Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1612
Nå er ikke jeg noe ekspert på dette men jeg har slitt med eksem lenge, helt siden jeg var liten og ingenting har egentlig funka noe særlig. Jeg begynte å kjøre på med litt høyere doser vitamin D rundt juletider og frem til nå, og da forsvant eksemen min fullstendig, nå en uke etter jeg gikk tom har eksemen kommet tilbake for fullt igjen. Hva er sammenhengen mellom mangel på vitamin D og eksem?
Du får nok D vitamin fra solen, om sommeren, så det var kanskje ikke D-vitaminmangel som gjorde at eksen kom tilbake...

Du trenger bare ta D vitamin om vinteren...
Sist endret av Montezuma; 13. august 2022 kl. 22:33.
Du kan lese litt forskning om dette her

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3900346/
Uvaksinert 👍
Sitat av Montezuma Vis innlegg
Du får nok D vitamin fra solen, om sommeren, så det var kanskje ikke D-vitaminmangel som gjorde at eksen kom tilbake...

Du trenger bare ta D vitamin om vinteren...
Vis hele sitatet...
Man trenger D vitamin stort sett hele året i Norge. Kun midt på sommeren man ikke trenger. Det er jo en grunn til at man blir friskere/bedre i syden av hudproblemer og astma. Jepp, D, altså sola. Har selv blitt kvitt behov for både astma medisin og smertestillende og også blitt kvitt utslett etter å ha starta med D. Tar 5000iu om vinteren og 2000iu om sommeren. Husk at anbefalt dosering er for å hindre rakitt og er liten. Det er i de siste åra kommet mye forskning rundt andre ting D vitamin er bra for. Men det viktige er at man ikke følger noens mirakeldoktor anbefaling på nett om hvor mye man bør ta, man må gjøre sin egen mening og ta blodprøver og passe på. Det er farlig med for mye, men da skal man fort opp på 10.000iu eller mer daglig over lang tid.