Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1334
Har fått mye forskjellig info fra både polakker og nordmenn no.
Mange sier de aldri har blitt spurt etter pass på disse båtene.

Har planer om og reise/kjøre til Karlskrona i Sverige og ta båten til gedansk i Polen, noen som vet om vi da må vise pass?
Jeg har pass min samboer har pass som gikk ut i okt i fjord, men hun har norsk sertefikat og bankkort med bilde. Ungene har ikke pass. Men vi har dåpsattest der står navnene våre / mitt og min samboer sitt samt Fødselsdato og navn på ungene.

Om vi hadde reist med dette er det noen her som vet om vi da hadde måtte snu og ikke kommet med båten? Er et helvete med pass no, har ringt rundt og sjekket alle nærliggende kommunen rundt bergen for å prøve og få en time, skal sitte klar onsdag klokken 08.00 i håp om og få en time til, kommer nye timer hver mandag og onsdag kl 0800 men de blir vekke alle før kl 08.03.
BRAND ∞ STRONG
I EU-/EØS-landene og Sveits holder det med nasjonalt ID-kort (med reiserett)
Pass eller nasjonalt ID-kort med reiserett er de eneste norske reise– og ID-dokumentene som er gyldig i utlandet.

Tror barn under en hvis alder kunne reise med foreldrene sine utenpass før, men nå ser det ut til at alle må ha eget pass eller ID-Kort.
Trådstarter
Sitat av vindaloo Vis innlegg
I EU-/EØS-landene og Sveits holder det med nasjonalt ID-kort (med reiserett)
Pass eller nasjonalt ID-kort med reiserett er de eneste norske reise– og ID-dokumentene som er gyldig i utlandet.

Tror barn under en hvis alder kunne reise med foreldrene sine utenpass før, men nå ser det ut til at alle må ha eget pass eller ID-Kort.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg tror det også stemmer. Har fått en time no til bestilling av nasjonalt id kort. Kun 2 timer igjen vi trenger no
Sitat av vindaloo Vis innlegg
I EU-/EØS-landene og Sveits holder det med nasjonalt ID-kort (med reiserett)
Pass eller nasjonalt ID-kort med reiserett er de eneste norske reise– og ID-dokumentene som er gyldig i utlandet.

Tror barn under en hvis alder kunne reise med foreldrene sine utenpass før, men nå ser det ut til at alle må ha eget pass eller ID-Kort.
Vis hele sitatet...
Pass har lenge vert det eneste godkjente ID'n til vi fikk nasjonalt ID kort. Dog skal det nevnes at i EU før pandemien trengte en ikke pass og selv flyreiser gikk stort sett greit uten krangel i gate'n m/lappen eller bankkort. Har endt i lett krangling i gaten et par ganger, dog alltid løst seg.

Hører de som har vært utenlands no har blitt spurt etter pass overalt, ferger, flyplass og tog nedover europa. Er vist bare for folk å skaffe pass om de ska utenlands fremover. Evt nasjonalt ID kort for EU.
BRAND ∞ STRONG
Er glad jeg fikk ordnet ID før hele systemet kollapset under ferie rushet.
Banken begynte å få veldig morsk stemme på slutten der.
Fungerer bank kort med bilde på sånne reiser?
BRAND ∞ STRONG
Sitat av superwhite Vis innlegg
Fungerer bank kort med bilde på sånne reiser?
Vis hele sitatet...
Det er i hvert fall ikke gyldig så jeg ville ikke satset på det.
▼ ... over en uke senere ... ▼
BRAND ∞ STRONG
Sitat av vindaloo Vis innlegg
I EU-/EØS-landene og Sveits holder det med nasjonalt ID-kort (med reiserett)
Vis hele sitatet...
Dette gjelder nå også for Tyrkia i inneværende år.

"Tyrkia godtar nasjonalt ID-kort i stedet for norske pass ut 2022 for nordmenn som ikke får fornyet passene sine, melder NRK"
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Dette gjelder nå også for Tyrkia i inneværende år.

"Tyrkia godtar nasjonalt ID-kort i stedet for norske pass ut 2022 for nordmenn som ikke får fornyet passene sine, melder NRK"
Vis hele sitatet...
Da passer det jo meget flott at halve landet ikke får nasjonalt id kort før typ år 2058.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av IW2022 Vis innlegg
Da passer det jo meget flott at halve landet ikke får nasjonalt id kort før typ år 2058.
Vis hele sitatet...
Forsinkelser både på pass og ID, men det er vel tross alt en del som faktisk har skaffet seg ID kort siden bankene truet med
å si opp kundeforhold om man ikke gjorde det.

At folk plutselig kommer på at det trenger pass skjer jo hver sommer.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Forsinkelser både på pass og ID, men det er vel tross alt en del som faktisk har skaffet seg ID kort siden bankene truet med
å si opp kundeforhold om man ikke gjorde det.

At folk plutselig kommer på at det trenger pass skjer jo hver sommer.
Vis hele sitatet...
Joda, var heller et useriøst utsagn fra min side. Er forsåvidt opp til en og hver å få fikset slikt på forhånd. Men syntes det er litt artig at dem klager på tallene over hvor mange som har fått seg NID, så klarer dem ikke lage til dem så vil ha engang.
Sist endret av IW2022; 15. juni 2022 kl. 21:44.
Trådstarter
Er ikke så gale ventetid på nid, fikk beskjed om 3-4 uker fra bilde og signatur/ betaling til det var i posten. Men et helvete og finne timer til bestilling av nid. Må sitte timevis og følge med på politiet.no for og kapre timene som blir avbestilt av andre.