Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 3074
Hei,

Jeg har drukket for tett i noen år nå, og jeg er rimelig sikker på at jeg har utviklet fettlever. Forstår jo nå at denne drikkingen ikke kan fortsette som før, og håper at skadene vil gå raskt tilbake med edrulighet. Men det hadde uansett vært greit å få tatt en helsesjekk med blodprøve og ultralyd av lever. Angsten for at det kanskje kan ha utviklet seg arrdannelse er jo der

Men hvordan i alle dager skal man få til dette i Norge uten å risikere å miste førerkortet? Har private klinikker meldeplikt til fylkeslegen? Eller kan man reise utenlands, privat klinikk i Sverige f.eks?

Til info, jeg kjører aldri med promille og er på ingen måte en risikotrafikant. Ønsker derfor ingen diskusjon rundt meldepliktene til fastlegene. Det systemet der er hva det er.
Sist endret av ron1448; 5. september 2022 kl. 01:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du trenger hjelp og hjelp skal du få om du spør.. Jeg tenker at for din egen skyld skal du bare lyve ned antall x liter som går ned om måneden også klager du heller på smerter til fast-legen for å få en sjekk.

Alle reagerer annerledes på alt man putter i kroppen så du trenger vel ikke å være en fullblodig alkis for å få en sjekk og behandling. Eller?
Anonym bruker
"Høflig Snømus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er skuffende lite (dvs. ingenting) du kan gjøre for leveren din uten å slutte med drikking. Dersom du er på vei til å få fettlever eller har utviklet en viss grad av cirrhose er irrelevant så lenge du drikker. Jakter du på en unnskyldning til å fortsette å være alkoholiker? "Jeg har jo ikke fått skade på leveren, så da kan jeg jo bare fortsette."
Dra til legen å si at du har tatt mye paracet, og hatt en bra festliv i det siste.

Men har lest at paracet er farlig mot leveren!! og har lyst å sjekke meg nå, spesielt med kombo av et festliv og paracet.
Sitat av colakork Vis innlegg
Du trenger hjelp og hjelp skal du få om du spør.. Jeg tenker at for din egen skyld skal du bare lyve ned antall x liter som går ned om måneden også klager du heller på smerter til fast-legen for å få en sjekk.

Alle reagerer annerledes på alt man putter i kroppen så du trenger vel ikke å være en fullblodig alkis for å få en sjekk og behandling. Eller?
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke. Det er derfor jeg lagde tråden, for å forhøre meg om noen har erfaringer rundt dette. Er liksom bekymret for at legen melder i fra om blodprøvene ikke er tilfredstillende, jeg mister førerkort og må inn på månedlige peth prøver. Jeg klarer fint å kutte ned betraktelig på egenhånd uten at førerkortet skal være noe som helst tema.

@ Anonym:
Helsa kommer først, jeg må kutte ned betraktelig. Men som nevnt over, en helsesjekk uten å være redd for førekortet bør ikke være for mye å be om.
For meg høres det ut som førerkortet er viktigere enn helsa. Selv har jeg vært uten førerkort i 5 år nå, og det går bra.
jeg dro til legen også sa jeg har vondt i leveren og at jeg har drukket mye energidrikk de siste månedene. tok prøver osv. null problem.
Anonym bruker
"Reflektert Mare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvis du er bekymret for prøvene, vær totalavholdende i 4-5 uker før du stikker til legen. Da vil ikke alkohol slå ut. Blir det spørsmål så sier du bare sundet ble litt mye alkohol en periode i forbindelse med en livskrise, og st det var dumt men at du nå ikke har drukket på 3-4 måneder eller noe. Så får du svar.

Det sagt, ødelegger du leveren har du ødelagt alt, så du bør ta deg noen hvite måneder uansett mens du reflekterer litt. Tenk gjennom egen forbruk, og legg merke til hvor uthvilt og opplagt du blir etter noen uker.
Jeg har vært der selv, og det stedet du er på vei mot, det er mørkt. Mørkere og mørkere. Til slutt er psyken også herja, angst, samvittighet og selvbebreidelse kommer til å rive deg i fillet til slutt, og det eneste som hjelper der og da er promille. Jeg var der.
Jeg søkte hjelp etter en episode som ikke var bra i det hele tatt. Det ble tydelig for alle at jeg hadde store problemer for å si det slik. Jeg var 6 mnd uten førerkort og med peth men det var verdt det. Livet i dag er 1000 ganger bedre.
Trådstarter: Du kan kjøpe blodprøver hos private klinikker. Dette var en av de første som dukket opp da jeg googlet: https://blodsjekk.no/produkt/blodpro...yrer-og-lever/

Denne pakka har relevante tester for cirrhose. Å stille diagnosen kan også involvere andre undersøkelser, som biopsi, bildediagnostikk, o.l.

Har private klinikker meldeplikt? Optiker, lege og psykolog har meldeplikt dersom de vurderer at krav for førerkort ikke er oppfylt. Betyr det at trådstarter automatisk mister førerkortet pga. forhøyede leverprøver? Neppe, men her er jo også anamnesen viktig.

Kan trådstarter dra til utlandet og teste seg selv der? I teorien er ikke dette et problem (folk reiser jo land og strand for å korrigere syn og for å fikse tenna sine), men det avhenger vel også på klinikken og i hvilket land man er i, samt adgang til helsevesen for besøkende. Det er sikkert mulig å finne svar via Google.


Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
For meg høres det ut som førerkortet er viktigere enn helsa. Selv har jeg vært uten førerkort i 5 år nå, og det går bra.
Vis hele sitatet...
Trådstarter har kanskje andre behov enn det du har som gjør at vedkommende vil unngå å miste førerkortet. Det sier seg vel selv ...

Om du leser det første innlegget, så er trådstarter tydelig på at vedkommende vil få drikkinga og helsa si under kontroll.
Det evige dilemmaet rus eller førerkort.

Vis du kommer til legen og har Trappet ned på drekking, så er det vel ikke noe i veien for å være ærlig.

"Hei jeg drakk jævli mye før, har kutta ut det nå. Men er redd for skader."

Drikker du enda, så kan man jo ta det opp til vurdering om at prøver og oppfølging av lege faktisk kan være til hjelp og det er jo ikke utomatikkni at du mister lappen. Fremstår du som troverdig, ærlig og en som mankan stole på så er det ingen grunn til at legen skal ta fra deg lappen.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
For meg høres det ut som førerkortet er viktigere enn helsa. Selv har jeg vært uten førerkort i 5 år nå, og det går bra.
Vis hele sitatet...
8 år her. Kjipt å gå så langt til bussholdeplassen eller nærmeste Voi, men det går helt fint!
Anonym bruker
"Høflig Snømus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av ron1448 Vis innlegg
Jeg vet ikke. Det er derfor jeg lagde tråden, for å forhøre meg om noen har erfaringer rundt dette. Er liksom bekymret for at legen melder i fra om blodprøvene ikke er tilfredstillende, jeg mister førerkort og må inn på månedlige peth prøver. Jeg klarer fint å kutte ned betraktelig på egenhånd uten at førerkortet skal være noe som helst tema.

@ Anonym:
Helsa kommer først, jeg må kutte ned betraktelig. Men som nevnt over, en helsesjekk uten å være redd for førekortet bør ikke være for mye å be om.
Vis hele sitatet...
Si at du f.eks. har brukt mye paracet over tid (over 4g dagen som er maksdose), da snakker vi måneder, helst år. Du har nå fått høre fra flere familiemedlemmer at de har NASH (non-alcoholic steatohepatitis). Du har begynt å få ubehag hø. side i magen og ønsker utredning med blodprøver + ultralyd (elastografi) for å utrede om du har fått fettlever\skrumplever, spesielt siden du er familiært belastet og har brukt paracet ukritisk (noe du selvfølgelig har gitt deg med nå). Fallgruven her er om fastlege er ekstra smart og bestiller PEth, da vil du bli avslørt, eller skjønner at dette er for avansert til at noen pasienter finner på det selv.
Mye gode og interresante tilbakemeldinger. Setter pris på alle.

Ubehaget jeg har kjent i høyre mage/leverområdet virker til å bli bedre. Har ikke rørt alkohol siden sist og det kommer jeg heller ikke til å gjøre på lang tid, kanskje for godt.

Jeg tenker å være nykter i 4 uker og satse på at leveren heler seg underveis, før jeg søker utredning/sjekk her i Norge. Da kanskje helst privat. Er redd høy peth på første prøve betyr lappen.

Kan dette en grei strategi? Jeg er ikke akutt syk eller gul i hud/øyne.

Paracet-planen din var interessant, men tror de færreste fastlegene faller for det, klarer heller ikke å se for meg selv juge til lege på den måten.
Sist endret av ron1448; 5. september 2022 kl. 20:23.
Anonym bruker
"Reflektert Mare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Peth er ikke høy etter fire uker. I verste fall indikerer den lavt eller moderat forbruk. Har du hatt tungt alkoholmisbruk KAN peth være synlig i 5-6 uker men det er skjelden. Uansett er den lav etter fire uker, om det overhodet er påvisbart. Min var på null etter fire uker, og jeg drakk tungt, den dagen alt rakna hadde jeg greit over 3 i promille og var fullt oppegående, så jeg var ille. Men det er individuelle variasjoner på peth som alt annet, poenget er at om du tar 4-5 ukers totalavhold så trenger du ikke bekymre deg for alkoholmarkører på blodprøver hvis førerkortet er en bekymring.

Jeg bestemte meg også for å kutte drikkinga. Har levert min siste kvartalsvise pethprøve denne uken, holdt på i tre år slik regelverket sier. Var 6 mnd uten kort og leverte peth månedlig første året. For meg var prøvene en livline-de hjalp meg med å slutte å drikke.
Nå skal jeg innrømme at jeg har hatt 3-4 kvelder med alkohol de siste tre årene, men etter en slik kveld har jeg ikke hatt lyst på flere måneder igjen.
Man går glipp av mye sosialt, det skal jeg innrømme. Det er kjipt med alle spørsmålene på jobbfester, i bryllup og slik. Enkelte sluttet å invitere meg på sosiale happenings også. I starten følte jeg meg utenfor og sviktet av folk jeg trodde var gode venner. Senere fant jeg it at de vennene som sto igjen var de ekte vennene, de andre var svirebrødre. Må i dag tenker jeg ikke over det mer, i hvert fall ikke ofte. Det kjipeste er å bli invitert hjem til nye bekjentskaper på grilling og sosialt om du skjønner, da er det ikke moro å ikke drikke og delta…
Bortsett fra det, helt topp!! Jeg har fått en svær omgangskrets innenfor andre miljø og har det mye bedre med meg selv, og i relasjon til alle rundt meg.

Lykke til, dette greier du.
Anonym bruker
"Vant Kentaur"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Takk for at du deler historien. Og sykt bra jobba, bare å fortsette sånn. Forstår det med det sosiale, men helse må komme først.

Jeg har drukket hver helg i ca. 10 år, de siste 4-5 årene har det økt i bruk, og det siste året er det blitt så og si hver dag. En flaske vin til kveldskos, grei form på jobb dagen etter. Dratt den ut i helgene der det er blitt mye mer. Den siste tiden har jeg merket problemene og alvoret når toleransen har økt mer og mer.

Opplevde du smerte/ubehag i leverområdet høyre side? Jeg har ikke direkte smerte, litt, mer ubehag etter denne helgen hvor det ble ganske heavy både fredag og lørdag. Har opplevd det en gang før som var den første oppvekkeren min. Da gikk det over etter 5-6 dager edru. Du kan jo gjette hva det første jeg gjorde igjen i helgen da.. Som egentlig var helt unødvendig, følte ikke suget for å drike, men bare kjeda meg. Dette er andre runde med disse smertene/ubehaget, og nå tar jeg det på alvor. Håper og satser på at det går over igjen. Skal gå lenge edru denne gangen! Angsten er om det er noe mer alvorlig eller ikke. Vente 4 uker før jeg tør sjekke det opp virker litt lenge. Skjønner jo at leververdiene er høye nå, men et foto av leveren for å få svar hadde ikke gjort noe nå kjenner jeg. Lite lyst til at førerkort skal bli noe tema da. First world problems ja.
<- ^
Anonym bruker
"Reflektert Mare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vant kentaur: jeg hadde ikke direkte smerter i leveren, men den føltes øm liksom. Var vondt om jeg trykte på den. Leververdiene mine var bare moderat forhøyet, og er normale nå, så jeg sluttet vel i grevens tid. Drakk i mange år, men det er jo også her individuelt hvor mye man tåler før det blir store problemer.
Anonym bruker
"Enig Gorgon"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg var faktisk ærlig med fastlegen og sa at jeg hadde drukket mye de siste årene. Typ godt over 1 liter sprit på en lørdag. Hun virka mer «irritert» over at jeg var så «dum». Sa jeg hadde vondt i leverområdet. Ble blodprøver og ultralyd. Ikke noe mer enn det, er jo lov å drikke hardt? Så lenge man ikke sier at man gjør det og kjører bil osv
Anonym bruker
"Opptatt Mus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg var alkoholiker. Jeg drakk sprit hver dag i ca 15 år helt til jeg blei skikkelig dårlig, klarte ikke spise, drikke, kasta opp som bare faen. Dro til fastlegen som ikke trodde sine egne øyne når han så meg, huden og øyene var knallgule, så han sendte meg rett på sjukehuset. Ble innlagt, og var der i 23 dager. Hadde fått alkoholsk hepatitt, leverbetennelse. Masse blodprøver hver dag, armene så ut som om jeg hadde skutt heroin i flere år.. Måtte ta ultralyd og CT av leveren og fikk kamera ned i halsen for å se etter åreknuter i spiserøret (er visst noe man får om man har portal hypertensjon som følge av levercirrhose). Begynner åreknutene å blø blør det så hælvetes mye at 50% dauer..
Så jeg fikk da påvist levercirrhose. Overlevde så vidt den episoden.
Tok ca 7-8 mnd før jeg var ca "tilbake til normalen".
Har til dags dato ikke rørt en dråpe alkohol etter dette, har ikke hatt litt lyst engang.

Er nå 4 år siden dette skjedde og jeg er enda ikke 40 år.. Begynner å få flere symptomer på cirrhose igjen nå, så jeg er satt på transplantasjonslista. Så får vi se om jeg noen gang får ny lever.


Til poenget.. Dette er jo 4 år siden, vet ikke om lovene er endret i ettertid, men jeg mistet ikke førerkortet. Var ikke et tema en gang.
Sitat av ron1448 Vis innlegg
Hei,

Jeg har drukket for tett i noen år nå, og jeg er rimelig sikker på at jeg har utviklet fettlever. Forstår jo nå at denne drikkingen ikke kan fortsette som før, og håper at skadene vil gå raskt tilbake med edrulighet. Men det hadde uansett vært greit å få tatt en helsesjekk med blodprøve og ultralyd av lever. Angsten for at det kanskje kan ha utviklet seg arrdannelse er jo der
Vis hele sitatet...
Man kan finne ut en del om hvordan tilstanden til leveren er ved å måle nivåer av forskjellige ting i blodet, bla. ALAT og ASAT, men for å sjekke nøye etter arr dannelser tror jeg de trenger å ta en biopsi. Det er i hvert fal det jeg har gjort når de har sjekket meg.
Sist endret av vindaloo; 6. september 2022 kl. 21:01.
Så vidt jeg forstår skal en jo bare være edru når en kjører, hva du gjør utenom er din sak. Men jeg ser jo i avisene at denne edrueligheten har blitt trukket vel langt, når en kan miste førerkortet etter en fredagsøl og ikke kjørte engang. Ser nesten ut som myndighetene vil at alle bilførene skal bli kun avholdsfolk.

Vet legen at du har bil/førerkort? Hvis ikke blir det neppe rapportert. Men ikke ta mitt ord på det.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Trådstarter
6 1
En liten update for de som eventuelt fulgte med:

Jeg tok blodprøver for lever og nyrer. Prøvene kom tilbake med helt normale resultater. Ingen forhøyet ASAT/ALAT, jeg var godt innenfor normalen.

Skal ikke si jeg har sluttet å drikke, men jeg har kuttet betraktelig ned. Tenker det kan være lurt uansett for helsa sin skyld. Uvisst hvorfor jeg har kjent ubehag høyre side. Kjenner jeg ikke stresser så mye med det lengre.
Det er fint det gikk bra for deg. Lykke til videre i livet!
Sist endret av ivar_oslo; 9. oktober 2022 kl. 17:01.
Anonym bruker
"Full Gaupe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Så bra, det hjelper utrolig mye å få svar så man slipper å bekymre seg.

Tror uansett du gjør lurt i å kutte kraftig ned på drikkinga. Den dagen man selv begynner å lure på om det er et problem så er det som regel der. Mennesker som ikke drikker mye tenker aldri den tanken. Du har gjort et godt valg, lykke til videre!

PS: jeg kom inn i et miljø med styrketrening etter en stund, facinerende hvor hekta man kan bli på å nå målene sine i benkpress, knebøy og markløft, og da vil man absolutt ikke ødelegge fremgangen med fyll