Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2709
Jeg ble diagnosert med ADHD tidligere i år, og hadde oppstart av medisinutprøving for snart 4 uker siden. Jeg har vært plaget med muskelsmerter/spenninger, betennelser i muskler/ledd, høye skuldre etc så lenge jeg kan huske. Grunnet angst og bekymringer, og garantert et symptom på udiagnostisert adhd. Har gått til ulike behandlinger med det meste har bare funker der og da, så kommer det tilbake. Spesielt i perioder med mye stress. Det siste året har det vært litt bedre. Men så starta jeg på Ritalin og så kom muskelsmerter sakte tilbake. Skal sies at de alltid er til stedet, men veldig opp og ned. Men jeg la merke til de blussa opp etter oppstart. Jeg bytta fra Ritalin til Aduvanz etter 2 uker, pga andre bivirkninger. Nå har jeg ingen andre bivirkninger på aduvanz, og har fått det mye bedre generelt. Men muskelspenninger/smerter er der, og det er som det verker i ledd og i selvet beinet, spesielt i skuldre, nakke og armer. (Kjennes ut som begynnelsen på en betennelse) Legen mener dette ikke er bivirkninger fra medisinen, men jeg klarer ikke skjønne noe annet… Hadde to dager pause nå, hvor smertene var freværende. Tok medisin idag igjen, og smertene kom tilbake. Har tenkt på om det kan være fordi jeg slapper mer av osv at kroppen da endelig viser hvor jeg har smerter eller noe slikt.. og håper det vil gå over etterhvert.…

Ville derfor høre her om det er noen som har opplevd lignende bivirkninger av Aduvanz (Evt annen medisin) og om det har gått over eller hvordan erfaringen deres har vært?
Tror det er vanlig bivirkning på alt av stimulanter egentlig at musklene spenner seg. Personlig kjenner jeg det spesielt i kjeve- partiet. Men dette er veldig doseavhengig, hvis jeg reduserer kaffeinntaket merker jeg ikke noe særlig til det. Kanskje det kan være en ide og prøve en lavere dose med aduvuanz?
Sitat av Zarni Vis innlegg
Tror det er vanlig bivirkning på alt av stimulanter egentlig at musklene spenner seg. Personlig kjenner jeg det spesielt i kjeve- partiet. Men dette er veldig doseavhengig, hvis jeg reduserer kaffeinntaket merker jeg ikke noe særlig til det. Kanskje det kan være en ide og prøve en lavere dose med aduvuanz?
Vis hele sitatet...
Tusen takk for svar! Jeg er på laveste dose allerede. Men krysser fingrene for at det gir seg etterhvert!
Jeg vet ikke om dette hjelper, men jeg ble også diagnostisert tidligere i år, og går p.d.d på 2x30mg Aduvanz daglig. Jeg forstår nå at jeg i "mitt tidligere liv", har slitt med å kommunisere med min egen kropp. Jeg måtte være meget sulten før jeg følte sult, måtte trene knallhardt for å føle at kroppen var sliten, og når jeg følte på mental utmattelse var det for sent, jeg var allerede utbrent.

Jeg har utnyttet sommeren godt, og fått reist en del. Absolutt mye positivt, men kjenner på kroppen at jeg har vært aktiv. Tenkte jeg skulle ta en treningsøkt uken etter jeg kom hjem, og endte med å føle at kroppen skrek etter restitusjon. Helt merkelig. Musklene hylte og "verket". Det tok en knapp uke før ubehaget ga seg, og jeg følte meg restituert. Jeg har aldri slitt med nakke før, men plutselig kjenner jeg følelsen du beskriver hvis jeg sitter anspent, i dårlig sittestilling på jobb.

Poenget er vel at kroppen sier ifra når du ikke har behandlet den riktig, og i mitt tilfelle har det før medisinering vært dårlig dekning på telefonen. Nå har jeg 5G og hører kroppen snakke, klart og tydelig. Kanskje litt for klart, da det er uvant.

Mitt tips er å ta signalene seriøst. Kroppen og hodet jobber sammen, og kroppen ber hodet om hjelp. Hva du trenger er vanskelig å si, men hvis du begynner med daglig tøy og bøy, og prøver å bli kjent med din egen kropp på nytt, vil det bli enklere å se veien videre.

Noen ganger handler det ikke om hva nytt du skal gjøre, men hvilke uvaner du må avlære deg.

Lykke til.
Sitat av DetOrdnerSeg Vis innlegg
Jeg vet ikke om dette hjelper, men jeg ble også diagnostisert tidligere i år, og går p.d.d på 2x30mg Aduvanz daglig. Jeg forstår nå at jeg i "mitt tidligere liv", har slitt med å kommunisere med min egen kropp. Jeg måtte være meget sulten før jeg følte sult, måtte trene knallhardt for å føle at kroppen var sliten, og når jeg følte på mental utmattelse var det for sent, jeg var allerede utbrent.

Jeg har utnyttet sommeren godt, og fått reist en del. Absolutt mye positivt, men kjenner på kroppen at jeg har vært aktiv. Tenkte jeg skulle ta en treningsøkt uken etter jeg kom hjem, og endte med å føle at kroppen skrek etter restitusjon. Helt merkelig. Musklene hylte og "verket". Det tok en knapp uke før ubehaget ga seg, og jeg følte meg restituert. Jeg har aldri slitt med nakke før, men plutselig kjenner jeg følelsen du beskriver hvis jeg sitter anspent, i dårlig sittestilling på jobb.

Poenget er vel at kroppen sier ifra når du ikke har behandlet den riktig, og i mitt tilfelle har det før medisinering vært dårlig dekning på telefonen. Nå har jeg 5G og hører kroppen snakke, klart og tydelig. Kanskje litt for klart, da det er uvant.

Mitt tips er å ta signalene seriøst. Kroppen og hodet jobber sammen, og kroppen ber hodet om hjelp. Hva du trenger er vanskelig å si, men hvis du begynner med daglig tøy og bøy, og prøver å bli kjent med din egen kropp på nytt, vil det bli enklere å se veien videre.

Noen ganger handler det ikke om hva nytt du skal gjøre, men hvilke uvaner du må avlære deg.

Lykke til.
Vis hele sitatet...
Tusen takk for svar og for at du deler erfaringen din! Jeg tror nok at jeg har hatt det liiitt på samme måte som deg, ang det å kommunisere med kroppen. Men jeg har slitt mye med muskelspenninger/smerter siden jeg var ganske ung, og har gått til alt mulig av behandlinger. Har funnet ut at jeg rett og slett må trene mer styrke, og bygge opp muskler i nakke og rygg. Går nå til spesielbehandling/trening for akkurat dette. Samt jeg har blitt veldig godt kjent med kroppen min de siste årene, og kan vet som oftes når disse plagene blusser opp igjen og hvorfor det skjer. Forskjellen nå er at det begynte å blusse opp med medisinstart, og har vært konstant siden. Ved untak av de dagene jeg ikke har tatt medisin. Men jeg tror nok også at grunnen kan være at jeg tenker for mye over bivirkningene og kjenner etter. Samt bekymrer meg og stresser litt rundt det i tillegg. Som du sier så jobber kroppen og hodet sammen, så mye av mine psykiske plager (som feks angst) viser seg veldig fysisk hos meg. Så jeg krysser fingrene for at det er saken her, og at det ikke er en bivirkning av medisinen. Sånn at så snart jeg begynner å bli sterkere, og får det bedre psykisk så vil plagene bli mindre.

Tusen takk igjen for fint svar! Det er veldig godt å kunne bare snakke rundt dette med andre i samme situasjon i en slik prossess. Lykke til videre til deg også og håper medisinen fortsetter å funke for deg!
Anonym bruker
"Nummen Troll"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg er litt enig med legen din, tror ikke det er medisinen. På ADHD-preparater får jeg mye mindre rykninger i kroppen og slapper av helt. Uten så er kroppen nesten alltid litt anspent.
slet med angst på Ritalin og ble veldig anspent pga det. nakken låste seg, sov dårlig (gjør egt det uansett) selv om Ritalin på en måte hjalp litt så var det såpass mye bivirkninger at jeg måtte bytte. i tillegg så måtte jeg øke doseringa ekstremt fordi den nesten ikke hjalp og da blir jo bivirkningene åpenbart verre. begynner på Aduvanz nå i dag og fra hva alle jeg kjenner som har gått på den så skal den være mye bedre og de har aldri slitt spesielt med angst og anspent het, men vil ta lang tid før man finner riktig dose og medisin. i tillegg så vil bivirkninger vare en stund, men om du tidligere har slitt med angst eller om det er et nåværende problem så vil ikke akkurat Ritalin gjøre det bedre, vet også at medisinene kan øke puls og hjerterytme spesielt i starten og da vil man kunne få typ angst og deretter bli anspent. om du ikke har gått på det lenge så ville jeg prøvd å se ann, evt så skal det finnes kurs som skal kunne hjelpe folk med ADHD med å leve med ADHD og hvordan de skal kunne jobbe med det. evt snakk med legen om lignene kurs/hjelp. sikkert veldi rotete svar men ja.
Helt vanlig, ville målt blodtrykk hos legen og evt. redusert dose/seponert og vurdert en annen medisin.
Både krampeanfall og ticks står i felleskatalogen som bivirkninger:

https://www.felleskatalogen.no/medis...-takeda-643161
Sist endret av FuNcEd; 17. september 2022 kl. 19:43.