Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  93 12936
Hei, sitter å lurer litt.
For en stund ble jeg overfalt, fikk litt juling, har ikke hatt sjangs til å finne ut hvem det var, da det var midt på natten og jeg satt å fiklet med en sykkel.
Det tok ca 30 sek, fra jeg kjente pang, til jeg så skyggen hans for avgårde.

Greia var at jeg hadde en flaske bensin stående vedsiden av meg, som ble slengt (åpen) etter fjeset mitt, da jeg fikk bensin i øyne, nese, munn, ører osv. Fikk jeg renset på legevakten en times tid etterpå, og fant ut at jeg ikke hadde noe luktesans.

Og som vanelig når folk får slått ut tenner, mister hørselen, blir blind på et øye, o.l. i slåsskamper, krever de erstatning, og som regel får igjen noe penger for hendelsen og skader.

Dette går jo under sanser, og lurte på hva sjangsene mine er for å få igjen noe for dette? Saken ble i første omgang bare anmeldt, men politiet tok ikke annet enn fingeravtrykkene mine av flasken og mente de ikke klarte å finne ut hvem denne personen som hadde overfalt meg var.

Var en av de mest ubehagelige scenene jeg har hatt i løpet av livet og lurer på hva jeg har krav på? Kan jo ikke akkurat kreve en ny luktesans.

Har aldri rettet opp i noe sånnt før, så enkelt og greit. Hva gjør jeg? Hvor begynner jeg? Er egentlig ganske "crushing" å tenke at jeg aldri kommer til å lukte noe som helst igjen. Har allerede klart å glemme hvordan diverse ting lukter, og begynner å bli ganske frustrerende allerede.
Er du forsikret på noen måte?
Jeg tror du skal ha krav på en relativt stor erstattning.
Å miste luktesansen kan ikke ble rangert som mindre viktig enn å miste noen andre sanser.

Jeg har desverre ingen kilder eller fakta å vise til.

Føler for deg mann, lykke til!
Lenge siden dette skjedde? Er ikke nødvendigvis at dette er permanent. Har sett flere tilfeller (google), og der sier folk at luktesansen kom tilbake etter noen måneders tid. Har du vært hos lege/spesialist?

Uansett, en kjip sak!
Tror nok dette kan være relevant i ditt tilfelle.
Skal lese igjennom linken caperno
Takker for så kvikke svar.

Problemet er at dette skjedde mellom alt for mye annet, og jeg hadde faktisk viktigere ting i hode mitt enn å griske til meg et erstatningskrav, men når jeg ser tilbake på det så er det jo en "livsforandring" og er jo egentlig en big deal. Hehe.
Dette skjedde for 10 mnd siden eller noe, og anmeldte saken et par dager etterpå, etter det har jeg ikke hørt et ord fra politiet, (om den saken).

Jeg har hatt et "stort søk" da jeg "kjenner folk" og pleier egentlig å få tak i de jeg vil, men denne gangen var det ganske håpløst. Fikk ikke gjort noe selv, politiet fikk ikke gjort stort mer

Men har jeg fortsatt muligheten selvom dette har tatt lang tid før jeg sa ifra?
Han som sjekket meg på legevakten sa jeg skulle komme tilbake om 1 uke, og det gjorde jeg. Han antok at luktesansen ville komme tilbake iløpet av 6mnd, hvis ikke var det desverre ikke noe håp.
Og jeg har ikke kjent snerten av lukt siden bensinlukten forsvant.

Om jeg er forsikret? Holdt på å si det må du ikke spørre meg om, da jeg enda er 17.
Men antar at jeg har det, da familien er ganske nøye på slikt, og setter sånt høyt på listen.

Når du leverer anmeldelse, skal politiet spørre om du kreve ererstatningskravet medtatt. Her må du svare bekreftende. Krav kan også fremsettes overfor politiet på et senere tidspunkt. Det er viktig at dette blir gjort
Vis hele sitatet...
Leste dette nå, og jeg kom på at de aldri spurte meg om det, men de har jo saken min registrert.
Kan dette være en "glipp" i politi-arbeidet?
Du har vært uten luktesans i 10 mnd?!

Uten at jeg er noen advokat eller har så veldig peiling på dette området, så mener jeg personlig at ditt tilfelle er mer alvorlig enn en som får bank og knekker ett bein eller lignende. Dersom dette kan vare livet ut, så er det meget alvorlig!

Jeg tror du har en god sak.

Tilfeldig vold...Jævla drittpakk! Opp med strafferammene, og så må politikerne snart få i gang noen omprioriteringer. Dette går ikke ann!
Sitat av caperno Vis innlegg

Tilfeldig vold...Jævla drittpakk! Opp med strafferammene, og så må politikerne snart få i gang noen omprioriteringer. Dette går ikke ann!
Vis hele sitatet...
Det er faktisk en slik lov som du beskriver, som er på vei inn i de norske rettsaler.

En typisk voldssak i nåtiden kan feks. være at to personer begynner å krangle, den fornærmede pådrar seg en knekt nese og en ødelagt tann.
Gjerningsmannen får 60 dager ubetinget fengsel + 30 dager betinget med en prøvetid på to år.

Etter den nye rettspraksisen trer i kraft så vil straffen ligge på ca. 5 måneder ubetinget fengsel.
Ja har nok det, kan verken huske hvordan pannekaker, eller hva den gode parfymen min lukter. :/
Er ganske "tomt" å gå uten til tider.

Føler det er litt unødvendig å miste luktesansen og ikke få noe igjen for det altså.

Kan være at jeg har en god sak, jeg er bare redd for at folk ikke skal ta meg seriøst.

Lever med et par kjipe psykiske lidelser, og aner ikke hvor jeg skal gå, hvem jeg skal si ifra til for å få gjort dette fortest mulig. Jeg er ikke særlig glad i politiet fra før da jeg har saker der jeg ikke har tall på selv lenger, og har egentlig aldri hatt en god episode med politiet.

Takker igjen for gode svar. Og håper noen har hvert borti dette, eller vet hva man skal gjøre i en lignende situasjon.
om saken er anmeldt og dette faktisk har skjedd men ukjent gjerningsmann har du rett på voldserstatning som jeg mener er på 150 000.- den er rimelig grei å oppnå og krever minimalt med bevisføring. Dersom du har fått en eller annen form for skade.
150.000? :O
Nå vet jeg ikke om dette er "Norge Gone Wild" eller om du har spist noe rart til nattmat, men hørtes da usannsynelig mye ut?

Selvom jeg ikke vet hva prisen på en luktesans ligger på i Norge for tiden.
Men 150k er jo bare enda en god grunn til å ha lyst på det, det.

- Hvor starter jeg?
Jeg hadde startet med legen. Han kjenner vel til alt dette og kan nok hjelpe deg godt på vei.
Men det blir vel ikke noe slikt at jeg går å spørr, og får til svar at det har gått for lang tid eller noe? Dette skjedde i November i fjord.

Og, er dette noe som vil være en eviglang prosess? Eller vil det være fort gjort? Skjer veldig mye fra før, men hadde hvert greit å fått dette unnagjort. Hehe.
Sitat av KakeFrans Vis innlegg
150.000? :O
Nå vet jeg ikke om dette er "Norge Gone Wild" eller om du har spist noe rart til nattmat, men hørtes da usannsynelig mye ut?

Selvom jeg ikke vet hva prisen på en luktesans ligger på i Norge for tiden.
Men 150k er jo bare enda en god grunn til å ha lyst på det, det.
Vis hele sitatet...
Å miste luktesansen er minst like kjipt som å miste f.eks hørselen. Hadde det hendt meg, så måtte jeg ha dusjet minst 2 ganger om dagen for å være sikker på at jeg ikke luktet vondt.
150k syns jeg da var lite!!

En kompis av meg ble påkjørt og fikk permanent øresus. Han fikk 600k =)

Lykke til Kakefrans, dette var en stygg sak!
150 000 er ingenting for å kanskje ha mistet den permanent, ta kontakt med forsikringsselskapet hvis du har livsforsikring ell. ellers ville jeg tatt kontakt med en advokat, tror det er noen du får 1. timen gratis hos som kanskje er nok for å finne ut hva mulighetene dine er videre, du har jo gratisadvokat.no men vet ikke hvor dyktige de egentlig er.. men dette høres for vanvittig ut til at du ikke skal få noe tilbake/noe skulle blitt straffet
Nå ble det mye på en gang.
Som jeg har skjønt det så må jeg "kreve" en sum selv. Og blir litt vanskelig å bestemme seg, med forhold som på postene over. Greit å ikke ta for mye, men fortsatt passe på å få det jeg kan få

Noen som har en enkel og grei framgangsmåte?
Hvem skal jeg gå til først? Hva begynner jeg med å si?
Når du anmeldte saken, fikk du ikke informasjon om voldsoffererstatning? (Så det var linket til lengere oppe).

Hvem kan søke om voldsoffererstatning fra staten?
Har du blitt skadd ved en straffbar handling?
Er du blitt overfalt, slått ned, voldtatt eller på annen måte utsatt for en straffbar handling som krenker livet, helsen eller friheten, kan du ha rett til erstatning fra staten. Dersom voldsofret dør, kan de etterlatte få erstatning. Det må være klart sannsynliggjort at det har skjedd en straffbar voldshandling.

Når og hvor ble du skadet?
Alle som er blitt skadet i Norge etter 1. januar 1975 kan få erstatning etter ordningen med voldsoffererstatning.

For de som er skadet før 1. januar 1975 gjelder ikke denne ordningen. For skader før 1. januar 1975, kan en søke om rettferdsvederlag fra Statens sivilrettsforvaltning.
Vis hele sitatet...
Det er nok den beste plassen å starte.
Ingen som har nevnt at du kan kontakte en advokat? De har nok svaret på det meste når det gjelder erstatningskrav =)
Sitat av caperno Vis innlegg
Jeg hadde startet med legen. Han kjenner vel til alt dette og kan nok hjelpe deg godt på vei.
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke bare gå til en advokat?
De er jo tross alt disse menneskene som har årevis med utdannelse innen juss!
Fikk ikke noe info om det nei, fikk beskjed om at "De skulle ta seg av saken", var i avhør i 5min og stakk, etter det har jeg ikke hørt noenting. Så lurer fært på hvor jeg skal starte og hva jeg skal si, for åfå det gjennomført hehe.
Sitat av KakeFrans Vis innlegg
Fikk ikke noe info om det nei, fikk beskjed om at "De skulle ta seg av saken", var i avhør i 5min og stakk, etter det har jeg ikke hørt noenting. Så lurer fært på hvor jeg skal starte og hva jeg skal si, for åfå det gjennomført hehe.
Vis hele sitatet...
Du har fått flere forslag om både lege og advokat nå, tror ikke det hjelper å spørre flere ganger. Jeg synes du skal kontakte en advokat og legge frem saken for h*n. Da kan du nok få svar på de fleste av spørsmålene dine.
Sist endret av staM; 2. september 2010 kl. 13:54.
Kjipe greier... må være drit å ikke lukte hva som er til middag og korti middagen er ferdig
Jeg digger lukta av nybakte brødvarer, fy faen så behagelig liksom.

OnTopic: du starter her ---> Advokat
Sitat av Scabby_Gabby Vis innlegg
Å miste luktesansen kan ikke ble rangert som mindre viktig enn å miste noen andre sanser.
Vis hele sitatet...
Hvorfor kan det ikke det? Tror de aller, aller fleste vil være enig i at det er verre å miste syn en lukt f.eks. Det er selvsagt noe annet hvis man jobber med noe som krever spesielt mye av en bestemt sans men for "mannen i gata" topper nok syn og hørsel listen over viktige sanser. Bare lurer.
Ja hadde selvfølgelig blitt kjipere å blitt døv/blind, men er fortsatt helt J*vlig for å være ærlig å gå uten lukt, hehe
Sendte en epost via Gratisadvokat.no nå Får se hvordan det går.
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Sitat av KakeFrans Vis innlegg
Som jeg har skjønt det så må jeg "kreve" en sum selv. Og blir litt vanskelig å bestemme seg, med forhold som på postene over. Greit å ikke ta for mye, men fortsatt passe på å få det jeg kan få
Vis hele sitatet...
Jo ja. Fremgangs metoden er å ta kontakt med advokat først så til legen og så snakker du med forsikring selskapet.

Forsikrings selskapet er noen luringer og vil komme med ett "bud" det du skal gjøre da er å nekte å godta det.

Slik vil du gå frem og tilbake mellom advokat, lege og forsikringselskap flere ganger til dere kommer frem til en endelig sum for skaden.
...

Ved permanente skader er erstattnings summene ganske høye.
Å miste en sans burde vertfall være alvorlig.
...

Vet om noen som har begynt på 150 000 for "kronisk skade etter oprasjon".. Endte opp på godt over 1 000 000 kr før personen akksepterte.

Ville brukt godt med tid på dette, ikke noen forhastede avgjørelser som gir deg lite erstattnig.
...

Finn ut hva folk får i lignende saker å bruk det som en pekepinn :P
Sist endret av Alphanio; 2. september 2010 kl. 15:22.
Kjedelig om jeg blir tilbydd f.eks 150.000, og sier nei, også får jeg 0.
Hadde sugd litt Noen måter å unngå dette? Kan ikke vente til de sier "Nei da får du ikke noe" også fastslå at jeg skal ha førstebudet. Hehe.
Alphanio traff spikeren på hodet. KP.
Cunnilingus på jenter med dårlig hygiene ble plutselig ikke noe stress
Sitat av KakeFrans Vis innlegg

Leste dette nå, og jeg kom på at de aldri spurte meg om det, men de har jo saken min registrert.
Kan dette være en "glipp" i politi-arbeidet?
Vis hele sitatet...
Ofte bare krysser/noterer dem "ja" på spørsmålet om erstattning, de fleste vil jo få betalt for jævelskapet som skjer
Sitat av blueshift Vis innlegg
Jeg digger lukta av nybakte brødvarer, fy faen så behagelig liksom.
Vis hele sitatet...
Altså, det er ikke nødvendig å gjøre det verre. Hensynsløst av dere å nevne masse godlukter for trådstarter.
Dette var utrolig trist å høre. Det å lukte alt friskt er nesten som en gave. Henger meg på 'pell deg til en advokat' - snakket.

Lykke til!
Rettet og endret litt på førsteposten her, dro fra og la til litt, og dermed sendte en mail til Gratisadvokat.

Venter veldig spent på svar!
Og takk til alle som "støtter og hjelper", hehe.
Sitat av KakeFrans Vis innlegg
Rettet og endret litt på førsteposten her, dro fra og la til litt, og dermed sendte en mail til Gratisadvokat.

Venter veldig spent på svar!
Og takk til alle som "støtter og hjelper", hehe.
Vis hele sitatet...
Håper det ordner seg for deg Må være forferdelig å ikke ha luktesans.
Lykke til!
Sist endret av Fusjon; 2. september 2010 kl. 17:52.
Sitat av KakeFrans Vis innlegg
rHan som sjekket meg på legevakten sa jeg skulle komme tilbake om 1 uke, og det gjorde jeg. Han antok at luktesansen ville komme tilbake iløpet av 6mnd, hvis ikke var det desverre ikke noe håp.
Og jeg har ikke kjent snerten av lukt siden bensinlukten forsvant.
Vis hele sitatet...
Hvis det her er alt av kontakt med lege du har hatt, er det første du må gjøre å gå til legen og få bekreftet (skriftlig) at luktesansen din faktisk er borte for godt. Så bør du følge de rådene du har fått her ang voldsoffererstatning.

Hvorfor er det bare luktesansen du vil ha erstatning for, forresten? Vil tro et sånt overfall har kraftig nok psykisk påvirkning på en person til at det i seg selv er nok til å få erstatning.
Sitat av randoom Vis innlegg
Hvis det her er alt av kontakt med lege du har hatt, er det første du må gjøre å gå til legen og få bekreftet (skriftlig) at luktesansen din faktisk er borte for godt. Så bør du følge de rådene du har fått her ang voldsoffererstatning.

Hvorfor er det bare luktesansen du vil ha erstatning for, forresten? Vil tro et sånt overfall har kraftig nok psykisk påvirkning på en person til at det i seg selv er nok til å få erstatning.
Vis hele sitatet...
Hadde jeg krevd erstatning for hver gang jeg gikk ut døra hadde jeg hvert rik by now
Får dra til legen snart å få det avklart jeg da, men åssen skal legen min finne ut om jeg lukter eller ei? Er vel forsåvidt bare jeg som kan kjenne det? Hehe.

Dere får det også til å høres ganske enkelt ut, å få en erstattning. Rart ikke folk prøver å svindle til seg noe med dette.

Men, men. Får komme meg til legen, å vente på svar fra advokaten imens
Skriver en update på hvordan alt går etterhvert.
Tror det er ganske mange i Norge med tjukk lommbok etter en "erstatningsak"... Men du får ha lykke til da =)
Legen->advokat->forsikringsselskapet =)
Sitat av Dreaming dude Vis innlegg
Tror det er ganske mange i Norge med tjukk lommbok etter en "erstatningsak"... Men du får ha lykke til da =)
Legen->advokat->forsikringsselskapet =)
Vis hele sitatet...
Hehe jeg skjønte ikke den der helt ass, jeg er dritstein egentlig.
Kan du forklare den på en annen måte eller noe?

Noe jeg kom på mens vi satt å prata her. Når luktesansen gikk, så gikk ca 75% av smak-sansen. tenkte ikke stort over dette siden jeg fortsatt kan smake, men den er jo skadet. Altså 2 sanser involvert. Er dette noe å nevne?
Det er et eget lovbud som omhandler dette i Staffeloven av 2005. Jfr. § 11. En lovendring (Som utbytte av den gamle straffeloven av 1902 faktisk er) kan dessverre ikke ha tilbakevirkende kraft og jeg er ikke sikker på om det finnes slik lov i den gamle loven.

§ 11. Betydelig skade på kropp og helse
Med betydelig skade på kropp og helse menes tap eller vesentlig svekkelse av en sans, et viktig organ eller en viktig kroppsdel, vesentlig vansirethet, livsfarlig eller langvarig sykdom, eller alvorlig psykisk skade.
Vis hele sitatet...
Når anmeldelse ble opprettet, gikk det da under Legemsfornærmelse eller Legemsbeskadigelse?

Ikke at alt dette har så mye med spørsmålet ditt å gjøre, men bare FYI.

Edit: Loven jeg siterer ovenfor er vel egentlig bare en ny versjon av Legemsbeskadigelse.
Sist endret av illuSiOn^; 2. september 2010 kl. 23:17.
Desverre vet jeg ikke det, men ser ikke ut til at jeg får noe svar hos Gratisadvokat. Er det noen andre firmaer fra erfaringer noen kan anbefale? Trenger hjelp for å få saken fullført
Sitat av KakeFrans Vis innlegg
150.000? :O
Nå vet jeg ikke om dette er "Norge Gone Wild" eller om du har spist noe rart til nattmat, men hørtes da usannsynelig mye ut?

Selvom jeg ikke vet hva prisen på en luktesans ligger på i Norge for tiden.
Men 150k er jo bare enda en god grunn til å ha lyst på det, det.

- Hvor starter jeg?
Vis hele sitatet...
Det er ganske så morsomt hvordan du beskriver luktesansen din som et objekt.
Det er uerstattelig mann, uerstattelig.

Det ser også ut som om du tar det unormalt rolig, selvom det kan være en god ting. Jeg hadde i hvertfall gått helt bananas
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Noen ganger(ja) Kunne jeg ønske at jeg ikke hadde hatt luktesans, men for resten av livet er litt surt.

Du skal jo ha noe igjen for det.

Jeg kjenner totalt 5 personer som mangler tommelen sin, de fikk MYE penger, er litt anderledes med tommel da, blir 25% arbeidsudyktig(?) og var som oftest jobbulykker.

Krev ditt du.
Sitat av KakeFrans Vis innlegg
Desverre vet jeg ikke det, men ser ikke ut til at jeg får noe svar hos Gratisadvokat. Er det noen andre firmaer fra erfaringer noen kan anbefale? Trenger hjelp for å få saken fullført
Vis hele sitatet...
Vet ikke om det er sånn der du bor, men på biblioteket her kommer det advokater innimellom. Man får en halvtime gratis, hvor de veileder deg ift hvordan du kan gå fram videre med en sak, eller om du bør la det være osv.
Sitat av fr334k Vis innlegg
Det er ganske så morsomt hvordan du beskriver luktesansen din som et objekt.
Det er uerstattelig mann, uerstattelig.

Det ser også ut som om du tar det unormalt rolig, selvom det kan være en god ting. Jeg hadde i hvertfall gått helt bananas
Vis hele sitatet...
Objekt? Haha, som i "En luktesans"?
Jaja, kan jo ikke akkurat gjøre stort med det(?) Så får gjøre det beste ut av det.
Morsomste er jo når man sitter 5 personer i en bil og en slepper en.. Koser meg nesten ved å se tryne på andre folk da ja
Men ja, uerstattelig. Skal love deg jeg flippa litt når jeg fant ut at jeg aldri kom til å lukte en pannekake igjen.

Sitat av Fleff Vis innlegg
Noen ganger(ja) Kunne jeg ønske at jeg ikke hadde hatt luktesans, men for resten av livet er litt surt.

Du skal jo ha noe igjen for det.

Jeg kjenner totalt 5 personer som mangler tommelen sin, de fikk MYE penger, er litt anderledes med tommel da, blir 25% arbeidsudyktig(?) og var som oftest jobbulykker.

Krev ditt du.
Vis hele sitatet...
Ja er på en måte kjekt uten luktesans en gang i blandt også, men er ikke veldig ofte da.
Kjipt å høre om tommelgutta da, føler med dem
Ja om jeg skal kreve mitt ja

Advokaten skulle vist ringe til Mandag, og han sa han var veldig interessert i å hjelpe meg, han følte det var en sak vi kunne vinne ganske lett.
Så jeg gleder meg veldig nå, selvom jeg ikke har snøring på hvor mye jeg burde kreve. Hadde det hvert opp til meg skulle jeg hatt 3 mill tilbake for den, men
▼ ... over en uke senere ... ▼
Fortell oss hvordan det går!
Hvis du får luktesansen tilbake som legen antydet, så fortell oss om det.

En annen ting er at hvis du vil gå til retten med en sak mot staten vil ikke dette gå vekk på flere år og du kan tape, og sitte igjen med gjeld for omkostninger.

Å miste luktesansen er selvfølgeligvis kjipt som bare det. Men med tanke på alle saker mot staten som er i omløp har du ikke en sjanse.
Da har adokvaten ringt, og jeg fikk bare beskjed om å fylle ut et skjema som jeg måtte sende inn til voldsoffererstatningskontoret. Og han fikk det til å høres litt vanskelig ut for meg å få noe erstatning, pga. plassen jeg er i akkurat nå. Null skole, null jobb osv.

Han fikk det til å høres ut som jeg fikk erstatning, kun for arbeidstimene jeg har mistet pga. jeg mistet luktesansen.. Noe jeg syns hørtes ganske rart ut. Så skal sende inn det skjemaet så fort jeg får rotet meg til det. (Kanskje vente 2mnd for å fylle 18 år, og slippe å skrive at mor og far tjener over 250k) Så kan jeg heller skrive at jeg tjener null.

Men om noen har lyst, så tar jeg imot alle tips for å få det skjemaet til å se litt finere ut
Ligger på hjemmesiden dems

Etter det skjemet er sendt inn, så vet jeg ikke hva som skjer, men advokaten fikk det til å høres ganske unødvendig ut for staten å betale meg i det hele tatt iom. at jeg ikke har tapt noe arbeidstid pga. tap av sansen.

Ikke at jeg tror at noen i staten ser på det noe mer som en prinsippsak, men får håpe på det beste.
Jeg sluttet jo på jobb rett etter jeg mistet den. Og har hvert arbeidsløs i 10mnd også. Vill dette si jeg får igjen en åsrlønn med fattiglønn ungdomsjobb penger?
Av nyskjerrighet..

Hvilke lukter glemte du først ?
Litt off topic men..Du heter kakefrans og kan ikke lukte kake?Ironi på sitt beste