Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 3306
Har nettopp oppdaget et hull i neseskilleveggen, har lekt litt med kokain over et par år, men ikke i så stor grad at jeg ville tro at noe sånt kunne oppstå. Spørsmålet mitt er - kan det være noe annet som har forårsaket dette? (har f.eks fått meg et par på trynet opp gjennom åra) Vil fastlegen min melde ifra til myndigheter (barnevern, politi, etc) om jeg går til han med problemet mitt? Er dette noe som evt. kan fikses av helsevesenet i Norge eller må jeg dekke det selv hos plastisk kirurg - og isåfall - er det like greit å holde fastlege utenfor dette? Håper noen kan hjelpe, hilsen bekymret person som er redd for at dette får store konsekvenser.
Nei, fastlegen din vil ikke melde ifra og skape noe kaos. Spesielt dersom du ikke forteller at du tar kokain. Det kan sikkert oppstå av andre ting, og ser ikke poenget med å skulle dra til plastisk kirurg eller liknende for å fikse noe som både er usynlig og uproblematisk.

Skal du bruke kokain noe mer bør du være flink til å huske på å skylle nesen og sinusene grundig med vann før du legger deg for å forebygge videre skade.

Det som starter som et perforert septum kan utvikle seg til en kollapset nesevegg (kollapset nese), eller du kan få hull rett fra gommen og opp i sinusene.
Sist endret av Relevant; 22. mars 2022 kl. 20:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Nei, fastlegen din vil ikke melde ifra og skape noe kaos. Spesielt dersom du ikke forteller at du tar kokain. Det kan sikkert oppstå av andre ting, og ser ikke poenget med å skulle dra til plastisk kirurg eller liknende for å fikse noe som både er usynlig og uproblematisk.
Vis hele sitatet...
Det er usynlig ja, men ikke uproblematisk, fordi det er veldig ekkelt og skammelig. Det minner meg på de dumme valga jeg har tatt.

Sitat av Relevant Vis innlegg
Det som starter som et perforert septum kan utvikle seg til en kollapset nesevegg (kollapset nese), eller du kan få hull rett fra gommen og opp i sinusene.
Vis hele sitatet...
Jeg har slutta med det - så da skal det vel ikke bli verre enn det allerede er?
Sist endret av hakkevikkevite; 22. mars 2022 kl. 20:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Fri Knølhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ikke noe stress å være ærlig med fastlegen så lenge du ikke sier du snorter coke hver dag sammen med barna dine
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ikke noe stress å være ærlig med fastlegen så lenge du ikke sier du snorter coke hver dag sammen med barna dine
Vis hele sitatet...
Er du sikker på dette?
Anonym bruker
"Plaprende Kjempefisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ikke noe stress å være ærlig med fastlegen så lenge du ikke sier du snorter coke hver dag sammen med barna dine
Vis hele sitatet...
Ehhh dette er komplett bullshit. Og det kommer veldig ann på hvilken relasjon du har til fastlegen din.

I utgangspunktet kan enhver bruk av illegale rusmidler føre til bekymringsmelding til barnevernet OG inndragelse av førerkort

Så nei du bør IKKE innrømme noe som helst inntak av noe form for illegale rusmidler.

Jeg er usikker hva som kan gjøres med dette, kan der fiskes kirurgisk? Har du undersøkt dette på nettet?

Har du råd til å feks gå til en privatlege for å bli henvist videre til feks kirurgi?

En annen måte du kan presentere det på er at du brukte kokain for veldig mange år siden og at hullet først har begynt å plage deg nå slik at det ikke utløser noe bekymringsmelding rundt barn eller førerkort
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ikke noe stress å være ærlig med fastlegen så lenge du ikke sier du snorter coke hver dag sammen med barna dine
Vis hele sitatet...
ikke hør på han tullingen. 90% av fastlegen sier i fra
Anonym bruker
"Fri Knølhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ehhh dette er komplett bullshit. Og det kommer veldig ann på hvilken relasjon du har til fastlegen din.

I utgangspunktet kan enhver bruk av illegale rusmidler føre til bekymringsmelding til barnevernet OG inndragelse av førerkort

Så nei du bør IKKE innrømme noe som helst inntak av noe form for illegale rusmidler.

Jeg er usikker hva som kan gjøres med dette, kan der fiskes kirurgisk? Har du undersøkt dette på nettet?

Har du råd til å feks gå til en privatlege for å bli henvist videre til feks kirurgi?

En annen måte du kan presentere det på er at du brukte kokain for veldig mange år siden og at hullet først har begynt å plage deg nå slik at det ikke utløser noe bekymringsmelding rundt barn eller førerkort
Vis hele sitatet...
Sitat av Yoomyslime Vis innlegg
ikke hør på han tullingen. 90% av fastlegen sier i fra
Vis hele sitatet...
Ehh klarer dere ikke lese at han har slutta med kokain? INGEN grunn for at fastlegen skal engasjere noe bekymringsmelding da! Er dere klar over hvor mange som tar coke i blandt og ikke er til fare for andres liv legene melder ikke inn en dritt med mindre man har et så heftig rusmisbruk de mener at man er til fare for andre i trafikken eller hjemmet!
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ehhh dette er komplett bullshit. Og det kommer veldig ann på hvilken relasjon du har til fastlegen din.

I utgangspunktet kan enhver bruk av illegale rusmidler føre til bekymringsmelding til barnevernet OG inndragelse av førerkort

Så nei du bør IKKE innrømme noe som helst inntak av noe form for illegale rusmidler.

Jeg er usikker hva som kan gjøres med dette, kan der fiskes kirurgisk? Har du undersøkt dette på nettet?

Har du råd til å feks gå til en privatlege for å bli henvist videre til feks kirurgi?

En annen måte du kan presentere det på er at du brukte kokain for veldig mange år siden og at hullet først har begynt å plage deg nå slik at det ikke utløser noe bekymringsmelding rundt barn eller førerkort
Vis hele sitatet...
Nei, jeg tenker det er lurt å trå varsomt frem, derav innlegget mitt. Sett bortifra de åpenbare plagene som kommer av et hull i septum (buser som samler seg, psykiske plager) så er jeg jo redd for at det skal bli verre om jeg ikke retter opp i dette og at nesen etterhvert kollapser helt.

Som jeg har forstått så er det mulig å fikse dette med kirurgisk inngrep, men som jeg spør om innledningsvis så lurer jeg på om det er andre ting som kan ha forårsaket dette, som f.eks slag jeg har fått i nesa opp gjennom åra, nesespraybruk, pilling i nesa etc. Står på nettet at det kan oppstå av slike ting, men spørsmålet er om fastlegen ser gjennom det og vil dra kokain-kortet med en gang og melde ifra til myndigheter.

Jeg er jo uansett avholds nå og kunne avholdt urinprøver for å bevise min "uskyld".

Takk for alle innspill, jeg er rimelig fortvilet idag

Spørsmålet er også om det er noe offentlig helsevesen vil dekke om det ikke faller under skader pga rusmisbruk.
Sist endret av hakkevikkevite; 22. mars 2022 kl. 21:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
https://nhi.no/sykdommer/orenesehals...umperforasjon/

Her står det litt.
Sist endret av tearz83; 22. mars 2022 kl. 22:54.
Sitat av tearz83 Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Jo, takk. Har lest dette selv, men er mer nysgjerrig på andres erfaringer.
Si du har et oppheng i å grev deg i nesa
Etter litt research og telefoner hit og dit fant jeg omsider ut at det tilsynelatende ikke er noe problem å fikse dette hos privat kirurg i Norge, uten fare for at myndigheter blir informert og uten at fastlege blir med på dansen i forkant. Så da er det vel det det ender med, tråden kan stenges for min del, takk for hjelp og innspill!
Sitat av hakkevikkevite Vis innlegg
Etter litt research og telefoner hit og dit fant jeg omsider ut at det tilsynelatende ikke er noe problem å fikse dette hos privat kirurg i Norge, uten fare for at myndigheter blir informert og uten at fastlege blir med på dansen i forkant. Så da er det vel det det ender med, tråden kan stenges for min del, takk for hjelp og innspill!
Vis hele sitatet...
Jeg synest tråden bør få stå til potensiell advarsel om du trådstarter ikke har noe mot det. Dessuten var det interesant og få innblikk i hvordan du løste utfordringen. Fortell gjerne hvordan operasjonen du eventuelt vil velge å ta gikk. Blir det dyrt om jeg får spørre?
Anonym bruker
"Overtalt Geit"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Dette kan man også få dekket av offentlige,
Har man ingen rushistorikk hos legen kan man gå si man har vært avhengig av nesespray i mange år.
(Kilde : To bekjente som har gjort det på denne måten og fått det dekket)
Kan du fortelle meg hvordan man finner dette hullet, evt hvordan man kan føle seg frem til det?

Gått hardt på kolaen litt ugjevnt over ett par år, tidvis blir det ganske tett i nesen uten noe særlig grunn og hadde vært fint og avklart om det er hull der...

Har forsåvidt roa ned/tar det sjeldent nå.
Man får hull i nesevegg av overbruk av Otrivin nesespray over flere år også, en helt legit unnskyldning om du trenger en!