Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 4279
Fuck Mr. Plod!
Leste igjennom noen tråder her på freak om klatring i master.

Var mye blandet svar i trådene og en uenighet om det er farlig å klatre i dem eller ikke mtp. Stråling.

Jeg endte opp med å bare klatre halveis, i tilfelle stråling.


Noen her som vet om det er farlig mye stråling eller ikke i en slik liten mast uten sikkerhet rundt?

Kan jeg evt. bare klatre rundt disse antennene som sender ut stråling?



Sikret bevis denne gangen fordi ingen på freak tror på meg lenger

https://streamable.com/9jhisv
Anonym bruker
"Løs Hare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er ikke stråling som er farlig men elektrisiteten og fall. Kjenner en som falt ni meter og ble hjerneskada
BRAND ∞ STRONG
Hvorfor må det være i mast?
Klatret mye på bygninger back in the day, fortrinnsvis på kveld eller natt.
Sjeldent høyere en 15-20 meter, men det er rush nok når man går free solo. En slags urban buldring.
Stråling fra sterke sendere er definitivt en ting. Blir litt som å putte hode i mikrobølgeovn. Så ikke anbefalt å stikke hode foran en stor radiosender.
Anonym bruker
"Arbeidende Bergnebb"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du er klar over andre konsekvenser sant? Forstyrre for kritisk infrastruktur som Nødnett, Kystverket, Avinor, Forsvaret, etc etc etc.
Jeg også lurer på hvorfor det må være mast. Det er ganske mye stråling i og rundt disse. Ville funnet andre steder å klatre.



Ikke det beste forslaget men kran har ikke sånt på seg.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Du hører jo ikke på det som blir sagt til deg så hva skal være vitsen med å gi deg noe mer informasjon? Drit i det der, det er å potensielt ødelegge for infrastruktur og kommunikasjon og du kan fort få de med tre bokstaver på nakken.
Sist endret av m0b; 13. juli 2022 kl. 09:51.
Hvis man liker å klatre i slike master, hvorfor ikke få seg jobb hvor man får betalt for å gjøre det lovlig?
Fuck Mr. Plod!
Trådstarter
Sitat av m0b Vis innlegg
Du hører jo ikke på det som blir sagt til deg så hva skal være vitsen med å gi deg noe mer informasjon? Drit i det der, det er å potensielt ødelegge for infrastruktur og kommunikasjon og du kan fort få de med tre bokstaver på nakken.
Vis hele sitatet...
Når er det jeg har gjort det motsatte av det folk sier?

Eneste grunnen til at jeg klatret opp var fordi det er en Cell antenne.

Hadde det vært fm, am eller TV antenne hadde jeg holdt meg til helvete unna.
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Hvis man liker å klatre i slike master, hvorfor ikke få seg jobb hvor man får betalt for å gjøre det lovlig?
Vis hele sitatet...
Fordi da er det plutselig en JOBB!
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Fordi da er det plutselig en JOBB!
Vis hele sitatet...
Sant nok, men det kan være gøy likevel.

Holdt på akkurat likt som trådstarter i mine yngre dager med å klatre opp i master osv. før jeg fikk meg en jobb som innebar en del industriklatring hvor jeg stortrivdes - nettopp fordi jeg likte å klatre.
Ramberg har ingen farlige antenner, men forsvaret har utstyr der så du bør ikke bli observert der uten tillatelser.

Sitat av Nøddy Vis innlegg
Når er det jeg har gjort det motsatte av det folk sier?

Eneste grunnen til at jeg klatret opp var fordi det er en Cell antenne.

Hadde det vært fm, am eller TV antenne hadde jeg holdt meg til helvete unna.
Vis hele sitatet...

Du vet ikke hva som er der. Tårnet du er i på filmen der har jeg selv jobbet mye i da jeg jobber og bor i Østfold.

Mobilantenner kan du være rundt, men i bransjen så deaktiverer vi ved arbeid forran slike antenner, samme gjelder nødnett.

Radiolinje speil er skadelig å klatre forran, da det er microbølgestråler med noe effekt som går der.

Kystradio, og radiosendere skjønner jeg at du selv innser er lurt å ligge unna. Men vet du hva som er hva?
Sist endret av Toreokjeks; 13. juli 2022 kl. 14:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Fuck Mr. Plod!
Trådstarter
Sitat av Toreokjeks Vis innlegg
Ramberg har ingen farlige antenner, men forsvaret har utstyr der så du bør ikke bli observert der uten tillatelser.




Du vet ikke hva som er der. Tårnet du er i på filmen der har jeg selv jobbet mye i da jeg jobber og bor i Østfold.

Mobilantenner kan du være rundt, men i bransjen så deaktiverer vi ved arbeid forran slike antenner, samme gjelder nødnett.

Radiolinje speil er skadelig å klatre forran, da det er microbølgestråler med noe effekt som går der.

Kystradio, og radiosendere skjønner jeg at du selv innser er lurt å ligge unna. Men vet du hva som er hva?
Vis hele sitatet...
Leste litt på noen guides på reddit, der snakket de stort sett om at man kan klatre i slike antenner som jeg gjorde igår, bare jeg ikke klatrer forran den runde store disko senderen.


Men du som er kjent der, vil det gå fint ann for meg å klatre forbi disse senderene du har der?

Har så fryktelig lyst til å sitte på toppen
Det er bare å gå inn i masten og klatre i leideren bak all installasjonen.

Du kan toppe den på Ramberg men som nevnt det er Forsvars utstyr der, så har jeg ihvertfall sagt ifra

Og for faen ikke la meg høre at du har blitt skrapt ut av grusen på plassen under der a
Fuck Mr. Plod!
Trådstarter
Sitat av Toreokjeks Vis innlegg
Det er bare å gå inn i masten og klatre i leideren bak all installasjonen.

Du kan toppe den på Ramberg men som nevnt det er Forsvars utstyr der, så har jeg ihvertfall sagt ifra

Og for faen ikke la meg høre at du har blitt skrapt ut av grusen på plassen under der a
Vis hele sitatet...
Kom meg litt høyere idag :P

2/3 av veien.

Vet du hvor høyt det er til toppen?
Sitat av Nøddy Vis innlegg
Kom meg litt høyere idag :P

2/3 av veien.

Vet du hvor høyt det er til toppen?
Vis hele sitatet...
50 eller 62,5 jeg husker ikke hvilken seksjonsdeler som står i toppen der.
Høres ut som det utdødde yrke steeplejack hadde vært noe. Søk på YT
New generation
colakork's Avatar
Når jeg har hatt jobber på tak i nærheten av antenner så har det "gått fint" men man skal ikke være nærme dem mer enn 20minutter om gangen.

Jeg tar det som at det er drit farlig og man bør unngå det med mindre man tjener penger på å være nærme dem..
BRAND ∞ STRONG
..eller bare rett og slett begynne med fjellklatring.
Det er billig/gratis og du kan klatre så høyt du gidder, også uten tau hvis du insisterer.
Sist endret av vindaloo; 14. juli 2022 kl. 19:33.
Sitat av colakork Vis innlegg
Når jeg har hatt jobber på tak i nærheten av antenner så har det "gått fint" men man skal ikke være nærme dem mer enn 20minutter om gangen.

Jeg tar det som at det er drit farlig og man bør unngå det med mindre man tjener penger på å være nærme dem..
Vis hele sitatet...
Det er like greit å behandle dem slik.

De fleste basestasjoner idag hvor det er antenner på tak hvor andre kan ferdes rundt så er det satt opp en infolapp ved utgangen til taket som viser strålingsfeltet ved antenner, samt kontaktinformasjon til eier.

Man kan ringe dem å få anlegget stengt av for en periode om man skal utføre arbeid ved dem.

Det er ikke nødvendigvis farlig, men det kan fremkalle ubehag hos enkelte. I tillegg vil det kunne påvirke teknisk utstyr som walkie talkie, kran lift, droner og andre lignende ting.

Men dette gjelder altså FORRAN antenner, bak dem er det ingenting før du står tett på antenna.