Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1450
Vet.... Det er flere hundre tråder om acetonvask og amf. Men jeg finner ikke svar på det jeg lurer på
Har mengden aceton noe å si på hvor godt vaska det blir? Ser flere steder at det står 1g amf/20 ml aceton. Det er ufravikelig?
Jeg har 90g som skal vaskes. Og 750ml aceton.
Det kan jeg bare glemme eller?

Tnx for helping me out
Hr ikke sett dette selv, men dersom det står flere steder stemmer nok det.

Det er hvor mettet acetonen er, samtidig samt den fordamper. Du må nok opp i anbefalt mengde.
Anonym bruker
"Umulig Gapeflyndre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er ingen kjemiker, eneste jeg har å si, er at jeg har pleid å rense med 20ml aceton per gram, på grunn av at det er det jeg har blitt lært å gjøre. Så mitt tips vil være at du bør vaske med 20ml.
Anonym bruker
"Lykkelig Kanin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Spørs helt hvor urent det er, og hvor rent du vil ha det. Hell i så det er 4-5cm over pulveret, rør godt, la stå så det synker til bunn, hell ut. Repeter til acetonen er klar, så igjennom filter tilslutt.
Anonym bruker
"Taktløs Håbrann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg vil tro at 20ml aceton per g amf er greit, men vær obs på at jo mer aceton du bruker, jo mer svinn/tap vil du få. Spesielt om du bruker noe annet enn biltema sin aceton (som er >99% aceton). Jeg vil allikevel påstå at litt rens er bedre enn ingenting.

Amfetamin er vannløselig, og de fleste acetonflasker i vanlige butikker inneholder ganske mye vann. Om man skal bruke aceton som vanlige folk gjør, så har det lite å si om acetonen inneholder 10-20% vann, men når du skal gjøre en kjemisk rens av amfetamin er dette en kritisk mengde. Du kan bokstavelig talt miste over halvparten av amfen din.
Når du skal rense en større mengde bør du teste på f.eks 1-2g først, og veie etterpå for å se hvor mye tap du fikk.

Den eneste acetonen jeg kan gå god for er Biltema sin, den er 99% ren helt til du åpner den. Du burde helst kjøpe en helt ny biltema aceton om du skal rense så mye som du har tenkt. Ellers har noen apotek bittesmå 100ml flasker til blodpris, i tillegg har jeg hørt noen si at biltema sin faktisk var renere enn apoteket sin. Husk at aceton suger til seg vann fra lufta, så halvtomme flasker o.l har økende vanninnhold enn en helt ny.

Om du ikke får tak i biltemas aceton, kan du i verste fall fjerne vannet i den acetonen du har ved å tilsette magnesiumsulfatMgSO4. Magnesiumsulfat er dehydrert epsomsalt. Det får du kjøpt i diverse helsekostbutikker o.l, bare sjekk at det ikke er tilsatt parfyme e.l.
For å tørke epsomsaltet på riktig måte må du starte på 100'C i én time, og øke med 50'C til du har nådd 200'C (max 250'C).
Én time hver gang du øker temp, og rør hver gang du øker, for å forhindre klumper. Når du er ferdig bør du helle pulveret på en lufttett beholder så fort som mulig, siden magnesiumsulfatet vil rehydrere seg fra lufta rundt.

Viktig å kjøle ned magnesiumsulfatet i acetonen du skal "tørke", siden aceton har lavt kokepunkt på rundt 58'C (hvis jeg husker riktig i farta). Det kan bli litt halvkomplisert å finne ut nøyaktig hvor mye magnesiumsulfat du trenger å bruke, siden du bør kalkulere det faktiske vanninnholdet (sikkerhetsdatabladet kan være feilaktig).
Eksempel: Du har aceton med 5% vanninnhold. Det er 50g vann, eller 2.77 mol per liter. Hvis du har tørket epsomsaltet riktig, skal i teorien 1 mol av den kunne suge ut 6 mol med vann fra acetonen. Da trenger du isåfall litt over en halv mol eller mer, som tilsvarer 70g magnesiumsulfat for én liter aceton med 5% vanninnhold.
Magnesiumsulfatet tilsettes i acetonflaska og ristes godt i et minutt eller to, så må den stå en god stund. Noen foreslår 1 døgn i fryser, men det funker sikkert med én time om man har dårlig tid.
Så bør du egentlig hente aceton fra flaska med en dråpeteller/pipette av glass (siden mange plasttyper smelter av aceton!), men du kan også helle forsiktig fra flaska for å unngå at magnesiumsulfatet i bunnen blir med.

Hvorfor skal man gidde å bry seg så mye, tenker du kanskje? Vel, om man av og til skal rense en del og vil unngå tap, så kan det lønne seg å prøve å forstå kjemien. Du vil potensielt gå fra å miste 60% av amfetaminen i rens, til å kanskje bare miste 10%. Det kommer selvfølgelig også an på renheten av stoffet du har, men overraskende mye kan forsvinne i vannet du har i acetonen når du renser.

Et siste eksempel for å vise hvor mye det kan ha å si, og hvorfor jeg gidder å skrive så mye om det:
Første gang jeg skulle rense trodde jeg aceton med "bare" 5% vanninnhold ville gi et tap på 5% amf. Det ble faktisk til 60% tap.
Jeg søkte opp vannløseligheten til amfetamin sulfat og så at 1g ren amfetamin sulfat løses i 8.9ml vann. Man kan altså bruke dette for å anslå et tap, om du vet ca %vann i acetonen du bruker.

La oss ta utgangspunkt i mengden du nevner her i tråden:
90g x 20ml aceton = 1800ml aceton. La oss si du har blåtind aceton, som har oppgitt 95-100% renhet i sikkerhetsdatabladet.
5% av 1800ml er 90ml vann.
90ml vann "stjeler" altså 10g amfetamin sulfat.

Med utgangspunkt i gjennomsnittlig renhet for amf i Norge er ca 30%, vil du isåfall gå fra 90g til 27g, og i tillegg miste 10g av de 27g om du brukte dårlig aceton. Det er ganske betraktelige mengder.
Jeg anbefaler som sagt at du prøver på en mindre mengde først, og spar på glasset/beholderen du bruker til rensen. Da kan du i verste fall skrape ut igjen det krystalliserte "avfallet" om det gikk galt, og heller rense på nytt senere.

Det er nok mange som har gått på en smell og bokstavelig talt helt amfetaminen sin i dass fordi de brukte dårlig aceton... (det er forresten anbefalt å la acetonen fordampe, ikke helle i dass e.l. Men det må være god ventilasjon!)
Man kan bruke mer enn 20ml pr g men jo mere du bruker jo mere mister du pga vann men også fordi acetonen klarer å ta opp bitte bitte små mengder speed og mengden som forsvinner med acetonen øker jo mere aceton. Msn vil ikke alltid tenke over at man har mistet noe men så lenge man vet at det skjer så bør man prøve å unngå det
Sist endret av Bluesky_; 3. september 2022 kl. 15:04.
Anonym bruker
"Vant Sandflyndre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har rensa noen ganger og enig med mange punkt over. Biltema sin aceton er reinere enn apoteket sin. Prøv å rense en liten mengde først. Gi det pulveret tid til å fordampe skikkelig før testing, spre det utover en tallerken og la det ligge 7-8 timer i romtemperatur. Har brukt ca 0,5dl til å rense 10-15g. Svinnet varierer så bruk et rent glass som er lett å skrape innvendig til spillvæsken og la det fordampe helt et sted utenfor boligen. Det som sitter igjen kan være potente greier av en eller annen grunn. Sjøl gidder jeg ikke å rense lenger, men anbefaler å teste det. Moro å ståke litt med forskjellig
Anonym bruker
"Taktløs Håbrann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det som sitter igjen kan være potente greier av en eller annen grunn. Sjøl gidder jeg ikke å rense lenger, men anbefaler å teste det. Moro å ståke litt med forskjellig
Vis hele sitatet...
Hvis avfallet fra en rens oppleves som potent, er det mest sannsynlig bare koffein som har blitt renset ut av produktet. Eller så har acetonen inneholdt en del vann som har tatt med seg amfetamin også.
Koffein er iallefall en av cutsa du skal bli kvitt med ren acetonrens, samt en del urenheter og rester fra produksjonen.
Takker for gode og utfyllende svar. Dere er gull altså ��