Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 978
Må muligens på pissings pga at jeg ble fakket på å røyke weed i skoletida. Er ganske sikker på at de smurte ekstra på når de snakka om å kontakte politi. Noen andre hær som har vært i en lignende situasjon? Om skola er større i kjeften enn nødvendig ? Også om det da skulle testes for flere rusmidler enn kun weed?
Er småstressa ift mulig bot/oppføring i legejournal.
Er 18 på 3djeåret vgs om det betyr noe
Selv om det sikkert er en regel at man ikke kan stille på skolen beruset så er det jo ikke noe krav at man må være avholden
fra rusmidler generelt for få lov til å gå på videregående. Ville vært veldig rart hvis en skole skal kunne pålegge en 18 åring
urintester etter eget forgodtbefinnende.

At de derimot kan eller vil anmelde dette hvis du røyket på skolens område ville jo ikke vært utenkelig.
Nekt å ta urinprøve, skolen har ikke lov å tvinge deg til noe som helst. Di kan heller ikke straffe deg for å ikke avlevere en frivillig urin prøve.
Politiet kan i verste fall gi deg bot..
-Skolen har aldri lov å kreve rustest av deg.

-Politiet har ikke lov å kreve urinprøve av deg, sålenge det dreier seg kun om bruk, og at du ikke har ført motorvogn (bil/moped/traktor e.l)

-Hva skal du gjøre? Nekt å ta urinprøve. I norge er du uskylding intill det motsatte er bevist. Pr nå har de ikke lov å kreve urinprøve, ergo de kan ikke bevise det, med mindre de har tatt jointen din.
Som gudfaren sier, bare nekt fordi de har ikke lov

Sist endret av gekko4u; 14. februar 2022 kl. 16:21.
Anonym bruker
"Viss Brisling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Skolen kan anmelde og så blir det opp til politiet å "etterforske" og evnt. bøtelegge deg. Tvilsomt at det skjer noe videre hvis du nekter og de ikke kan bevise bruk.

For 20 år siden da jeg gikk på VGS, så ble jeg bedt om en urinprøve fordi jeg gikk sammen med personer som de mistenkte brukte rusmidler.
Husker godt hvor overrasket inspektøren ble da jeg kort og godt svarte "nei takk". Han ble målløs. Fikk ikke flere spørsmål.
Trådstarter
29 0
Sitat av Overgrow Vis innlegg
-Skolen har aldri lov å kreve rustest av deg.

-Politiet har ikke lov å kreve urinprøve av deg, sålenge det dreier seg kun om bruk, og at du ikke har ført motorvogn (bil/moped/traktor e.l)

-Hva skal du gjøre? Nekt å ta urinprøve. I norge er du uskylding intill det motsatte er bevist. Pr nå har de ikke lov å kreve urinprøve, ergo de kan ikke bevise det, med mindre de har tatt jointen din.
Vis hele sitatet...

Så selvom jeg satt stein som faen på møtet med en ansatt i skolen og innrømte at jeg hadde røyka dær, så kan de ikke kontakte politiet? Kan vi lissom nekte å møte dem for russamtale? Ble også trua om evt bot, utvisning, rusavtale etc..
skjønner helt ærlig ikke en dritt da jeg synes systemet/regelverket er så vagt..
Selvsagt kan de kontakte politiet, alle kan i teorien det, også du.
Hvis det ikke er noen tvil om at du har røyket på skolens område ville det ikke vært spesielt rart hvis de gjorde det.
Har du vært heldig så møter du på en ansatte som er smart nok til skjønne at en anmeldelse vil skape langt flere problemer
for deg en det løser.

Bot er det i så fall Politiet som bestemmer om du får, ikke skolen.
Det å vurdere utvisning er nok i stor grad opp til den enkelte skoleledelsen, men også der må det jo foreligge en saklig grunn.
Sist endret av vindaloo; 14. februar 2022 kl. 16:47.
Bare si at du følte deg tvunget til å tilstå, nekt å ta urinprøve å nekt å forklar deg til politiet så tror jeg dette går bra.
Rusavtale vil jeg i alle fall ha nektet på, i verste fall vist politiet etterforsker å finner deg skyldig så får du en bot. Noe jeg tviler på at di gjør vist du nekter å ta urin prøve.

Tar du urin prøven så gir du di bare beviset for at du ruset deg å det vil få konsekvenser ved at politiet gir deg en bot for bruk av ulovlige rusmidler.
Sist endret av gudfaren; 14. februar 2022 kl. 16:49. Grunn: Presiserte at boten vil være for ulovlige rusmidler.
Alle kan ringe politiet.
Si du følte deg presset til å innrømme noe du ikke har gjort.
Nekt urinprøve, både på skolen og hos politiet, helt seriøst, ingen av dem kan kreve det, uansett hva de truer med.
Skolen kan feks true med å utvise deg om du ikke tar test, det er en tom trussel.

Politiet kan prøve å lure deg på en ruskontrakt, 6-12mnd med pissing, for å slippe rulleblad. ->Rulleblad for hva? De må først bevise, uten urinprøve, at du har brukt.