserer deg eller dine nærmeste, så kan du nekte å forklare deg.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Hvilken paragraf kan jeg ha i hånda hvis de skulle komme på døra hit for å nekte dem inngang?
Vis hele sitatet...
Du kan selvsagt ikke nekte de å komme inn døra de dersom de har en ransakelsesordre. Det du imidlertid kan nekte er å uttale deg. Du kan ikke straffes for å ikke hjelpe politiet til å samle beviser mot deg selv (eller nære familiemedlemmer).
Sitat av caperno Vis innlegg
Du kan selvsagt ikke nekte de å komme inn døra de dersom de har en ransakelsesordre. Det du imidlertid kan nekte er å uttale deg. Du kan ikke straffes for å ikke hjelpe politiet til å samle beviser mot deg selv (eller nære familiemedlemmer).
Vis hele sitatet...
Det er ingenting i Norge som heter ransakelseordre.